آموزش ارز دیجیتال

اندیکاتور فراکتال چیست؟ – آشنایی با fractal indicator

در لغت فراکتال به مفهوم الگوهای هندسی تکرار شده است. این الگو‌ها بسیار پیچیده‌اند و در طبیعت، هنر و علوم نمادهای زیادی دارند. برای نمونه، ساختار دانه‌های برف را می‌توان نمونه‌ای از فراکتال دانست. Fractal در بازارهای مالی همچون ارزهای دیجیتال همچنین تحلیل تکنیکال نقش پررنگی دارد. این اندیکاتور توسط بیل ویلیامز ابداع شده و الگوهای تکرار شونده در نمودار قیمت و زمان را که نشان دهنده نقاط بازگشتی است را برایمان مشخص می‌کند. اندیکاتور فراکتال به عنوان ابزاری ارزشمند برای تشخیص روند شناخته می‌شود و به معامله گران برای تعیین مسیر بازار بسیار کمک می‌کند. لذا با توجه به این خصوصیات شناخت و استفاده از این اندیکاتور می‌تواند شما را به موفقیت‌های بسیاری در بازار برساند، پس ما این مطلب از صرافی ارز دیجیتال ارز هشت را اختصاص دادیم به توضیح و آموزش فراکتال، برای یادگیری بیشتر با ما همراه بمانید.


فراکتال چیست؟


شاخص مقطعی براساس یک الگوی قیمت ساده است که اغلب در بازارهای مالی دیده می‌شود. خارج از معامله گری، فراکتال یک الگوی هندسی تکرار شونده است که در تمام بازه‌های زمانی تکرار می‌شود. به دنبال این مفهوم بود که شاخص فراکتال ابداع شد. این شاخص نقاط عطف بالقوه در نمودار قیمت را جدا می‌کند، سپس فلش‌هایی می‌کشد تا وجود یک الگو یکسان را نشان دهد.

  • اندیکاتور فراکتال: یک الگوی بازگشتی در بازار

اندیکاتور فراکتال یک الگوی مهم در تحلیل تکنیکال بازارهای مالی است. این الگو از پنج کندل (شمعی) قیمت تشکیل شده است که به صورت بازگشتی در نمودار ظاهر می‌شود. در این الگو، پنج کندل به نحوی کنار یکدیگر قرار می‌گیرند که کندل سوم از کندل‌های قبل و بعد از خود پایین‌تر یا بالاتر باشد. ترکیب قرارگیری این کندل‌ها در نمودار، فراکتال را به دو نوع اصلی تقسیم می‌کند:

1. فراکتال صعودی (Bullish Fractal):

در این نوع فراکتال، کندل سوم پایین‌تر از کندل‌های قبل و بعدی قرار دارد. این الگو به معنای تغییر جهت بازار از نزولی به صعودی است و ممکن است نشان‌دهنده‌ی شروع یک روند صعودی در بازار باشد.

2. فراکتال نزولی (Bearish Fractal):

در این نوع فراکتال، کندل سوم بالاتر از کندل‌های قبل و بعدی قرار دارد. این الگو به معنای تغییر جهت از صعودی به نزولی است و ممکن است نشان‌دهنده‌ی یک روند نزولی در بازار باشد.

اندیکاتور فراکتال برای نمایش بصری این الگوها از فلش یا پیکان استفاده می‌کند. این فلش‌ها نشان‌دهنده‌ی نقاطی هستند که الگوهای فراکتال به شکل مثلث (کندل مرکزی بلند و دو کندل قبل و بعدی کوتاه در طرفین) تشکیل می‌دهند.

در تصویر زیر نمونه ای از روندهای مشخص شده توسط اندیکاتور فراکتال را مشاهده می‌کنید:


اندیکاتور فراکتال چه چیزی را به ما می‌گوید


شاخص مقطعی سیگنال‌ها را به طور مکرر تولید می‌کند. همیشه وجود یک فراکتال لزوما مهم نیست زیرا الگو بسیار رایج است. اما فراکتال نشان دهنده احتمال تغییر روند است. دلیل آن این است که فرکتال‌ها اساسا «شکل U» را در قیمت نشان می‌دهند. یک مقطع خرسی قیمت را به سمت بالا و سپس به سمت پایین حرکت می‌دهد و یک U وارونه را تشکیل می‌دهد. یک مقطع صعودی زمانی رخ می‌دهد که قیمت در حال کاهش یافتن است اما سپس شروع به بالا رفتن و افزایش می‌کند و یک U را تشکیل می‌دهد.

از آنجا که فرکتال‌ها زیاد هستند و بسیاری از سیگنال‌ها نقاط ورودی قابل اعتماد نیستند، آن‌ها را معمولا با استفاده از شکل دیگری از تحلیل تکنیکال فیلتر می‌کنیم. بیل ویلیامز همچنین شاخص تمساح (اندیکاتور الیگیتور) را اختراع کرد که روندها را جدا می‌کند. به کمک این اندیکاتور و خط روند معامله‌گر می‌تواند تصمیم بهتری برای ورود به معامله بگیرد.   فراکتال‌ها همچنین می‌توانند با شاخص‌های دیگری مانند نقاط محوری یا سطوح فیبوناچی مورد استفاده قرار گیرند.


معایب و مزایا فراکتال در تحلیل تکنیکال


اندیکاتور فراکتال‌ها، همانند سایر ابزارهای تحلیل تکنیکال مزایای ویژه‌ای دارند که کمک می‌کنند تحلیل بازار را انجام دهیم. برخی از مزایا عبارتند از:

مزایا:

  • 1. شناسایی نقاط بازگشتی و روند قیمت:
    این اندیکاتور به ما کمک می‌کند تا نقاط مهم بازگشتی در بازار و روند قیمت را شناسایی کنیم، که می‌تواند برای تصمیم‌گیری معاملاتی مفید باشد.
  • 2. شناسایی نقاط مناسب برای خرید و فروش:
    با استفاده از فراکتال‌ها، می‌توانیم نقاطی که برای ورود یا خروج از بازار مناسب هستند، شناسایی کنیم، که این امر می‌تواند به معاملات موفق کمک کند.
  • 3. سادگی در تشخیص فراکتال در نمودار:
    تشخیص فراکتال‌ها در نمودارها نسبتاً ساده است، که باعث می‌شود که حتی برای تازه‌واردان هم قابل فهم باشد.

معایب:

  • 1. عدم دقت مطلق و احتمال اشتباه در تشخیص نقاط بازگشتی:
    اگرچه فراکتال‌ها مفیدند، اما ممکن است تشخیص دقیق نقاط بازگشتی با آنها همواره ممکن نباشد و اشتباهات احتمالی وجود داشته باشد.
  • 2. امکان ارائه سیگنال معکوس:
    گاهی اوقات فراکتال‌ها سیگنال‌های معکوس نیز می‌دهند، که می‌تواند باعث گمراهی در تصمیم‌گیری معاملاتی شود.
  • 3. ناپایداری در بازارهای با نوسان بالا:
    در بازارهای با نوسان بالا، فراکتال‌ها ممکن است ناپایدار باشند و به دلیل افزایش نوسانات، تصمیم‌گیری‌های معاملاتی را دشوار کنند.
  • 4. نیاز به تحلیل تکمیلی برای تصمیم‌گیری معاملاتی:
    برای استفاده موثر از اندیکاتور فراکتال، نیاز به تحلیل تکمیلی و درنظر گرفتن دیگر عوامل بازار نیز وجود دارد.

الگوی فراکتال


الگوی مقطعی که می‌تواند هم در نمودارهای میله‌ای و هم در نمودارهای شمعی نشان داده شود. این الگو متشکل از رفتار قیمت است که در طول بازه زمانی پنج شمع رخ می‌دهد. بدیهی است که بسته به اینکه یک تریدر از کدام بازه زمانی استفاده می‌کند، مقدار مطلق زمان مورد نیاز برای تشکیل یک الگوی مقطعی متفاوت خواهد شد.. برای معامله گری که از نمودار ساعتی استفاده می‌کند، یک الگوی مقطعی می‌تواند در پنج ساعت شکل بگیرد. اما تریدری که نمودارهای روزانه را برای معامله انتخاب می‌کند، الگوهای مقطعی را خواهد دید که در طول پنج روز شکل می‌گیرند.

یکی از مزایای شاخص فراکتال ویلیامز این است که تشخیص آن روی نمودار نسبتا آسان است. الگوی مقطعی شامل پنج شمع (کندل) متوالی است که شمع میانی (سوم) بالاترین یا پایین‌ترین گروه پنج کندل را نشان می‌دهد. دقیقا همانطور که در تصویر زیر نشان داده شده است:


استفاده از فراکتال و سطوح اصلاح فیبوناچی در  تحلیل تکنیکال


فراکتال‌ها به همراه سطوح اصلاح فیبوناچی نیز می‌توانند در تحلیل تکنیکال مورد استفاده قرار گیرند. سطوح فیبوناچی نسبت‌های عددی از دنباله‌ی فیبوناچی هستند که در تحلیل تکنیکال به کار می‌روند. این سطوح به صورت افقی در نمودار قیمت قرار می‌گیرند و به شناسایی نقاط بازگشتی و تغییرات روند کمک می‌کنند. اعداد ۲۳.۶، ۳۸.۲، ۵۰، ۶۱.۸ و ۷۸.۶ درصد از مهمترین سطوح فیبوناچی هستند.

استراتژی ترکیب اندیکاتور فراکتال و سطوح اصلاح فیبوناچی به این صورت عمل می‌کند: ابتدا با استفاده از اندیکاتور فراکتال، قابلیت تشخیص روند صعودی یا نزولی بازار مشخص می‌شود. در صورت روند صعودی، به فراکتال‌های نزولی توجه شده و در صورت روند نزولی، به فراکتال‌های صعودی توجه می‌شود.

سپس با استفاده از ابزار تعیین سطوح فیبوناچی، یک خط از نقطه آخرین فراکتال به نقطه اولین فراکتال در جهت روند کشیده می‌شود. این خط به عنوان سطح حمایت یا مقاومت عمل می‌کند. در صورتی که بازار در روند صعودی باشد و قیمت به سطح حمایت فیبوناچی برخورد کند، این امر تأییدی برای ادامه روند صعودی و صدور سیگنال خرید محسوب می‌شود. به طور مشابه، در صورتی که بازار در روند نزولی باشد و قیمت به سطح حمایت فیبوناچی برخورد کند، این امر می‌تواند تأییدی برای ادامه روند نزولی و صدور سیگنال فروش باشد.

بسیاری از معامله‌گران تمایل دارند تا روی معاملاتی با نسبت‌های فیبوناچی خاص تمرکز کنند. برخی از آنها در طی یک روند صعودی بزرگ‌تر، وقتی که قیمت به سطح اصلاحی ۶۱.۸ درصد بازگشت پیدا می‌کند، معاملات خود را انجام می‌دهند. در این حالت، با ترکیب فراکتال و سطوح فیبوناچی، معامله‌گر تنها در صورتی معاملات خود را انجام می‌دهد که یک برگشت فراکتال در نزدیکی ۶۱.۸ درصد اصلاحی رخ داده باشد.


جمع‌بندی


در حال حاضر می‌توان گفت اکثر پلتفرم‌های معاملاتی اندیکاتور فرکتال را به عنوان یک ابزار ارائه می‌دهند. اگر این اندیکاتور را روی نمودار اعمال کنید، این ابزار تمام الگوها را به راحتی برایتان مشخص می‌کند. بنابراین فرکتال را می‌توام یک ابزار بسیار مفید و قدرتمند در تشخیص نقاط مهم و روند بازار دانست. با شناسایی الگوهای فراکتال، به راحتی می‌توانید نقاط خرید و فروش سهم را تشخیص دهید. به نوعی این ابزار به شما سیگنال خرید و فروش ارز دیجیتال می‌دهد (به تنهایی معتبر نیست و کاملا باید آن‌ها را بررسی کنید.) با این حال باید بدانید با توجه به نوسانات بازار دقت اندیکاتور کاهش پیدا می‌کند و به همین دلیل در کنار آن باید از اندیکاتور و ابزارهای دیگر نیز استفاده کنید.

شما ارزهای دیجیتال را با چه ابزاری تحلیل می‌کنید؟

ادمین ارزهشت

Recent Posts

تعداد کاربران راکی رابیت به ۳۰ میلیون نفر رسید

راکی رابیت که یک بازی تلگرامی است و تیم توسعه‌ آن برای ساخت رباتش از…

8 ساعت قبل

همستر کامبت به چه کسانی کارت تقلب داده است؟

کم کم به زمان ایردراپ توکن HMSTR نزدیک می‌شویم.  این توکن قرار است در تاریخ…

10 ساعت قبل

ارز دیجیتال بنفیت ماین چیست؟

ارز دیجیتال بنفیت ماین چیست؟ مفهوم بنفیت ماین (Benefit Mine) به‌عنوان یک نوآوری قابل توجه…

2 روز قبل

چگونه ارز دیجیتال خوب برای سرمایه‌گذاری پیدا کنیم و از سودهای بازار جا نمانیم

رمز ارزها به دلیل فقدان معیارهای لازم برای ارزیابی و رواج کلاهبرداری برای سرمایه‌گذاری نیاز…

3 روز قبل

سه تسک ضروری ایردراپ راکی رابیت که باید انجام شود

کاربرانی که در بازی تلگرامی راکی رابیت در حال فعالیت هستند به زودی شاهد ایردراپ…

4 روز قبل

مقایسه تراست ولت و اکسودوس ولت ؛ کدام یک برای ذخیره ارزهای دیجیتال بهتر است؟

اکسودوس و تراست ولت دو کیف پول ارز دیجیتال غیر امانی با اعتبار بالا هستند…

5 روز قبل