آموزش ارز دیجیتال

رابطه مارکت کپ و دامیننس بیت کوین چیست؟

دامیننس بیت کوین ابزاری است برای بررسی بیت کوین و سایر آلت کوین های بازار. در صورتی که مارکت کپ ابزاری است برای بررسی ارزش یک دارایی و مقایسه آن با دیگر موارد. از این دو ابزار می توانید برای تحلیل بازار ارزهای دیجیتال استفاده کنید. اما اینکه رابطه مارکت کپ و دامیننس بیت کوین چیست؟ برای بسیاری از معامله گران سوال است.
به همین دلیل در این مطلب از صرافی ارز هشت، تصمیم داریم بررسی کنیم، رابطه بین این دو شاخص چیست و چطور می توان با استفاده از آن ها معاملا هوشمندانه تری داشت. پس با ما همراه باشید تا در رابطه با این دو شاخص مهم بازار اطلاعات بیشتری کسب کنید.

دامیننس بیت کوین چیست؟

دامیننس بیت کوین چیست؟ برای اینکه بتوانید این مفهوم را بهتر درک کنید، باید ابتدا مفهوم دامیننس بیت کوین و مفهوم مارکت کپ هر کدام را به تنهایی کامل بدانید. BITCOIN DAMINANCE یک اصطلاح مهم و تخصصی از ارزهای دیجتال محسوب می‌شود که نسبت ارز بیت کوین را نسبت به تمامی آلت کوین‌های بازار مشخص می‌کند. این مفهوم به معامله گران کمک میکند تا بهتر درک کنند که بیت کوین چه مقدار بر روی قیمت سایر ارزهای دیجیتال اثر می‌گذارد.

در واقع به خاطر همین اثرگذاری است که بسیاری از معامله گران به دنبال درک کامل‌تری از دامیننس هستند.   چرا که به کمک این شاخص می‌توان به این نتیجه رسید که چه مقدار از دارایی‌های بازار فقط مختص به بیت کوین می‌شود. برای مثال اگر دامیننس بیت کوین امروز ۵۷ درصد است، یعنی ۵۷ درصد از سرمایه بازار در اختیار بیت کوین قرار دارد.

بنابراین با استفاده از این شاهص به راحتی می‌توانید درکی کاملی از بازار داشته باشید. برای مثال زمانی که دامیننس بیت کوین افزایش دارد یعنی که این ارز دیجیتال در بازار حکمرانی می‌کند و فرصت را برای رشد آلت کوین‌ها محدود می‌نماید. بنابراین این الا منطقی نیست که روی آلت کوین‌ها سرمایه‌گذاری کنیم. اما زمانی که دامیننس بیت کوین در حال کاهش باشد، یعنی روند رشد آلت کوین‌ها نسبت به بیت کوین بهتر است، بنابراین سرمایه‌گذاری روی آلت کوین‌ها بسیار سوده‌تر خواهد بود.

مارکت کپ بازار چیست؟

پس از بررسی مفهوم دامیننس بیت کوین، نوبت به بررسی معنای مارکت کپ بازار است. MarketCap که احتمالا به عنوان یک فعال ارزهای دیجیتال حتما اسم آن را شنیده اید، یک اصطلاح است که وضعیت کلی بازار را برای شما مشخص می‌کند و به شما می‌گوید که آیا فرصت سرمایه‌گذاری هست یا خیر! تقریبا بیشتر ارزهای دیجیتال معروف دارای مارکت کپ بالایی هستند و این یعنی فرصت برای ورود به بازار را در اختیار همه سرمایه گذاران می‌گذارند.

برای مثال بیت کوین ۶۲۸.۸۹۶. ۵۷۷.۰۹۶ میلیارد دلار، مارکت کپ اتریوم ۲۸۹.۷۷۶. ۱۹۶.۷۴۳ میلیارد دلار و مارکت کپ ارز دیجیتال BNB75.056, 399.292 دلار است. این سه رمز ارز در صدر جدول بالاترین ارزش‌های بازار قرار دارند. (برای دانستن ارزش بازار هر ارز دیجیتال کافی است تا از کوین مارکت کپ استفاده کنید)

ارزش بازار، میزان سرمایه در گردش یک ارز دیجیتال را نشان می‌دهد. این که ارزش یک دارایی بالا باشد به خریدار این امید را می‌دهد تا بدون نگرانی از نقدشوندگی کم به دلیل عرضه در گردش محدود، بتواند سرمایه‌گذاری بهتری داشته باشد. به طوری کلی پینهاد می‌دهیم به هنگام انتخاب یک ارز دیجیتال برای سرمایه‌گذاری حتما مارکت کپ را بررسی کنید و ارزی را انتخاب نمایید که ارز بازار بالایی دارد. زیرا این دارایی‌ها ثبات قیمتی بیشتری دارند و تا حد زیادی ریسک معاملات را کاهش می‌دهند. این ارزها فرصتی بسیار مناسب برای افرادی هستند که ریسک ناپذیر اند!

نکته: اگر ریسک‌پذیر هستند، ارزهایی را شناسایی کنید که مارکت کپ پایینی دارند، زیرا این رمزارزها بیشتر احتمال رشد شارپی را دارند. (البته در این دارایی‌ها امکان ریزش شارپی هم وجود دارد، پس تحقیق و تحلیل کنید و با آگاهی وارد هر سرمایه‌گذاری شوید.)

تفاوت دامیننس و مارکت کپ

در جدول زیر به صورت کامل تفاوت بین دامیننس و مارکت کپ را مشاهده می‌کنید:

ویژگی مارکت کپ (ارزش بازار) دامیننس (تسلط)
تعریف ارزش کل یک ارز دیجیتال در بازار، حاصل ضرب تعداد کل واحدهای در گردش در قیمت هر واحد. سهم یک ارز دیجیتال خاص از کل ارزش بازار ارزهای دیجیتال.
نحوه محاسبه تعداد کل واحدها * قیمت هر واحد (ارزش بازار یک ارز دیجیتال / کل ارزش بازار) * 100
نشان دهنده چیست؟ اندازه و ارزش یک ارز دیجیتال در بازار. نفوذ و سلطه یک ارز دیجیتال بر کل بازار.
کاربرد برای مقایسه اندازه و ارزش نسبی ارزهای دیجیتال. برای سنجش قدرت و موقعیت یک ارز دیجیتال در بازار.
تغییرات با تغییر قیمت یا تعداد واحدهای در گردش تغییر می‌کند. با تغییر در ارزش بازار یک ارز دیجیتال نسبت به کل بازار تغییر می‌کند.

بررسی کامل رابطه مارکت کپ و دامیننس بیت کوین

حالا که به طور کامل می‌دانید، دامیننس بیت کوین و مارکت کپ چیست بهتر می‌توانید رابطه بین این دو اصطلاح را درک کنید. در واقع برای محاسبه دامیننس بیت کوین به مارکت کپ هم دارید. همان طور که می‌دانید روند سایر ارزها کاملا وابسته به شرایط بیت کوین است، زیرا این ارز دیجیتال اولین ارز بازار ارزهای دیجیتال است و منطقی است که سایر ارزها نیز از آن پیروی داشته باشند.

اگر از معامله گرهای حرفه‌ای بازار در مورد نحوه محاسبه MARKET CAP بپرسید، آن‌ها فرمولی به شما خواهند داد که طبق آن باید تعداد کل توکن‌های استخراج شده را باید در قیمت فعلی توکن ضرب کنید. اما اگر بخواهید دامیننس را محاسبه کنید باید عدد ۱۰۰ را در حاصل تقسیم مارکت کپ بیت کوین و مارکت کپ کل ضرب نمایید.

  • افزایش دامیننس بیت کوین: زمانی که دامیننس بیت کوین افزایش دارد، یعنی سهم سایر ارزهای دیجیتال از بازار بسیار کم است. اما این اتفاق اغلب زمانی می‌افتد که سرمایه گذاران به بیت کوین برای سرمایه‌گذاری اطمینان بیشتری دارند.
  • کاهش دامیننس بیت کوین: کاهش دامیننس ارز دیجیتال بیت کوین، یعنی کم شدن آن سهم آن از بازار. در این صورت سرمایه گذاران اغلب به سمت آلت کوین‌ها روی می‌آورند و به دنبال تنوع بخشی در سبد سرمایه‌گذاری خود هستند

سیگنال گرفتن از ارتباط دامیننس بیت کوین و مارکت کپ

اکنون به‌طور کامل ارتباط دامیننس کوین و MarketCap بازار را می‌دانید؛ به این نکته توجه داشته باشید که مفاهیم گفته‌شده در طول این مطلب به‌هیچ‌عنوان سیگنال به خرید یا فروش دارایی‌هایتان نیستند؛ این مطلب صرفاً آگاهی‌تان را در حوزه کریپتوکارنسی بالا می‌برد. برای ترید باید دانش معاملاتی‌تان را تا حد زیادی بالا ببرید و با معامله‌های کوچک نیز تجربه‌تان را بالا ببرید. چون ترید فقط باید به‌واسطه افراد با تجربه و با مهارت انجام شود.

سیگنال گرفتن از رابطه مارکت کپ و دامیننس بیت کوین

درک ارتباط بین دامیننس بیت کوین و مارکت کپ، به ما کمک می‌کند تا سیگنال‌هایی برای تحلیل بازار ارزهای دیجیتال و تصمیم‌گیری‌های سرمایه‌گذاری استخراج کنیم. در ادامه به بررسی برخی از این سیگنال‌ها می‌پردازیم:

سیگنال‌های صعودی بازار:

  • کاهش دامیننس بیت کوین: زمانی که دامیننس بیت کوین کاهش می‌یابد، نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران به دنبال تنوع‌بخشی در سبد سرمایه‌گذاری خود هستند و به سمت آلت‌کوین‌ها گرایش پیدا کرده‌اند. این می‌تواند نشانه‌ای از شروع یک روند صعودی در بازار آلت‌کوین‌ها باشد.
  • افزایش همزمان مارکت کپ کل بازار و کاهش دامیننس بیت کوین: این ترکیب نشان می‌دهد که کل بازار ارزهای دیجیتال در حال رشد است و سرمایه‌گذاران به طور کلی به این بازار خوش‌بین هستند. این می‌تواند سیگنالی قوی برای یک بازار صعودی باشد.

سیگنال‌های نزولی بازار:

  • افزایش دامیننس بیت کوین: افزایش دامیننس بیت کوین نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران به سمت دارایی‌های امن‌تر مانند بیت کوین گرایش پیدا کرده‌اند و از سایر ارزهای دیجیتال دور می‌شوند. این می‌تواند نشانه‌ای از ترس وعدم اطمینان در بازار و احتمال وقوع یک اصلاح یا حتی یک بازار نزولی باشد.
  • کاهش همزمان مارکت کپ کل بازار و افزایش دامیننس بیت کوین: این ترکیب نشان می‌دهد که کل بازار ارزهای دیجیتال در حال کوچک شدن است و سرمایه‌گذاران دارایی‌های خود را از بازار خارج می‌کنند. این می‌تواند سیگنالی قوی برای یک بازار نزولی باشد.

جمع‌بندی:

در این مطلب از ارزهشت، به طور کامل به بررسی رابطه مارکت کپ بازار و دامیننس بیت کوین پرداختیم. این 2 اصطلاح از بازار ارزهای دیجیتال، به طور قابل توجهی در رشد روند بازار اثر گذاراند و کمک می‌کنند تا درک بیشتری از روند و وضعیت بازار داشته باشید. به عنوان یک معامله گر برای اینکه تصمیمات هوشمندانه تری داشته باشید، توصیه می‌کنیم حتما پیش از هر سرمایه گذاری دامیننس و ارزش بازار را بررسی کنید و سپس اقدام به سرمایه گذاری نمایید.

ادمین ارزهشت

Recent Posts

تعداد کاربران راکی رابیت به ۳۰ میلیون نفر رسید

راکی رابیت که یک بازی تلگرامی است و تیم توسعه‌ آن برای ساخت رباتش از…

6 ساعت قبل

همستر کامبت به چه کسانی کارت تقلب داده است؟

کم کم به زمان ایردراپ توکن HMSTR نزدیک می‌شویم.  این توکن قرار است در تاریخ…

8 ساعت قبل

ارز دیجیتال بنفیت ماین چیست؟

ارز دیجیتال بنفیت ماین چیست؟ مفهوم بنفیت ماین (Benefit Mine) به‌عنوان یک نوآوری قابل توجه…

1 روز قبل

چگونه ارز دیجیتال خوب برای سرمایه‌گذاری پیدا کنیم و از سودهای بازار جا نمانیم

رمز ارزها به دلیل فقدان معیارهای لازم برای ارزیابی و رواج کلاهبرداری برای سرمایه‌گذاری نیاز…

2 روز قبل

سه تسک ضروری ایردراپ راکی رابیت که باید انجام شود

کاربرانی که در بازی تلگرامی راکی رابیت در حال فعالیت هستند به زودی شاهد ایردراپ…

3 روز قبل

مقایسه تراست ولت و اکسودوس ولت ؛ کدام یک برای ذخیره ارزهای دیجیتال بهتر است؟

اکسودوس و تراست ولت دو کیف پول ارز دیجیتال غیر امانی با اعتبار بالا هستند…

4 روز قبل