آموزش ارز دیجیتال

اتریوم پلاسما چیست؟ راهکار مقیاس پذیری بلاکچین اتریوم

چندین لایه راه حل مقیاس دهی برای رشد اتریوم وجود دارد. پلاسما یکی از این راه حل‌های مقیاس‌پذیری لایه دوم است. اغلب از آن به عنوان فرزند Ethereum Mainnet یاد می‌شود. زیرا آن‌ها نسخه‌های کوچک‌تر اتریوم مین‌نت هستند. جوزف پون به همراه ویتالیک بوترین، هم بنیان گذار اتریوم، مفهوم اتریوم پلاسما را در اوت ۲۰۱۷ مطرح کردند. در ادامه با این مطلب از ارز هشت همراه بمانید تا در این رابطه اطلاعات بیشتری را در اختیارتان قرار دهیم.


اتریوم پلاسما چیست؟


زنجیره پلاسما یا Ethereum Plasma یک بلاک‌چین جداگانه است که به شبکه اصلی یا مین‌نت (Mainnet) اتریوم متصل می‌شود. این یکی از راه‌حل‌های مقیاس‌پذیری برون‌زنجیره‌ای است که تراکنش‌ها را با استفاده از مکانیزم اعتبارسنجی بلاک اختصاصی خود پردازش و اجرا می‌کند. زنجیره‌های پلاسما که به عنوان کپی‌های کوچک‌تری از مین‌نت اتریوم عمل می‌کنند، گاهی به آن‌ها زنجیره «فرزند» یا «Child» نیز اطلاق می‌شود. برای حل تناقضات و اختلافات، پلاسما از روش‌های اثبات تقلب (Fraud Proof) مانند رول‌آپ‌های آپتیمیستیک (Optimistic Roll Up) استفاده می‌کند.

همچنین، درخت‌های مرکل (Merkle Trees) امکان ساخت یک مجموعه نامحدود از این زنجیره‌ها را فراهم می‌کنند، که می‌توانند بار پنهانی از زنجیره‌های والد یا «Parent Chain» مانند شبکه اصلی اتریوم را کاهش دهند. با این حال، این زنجیره‌ها، هرچند از امنیت خود (توسط گواهی‌های تقلب) اطلاق می‌برند، اما امنیت و کارایی آن‌ها تحت تأثیر محدودیت‌های طراحی قرار دارد.

چارچوب‌های خاص، کپی‌های کوچکی از Ethereum Mainnet ایجاد می‌کنند. این چارچوب‌ها عموما به عنوان پلاسما شناخته می‌شوند. این موضوع اعتماد معامله گران را به بلاک چین اتریوم که برای سرمایه‌گذاری در اتریوم ضروری است، افزایش می‌دهد. زنجیره‌های کودک یا کپی‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که معامله گران می‌توانند از آن‌ها برای برآورده کردن نیازهای شخصی‌سازی شده استفاده کنند.

چندین قرارداد هوشمند اغلب به عنوان قراردادهای ریشه به عنوان عنصری از پلاسمای Ethereum شناخته می‌شوند. این قرارداد ریشه‌ای زنجیره‌های فرزند را به زنجیره‌های اصلی متصل می‌کند. این سیستم شامل مجموعه‌ای از قوانین است که یک زنجیره جانبی را هدایت می‌کند.

اگر کاربر احساس کند که کانال‌های پلاسمای سفارشی ناامن هستند، انعطاف‌پذیری لازم برای بازگشت به زنجیره‌های اصلی را دارد. اعتبارسنجی‌های جداگانه‌ای روی زنجیره‌های فرزند مانند DPoS یا PoA وجود دارد. حضور آن‌ها احتمال فساد زنجیره‌های جانبی را افزایش می‌دهد چرا که این اعتبارسنج‌ها به تنها مرجع تولید و اعتبارسنجی این زنجیره‌ها تبدیل می‌شوند. با این حال، چندین نهاد در زنجیره کودک وجود دارد تا از امنیت یک تاجر در این شبکه اطمینان حاصل شود.


اتریوم پلاسما چگونه کار می‌کند؟


اصول اصلی تکنولوژی اتریوم پلاسما:

اتریوم پلاسما از منابع کمتری استفاده کرده و یک چارچوب از زنجیره‌های جانبی ایجاد می‌کند که ارتباط کمتری با زنجیره اصلی دارند. این چارچوب به صورت یک درخت بلاک‌چین(مرکل) طراحی می‌شود که زنجیره‌های کوچکتر یا “پلاسماها” به صورت سلسله مراتبی سازماندهی می‌شوند.

ساختار پلاسما:

ساختار پلاسما از قراردادهای هوشمند و درخت‌های مرکل ساخته شده است که امکان ایجاد زنجیره‌های پلاسما به صورت نامحدود را فراهم می‌کند. این زنجیره‌ها نسخه‌های کوچکتری از بلاک‌چین اتریوم اصلی هستند. هر زنجیره پلاسما می‌تواند زنجیره‌های دیگری را درون خود جای دهد و این ساختار درختی را ایجاد می‌کند.

قابلیت سفارشی‌سازی:

هر زنجیره پلاسما یک قرارداد هوشمند قابل تنظیم است که بر اساس نیازها و متطلبات مختلف طراحی شده است. این بدان معناست که زنجیره‌ها می‌توانند مستقل از یکدیگر عمل کرده و همزمان وجود داشته باشند.

پیامدهای مثبت:

فناوری پلاسما به کسب‌وکارها و شرکت‌ها اجازه می‌دهد تا راهکارهای مقیاس‌پذیر را بر اساس نیازها و متطلبات مختلف پیاده‌سازی کنند. با موفقیت پیاده‌سازی شدن در شبکه اتریوم، تراکم زنجیره اصلی کاهش پیدا خواهد کرد. هر زنجیره پلاسما بر اساس اهداف خود عمل کرده و این اهداف به طور ضروری مرتبط با اهداف زنجیره اصلی نیستند. به همین دلیل، زنجیره‌های پلاسما نه تنها وزن زنجیره اصلی را کاهش می‌دهند، بلکه امکان ارتقاء عملکرد و کارایی آن را نیز فراهم می‌کنند.


عناصر کلیدی اتریوم پلاسما


۱. معماری MapReduce: این معماری برای انتقال حالت از طریق مکانیزم اثبات تقلب بسیار حیاتی است. این معماری شکل انتقال‌ها را به صورت درختی تغییر می‌دهد تا مقیاس‌پذیری آن‌ها افزایش یابد.

۲. معماری Bitmap – UTXO: با اطمینان از جابجایی دقیق کانال‌های دولتی، هزینه‌های خروجی را کاهش می‌دهد.

۳. الگوریتم اجماع (Consensus): این الگوریتم کپی‌هایی از نتایج درایورهای اجماع ناکاموتو را تولید می‌کند.

۴. یک طراحی بهینه برای به دست آوردن نتایج دقیق با حداقل هزینه‌ها.

۵. یک اندازه‌گیری قرارداد پیوسته که مزایای متعددی از نظر اقتصادی ارائه می‌دهد.


معایب و مزایای اتریوم پلاسما


مزایای پلاسما:

  • 1. هزینه تراکنش پایین: هزینه هر تراکنش در پلاسما کمتر است.
  • 2. این سیستم تراکنش‌هایی با توان عملیاتی بالا فراهم می‌کند.
  • 3. اصلاح زنجیره‌های پلاسمابرای استفاده شخصی ممکن است.
  • 4. کاربران تصادفی می‌توانند از زنجیره پلاسمابرای تراکنش‌ها استفاده کنند.
  • 5. شما می‌توانید به راحتی زنجیره پلاسما را بر اساس نیازهای خود سفارشی‌سازی کنید.
  • 6. اگر هر دو معامله‌گر در یک شبکه پلاسما مستقر باشند، هزینه اضافی اعمال نمی‌شود.

معایب پلاسما:

  • 1. برای اطمینان از امنیت سرمایه‌ها نیاز به نظارت دقیق و احتمالاً استخدام فرد جداگانه دارید.
  • 2. شبکه‌ها به دلیل تلاش همزمان دو تاجر، به راحتی شلوغ می‌شوند.
  • 3. برداشت سکه‌ها ممکن است زمان بیشتری نسبت به حداکثر زمان معمول طول بکشد.
  • 4.شبکه‌های پلاسمابرای داده‌هایی که اپراتورها ذخیره می‌کنند، خدمت می‌دهند. این امر ممکن است به وجود اطلاعات غلط بیانجامد.
  • 5. معامله‌گرانبه دلیل تاخیر ۷ تا ۱۴ روزه در برداشت سکه با زیان قابل توجهی مواجه می‌شوند.
  • 6. منطق پیش‌بینی شده تنها از چند انتقال توکن پایه، مبادلات و سایر تراکنش‌ها پشتیبانی می‌کند.

نتیجه‌گیری:


در نهایت در می‌یابیم اتریوم پلاسما، یک راهکار مقیاس پذیر برای افزایش عملکرد در شبکه بلاکچین اتریوم است. زنجیره های پلاسما که ساختار درختی دارند، کار زنجیره های اصلی را سبک تر می‌کنند و به این ترتیب باعث می‌شوند تا در شبکه اصلی تعداد تراکنش ها در ثانیه افزایش یابد.

مدل سلسله مراتبی بلاکچین های متصل به هم که توسط پلاسما در اتریوم معرفی شده است، پتانسیل بالایی دارد و در حال حاضر در سراسر دنیا در حال آزمایش است. با توسعه درست و آگاهانه این زنجیره، اتریوم پلاسما به صورت بالقوه ای می‌تواند به بهبود عملکرد و کارایی اتریوم کمک کند. همچنین اتریوم پلاسما می‌تواند چارچوب منظم تری را برای توسعه برنامه غیر متمرکز ایجاد کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این باره می‌توانید  وایت پیپر رسمی اتریوم پلاسما learnplasma را مطالعه کنید.

ادمین ارزهشت

Recent Posts

تعداد کاربران راکی رابیت به ۳۰ میلیون نفر رسید

راکی رابیت که یک بازی تلگرامی است و تیم توسعه‌ آن برای ساخت رباتش از…

6 ساعت قبل

همستر کامبت به چه کسانی کارت تقلب داده است؟

کم کم به زمان ایردراپ توکن HMSTR نزدیک می‌شویم.  این توکن قرار است در تاریخ…

7 ساعت قبل

ارز دیجیتال بنفیت ماین چیست؟

ارز دیجیتال بنفیت ماین چیست؟ مفهوم بنفیت ماین (Benefit Mine) به‌عنوان یک نوآوری قابل توجه…

1 روز قبل

چگونه ارز دیجیتال خوب برای سرمایه‌گذاری پیدا کنیم و از سودهای بازار جا نمانیم

رمز ارزها به دلیل فقدان معیارهای لازم برای ارزیابی و رواج کلاهبرداری برای سرمایه‌گذاری نیاز…

2 روز قبل

سه تسک ضروری ایردراپ راکی رابیت که باید انجام شود

کاربرانی که در بازی تلگرامی راکی رابیت در حال فعالیت هستند به زودی شاهد ایردراپ…

3 روز قبل

مقایسه تراست ولت و اکسودوس ولت ؛ کدام یک برای ذخیره ارزهای دیجیتال بهتر است؟

اکسودوس و تراست ولت دو کیف پول ارز دیجیتال غیر امانی با اعتبار بالا هستند…

4 روز قبل