آموزش ارز دیجیتال

الگوی مرد به دار آویخته | آموزش شناخت کندل استیک Hanging Man

برخی از الگوها یا پترن‌ها در تحلیل تکنیکال به عنوان الگوهای بازگشتی شناخته می‌شوند که برای پیش‌بینی روند در بازار استفاده می‌شوند و می‌توانند از ضررهای احتمالی جلوگیری کنند. این الگوها به تریدرها کمک می‌کنند و  در صورت تشخیص صحیح آنها، می‌توان از بازار سودهای قابل توجهی به دست آورد. یکی از این الگوها، کندل Hanging man یا مرد دارآویز یا الگوی مرد به دار آویخته نام دارد که یک الگوی ساده است و از آن برای تشخیص روندهای نزولی استفاده می‌شود.

در این مقاله از صرافی ارز دیجیتال ارز هشت، ما قصد داریم به معرفی الگوی Hanging man بپردازیم، کاربردها و توضیح شکل ظاهری آن را بیان کنیم و نحوه‌ی استفاده از این الگو را مورد بررسی قرار دهیم. با ما همراه باشید تا با یکی از ساده‌ترین و کاربردی‌ترین الگوهای تحلیل تکنیکال آشنا شوید.


الگوی مرد به دار آویخته Hanging man چیست؟


یکی از الگوهای کندلی کاربردی در تحلیل تکنیکال، الگوی کندل مرد به دار آویخته (Hanging Man) است، بنابراین می‌توان آن را یک از شاخص های تحلیل تکنیکال دانست. این الگو در حالت صعودی شکل می‌گیرد و نشانگری برای احتمال اتمام روند صعودی است. مرد به دار آویخته یک الگوی تک کندل محسوب می‌شود. از آنجا که این یک الگوی معکوس است، باید پش از ایجاد آن یک روند صعودی داشته باشد. نیازی به یک روند صعودی طولانی نیست، اما باید یک افزایش قیمت قابل تشخیص قبل از الگو وجود داشته باشد.

از چهار نقطه برای تشکیل شمعدان استفاده می‌شود«قیمت‌های بالا، باز، بسته و پایین» فتیله در بالا نشان دهنده قیمت بالا است و بدنه شمع‌ها با استفاده از قیمت‌های باز و بسته شکل می‌گیرد. سایه با قیمت پایین این دوره شکل می‌گیرد.

از آنجا که فاصله بین قیمت باز و بسته کردن کوتاه است، کندل بدنه کوچک‌تری دارد. بدنه کندل مرد آویزان می‌تواند سیاه (یا قرمز) یا سفید (یا سبز) باشد، اما باید کوچک باشد. مرد به دار آویخته سایه بلندی خواهد داشت که دو یا سه برابر طول بدنه آن است.  اگر بدنه کندل قرمز یا نزولی باشد، این نشانه از یک سیگنال قوی‌تر برای برگشت قیمت است و هر چه سایه پایینی بیشتر باشد، اعتبار الگو افزایش می‌یابد.

نکته مهمی که در تشکیل این الگو باید در نظر گرفته شود، این است که الگو در نواحی مهم بازگشتی شکل می‌گیرد.


بررسی ظاهر الگوی Hanging Man


ویژگی ظاهری الگوی کندل مرد به دار آویخته (Hanging Man) با الگوی چکش شبیه است؛ دارای یک بدنه کوچک با دسته بلند و سر کوچک است. تفاوت این دو الگو در مکان قرارگیری در نمودار و روند بازار است. کندل مرد به دار آویخته دارای نشانه‌های مهمی در نمودار است که نیاز به دقت در تشخیص دارد. این الگو با یک بدنه کوچک در بالای کندل و یک سایه زیر این بدنه شکل می‌گیرد. این الگو عمدتاً هیچ سایه بالایی ندارد و اگر وجود داشته باشد، خیلی ناچیز است که می‌توان به راحتی نادیده گرفت. مهم‌ترین نکته در این الگو ارتفاع سایه است که حداقل باید دو برابر بلندی بدنه کندل باشد. نکته دیگری که در این الگو باید توجه داشته باشیم، رنگ کندل است. اگر بدنه کندل قرمز باشد، اعتبار الگو بیشتر می‌شود.

نشانه‌های شناسایی الگوی مرد به دار آویخته عبارتند از:

  • • سایه پایینی بلند که تقریباً دو تا سه برابر ارتفاع بدنه اصلی دارد.
  • • وجود سایه بالایی ندارد یا اگر وجود داشته باشد، بسیار کوچک است.
  • • بدنه اصلی در بالای محدوده قیمتی معامله شده است.
  • • رنگ بدنه اصلی در این الگو اهمیت زیادی ندارد، اما بدنه سیاه قوی‌تر از بدنه سفید الگو است.

در تصویر بالا نمونه ای از کندل مرد به دارآویخته سبز و قرمز را مشاهده می‌کنید.

از این تصویر نتیجه می‌گیریم که در الگوی مرد آویزان:

  1. سایه بالایی وجود ندارد یا کوتاه است.
  2. قیمت بسته شدن، باز شدن و سایه پایین تقریبا یکسان اند.
  3. سایه پایینی تقریبا دو برابر بدنه اصلی کندل است.

مقایسه الگوی مرد به دار آویخته و الگوی چکش


الگوی چکش (Hammer) الگوی مرد به دار آویخته(Hanging Man)
الگوی بازگشت قیمتی است و معمولا در ادامه روند نزولی ایجاد می‌شود. الگوی بازگشت قیمتی است و معمولا در ادامه روند صعودی ایجاد می‌شود.
در این الگو چند کندل وجود دارد. الگوی مرد به دار آویخته تک کندلی است.
به عنوان یک الگوی حمایتی شناخته می‌شود. مرد آویزان به عنوان یک الگوی مقاومتی شناخته می‌شود.
یک نقطه ورود برای معامله گران است. یک نقطه خروج برای معامله گران است.

1-الگوی چکش:

الگوی چکش یک الگوی ژاپنی است که به شکل یک بدنه مربعی دارای یک شاخه یا دم طولانی که تقریباً سه برابر بلندی بدنه است، شناخته می‌شود.

تشخیص: این الگو یک بدنه مربعی دارد و یک دنباله دارد که حدوداً سه برابر بلندی بدنه است.

کارکرد: الگوی چکش قادر است روند نزولی را به یک روند صعودی تغییر دهد.

اعتبار الگو: اگر چکش سبز رنگ باشد، اعتبار الگو بیشتر است. همچنین، حجم معاملات در این نقطه نیز باید در نظر گرفته شود.

صحیح بودن الگو: این الگو صحیح محسوب می‌شود در صورتی که کندل بعدی در بالای کندل چکش قرار گیرد، در غیر این صورت، الگوی چکش ناموفق محسوب خواهد شد.

2-الگوی مرد آویزان:

الگوی مرد به دار آویخته یا Hanging Man یک الگوی ژاپنی است که از یک بدنه مربعی و یک سایه که حدوداً سه برابر ارتفاع بدنه است، تشکیل شده است.

تشخیص: این الگو دارای یک بدنه مربعی است و یک سایه دارد که تقریباً سه برابر ارتفاع بدنه است.

کارکرد: الگوی مرد به دار آویخته قادر است روند صعودی را به روند نزولی تغییر دهد.

اعتبار الگو: اگر مرد به دار آویخته قرمز رنگ باشد، اعتبار الگو بیشتر است. همچنین، حجم معاملات در این نقطه نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

صحیح بودن الگو: این الگو به عنوان صحیح در نظر گرفته می‌شود اگر کندل بعدی در زیر کندل مرد به دار آویخته قرار گیرد، در غیر این صورت، الگوی مرد به دار آویخته ناموفق خواهد بود.


معنای رنگ کندل هنگینگ من چیست؟


رنگ کندل مرد دارآویز (هنگینگ من)، اطلاعات مهمی درباره قدرت سیگنال این الگو به معامله‌گران ارائه می‌دهد. در نتیجه، در زمان تصمیم‌گیری درباره انجام معاملات کوتاه‌مدت، باید به رنگ کندل هنگینگ من توجه ویژه‌ای داشته باشیم. اگر کندل مرد دارآویز قرمز یا مشکی باشد، این نشان‌دهنده این است که قیمت باز شدن و بالاترین قیمت در بازه زمانی یکسان هستند و احتمال افزایش قیمت نسبت به بازار ضعیف است.

در مقابل، کندل هنگینگ من سبز نشان‌دهنده یک سیگنال نزولی ضعیف‌تر است؛ زیرا نشان می‌دهد که قیمت باز شدن و قیمت بسته شدن هنوز هم در حال تلاش برای حفظ فاصله با یکدیگر هستند. به عبارت دیگر، فاصله بین قیمت‌های باز شدن و بسته شدن در یک کندل هنگینگ من سبز، هنوز تغییر نکرده است.

در بسیاری از روندهای نزولی، ممکن است ابتدا کندل مرد دارآویز سبز و سپس کندل قرمز شکل گیرد. اما اگر روند نزولی با مقاومت بازار مواجه شود، این ترتیب رنگ‌ها ممکن است عوض شود و پیش‌بینی روند نزولی تغییر کند.

بیشر بخوانید: معرفی 5 ابزار تحلیل تکنیکال برتر که باید بشناسید


نکات الگوی هنگینگ من


معیارهای شناسایی این الگو:

در زمان شناسایی این الگو در نمودارهای کندل، باید به موارد زیر توجه داشته باشید:

۱. باید سایه‌ی بالایی وجود نداشته باشد یا بسیار کم باشد.
۲. سایه‌ی پایینی باید حداقل دو برابر طول بدنه‌ی واقعی داشته باشد.
۳. بدنه‌ی واقعی باید در بالای کندل باشد.

مثال معاملاتی:
در ادامه می‌توانید تشکیل الگوی کندل مرد به دار آویخته را در نمودار روزانه Nifty 50 ببینیم.


نحوه استفاده از الگوی کندل مرد به دارآویز:


کاربرد شمع مرد به دارآویز نه به عنوان یک سیگنال تغییر روند فوری، بلکه به عنوان یک سیگنال هشداردهنده در خصوص روندهای بالقوه استفاده می‌شود. تشخیص این الگو، شامل مراحل زیر است:

1. تشخیص و تایید روند صعودی بلندمدت.
2. تشخیص کندل مرد به دارآویز با سایه پایینی بسیار بلندتر از سایه بالایی که قیمت High آن بالاتر از کندل‌های پیشین است.
3. ترجیحاً مشاهده‌ی گپ آپ (Gap Up) بین شمع مرد آویزان و کندل قبلی یا بالاتر رفتن قیمت باز شدن نسبت به قیمت بسته شدن در روز قبل.
4. تایید سیگنال بازار نزولی با استفاده از اندیکاتورهای کمکی دیگر.
5. مشاهده‌ی یک کندل هنگینگ من دیگر یا یک کندل خرسی در روزهای بعدی، همراه با گپ داون (Gap Down) یا پایین‌تر رفتن قیمت باز شدن نسبت به قیمت بسته شدن در روز قبل.

معامله‌گران روزانه که به ریسک‌پذیری نسبتاً بالا عادت دارند، ممکن است با مشاهده‌ی تشکیل کندل هنگینگ من در نمودار کندل، به تدریج پوزیشن خود را کوتاه کنند. برای آنها، سایه پایینی بلند این الگو در واقع نشان‌دهنده ورود فروشندگان به بازار است. هر چه قیمت‌های باز، بسته و بالاترین قیمت به یکدیگر نزدیک‌تر و اختلاف آنها با پایین‌ترین قیمت (Low Price) بیشتر باشد، احتمال عکس شدن روند صعودی نیز افزایش می‌یابد. از سوی دیگر، هر چه روند صعودی قبلی طولانی‌تر بوده باشد، قطعیت سیگنال کندل مرد به دارآویز بیشتر خواهد بود.

تریدرهای محتاط‌تر ممکن است در همان روزی که کندل مرد به دارآویز را مشاهده می‌کنند، نتیجه‌گیری قطعی درباره خرسی کردن بازار نکنند. در این صورت، آنها به کندل روز بعدی توجه خواهند کرد که به آن، کندل تاییدکننده یا کندل تاییدی گفته می‌شود. این کندل، باید نزولی یا خرسی باشد. نشانه‌ی آن افت قیمت‌های پایین، باز و بسته به سطوحی پایین‌تر از روز قبل و نزدیک شدن قیمت بالا به قیمت پایین در کندل قبلی است.


جمع بندی:


در این مطلب از صرافی ارز هشت به بررسی و آموزش الگوی کندل استیک مرد به دارآویخته پرداختیم. این الگو یکی از پرتکرار ترین کندل ها در نمودار سهام، ارزهای دیجیتال و .. است. با شناخت الگوهای مختلف در بازارهای مالی به راحتی می‌توانید روند بازار را شناسایی کنید و نقاط مناسبی را برای ورود و خروج از معامله انتخاب نمایید. تا به حال الگوی مرد به دار آویخته را در چارت چه ارزی دیده اید؟ سوالات خود را در این باره از تیم ارز هشت بپرسید.

ادمین ارزهشت

Recent Posts

همستر کامبت به چه کسانی کارت تقلب داده است؟

کم کم به زمان ایردراپ توکن HMSTR نزدیک می‌شویم.  این توکن قرار است در تاریخ…

1 ساعت قبل

ارز دیجیتال بنفیت ماین چیست؟

ارز دیجیتال بنفیت ماین چیست؟ مفهوم بنفیت ماین (Benefit Mine) به‌عنوان یک نوآوری قابل توجه…

1 روز قبل

چگونه ارز دیجیتال خوب برای سرمایه‌گذاری پیدا کنیم و از سودهای بازار جا نمانیم

رمز ارزها به دلیل فقدان معیارهای لازم برای ارزیابی و رواج کلاهبرداری برای سرمایه‌گذاری نیاز…

2 روز قبل

سه تسک ضروری ایردراپ راکی رابیت که باید انجام شود

کاربرانی که در بازی تلگرامی راکی رابیت در حال فعالیت هستند به زودی شاهد ایردراپ…

3 روز قبل

مقایسه تراست ولت و اکسودوس ولت ؛ کدام یک برای ذخیره ارزهای دیجیتال بهتر است؟

اکسودوس و تراست ولت دو کیف پول ارز دیجیتال غیر امانی با اعتبار بالا هستند…

4 روز قبل

بهترین کیف پول همستر کامبت برای کاربران ایرانی

همانطور که احتمالا می‌دانید زمان لیست شدن همستر کامبت و توزیع ایردراپ آن بسیار نزدیک…

4 روز قبل