آموزش ارز دیجیتال

پرداخت با ارزهای دیجیتال چه مزایا و معایبی دارد؟

ارزهای دیجیتال در جهان در حال تبدیل به یک روش خرید و فروش و تبادل هستند. بنابراین این امر که آینده ارزهای دیجیتال روشن است و این صنعت بخشی از زندگی روزمره ما خواهد شد، کاملا روشن است. پس برهمه ما واجب است که درباره پرداخت با ارزهای دیجیتال و مزایا و معایب آن آشنایی کامل داشته باشیم. بنابراین اگر شما هم مشتاق هستید که بدانید پرداخت با ارز دیجیتال چه معایب و مزایایی دارد، ما در صرافی ارز دیجیتال ارز هشت این مطلب را بررسی خواهیم کرد.

کریپتوکارنسی یا ارزهای دیجیتال چیست؟

برای کسانی که اطلاعات کافی ندارند: پیش از آنکه بخواهیم درباره پرداخت با ارزهای دیجیتال اطلاعاتی را در اختیارتان قرار دهیم. خوب است که مختصر توضیح دهیم که کریپتوکارنسی چیست؟

ارز دیجیتال که در بین کاربران ایرانی به رمز ارز نیز مشهور است، نوعی ارز دیجیتالی و قابل معامله با قابلیت غیر متمرکز هست.( یعنی هیچ دولتی بر آن دخالت ندارد.) این ارزها تحت نظارت هیچ حکومتی نیستند و بر شبکه بلاکچین ذخیره سازی می شوند و این مسئله از ویژگی های بسیار مهم برای امنیت ارزهای دیجیتال است. در این زمینه ارزهای بسیار زیادی برای خرید و فروش وجود دارد اما برای سرمایه گذاری بیت کوین و اتریوم از محبوبیت بسیار بالا تری برخوردار هستند. در کشورهای پیشرفته شما می توانید علاوه بر ترید ارزهای دیجیتال برای خرید کالا و خدمات نیز از ارزهای دیجیتال استفاده کنید. اما پرداخت با ارز دیجیتال برای ایرانی ها معایبی نیز دارد که در ادامه توضیح خواهیم داد.

مزایای پرداخت با ارزهای دیجیتال چیست؟

  • کارمزد پایین خدمات:

به طور کلی نسبت به ارزهای فیات پرداخت با ارزهای دیجیتال شامل کارمزد های بسیار کم تری می شود. به عنوان مثال پی پال که یکی از شناخته شده ترین ها نیز هست برای فعالیت 4 درصد از هر تراکنش را به عنوان کارمزد دریافت می کند. اما در پرداخت با ارزهای دیجیتال (به طور معمول) حدود 1 درصد از تراکنش به عنوان کارمزد شبکه از شما گرفته می شود.

  • محدودیت در پرداخت با ارزهای دیجیتال هیچ معنایی ندارد!

در حال حاضر یکی از موانع بزرگی که بسیاری از تجار جهانی با آن رو به رو هستنند، محدودیت در پرداخت و دریافت پول هست. به خصوص از در آن کشور معاملات بین المللی انجام نشود و بانک های بزرگ در آن کشور شعبه نداشته باشند. دقیقا همانند ایران که در گیر تحریم ها است. به همین دلیل پرداخت با ارز دیجیتال برای ایرانی ها یک گزینه ایده آل است. چرا که بر خلاف تراکنش های سنتی هیچ محدودیتی در تعداد یا مبلغ آن وجود ندارد. این ویژگی را می توان مهم ترین مزیت پرداخت با ارزهای دیجیتال دانست. پس اگر کارتان بین المللی است دیگر نیازی به نگرانی ندارید چرا که با خرید و فروش ارزهای دیجیتال می توانید به جذب مشتری از هر کشوری فکر کنید و کارهایتان را با کریپتو کارنسی پیش ببرید.

  • تجربه کاربری بهتر:

دسترسی آسان به پرداخت‌های آنلاین تاثیر مهمی بر تمام کسب و کارها داشته با این روش، ارتباط بین کسب و کار و مشتریان به شکل چشمگیری ساده‌تر شده است. با این حال، در برخی موارد، مانند فروش کالا یا خدمات به مشتریان در کشورهای اروپایی، ممکن است مشکلاتی در دسترسی به درگاه‌های پرداخت آنلاین از طریق پول‌های فیات وجود داشته باشد.

ارزهای دیجیتال به عنوان یک راه حل موثر برای این مشکلات ظاهر شده‌اند. با استفاده از ارزهای دیجیتال، انجام تراکنش‌ها به راحتی امکان‌پذیر است و نیازی به تبدیل واحد پولی نیست. به عبارت دیگر، اگر شما به عنوان مثال می‌خواهید کالایی از آمریکا یا کانادا بخرید، وجود یک درگاه پرداخت ارز دیجیتال به شما این امکان را می‌دهد که به راحتی از ارز دیجیتال استفاده کنید و خرید خود را انجام دهید، بدون نیاز به تبدیل واحد پولی.

این رویکرد دارای مزایایی نظیر سرعت، کاهش هزینه‌ها، امنیت و دسترسی آسان به تبادلات بین‌المللی است. با این حال، حواستان به مسائل مربوط به قوانین محلی و مالیاتی نیز باید باشد و در صورت نیاز به مشاوره متخصصان حوزه حقوقی و مالی توجه کنید تا از رعایت تمامی مقررات مربوطه اطمینان حاصل کنید.

  • امنیت در پرداخت

کیف پول‌های ارز دیجیتال (به صورت کلی در حوزه بلاکچین) این امکان را برای کاربران خود مهیا کرده است که بتوانند معاملاتشان را با امنیت بالا انجام دهند. چرا که سیستم بلاکچین به گونه‌ای است که کاربران به کمک آن بتوانند با احتمال سرقت کم‌تر معاملاتشان را انجام دهند.

  • سرعت بالا در پرداخت ها (چه واریز و چه انتقال)

و آخرین مزیت پرداخت با ارزهای دیجیتال که د راین مطلب به آن می‌پردازیم سرعت در پرداخت است. در این روش به دلیل زیر ساخت‌های فناوری بلاکچین پرداخت از طریق ارزهای دیجیتال با بالاترین سرعت ممکن انجام می‌شود و شما در ارز چند ثانیه می‌توانید نقل و انتقال خود را با کم‌ترین کارمزد انجام دهید.

معایب پرداخت با ارز دیجیتال  را هم بدانید

ریسک بالا: همانطور که می دانید قیمت ارزهای دیجیتال نا پایدار اند و تحت تاثیر شرایط مختلف دائما در نوسان اند به همین دلیل نگهداری ارز دیجیتال و پرداخت با آن ها همانطور که می‌تواند سودمند باشد ریسک هایی را نیز به همراه دارد.

مالیات: نکات قانونی یکی از مهم ترین چیزهایی است که به هنگام پرداخت با ارزهای دیجیتال باید به آن توجه داشت. در این رابطه باید بدانید یکی از معایب این راه پرداخت مالیات در هر صورتی است. (اگر قیمت ارز کم شود شما بازهم مشمول مالیات هستید.)

عدم پذیرش عموم مردم: حتی با توجه به محبوبیت بالا هنوز هم ارزهای دیجیتال به درجه‌ای نرسیده‌اند که همه افراد به خصوص تجار از آن‌ها برای پرداخت معاملات خود استفاده کنند. چرا که هنوز بسیاری از افراد نمی‌توانند به پرداخت با ارزهای دیجیتال اعتماد کنند. در حال حاضر این مورد را می‌توان مهم‌ترین مشکل در پرداخت از طریق ارزهای دیجیتال دانست.

مزایا و معایب استفاده از درگاه‌های پرداخت ارز دیجیتال

از جمله مزایای استفاده از درگاه‌های پرداخت ارز دیجیتال می‌توان به تسویه تراکنش‌ها بصورت آنی و هزینه کمتر تراکنش‌ها اشاره کرد. علاوه بر این، در این فرآیند تنها یک واسطه، یعنی پردازشگر پرداخت ارز دیجیتال، دخیل است و همین موضوع باعث افزایش تجربه کاربری در استفاده از درگاه‌های پرداخت ارز دیجیتال می‌شود.

همچنین، به لطف شبکه‌های بلاکچین که نحوه کار آن‌ها کاملاً شفاف است، کسب‌وکارها از کلاهبرداری‌های مرتبط با استرداد وجه در امان می‌مانند. این درگاه‌های پرداخت با پشتیبانی از چندین ارز دیجیتال، ریسک نوسانات بازار را نیز برای کسب‌وکارها کاهش می‌دهند.

به علاوه، معایب درگاه‌های پرداخت ارز دیجیتال نیز وجود دارد. به عنوان مثال، این درگاه‌ها واسطه‌هایی بین کسب‌وکارها و مشتریان هستند و پرداخت‌ها به صورت کاملاً غیرمتمرکز صورت نمی‌گیرد. این موضوع به این معناست که اگر درگاه پرداخت ارز دیجیتال هک شود، کسب‌وکارها نیز ممکن است وجوه خود را از دست دهند.

همچنین، اگر کسب‌وکاری بصورت ۲۴ ساعته در هفت روز هفته مشغول به فعالیت و ارائه خدمات به مشتریان خود است، پرداخت وجوه به تاخیر می‌افتد تا زمانیکه مشکلات در درگاه‌های پرداخت ارز دیجیتال رفع شود.

همچنین، هزینه‌های درگاه‌های پرداخت ارز دیجیتال نسبت به استفاده مستقیم از سرویس‌های پرداخت بلاکچین بیشتر است؛ زیرا درگاه‌های پرداخت ارز دیجیتال به عنوان واسط عمل می‌کنند و هزینه‌های آن‌ها به کارمزد تراکنش‌های انجام شده در شبکه بلاکچین افزوده می‌شود.

نکته دیگر این است که در بحث استفاده از درگاه‌های پرداخت ارز دیجیتال، داشتن اعتماد به توانایی درگاه پرداخت از جمله مهم‌ترین مسائل است؛ یعنی پردازشگر پرداخت باید خدمات با کیفیت بالا، قابل اعتماد و امنی را ارائه دهد تا از حملات سایبری جلوگیری شود.

فرشته کاهانی

Recent Posts

پکس گلد چیست؟ آشنایی با ارز دیجیتال طلا PAX Gold

روش‌های زیادی برای سرمایه گذاری روی طلا وجود دارند. اما این روش‌های سنتی اغلب مشکلاتی…

2 هفته قبل

نحوه توزیع ایردراپ کتز به چه صورت خواهد بود؟

طبق اطلاعیه های جدید، ایردراپ کتز از فردا قابل برداشت است و در این اطلاعیه…

2 هفته قبل

سایت پیترکس چیست و چرا متهم به کلاهبرداری است؟

با توجه به پیشرفته شدن تکنولوژی‌ پرداخت‌های آنلاین در حوزه رمز ارزها، کلاهبرداری‌ها در این…

2 هفته قبل

اطلاعیه جدید همستر کامبت: هنوز برای دریافت ایردراپ فرصت دارید

بازی همستر کامبت یک اطلاعیه جدید منتشر کرد. در این اطلاعیه اعلام کرده کاربران برای…

3 هفته قبل

تحلیل تکنیکال اتریوم، ریزش ETH تا کجا ادامه دارد؟

بعد از اینکه بازار ارزهای دیجیتال طی روز قبل با ریزش شدیدی مواجه شد اتریوم…

3 هفته قبل

رشد ۴۰ درصدی نات کوین در ۵ روز؛ حرکت صعودی NOT تا کجا ادامه دارد؟

بعد از اینکه نات کوین یک دوره تثبیت را پشت سر گذراند، طی پنج روز…

3 هفته قبل