وایت پیپر (White Paper)

وایت پیپر (White Paper) ارز دیجیتال چیست؟ اطلاعات کامل و 5 دلیل برای مطالعه آن

دسته بندی : آموزش ارز دیجیتال 12 مرداد 1402

مقدمه ای برای وایت پیپر (White Paper): روز به روز با گسترش ارز های دیجیتال مباحث زیادی حول این موضوع پدیدار می شود که جنبه خوبی را برای جامعه کریپتو به همراه دارد. شاید شما کلمه وایت پیپر ارز دیجیتال را شنیده باشید. معادل فارسی وایت پیپر (whitepaper) همان مستندات یا اوراق سفید است که کسب و کار ها از آن برای معرفی کار خود استفاده می کنند.

وایت پیپر در همه زمینه های شغلی به کار گرفته می شود اما در مبحث ارز های دیجیتال ترند شده است. و در ادامه مقاله پلتفرم معاملاتی ارز هشت، به چیستی این موضوع می پردازیم.

وایت پیپر ارز دیجیتال چیست؟

وایت پیپر (White Paper) ارز دیجیتال، یک سند جامع است که جنبه‌های فنی و اقتصادی یک ارز دیجیتال خاص را تشریح می‌کند. این سند معمولاً توسط تیم توسعه‌دهنده‌ی ارز دیجیتال یا اعضای اصلی تهیه می‌شود و به عنوان راهنمای سرمایه‌گذاران، استخراج‌کنندگان و کاربران بالقوه عمل می‌نماید. وایت پیپر، ویژگی‌ها و نحوه عملکرد ارز دیجیتال اعم از مکانیسم اجماع ، فرآیند استخراج و معماری شبکه را مشخص و معرفی می کند. همچنین در این مستندات اهداف اقتصادی و نقشه راه آینده ارز دیجیتال نیز بیان می شود.

در کل وایت پیپر به عنوان منبع اطلاعاتی برای کسانی که به ارز دیجیتال و فناوری زیربنایی آن علاقه مند هستند عمل می کند.

تاریخچه وایت پیپر یا اوراق سفید

وایت پیپر (White Paper) زاییده افکار دولت بریتانیا در حدود 100 سال پیش بوده و این اوراق به مردم بریتانیا در مورد تصمیمات کلیدی اتخاذ شده توسط برخی سازمان های دولتی اطلاع رسانی می کرد.

همچنین، امروزه وایت پیپر به عنوان یک ابزار بازاریابی برای متقاعد کردن و تأثیرگذاری بر کاربران عمل می کند.

پس چرا به آن وایت پیپر می گویند؟ گفتنی است که این یک نامگذاری توسط دولت بریتانیا است، و رنگ “سفید” در کلمه نشان می دهد که سند برای بهره مندی عمومی در دسترس است.

ارز دیجیتال هاتور چیست؟

چرا باید وایت پیپر ارز های دیجیتال را مطالعه کنیم؟

شما باید اطلاعات کافی را در مورد یک ارز دیجیتال یا پروژه ای که می خواهید در آن سرمایه گذاری کنید، داشته باشید و بیشتر اطلاعات مورد نیاز معمولاً در وایت پیپر موجود است. وایت پیپری که به خوبی نوشته شده است باید شامل ویژگی های مهمی باشد که به شما اطلاع دهد سازندگان چه چیزی در ذهن دارند، بنابراین در ادامه دلایلی را بیان می کنیم که لزوم مطالعه وایت پیپر را نشان می دهد.

وایت پیپر (White Paper)

چرا پروژه ایجاد شد؟

هر پروژه یک هدف دارد و این یکی از مهمترین ویژگی هایی است  که قبل از درگیر کردن خود در آن باید بدانید. اوراق سفید یک مشکل و چگونگی تلاش پروژه برای حل آن را شرح می دهد.

به عنوان مثال، بیت کوین برای نشان دادن امکان ارسال پول از شخصی به فرد دیگر بدون هیچ واسطه ای ایجاد شد . با این حال، زمانی که بیت کوین معرفی شد ناشناخته بود، و هنوز سال ها طول کشید تا آن را شروع کنند.

تیم پشت پرده ارز دیجیتال

اعضای تیم به اندازه خود پروژه مهم بوده و اگر افراد پشت پرده پروژه دارای صلاحیت های قوی و رزومه خوب باشند، می تواند حس اعتماد را القا کند. شما باید وایت پیپری را مطالعه کنید که هیچ اطلاعات مشکوکی درباره اعضای تیم نداشته باشد.

شما شاید فکر کنید که چرا بیت کوین اعضای تیم خود را مشخص نمی کند. هویت ساتوشی ناکاموتو مشخص نیست. بیت کوین به عنوان اولین ارز دیجیتال ممکن است تحت تأثیر این قانون قرار نگیرد. زیرا به مرور زمان شهرت زیادی به دست آورده و همچنین محبوب ترین و قابل اعتمادترین ارز دیجیتال است.

معماری بلاکچین ارز ها

درک سیستم هایی که در یک پروژه استفاده می شوند ضروری است. شما باید از نوع مکانیسم اجماع مورد استفاده در پروژه و پروتکل های داخلی آن آگاه باشید. ممکن است لازم باشد بدانید که پروژه چقدر انرژی مصرف می کند و چه ایردراپ هایی به شرکت کنندگان ارائه و چقدر مقیاس پذیر بوده و تا چه حد با پروژه های دیگر قابل همکاری است.

نقشه راه تیم در وایت پیپر

باید اطلاع داشته باشید که هدف تیم چیست، چگونه برنامه ریزی می‌کند تا به هر هدف خود برسد و چه مدت زمانی طول می‌کشد. جداول زمانی پروژه یا نقشه‌های راه نیز به شما کمک می‌کنند تا بدانید آیا پروژه به نقاط قبلی خود رسیده و یا مطابق انتظارات پیش‌بینی شده پیش نمی‌رود.

اطلاعات کامل ارز دیجیتال پارس آی کیو (Parsiq) (PRQ) 

White Paper

توکنومیک پروژه ارز دیجیتال

توکنومیک به معنای اقتصاد رمزی است و به عوامل مختلف تقاضا و عرضه می‌پردازد که بر یک پروژه تأثیر می‌گذارد. قوانین توکنومیک می‌تواند سرمایه‌گذاران بیشتری را تشویق یا آنها را دلسرد کند. توکنومیک مشابه سیاست پولی یک کشور است که می‌تواند مطلوب یا نامطلوب باشد.

وقتی توکنومیک کریپتو را بررسی می‌کنید، باید به عرضه توکن و حداکثر عرضه آن توجه کنید. حداکثر عرضه به تعداد حداکثر توکن‌هایی اشاره دارد که می‌توانند وجود داشته باشند.

به عنوان مثال، بیت کوین که یک ارز دیجیتال است، حداکثر عرضه‌ای برابر با ۲۱ میلیون توکن دارد. از سوی دیگر، برخی از رمز ارز ها مانند استیبل کوین ها، حداکثر عرضه مشخصی ندارند.

بررسی توکن شبکه

شما همچنین باید ابزار توکن، به عبارت دیگر نحوه استفاده از آن را بررسی کنید. توزیع آن نیز بسیار مهم بوده، زیرا تعداد و انواع شبکه هایی که این توکن را دارند نیز مهم است. همچنین، باید طرح تورمی و تورم زدایی آن را مورد بررسی قرار دهید. به عبارت دیگر، باید مشخص شود که چگونه قصد دارید توکن های بیشتری را به گردش درآورید و چگونه برنامه ریزی کنید که در زمان نیاز توکن های در گردش را حذف کنید.

جمع بندی و نتیجه گیری

در حال حاضر بسیاری از پروژه‌ های جدید در حوزه ارز دیجیتال، وایت پیپر اختصاصی خود را منتشر نمی‌کنند. به جای آن، آنها از اسنادی استفاده می‌کنند که حاوی تمام اطلاعات مهمی است که شما به آن نیاز دارید. این اسناد معمولاً به عنوان یک وایت پیپر عمل کرده، با این تفاوت که لحن آنها رسمی نبوده، زیرا هدف آنها اطلاع رسانی و بازاریابی ایده‌ های خود برای سرمایه‌گذاران بالقوه می باشد.

وایت پیپر ارز دیجیتال یا اسناد به شما کمک می‌کند تا پروژه‌ هایی که ارزش دارند را از بی اعتبار ها جدا کنید. صرف وقت برای مطالعه آن می‌تواند شما را از سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال  که ممکن است در آینده ناپایدار باشند یا آن‌ هایی که هدفشان کلاهبرداری از شماست نجات دهد.

بهترین ارز های دیجیتال برای سرمایه گذاری در سال 2023 تا 2025 معرفی شدند!


 سوالات متداول

وایت پیپر چیست؟

به طور خلاصه، وایت پیپر (White Paper) یک سند جامع است که جنبه‌ های فنی و اقتصادی یک ارز دیجیتال خاص را به تفصیل توضیح می‌دهد.

توکنومیک ارز های دیجیتال چیست؟

توکنومیک به معنای اقتصاد رمز ارزی است و به عوامل مختلفی همچون تقاضا و عرضه ای که بر یک پروژه تاثیر می گذارد دلالت دارد. همچنین توکنومیک همانند سیاست مالی یک کشور است که می تواند جنبه های مختلفی داشته باشد.

 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

مقالات مشابه

نظرات