برنامه های دیفای مبتنی بر شبکه های بلاک چین

برنامه های دیفای مبتنی بر شبکه های بلاک چین

دسته بندی : آموزش ارز دیجیتال 13 آبان 1402

برنامه های دیفای مبتنی بر شبکه های بلاک چین | برنامه‌های دیفای DeFi  نسل جدیدی از فناوری مالی اند که بر پایه‌ی زنجیره‌ بلاکچین استوار هستند. این فناوری برای ایجاد یک سیستم مالی غیرمتمرکز ایجاد شده است: جایی که شما می‌توانید بدون دخالت یک نهاد مالی، ارزهای دیجیتال را قرض بگیرید، قرض دهید و معامله کنید.

در دنیای DeFi از قراردادهای هوشمند به جای بانک‌ها و کارگزاری‌ها برای انجام این امور استفاده می‌شود. به این ترتیب، سیستم برای هرکسی و هرجایی قابل دسترسی است. شما فقط به اینترنت، ارز دیجیتال و دانش فنی در این زمینه نیاز دارید.

قبل از ظهور شبکه‌های بلاکچینی، تمام خدمات موجود در دسترس به صورت متمرکز عمل می‌کردند و برای استفاده از آن ها، باید اطلاعات شخصی خود را به یک نهاد مرکزی ارائه می‌دادیم. این نهادها اغلب از اطلاعات ما به منظور تحقق اهداف خود بهره‌برداری می‌کردند. اما با ظهور برنامه‌های دیفای مبتنی بر شبکه‌های بلاکچین، این روند به طور کامل تغییر کرده است و امروزه امور مالی را می‌توان به صورت کاملاً غیرمتمرکز مدیریت کرد.

به عبارت دیگر، با ظهور برنامه‌های دیفای مبتنی بر شبکه‌های بلاکچین، کاربران با اجزای جدیدی از دنیای کریپتوکارنسی آشنا شده‌اند. این اجزا شامل صرافی‌های غیرمتمرکز، ییلد فارمینگ و توکن‌های وثیقه‌ای می‌شوند که چشم‌انداز روشنی در ارتباط با آینده درخشان دیفای و شبکه‌های بلاکچینی را برای آن‌ها ارائه کرده‌اند. در این مقاله از صرافی ارز دیجیتال ارز هشت، ما قصد داریم برنامه های دیفای مبتنی بر شبکه های بلاک چین را مورد بررسی قرار دهیم. همراه ما باشید تا این جهان جدید از فناوری را کشف کنیم و نگاهی عمیق‌تر به این ابزارهای هیجان‌انگیز بیندازیم.با ما همراه بمانید…


معرفی برنامه های دیفای مبتنی بر شبکه های بلاک چین


۱. میکر (Maker):

میکر یکی از قدیمی‌ترین پروژه‌های DeFi است. همچنین اگر به ارزش کلی معاملات قراردادهای هوشمند آن نگاه کنید، میکر یکی از بزرگ‌ترین‌ پروژه هاست .

اگر به بانک بروید و سعی کنید با استفاده از ارزهای دیجیتال به عنوان تضمین وثیقه وام بگیرید، به شما می‌خندند و وامی دریافت نخواهید کرد. زیرا ارزهای دیجیتال در دنیای مالی سنتی (در اغلب کشورها) به رسمیت شناخته نشده اند.

اما در اپلیکیشن Oasis میکر، ارزهای دیجیتال شما برای تضمین وام مورد قبول هستند یعنی بدون در نظر گرفتن امتیاز اعتباری، شما می‌توانید از دیفای وام دریافت کنید. البته این وام ها نیز شرایط مخصوص به خود را دارند.

شما می‌توانید چندین نوع توکن مختلف را واریز کرده تا دو سوم ارزش کل آن‌ها را قرض بگیرید. مبلغ وام شما به صورت توکن DAI است، یک استیبل کوین “stablecoin” الگوریتمی که به نسبت یک به یک با قیمت دلار یکسان است. این نکته را در نظر داشته باشید، در این وام ها شما باید همانند وام های معمولی بخشی را به عنوان کارمزد پرداخت کنید.

ارز DAI که به شما به عنوان وام داده می‌شود، به دارایی های دیجیتال شما اضافه خواهد شد. در این بین الگوریتم میکر نرخ بهره‌ها را مشخص می‌کند تا رفتار وام‌گیرنده‌ها را بررسی کند.

استیبل کوین دای:

ارز میکر، که با نماد MKR شناخته می‌شود، در پرداخت‌های حاکمیتی (مانند هزینه‌های حاکمیتی، پرداخت کارمزد، استیکینگ و اصلاح ساختار مالی) به کار می‌رود. استیبل‌کوین دای (DAI) به دلیل پیوند با دلار آمریکا، دارای نوسانات قیمتی بسیار کمی است.

تفاوت اساسی استیبل‌کوین میکر نسبت به سایر کوین‌های پایدار در این نکته مخفی است که استیبل‌کوین دای به طور کاملاً غیرمتمرکز عمل می‌کند و به وسیله صدها پروژه DApp و دیفای یکپارچه شده است. یک ویژگی منحصربه‌فرد دیگر این است که استیبل‌کوین دای توسط یک نهاد مرکزی مدیریت نمی‌شود، و هر فردی می‌تواند این توکن را منتشر کند، فقط با ارائه وثیقه‌ای مناسب.

استیبل‌کوین DAI در موارد متعددی مورد استفاده قرار می‌گیرد که از جمله آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ۱. وثیقه‌گذاری در اکوسیستم‌های مرتبط با DeFi
  • ۲. تعامل با اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز در شبکه اتریوم و سایر پروژه‌های دیفای
  • ۳. تامین نقدینگی مورد نیاز برای سایر پروتکل‌ها

۲. پروژه آوه (Aave):

آوه یکی دیگر از بازیگران بزرگ در دنیای DeFi است. این پروژه یکی از محبوب‌ترین‌ها در میان سرمایه‌گذاران بزرگ است که می‌خواهند درآمدی از دارایی‌های رمز ارزی شان بدست آورند.

برخلاف میکر، شما می‌توانید در بلاکچین Aave به دریافت وام و وام‌دهی انواع مختلف ارزهای رمزی کنید. در واقع در این پروژه به عنوان یک وام‌دهنده، به عنوان سرمایه‌گذار، به عنوان وام‌دهنده به پروژه می‌پیوندید و در این راستا برای تامین نقدینگی به شما سود داده می‌شود.

زمانی که در Aave ارز دیجیتالی را وام  می‌گیرید، شما باید بهره‌ای پرداخت کنید و وثیقه ای برای دریافت وام قرار داده شود.( در این شیوه باید بیشتر از مقدار وامی که دریافت می‌کنید ارز دیجیتال به عنوان وثیقه داشته باشید.)

دارندگان توکن آوه (AAVE) کارمزد‌های کمتری در پلتفرم مد نظر پرداخت می‌کنند و در مورد نحوه عملکرد پروژه حق رای دارند.


۳. یونی‌سواپ (Uniswap):

اگر به دنبال یافتن رهبر فعلی در صرافی‌های غیرمتمرکز رمزارزی هستید، مطمئن باشید که یونی‌سواپ بهترین گزینه است. این صرافی، که توسط هیدن آدامز در سال 2017 در شبکه بلاکچین اتریوم راه‌اندازی شده ، همیشه توجه بسیاری از افراد را به خود جلب کرده است. در ابتدا، این پروتکل به عنوان یک بازارساز خودکار درون‌زنجیره‌ای فعالیت می‌کرد و می‌توانست قیمت یک رمزپایه را بر اساس نسبت دو ارز دیجیتال در یک استخر نقدینگی (لیکویدیتی پول) مشخص کند.

یونی‌سواپ برای مردم فرصتی فراهم کرده است تا به صورت مستقیم و بدون واسطه توکن‌های مختلف DeFi و همچنین توکن‌های تامین‌کنندگان نقدینگی (LP) را مبادله و به یکدیگر تبدیل کنند. یکی از ویژگی‌های جذاب این صرافی این است که در صورت عدم وجود توکن ERC-20 مورد نظر در لیست موجود، می‌توانید با داشتن آدرس قرارداد هوشمند توکن مورد نظر، آن را با سایر ارزهای دیجیتال معامله کنید.

اما یونی‌سواپ تنها به معامله توکن‌ها محدود نمی‌شود؛ کاربران می‌توانند با تأمین نقدینگی در استخرهای مختلف موجود در این صرافی یا حتی ایجاد یک استخر جدید، پاداش کسب کنند. این پاداش از طریق توکن بومی یونی‌سواپ که UNI نام دارد، پرداخت می‌شود.

بیشتر بخوانید: صرافی یونی سواپ | آشنایی با صرافی غیر متمرکز UniSwap


4.آوالانچ(Avalanche)

آوالانچ یک شبکه غیرمتمرکز با قابلیت پشتیبانی از قراردادهای هوشمند، مبتنی بر ماشین مجازی اتریوم (EVM)، تکنولوژی شاردینگ (Sharding)، و توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) و دیگر امکانات است. این پروژه در ماه مه سال 2018 آغاز به کار کرد و تاکنون به عنوان یکی از پروژه‌های موفق در دنیای دیفای شناخته می‌شود.

توکن بومی این پلتفرم آوالانچ با نام آواکس (AVAX) در بازار رمزارزها عرضه شده است. هدف اصلی این پلتفرم ایجاد و راه‌اندازی اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (DApps)، برقراری همکاری بین شبکه‌های بلاکچین مختلف و سایر مسائل مالی غیرمتمرکز است. آوالانچ دارای سرعت بالا و قابلیت مقیاس‌پذیری بسیاری است، که این امر اجازه می‌دهد تا برای توسعه سایر پروژه‌های دیفای از آن استفاده شود.


مزیت های پروژه های مبتنی بر دیفای


مزیت‌های سیستم‌های مبتنی بر دیفای دیفای اهداف مشخصی را پیگیری می‌کند که مزایای فراوانی را در ارتباط با خود دارد. از جمله مزیت‌هایی که می‌توان برای دیفای بیان کرد، موارد زیر جای می‌گیرند:

۱. حذف کاغذبازی: فعالیت‌های سیستم‌های دیفای کاملاً بر اساس قراردادهای هوشمند صورت می‌پذیرد، بنابراین نیازی به هرگونه کاغذبازی یا انتظار برای انجام تراکنش‌ها وجود ندارد.

۲. حذف واسطه: استفاده از قراردادهای هوشمند که معاملات همتابه‌همتا را به‌طور خودکار در سیستم‌های دیفای انجام می‌دهند، نیاز به واسطه‌های مالی مانند کارگزاری، بانک یا صرافی را از بین می‌برد.

۳. افزایش سرعت: انجام سریع و یکپارچه تراکنش‌ها توسط قراردادهای هوشمند، سرعت سیستم‌های دیفای را به شدت افزایش می‌دهد. این سیستم‌ها از سرعت بالایی برخوردار هستند.

این موارد به عنوان برخی از برجسته‌ترین مزایای دیفای مطرح می‌شوند که می‌توانند کلیدی در تحولات سیستم‌های مالی باشند.


در پایان به این نتیجه می‌رسیم که:


دیفای به معنای امور مالی غیرمتمرکز است. در دهه‌های گذشته، هیچ سیستم رسمی و کاربردی غیرمتمرکز وجود نداشت و تمامی موارد متمرکز بودند. گاهی اوقات درباره ایده‌هایی از غیرمتمرکزسازی حرف‌هایی می‌زدند که چندان توجهی به آن نمی‌شد؛ اما با ظهور ارزهای دیجیتال، این مفهوم بیش از هر زمان دیگری مورد توجه قرار گرفت و امروزه در حال گسترش است. شبکه‌ها و سیستم‌های مبتنی بر دیفای، یکی از ابعاد مهم غیرمتمرکزسازی هستند که مسائل مالی و پولی را در بر می‌گیرند. بنابراین آشنایی با این نوع پروژه‌ها می‌تواند بسیار مفید باشد و به شما امکان استفاده صحیح و کاربردی از آن‌ها را فراهم کند. نظر شما در مورد سیستم‌های مبتنی بر دیفای چیست؟!

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 3 میانگین: 5]

نظرات