آموزش ارز دیجیتال

شاخص‌های تحلیل تکنیکال کدام اند و چگونه کار می‌کنند؟

برای معامله و سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال شناخت جامع روش نوین سرمایه‌گذاری اهمیت ویژه‌ای دارد. مثلا یک معامله‌گر برای اینکه از بازار ارزهای دیجیتال سود کسب کند و باید بتواند تجزیه و تحلیل رمزارز مورد نظر را به بهترین شکل انجام دهد. تحلیل تکنیکال (Technical analysis) یکی از راه‌های بررسی در بازارهای مالی است. درواقع تحلیل تکنیکال یکی از راه‌های پیش بینی آینده ارزهای دیجیتال است که جزء بهترین ابزارها برای بررسی و تحلیل بیت کوین دسته‌بندی می‌گردد. معامله گران با کمک این تحلیل توانستند با شناسایی سطوح عرضه و تقاضا خود را برای تمام حرکت‌های صعودی و نزولی را آماده کنند. در تحلیل تکنیکال دو گزینه یکی نوع فعالیت گذشته یک دارایی ودیگری مقدار آن برای بررسی روند قیمت کاربرد دارند. در ادامه از این بخش از مقاله صرافی ارز دیجیتال ارز هشت به بررسی شاخص‌های تحلیل تکنیکال می‌پردازیم.

تاریخچه تحلیل تکنیکال

برای اولین بار تحلیل تکنیکال در آمستردام و در قرن ۱۷ و بعد از آن در قرن ۱۸ در ژاپن به کار گرفته شد. بعد از آن چارلز داو تصویری جدید از آن را مطرح کرد. چارلز داو یک روزنامه نگار بود که وال استریت را بنیان‌گذاری کرد. این شخص از اولین کسانی بود که متوجه شد بازارها و دارایی‌های بخصوص دارای روندهایی هستند که می‌توان آن‌ها را بررسی کرد. در ادامه چارلز نظریه داو را ارائه کرد که نقش اساسی در تحولات تحلیل تکنیکال را رقم زد. در ابتدا تحلیل تکنیکال روی کاغذ شکل می‌گرفت و با دست محاسبه می‌شد. رفته رفته با گذشت علم و فناوری محاسبه‌ها مدرن شد و این تحلیل رواج پیدا کرد درنتیجه تحلیل تکنیکال جزء یکی از شاخص یا ابزارهای مهم برای سرمایه گذاران و معامله گران قرار گرفت.

عملکرد تحلیل تکنیکال چگونه است؟

طبق نکاتی که گفتیم، تحلیل تکنیکال روند بالا و پایین شدن قیمت‌ها طی گذر زمان را بررسی می‌کند. در این تحلیل تغییر قیمت‌ها اتفاقی رخ نمی‌دهند و با تاثیر یکسری روند تغییر می‌کنند. بعد از مدتی این روندها را می‌توان شناسایی کرد. در تحلیل تکنیکال احساسات کلی در بازار که به وسیله عرضه و تقاضا شکل می‌گیرد، نمایان می‌شود. در یک توضیح کلی میزان قیمت یک دارایی داخل بازار بازتابی از تقاضا و عرضه بوده و احساسات جامعی از بازار را ارائه می‌دهد. این احساسات منعکس شده با احساسات تریدرها و سرمایه گذاران (شاخص ترس و طمع) بسیار نزدیک است.

نکته مهم درتحلیل تکنیکال

زمانی که بازار حجم و نقدینگی بالا در کنار شرایط نرمال دارد، استفاده از تحلیل تکنیکال بهتر و موثرتر است. میزان دستکاری و تاثیرپذیری عوامل خارجی طبیعی در این نوع بازارها کمتر بوده در نتیجه تحلیل این شرایط با ثبات بیشتری همراه است. افراد برای یافتن بهترین فرصت معاملاتی در تحلیل تکنیکال، از الگوهای نموداری گوناگون استفاده می‌کنند. به وسیله شاخص‌های تحلیل تکنیکال معامله گران می‌توانند، اطلاعات مناسبی از روند دریافت کنند و برای کاهش ریسک از چندین شاخص بهره می‌برند.

شاخص‌های تحلیل تکنیکال

در طی استفاده تریدرها از تحلیل تکنیکال، از معیارها و شاخص‌های گوناگونی بهره می‌برند که روی پیشبینی روند بازار (طبق نمودارها همراه بررسی قیمت در گذشته) بسیار مهم است.

۱. روندها

پایه‌ها و ستون در تحلیل تکنیکال روندها هستند. آن‌ها حرکت قیمت یک دارایی را به صورت کلی انعکاس می‌دهند. روند صعودی نشان دهنده‌ی تعدادی از اوج‌ها و نزول‌های بالاست و روند نزولی اوج‌های بسیار بسیار پایین را نشان می‌دهند. در روندهای جانبی، که حتی به عنوان روندهای ادغام یا محدود به دامنه دسته‌بندی می‌گردند، یک مسیر تعیین شده به یک سمتی که می‌تواند بالا یا پایین باشد را نشان می‌دهند.

2.شاخص میانگین متحرک ساده و میانگین متحرک نمایی

در میان تعداد زیادی از شاخص ها، میانگین متحرک ساده جزء مشهورترین و پرکاربرد ترین‌ها قرار دارد. این شاخص بر اساس اسمش در یک بازه زمانی معینی قیمت‌های یک دارایی را محاسبه می‌کند. نسخه تصیح شده میانگین متحرک ساده، میانگین متحرک نمایی است که خیلی بهتر قیمت‌ها را بررسی می‌کند.

3.شاخص قدرت نسبی

یکی از شاخص‌های معروف به نوسان‌سنج شاخص قدرت نسبی است. این شاخص برعکس میانگین متحرک ساده که کارش به دنبال کردن قیمت‌های قبلی دارایی بود، نوسان‌سنج هابرای دریافت قیمت دارایی ها، با کمک فرمول‌های ریاضی در دامنه‌های از قبل مشخص شده، اعدادی ارائه می‌دهد. میزان این دامنه در شاخص قدرت نسبی بین ۰ تا ۱۰۰ است.

4.شاخص باند بولیگر

در شاخص باند بولیگر، که بین معامله گران طرفداران زیادی دارد، دارای دو باند است که دور یک خط از میانگین متحرک می‌چرخند. افراد از باند بولیگر در جهت تعیین موقعیت محتمل اشباع در خرید و فروش بازار بهره می‌برند.

5.شاخص میانگین متحرک همگرایی واگرایی

در کنار ابزارهای ساده تعدادی دیگر از ابزارها هستند که در جهت ارائه اطلاعات به یکسری شاخص‌های دیگری نیازدارند. مثلا در شاخص قدرت نسبی استوکاستیک به کمک فرمول ریاضی میزان شاخص قدرت نسبی معمولی به دست می‌آید. یکی از نمونه‌های معمول این شاخص ها، شاخص میانگین متحرک همگرایی واگرایی است. برای دریافت خط اصلی، از تفریق ۲ میانگین متحرک نمایی این میانگین حاصل می‌گردد. سپس به کمک خط اول در تشکیل خط میانگین متحرک دیگری بهره می‌برند که خط دوم به وجود می‌آید. همچنین در میانگین متحرک همگرایی واگرایی هیستوگرام باعث تفکیک دوخط از هم می‌شود.

6.تایم فریم (Time Frame)

برای استفاده از تحلیل تکنیکال، در جهت پیش بینی حرکت آینده و بررسی قیمت‌ها از نمودارهای قیمت بهره می‌برند. در این مسیر اصلی‌ترین متحرک‌های قیمت عبارت است از، پرایس اکشن، اندیکاتور و تایم فریم. Time Frameها بین بازه‌های زمانی در تحلیل تکنیکال از یک دقیقه تا ماهانه و حتی سالانه تغییر می‌کند. محبوب‌ترین بازه‌های زمانی مورد استفاده افراد در استفاده از تحلیل تکنیکال شامل نمودار ۵ دقیقه ای، نمودار ۱۵ دقیقه ای، نمودار ساعتی و نمودار روزانه می‌گردند. طبق چگونگی فعالیت هرمعامله‌گر در جهت تحلیل و مطالعه یک بازه زمانی انتخاب می‌گردد. تریدرهای روزانه در فعالیت خود یک روز پوزیشین خود را باز و در همان روز طی یک بازه زمانی می بندند. این افراد از معامله‌های ۵ دقیقه‌ای تا ۱۵ دقیقه‌ای می‌تواند سود کسب کند.

7.سطوح حمایت و مقاومت

یکی دیگر از سطوح‌های‌های مهم برای قیمت در نمودار سطوح مقاومت و حمایت است. عملکرد سطوح مقاومت یا پشتیبان به صورت یک سطح، برای جلوگیری از کاهش قیمت در جایی که بالاترین فشار وارد می‌گردد صورت می‌گیرد. از سوی دیگر به عنوان یک سطح از افزایش قیمت جلوگیری می‌کند. در آخر این سطح‌ها نقطه‌های قوت در خرید و فروش را برای تریدرها تعیین می‌کند.

نمودارهای تحلیل تکنیکال

همانطور که اشاره کردیم در تحلیل تکنیکال از چندین شاخص استفاده می‌گردد که یکی از آن‌ها نمودارها هستند. تعدادی از نمودارهای مورد استفاده در تحلیل تکنیکال شامل نمودارهای خطی، نمودارهای میله‌ای و نمودار شمعی می‌گردد.

سیگنال‌های معاملاتی

با وجود اهمیت کلی شاخص‌ها در تشخیص روندهای کلی، برای دریافت داده‌های نقاط احتمالی برای ورود و خروش استفاده می‌گردند. در زمان مواقع به خصوص این سیگنال‌ها شکل می‌گیرند. مثلا در زمانی که شاخص قدرت نسبی روی عدد ۷۰ یا بالاتر قرار دارد، یعنی بازار در حالت اشباع خرید قرار دارد. زمانی که شاخص قدرت نسبی به ۳۰ یا پایین‌تر می‌رسد، بازار در شرایط اشباع برای فروش قرار گرفته است. این که اطمینان مطلق در تحلیل تکنیکال در جریان می‌باشد واضح است. باید گفت میزان بی‌ثباتی در بازارهای کوچک از بازارهای سنتی بالاتر است.

الگوهای تحلیل تکنیکال

در الگوهای تکنیکال الگوها به دو گروه تقیم می‌گردند که یکی الگوی شمع (CandleStick Patterns) و دیگری الگوی چارت‌ها (Chart Patterns) است.

الگوهای شمع یا کندل استیک (CandleStick Patterns)

الگو به شکل حرکتی و گرافیکی قیمت‌ها را در نمودار نمایان می‌کند. این الگو برای پیش بینی حرکت روند قیمت بهره می‌برند. بهترین شمع‌ها برای الگوهای شمع ستاره صبحگاهی (Morning Star)، ستاره شامگاهی (Evening Star)، دوجی (Doji)، شمع پوششی نزولی (Bearish Engulfing Candle)، شمع پوششی صعودی (Bullish Engulfing candle)

الگوهای چارت (Chart Patterns)

طی حرکت قیمت‌ها روزی نمودار، یکسری ایرادات و نقص‌هایی وجود دارد که توسط الگوهای چارات ظاهر می‌گردند. پر کاربردترین الگوهای چارت عبارتند از دوقله Double، دو درهDouble Bottom، سرشانه Hard and SHoulders، سرشانه معکوسLnverse Head and Shoulders، کنج صعودی Rising Wedge، کنج نزولی Falling Wedge.

استراتژی‌های تحلیل تکنیکال

در استفاده از تحلیل تکنیکال برای یافتن نقاط قوت برای خرید و فروش دارایی ها، یکسری استراژی استفاده می‌گردد. هر یک از این گزینه‌ها دارای ویژگی منحصر به فردی هستند.

استراتژی بک تست و ارزیابی

این گزینه از قدم‌های مهم این حوضه است. از بک تست در جهت بررسی کارایی و تاثیر یک استراتژی معاملاتی برای داده‌ها استفاده می‌گردد. همین امر در پیدا کردن نقاط سود دهی به کاربران کمک بسیاری می‌کند.

استراتژی اطلاعات تاریخی

استراتژی بک تست نیاز به اطلاعات گذشته معتبر و دقیق در بازار دارد. تریدرها با کمک این داده‌ها از منابع گوناگون دریافت می‌کنند. کیفیت این اطلاعات برای بک تست خیلی مهم است. این اطلاعات درباره کلایت اطلاعات مورد نیاز، میزان حجم و قیمت، مقدار زمان‌بندی و یک بازه زمانی کافی می‌گردند.

اجرای استراتژی

در جراین بک تست، تریدرها برای انجام و اعمال استراتژی معاملاتی خود از اطلاعات شبیه‌سازی در طی گذر زمان بهره می‌برند. این فرایند یعنی انجام قوانین و موارد تعیین شده استراتژی در جهت مشخص کردن زمان ورود و خروج از معاملات است. همین تکرار بعضی از رویدادها در طی زمان اهمیت زیادی دارد.

ارزیابی عملکرد

برای ایجاد این استراتژی باید از چندین معیار دیگر استفاده کنید. این معیارها شامل میانگین سود و ضرر، معیارهای سود آوری، حداکثر کاهش و معیارهای تعدیل شده با ریسک در هر معامله می‌گردد. تمامی این موارد به ایجاد ثبات سنجش میزان سود، مقدار ریسک تاثیر بسیاری دارد.

ایجاد بهینه‌سازی و بررسی حساسیت

اکثر معامله گران برای ایجاد شرایط بهینه‌سازی از قوانین و پارامترهایی در جهت افزایش کارایی استفاده می‌کنند. هرچند اهمیت ایجاد شرایط بهینه‌سازی درباره اطلاعات گذشته و مطمعن بودن از استحکام آن بسیار زیاد است. تحلیل حساسیت درباره تست کارکرد استراتژی در مواقع گوناگون برای بررسی میزان انعطاف‌پذیری و همگام‌سازی آن است.

شناخت موانع و انتظارات در بک تست

شناخت محدودیت‌ها خیلی مهم است. نتایج فعالیت‌های گذشته، کارایی حال را صددرصد تضمین نمی‌کند، همنیطور به خاطر متغییرات موجود احتمال رویارویی با یکسری موارد پیش بینی نشده وجود دارد. پس تاثیر میزان هزینه‌ها روی نتایج معاملات بسیار اهمیت دارد.

ایرادات تحلیل تکنیکال

با این وجود که تمام معامله گران از تحلیل تکنیکال استفاده می‌کنند، اما عده‌ای این روش را یکی از روش‌های نامطعن معرفی می‌کنند. این تحلیل توسط یکسری افراد به پیشگوی خود محقق کننده خطاب می‌گردد. این افراد اعتقاد دارند در صورتی که عده‌ای از سرمایه گذاران و معامله گران از یک شاخص بهره ببرند، افراد زیادی به طبعیت از آن‌ها از همان شاخص استفاده می‌کنند.

اگرچه در تمام بازارها از تحلیل تکنیکال استفاده می‌کنند، اما بسیاری از متخصصان آن را روشی غیرقابل اعتماد و بحث برانگیز می‌دانند و اغلب از آن به عنوان «پیشگویی خود محقق کننده» یاد می‌شود. چنین اصطلاحی برای توصیف اتفاقاتی استفاده می‌شود که فقط اتفاق می‌افتند، زیرا افراد زیادی حدس می‌زنند که آن‌ها رخ خواهند داد.

برعکس خیلی از طرفداران تحلیل تکنیکال اعتقاد دارند که هر کدام از تحلیل گران راه حل معینی را در جهت تجزیه و تحلیل نمودار همراه با تعداد زیادی شاخص بهره می‌برند. این جریان به این معنی است که امکان ندارد استراتژی خیلی از تریدرها مثل یکدیگر باشد.

نتیجه گیری کلی از مطلب شاخص‌های تحلیل تکنیکال

بر اساس توضیحات ارائه شده در این مقاله دانستیم تحلیل تکنیکال برای بررسی بازارهای مالی استفاده می‌گردد. معامله گران به کمک تحلیل تکنیکال موقعیت بازار را خیلی بهتر می‌توانند درک کنند و برنامه ریزی مناسب با پیش بینی‌های آینده انجام می‌دهند. اصلی‌ترین ویژگی‌های تحلیل تکنیکال شناخت و تسلط روی شاخص‌ها نمودارها و استراتژی‌ها است. هرچند نیازی به اعمال تمام این موارد در هر بار ارزیابی نیست و می‌توانید بسته به نوع شرایط از یک یا تعدادی از آن‌ها را بکار ببرید. در آخر به این نکته توجه کنید که هیچ روش ۱۰۰ درصدی برای پیش بینی قیمت ارزهای دیجیتال وجود ندارد و تمامی این گزینه‌ها یکسری ابزار کمکی هستند. درنتیجه درصدی را برای احتمال اشتباه در تحلیل‌های خود قرار دهید.

فرشته کاهانی

Recent Posts

فصل اول همستر کامبت به پایان رسید

بالاخره پایان فصل اول همستر کامبت رقم خورد. دقایقی قبل اسنپ‌شات همستر کامبت گرفته شد…

4 ساعت قبل

رونمایی فانتوم از نام‌های کاربری سفارشی

فانتوم که یک کیف پول پیش‌رو در شبکه سولانا است به تازگی در به روز…

14 ساعت قبل

فلاکس کارت (FluxCard) چیست و چرا مشکوک به کلاهبرداری است؟

در چند سال اخیر که ارزش پول ملی یعنی ریال در حال کاهش یافتن است،…

15 ساعت قبل

تعداد کاربران راکی رابیت به ۳۰ میلیون نفر رسید

راکی رابیت که یک بازی تلگرامی است و تیم توسعه‌ آن برای ساخت رباتش از…

1 روز قبل

همستر کامبت به چه کسانی کارت تقلب داده است؟

کم کم به زمان ایردراپ توکن HMSTR نزدیک می‌شویم.  این توکن قرار است در تاریخ…

1 روز قبل

ارز دیجیتال بنفیت ماین چیست؟

ارز دیجیتال بنفیت ماین چیست؟ مفهوم بنفیت ماین (Benefit Mine) به‌عنوان یک نوآوری قابل توجه…

3 روز قبل