سایت های کلاهبرداری ارز دیجیتال

چگونه سایت های کلاهبرداری ارز دیجیتال را بشناسیم؟

دسته بندی : آموزش ارز دیجیتال 22 شهریور 1402

کلاهبرداران همواره در تلاش اند تا روش‌های جدیدی برای سرقت از سرمایه‌های افراد ابداع کنند و با افزایش چشمگیر فعالیت افراد در حوزه ارزهای دیجیتال در سال‌های اخیر، فرصت‌های زیادی به این منظور ایجاد شده است. جرایم مرتبط با این بازار در سال ۲۰۲۱ به رکوردی جدید دست یافتند. به گزارش شرکت داده بلاکچین “Chainalysis”، کلاهبرداران در طول این سال تقریباً ۱۴ میلیارد دلار از رمزارزها را به سرقت بردند. این افراد هیچ محدودیتی را در نظر نمی‌گیرند و از راه‌های متعددی برای جلب قربانیان به سمت سرمایه‌گذاری در وب‌سایت‌های کلاهبرداری از رمزارزها استفاده می‌کنند. اگر علاقه‌مند به شرکت در معاملات رمزارزی هستید شناخت سایت های کلاهبرداری ارز دیجیتال و روش های شناخت آن ها امر بسیار ضروری است. پس در ارز هشت با ما همراه باشید تا بگوییم چگونه سایت های کلاهبرداری ارز دیجیتال را بشناسید..

چگونه از کلاهبرداری ارزهای دیجیتال در امان بمانیم

اگر سوال شما هم این است که چگونه سایت های کلاهبرداری ارزهای دیجیتال را بشناسیم؟ بهتر است به مواردی که در ادامه به آن ها اشاره می‌کنیم دقت کنید.

1-وب سایت را به دقت بررسی کنید:

گام اول برای شناسایی سایت‌های کلاهبرداری در زمینه ارزهای دیجیتال، بررسی سابقه پلتفرم است. بهتر است سابقه هر پلتفرمی که قرار است با آن فعالیت کنید و در آن تراکنش داشته باشید را بررسی کنید و معیار سنجش آن را بیش از یک سال در نظر بگیرید. برای این منظور، می‌توانید از وب‌سایت معتبر Smallseotools استفاده کنید تا تاریخ شروع به کار پلتفرم را بررسی نمایید. بهتر است به پروژه‌هایی که سابقه کمتر از ۶ ماه دارند اعتماد نکنید و از روش‌های دیگر نیز برای شناسایی سایت‌های اسکم استفاده کنید.

سایت‌هایی همچون scamadviser.com می‌توانند به شما در شناسایی سایت‌های مشکوک به کلاهبرداری کمک کنند. این ابزارها سایت‌ها را از نظر امنیتی، سابقه دامنه، سیگنال‌های اعتبارسنجی دامنه و گزارش‌های کاربران مورد بررسی قرار می‌دهند.

2-برای شناخت سایت های کلاهبرداری ارز دیجیتال، شبک های اجتماعی را بررسی کنید

برخورداری از اکانت‌های معتبر در اینستاگرام و توییتر می‌تواند یک ابزار کاربردی برای شناسایی وب‌سایت‌های کلاهبرداری در زمینه ارزهای دیجیتال باشد. همچنین، شما می‌توانید در گفتگوها و مشارکت‌های مختلف در شبکه‌های اجتماعی شرکت کنید و نظرات کاربران را درباره وب‌سایت موردنظر بپرسید. اما بهتر است از پروفایل‌هایی که تعداد دنبال‌کنندگان آنها کم و فعالیت آنها محدود است، دوری کنید و به آن ها اعتماد نکنید.

همچنین به یاد داشته باشید که ممکن است با حجم زیادی از نظرات مثبت و طرفداران شدیدرو به رو شوید که تمامی آنها توسط صاحبان پروژه ایجاد می‌شوند. به دنبال نظرات منفی نیز بگردید و دلیل آن‌ها را بررسی کنید؛ زیرا ممکن است این نظرات توسط رقبای پروژه نوشته شده باشند. این روش‌ها به شما کمک می‌کنند تا با دقت بیشتری به ارزیابی و شناسایی سایت‌های کلاهبرداری ارز دیجیتال بپردازید.

3-وایت پیپر همه پروژه ها را بررسی کنید:

شناسایی سایت‌های کلاهبرداری اغلب با بررسی وایت‌پیپرهای کم کیفیت که بدون تحقیق و بررسی دقیق نوشته می‌شوند، امکان‌پذیر است. به عنوان مثال، در برخی از این وایت‌پیپرها مشاهده می‌شود که بخشی یا حتی تمام متن آن از یک پروژه دیگر کپی شده است یا اشتباهات املایی و نقض‌های متعددی در آنها وجود دارد.

وایت‌پیپرهای این چنینی اغلب ادعا می‌کنند که پروژه موردنظر از اهداف بزرگ و برنامه‌های باورنکردنی برخوردار است که در واقعیت به عنوان تبلیغات تاثیرگذار طراحی شده‌اند. به عنوان مثال، پروژه “EcoSmart” که ادعا می‌کند از قراردادهای هوشمند ترون استفاده می‌کند، در وایت‌پیپر خود اقدام به بیان فعالیت‌هایی می‌کند که هر کدام نیاز به یک پروژه و تیم جداگانه دارند. این نوع پروژه‌ها از کلمات و اصطلاحات پیچیده استفاده می‌کنند تا افراد عادی و غیر متخصص در زمینه بلاک‌چین را فریب دهند.

4-به وعده های عجیب شک کنید:

هرگاه که در یک سایت مربوط با ارزهای دیجیتال و یا پروژه های مربوطه با ادعاهای بلند پروازانه مواجه شدید، باید بیشتر شک کنید. برای مثال یک پروژه عجیب را نام می‌بریم”Bitconnect” را اگر بشناسید، این پروژه در ابتدا با سود روزانه 1 درصد وارد بازار شد و اعلام کرد که شما می‌توانید در عرض 3 سال فقط به بیش از 50 میلیون دلار برسانید.

خالق اتریوم از همان ابتدا این پروژه را کلاهبرداری نامید و بعد از چند ماه پیش بینی آن به واقعیت تبدیل شد و پروژه بیت کانکت تمام سرویس های خود را تعطیل کرد.بنابراین حتما پروژه هایی که وعده های بلند پروازانه می‌دهند را بیشتر بررسی کنید و حتی برای کوتاه مدت هم به آن ها اعتماد نکنید.

5-جزئیات تیم سازنده را کاملا بررسی کنید:

تیم توسعه دهنده ارزهای دیجیتال و هیئت مدیره را برای پیدا کردن پروژه های اسکم بررسی کنید. بررسی و تجزیه تحلیل همیشه از مهم ترین ابزارها برای شناخت پروژه ها است. پس اگر خالق یک پروژه ناشناس باشد و در گوگل اطلاعاتی درباره او وجود نداشته باشد، حکم یک هشدار بزرگ را دارد. تحصیلات تیم پروژه باید در رشته های مرتبط با بلاکچین، ارز دیجیتال و کامپیوتر باشد و در این زمینه سابقه قابل توجهی داشته باشد.

چنانچه که تیم توسعه دهنده در یک پروژه ادعای مهم بودن پروژه را داشته باشند باید اطلاعات رزومه درخشانی داشته باشند. اگر در اینترنت هیچ اطلاعاتی پیدا نکردید پس باید شک کنید که این پروژه کلاهبرداری است.

6-عدم وجود یک محصول کاربردی:

این را بدانید که همه پروژه های رمز ارزی معتبر، پشتوانه های قوی دارند. چنانچه یک پروژه شرایط خلاف این را داشته باشد، یعنی با پروژه کلاهبرداری رو به رو هستید. درست است که برخی از فناوری ها بدون داشتن هیچ زمینه ای توسعه پیدا کرده اند، اما درباره ارزهای دیجیتال نیاز به پشتیبانی وجه از سمت پشتیبانان دارد.

وجود محصولی و خدماتی که کاربرد خوبی در زندگی کاربران داشته باشد، بسیار حائز اهمیت است. پس چنانچه یک پروزه محصول مشخصی نداشت و از زمینه کاری آن ها برای شما نا مفهوم بود باید درباره آن ها شک کنید.


کلام آخر؛

به یاد داشته باشید، در دنیای ارزهای دیجیتال هم درست مانند زندگی واقعی کلاهبرداران همیشه در کمین اند. این شما هستید که باید مراقب دارایی تان باشید و در شناسایی سایت های کلاهبرداری ارز دیجیتال هوشیار عمل کنید و نکات امنیتی را رعایت کنید.

در این مطلب نکاتی که باید برای شناسایی سایت های اسکمم بدانید را آموزش دادیم. این چک لیست را به ذهن بسپارید و پیش از سرمایه گذاری در هر سایت و پروژه ای آن ها را مرور کنید تا قربانی کلاهبرداری نشوید. البته این را به یاد داشته باشید، برای تشخیص پروژه های پانزی باید نکات بیشتری را بررسی کنید که این نکات را می‌توانید در مقاله   مطالعه کنید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

نظرات