مقایسه دوج‌ کوین و شیبا اینو

مقایسه دوج‌ کوین و شیبا اینو و بررسی کامل تفاوت آنها برای خرید

دسته بندی : آموزش ارز دیجیتال 22 مرداد 1403

صرافی ارز دیجیتال

آیا توسعه دهندگان فکر این را می‌کردند که یک پروژه که بر پایه طنز و شوخی در حال ساخت آن هستند تا چه اندازه وایرال و محبوب می‌شود؟ این دقیقا ماهیت میم کوین‌هایی مانند دوج کوین و شیبا اینو است. ارزهای دیجیتالی که این روزها کم‌تر کسی پیدا می‌شود که آن‌ها را نشناسد. با ظهور این ارزهای دیجیتال و افزایش قیمت‌های چشمگیر آن‌ها دارایی‌های دیجیتال تحت عنوان میم کوین هم افزایش پیدا کردند و هم بسیار محبوب شدند و ارزش آن‌ها به شدت افزایش پیدا کرد. ما در این مطلب از صرافی ارز دیجیتال ارز هشت می‌خواهیم به بررسی و مقایسه دوج‌ کوین و شیبا اینو به عنوان دو رمز ارز محبوب دنیای میم کوین‌ها بپردازیم.

چرا که شاید برای شما هم این مسئله سوال باشد که کدام یک از این دو مورد گزینه مناسب‌تری برای سرمایه‌گذاری هستند. در ادامه ما همه نکات در رابطه با شیبا اینو و دوج کوین را بررسی می‌کنیم.

ارز دیجیتال دوج کوین چیست؟ معرفی DOGE COIN

دوج کوین یکی از شناختخ شده‌ترین میم کوین‌های بازار ارز دیجیتال است که فقط با یک شوخی پا به عرصه کریپتوکارنسی‌ها گذاشت. این رمز ارز که در ۲۰۱۳ معرفی شد، در مدت کوتاهی توانست به محبوبیت بالایی دست یابد.  دوج کوین اولین رمزارزی است که خدمات مشابهی با بیت کوین ارائه می‌دهد. کاربران می‌توانند با استفاده از DOGE، مقادیر را به صورت جهانی ارسال کنند. این پروژه تاریخچه جالبی دارد چرا که به عنوان یک شوخی بین گروهی از ردموندی‌ها شکل گرفته است. بنیان گذاران توکن‌ها در آن زمان می‌خواستند به جدیت جامعه بیت کوین طعنه بزنند.

آن‌ها دوج کوین را به عنوان یک شوخی خلق کردند. بیلی مارکوس، یکی از بنیان گذاران دوج کوین، درباره آسان بودن ساخت دوج کوین توضیح داده است. او بیان کرد که آن‌ها در اصل کدگذاری بیت کوین را انجام داده و فقط نمونه‌هایی از بیت کوین را به دوج کوین تبدیل کرده اند. او همچنین تغییرات مضحک دیگری مانند برچسب زدن به ماینینگ‌ها به عنوان ماینر را انجام داد.

بزرگ‌ترین تغییری که او ایجاد کرد، معرفی یک الگوریتم اجماع اثبات کار مبتنی بر رمزنگاری بود. هدف از تغییر او کاهش تمرکز استخراج بود. در آن زمان، ماینرهای ASIC در حال تغییر بازار بودند. توسعه دهندگان دوج کوین می‌خواستند اطمینان حاصل کنند که استخراج کنندگان بیت کوین نمی‌توانند از ریگ‌های استخراج مشابه در شبکه خود استفاده کنند. این استراتژی سال‌ها قبل از معرفی ریگ‌های دوج کوین ASIC جواب داد.

اما در عین ناباوری دوج کوین توسط سلبریتی‌هایی مانند ایلان ماسک مورد توجه قرار گرفت. ایلان ماسک در یک برنامه زنده (برنامهSaturday Night) حاضر شد و خود را پدر دوج معرفی کرد و همین امر باعث افزایش چشمگیر و باورناکردنی این ارز دیجیتال شد.

سال عرضه ۲۰۱۳
عرضه در گردش  132.7میلیارد
حجم معاملات روزانه 642,674,465.83

دوج کوین چه ویژگی‌هایی دارد؟

درست است که دوج کوین با هدف شوخی وارد ارزهای دیجیتال شد، اما با حمایت ایلان ماسک جامعه این رمز ارز بسیار گسترش یافت. علاوه بر این معرفی یک الگوریتم اجماع جدید که مبتنی بر مکانیسم اثبات کار بود تغییر بزرگی در این زمینه به وجود آورد و ثبتت توجه افراد به سمت این پروژه شد. هدف از این فرآیند، کاهش ساختار متمرکز فرآیند استخراح بود. در ادامه مهم‌ترین ویژگی‌های ارز دیجیتال دوج کوین را بررسی می‌کنیم تا به شناخت کافی‌تری نسبت به این پروژه برسیم.

  • ۱-میزان زمان برای تشکیل یک بلاک در بلاک چین دوج کوین ۱ دقیقه است و این امر باعث سرعت بالا در تراکنش‌ها می‌شود.
  • ۲- DOGE یک میم کوین غیر متمرکز است و دارای کارمزد تراکنش‌های بسیار کمی است.
  • ۳-عرضه دوج نا محدود است و هر سال مقداری توکن به بازار آن اضافه می‌شود. (البته این موضوع به دلیل دسترسی‌پذیری بالا باعث کاهش ارزش این ارز می‌شود.)
  • ۴-جامعه این رمز ارز بزرگ و بسیار وفادار‌اند و نام آن Dogearmy است که در رسانه‌های اجتماعی فعالیت پر رنگی هم دارند

ارز دیجیتال شیبا اینو چیست؟ معرفی قاتل دوج کوین

شیبا اینو (Shiba Inu) پروژه‌ای است که در سال ۲۰۲۰ وارد بازار ارزهای دیجیتال شد. گروهی از توسعه دهندگان ناشناس این پروژه را تحت رهبری ریوشی ایجاد کردند. این گروه تصمیم گرفت برای اطمینان از تمرکززدایی بیشتر، هیچ توکنی را در طول راه اندازی پروژه نگه ندارد. شیبا اینو از طریق عرضه اولیه ارز در یونی سواپ راه اندازی شد.

براب شروع شیبا اینو مفهوم الگوی رفتاری سگ دوست داشتنی را قرض می‌گیرد. توسعه دهندگان این پروژه را به عنوان رقیب مستقیم دوج کوین ایجاد کردند (به همین دلیل به آن لغب قاتل دوج کوین داده شده است.). یکی از جالب‌ترین جنبه‌های SHIB قیمت بسیار پایین آن محسوب می‌شود. یک SHIB در حال حاضر کسری از یک سنت قیمت دارد. هدف این پروژه این بود که معامله گران عادی را قادر به خرید مقادیر زیادی توکن کند.

همانطور که در وایت پیپر این ارز دیجیتال آمده است، شبکه اتریوم به دلیل زیرساخت‌های امنی که دارد برای این بستر این ارز انتخاب شده است. در رابطه با میزان عرضه شیبا اینو، باید بدانید این رمز ارز بر خلاف دوج کوین عرضه محدود دارد و ۵۰ درصد از آن به ویتالیک بوترین خالق اتریوم اختصاص دارد. برای اولین بار شیبا در صرافی یونی سواپ لیست شد و در حال حاضر نیز در اکثر صرافی‌های ارز دیجیتال ایرانی و خارجی قابل معامله است.

سال عرضه 2020
عرضه در گردش 107.5هزار واحد
حجم معاملات روزانه $225,140,239.52

ارز شیبا اینو چه ویژگی‌هایی دارد؟

شیبا اینو یک ارز دیجیتال ضد تورمی است و بخشی از تراکنش‌های آن به صورت مرتب سوزانده می‌شود (در فعالیت توکن سوزی) و این امر عرضه کلی توکن را به طور قابل توجهی کاهش می‌دهد. ویژگی‌های مهم و کلی این رمز ارز عبارت‌اند از:

  • ۱-شیبا اینو پروژه‌ای غیرمتمرکز با تمرکز بر توسعه به صورت جامعه محور است.
  • ۲- این ارز دیجیتال شفافیت بالایی دارد و بر اساس قرار دادهای هوشمند شبکه اتریوم فعالیت می‌کند.
  • ۳-جامعه شیبا اینو مانند دوج کوین بسیار فعال است و شامل طیف وسیعی از میم، آثار هنری و محتوا‌های جالب دیگر است.
  • ۴-این میم کوین در حال حاضر توسط اکثر صرافی‌ها پشتیبانی می‌شود.

هر کدام از ارزهای دیجیتال برای رفع چه مشکلاتی ساخته شدند؟

دوج کوین:

دوج کوین جنبه ای را به بازار رمزارزها آورد که قبلا وجود نداشت و جالب بود. این توکن برای تغییر دنیا یا ارائه راه بهتر برای تولید یا ذخیره ارزش ساخته نشده. دوج کوین برای ارائه مقیاس پذیری بیشتر در مقایسه با بیت کوین طراحی شده است. زمان های بلوک کوچک تر و بلوک های بزرگ تر، شبکه را قادر می ساخت تا این کار را بدون هیچ مشکلی انجام دهد. به این ترتیب، دوج کوین علاوه بر مضمون طنزی که داشت، به کاهش نقاط ضعف و مشکلات کاربران بیت کوین کمک کرد.

شیبا اینو:

۶۴۲.۶۷۴، شیبا اینو (Shiba Inu) برای این خلق شد که به افراد عادی فرصت مالکیت میلیون‌ها دارایی دیجیتال را بدهد. این توکن در طول یک دوره معاملاتی سخت (زمانی که بازار در وضعیت سخت قرار داشت) راه اندازی شد. در آن زمان بازار سهام در میانه یک رسوایی تجاری بزرگ بود که حول سهام‌هایی مانند GameStop و AMC می‌چرخید. این سناریو نشان داد که برنامه‌های تجاری بزرگ مانع از خرید این دارایی‌ها توسط معامله گران می‌شوند تا به صندوق‌های سرمایه‌گذاری فرصت خروج از موقعیت خود را بدهند.

مقایسه دوج کوین و شیبا اینو در رفع مشکلات

شیبا اینو می‌خواست با رویکرد منحصر به فرد خود به حل مسائل متعددی بپردازد. این ارز دیجیتال می‌خواست به مردم جایگزینی بدهد که بدون اجازه و مقیاس‌پذیر باشد. این پروژه از آخرین قابلیت‌های DeFi استفاده می‌کند و توسعه دهندگان انواع ارتقاهای آینده از جمله یک استیبل کوین و یک توکن DeFi به نام Bone را فهرست کرده اند. این ویژگی‌ها به معامله گران کمک می‌کند تا ROI‌ها را با استفاده از روش‌های کم خطر DeFi ایمن کنند.

مقایسه دوج‌ کوین و شیبا اینو در روش کار

برای مقایسه هر چه بهتر شیبا اینو و دوج کوین داشتن اطلاعات در رابطه با روش کار هر یک از آن ها مهم است. در ادامه روش کار هریک از آن ها را بررسی می کنیم.

1-روش کار دوج کوین:

دوج کوین دارای گره‌هایی به نام Digger که باعث غیرمتمرکزسازی آن می‌شود. این اکوسیستم یک بلاکچین سفارشی دارد که کاملا مشابه بیت کوین عمل می‌کند. Diggers  در ارز دیجیتال دوج برای ایمن کردن بلاکچین و اعتبار بخشیدن به تراکنش‌ها پاداش دریافت می‌کند. همچنین این نکته نیز قابل توجه است که بیت کوین پیش از قرار دادهای هوشمند وارد بازار شده است.

2-روش کار شیبا اینو:

شیبا اینو فرآیند استخراج و ماینر ندارد. اما این ارز بر بستر اتریوم قرار گرفته است تا معتبر بماند. قابلیت تعامل‌پذیری در بزرگ اکوسیستم دیفای جهان اصلی‌ترین ویژگی این ارز دیجیتال است. توسعه دهندگان شیبا اینو در طول مدت راه اندازی کل عرضه شیبا را استخراج کردند. همچنین توسعه دهندگان شیبا می‌توانند برنامه‌های غیرمتمرکز دیفای را ایجاد کنند که این یکی از مهم‌ترین کاربردهای آن‌ها در امور مالی غیر متمرکز محسوب می‌شود.

تفاوت‌های کلیدی بین شیبا اینو و دوج کوین

در مقایسه دوج‌ کوین و شیبا اینو دانستن تفاوت های کلیدی بین دو ارز الزامی است. در ادامه برخی از تفاوت‌های کلیدی بین ارز دیجیتال شیبا اینو در مقابل دوج کوین را بررسی می‌کنیم.

ماهیت:

  • دوج کوین در سال ۲۰۱۳ به عنوان یک سکه «کمیک» براساس الگوی رفتاری محبوب «دوج» ساخته شد. این ارز دیجیتال که براساس فن آوری Scrypt ساخته شده ، تقریبا بلافاصله محبوب شد، به خصوص پس از اینکه ایلان ماسک در تویتر از آن حمایت کرد.
  • شیبا اینو در سال ۲۰۲۰ برای دسترسی پذیری بیشتر ساخته شد. این توکن در بلاک چین اتریوم  توسعه یافت. این ارز دیجیتال به عنوان جایگزینی برای DOGE ساخته شد بنابراین برخی از افراد بر این باورند که آن‌ها یک سان هستند اما SHIB نسخه بهبود یافته دوج کوین است.

سرعت تراکنش ها:

  • دوج کوین بسیار قدیمی‌تر است و به دلیل‌عدم بهبود، نرخ تراکنش کمتری در مقایسه با SHIB دارد. در مورد DOGE، سرعت تراکنش اهمیت چندانی ندارد، زیرا برای خریدهای بزرگ یا پردازش‌های طولانی مدت در نظر گرفته نشده است.
  • تعداد و سرعت تراکنش‌های شیبا اینو در هر ثانیه هنوز هم تحت تاثیر وابستگی آن به اتریوم است. شیبا اینو همچنین به زمان زیادی برای انجام تراکنش‌ها نیاز ندارد. با این حال به دلیل تکنولوژی‌های به کار رفته برای بهبود توکن، تراکنش‌ها بسیار سریع‌تر از دوج کوین هستند.

راه‌های استفاده:

  • مفهوم اصلی DOGE توسعه یک ارز دیجتال بود که برای همه در دسترس باشد، استفاده از آن ساده باشد و برای تراکنش‌ها و نکات کوچک در شبکه‌های اجتماعی مانند توییتر و ردیت مورد استفاده قرار گیرد. با این حال، اکنون می‌توانید در برخی از پلتفرم ها با این توکن خرید کنید و تراکنش‌ها را انجام دهید.
  • اگر دوج کوین با ایده خاصی در حال استفاده ایجاد شده باشد، شیبا اینو قابلیت استفاده خاصی ندارد و شما فقی از آن به عنوان یک سرمایه گذاری می‌توانید نگاه کنید.

تمرکز اجتماعی:

  • مهم نیست DOGE یا شیبا اینو، هر دوی آن‌ها جوامع حمایتی بزرگ و پرشوری دارند. هر جامعه‌ای روی اهداف خود در ارتباط با ارز مورد نظر خود متمرکز است و هر یک از آن‌ها روش‌های خود را برای حمایت از آن دنبال می‌کنند. جامعه دوج کوین به خاطر تلاش‌های خیرخواهانه و حمایت از طرح‌های مختلف رمزارزها شناخته می‌شود در حالی که جامعه شیبا اینو روی ترویج کوین به عنوان یک الگوی رفتاری و بهبود فرصت سرمایه‌گذاری آن متمرکز است.

در مقایسه دوج‌ کوین و شیبا اینوکدام یک برای سرمایه گذاری گزینه مناسب تری است؟

شیبا اینو یا دوج کدام یک را برای سرمایه گذاری انتخاب کنیم؟ قبل از انتخاب، باید تمام مزایا و معایب هر کدام از این ارزهای دیجیتال را که قصد خرید یا ترید با آن را دارید، به خوبی بشناسید. به همین دلیل در ادامه این بخش از مطلب مزایا و معایب هر یک از این ارزهای دیجیتال را بررسی می‌کنیم.

مزایا و معایب دوج کوین

دوج کوین هم برای مبتدیان و هم برای کاربران پیشرفته بهترین و مقرون به صرفه‌ترین انتخاب است. چرا که قیمت آن در سطح پایینی قرار دارد. علاوه بر این، اغلب برای تراکنش‌های کوچک یا پرداخت‌هایی در شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌شود قابلیت استفاده دارد. اما معایب آن چیست؟ متاسفانه از آنجا که دوج کوین براساس یک الگوی رفتاری شناخته شده توسعه یافته، ارزش واقعی ندارد. علاوه بر این، دوج کوین با وجود محبوبیت بسیار زیاد، معمولا در زندگی واقعی پذیرفته نمی‌شود و برای انجام خریدهای مهم مهم مناسب نیست. بنابراین استفاده از آن برای سرمایه‌گذاری بسیار خطرناک است. (مخصوصا برای کسانی که ریسک پذیری بسیار کمی دارند.)

مزایا و معایب شیبا اینو

مزیت اصلی که شیبا اینو را به یک توکن محبوب تبدیل کرده، عملکرد آن براساس قراردادهای هوشمند اتریوم است. پیدایش شیبا بر بستر اتریوم آن را به یک ارز قابل اطمینان، امن و با سطح بالای تمرکززدایی بالا تبدیل کرده است. علاوه بر این، SHIB جامعه بزرگی دارد که فعالانه آن را تبلیغ می‌کند و این حقیقت قطعا به این ارزدیجیتال کمک می‌کند تا همیشه مورد توجه باشد.

درست مانند دوج کوین اصلی، شیبا اینو هم ارزش واقعی ندارد و بسیار ناپایدار واست. همچنین در هنگام کار با SHIB، برخی از صرافی‌ها در هنگام برداشت سرمایه، کمیسیون‌های زیادی دریافت می‌کنند.

نتیجه گیری از مقایسه دوج‌ کوین و شیبا اینو

در این مطلب از ارز هشت به مقایسه دوج کوین و شیبا اینو پرداختیم. به طور کلی این دو ارز دیجیتال هر دو جزء میم کوین‌ها محسوب می‌شوند و از آن جایی که این دسته از رمز ارزها ریسک بالایی دارند، برای کسانی که مدیریت ریسک ندارند و یا ریسک‌پذیری آن‌ها بسیار کم است گزینه‌ای مناسب برای سرمایه‌گذاری محسوب نمی‌شود.

اما دو رمز ارز با حمایت سلبریتی‌ها و پامپ‌های انفجاری که داشتند دارای طرفداران زیادی هستند. بنابراین به عنوان یک تریدر می‌توانید بخشی از سبد سرمایه خود را به این رمز ارزها اختصاص دهید. اما به یاد داشته باشید همیشه برای انتخاب هر ارز دیجیتال بهتر است که شخصا تحقیق کنید، وایت پیپر آن ارز را مطالعه کنید و با توجه به اهداف سرمایه‌گذاری که دارید بهترین گزینه را انتخاب کنید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

نظرات