امنیت ارزدیجیتال

امنیت ارز دیجیتال/ آیا ارز دیجیتال امنیت دارد؟

دسته بندی : آموزش ارز دیجیتال 2 اسفند 1401

آیا ارز دیجیتال امن است؟ چگونه می توانم از سرمایه خود در بازار مالی کریپتوکارنسی محافظت کنم؟ اقدامات امنیتی ارزهای دیجیتال چیست؟ همه این سوالات به نوعی ذهن شما را هنگام صحبت در مورد سرمایه گذاری ارزهای دیجیتال به خود مشغول کرده است و نکته حائز اهمیت این است که سرمایه گذاری روی ارزهای دیجیتال همیشه امن نیست. بنابراین، قبل از ورود به بازار ارزهای دیجیتال، باید دانش مناسبی در مورد معاملات ارزهای دیجیتال داشته باشید، همچنین، باید عواملی را که بر امنیت ارز دیجیتال تأثیر می‌گذارند را درک کنید. بنابراین، ما در این مقاله از، ارز هشت به موضوع امنیت ارز دیجیتال پرداختیم که می تواند به شما در سرمایه گذاری و تجارت ارزهای دیجیتال به روشی بهتر کمک کند.

ارز دیجیتال چیست؟

برای فهم بیشتر این موضوع به توضیحات پایه در این حوزه می‌پردازیم. رمزارز یا ارز دیجیتال را می توان به عنوان یک ارز مجازی تعریف کرد که توسط علم رمزنگاری ایمن شده است. بیشتر ارزهای دیجیتال مبتنی بر فناوری بلاکچین هستند.
فناوری بلاکچین یک دفتر دیجیتال امن برای تراکنش‌های ارزهای دیجیتال ایجاد کرده که بیشتر هکرها را از بازار کریپتوکارنسی دور نگه می‌دارد. اما با این حال، این باعث نمی شود که از هکرها و حملات سایبری مصون بماند.در بازار کریپتو، اگر پول از بین برود، برای همیشه از بین رفته و به همین علت همیشه توصیه می‌شود تنها به میزانی که می‌توانید از دست بدهید، روی ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری کنید. در نتیجه می‌توان گفت ارزهای دیجیتال که مبتنی بر بلاکچین هستند؛ امکان پرداخت آنلاین امن را فراهم می کند. این یک فرآیند تراکنش سریع با کاهش هزینه تراکنش است. همچنین، بیشتر ارزهای دیجیتال بر روی شبکه‌های غیرمتمرکز کار می‌کنند که به آن اجازه می‌دهد به طور مستقل و بدون هیچ گونه قدرت مرکزی یا دولتی اجرا شود. برای خرید و فروش رمز ارزها می‌توانید از صرافی‌های ارز دیجیتال استفاده کنید. برخی از صرافی‌ ارز دیجیتال معروف در ایران عبارتند از:

  • صرافی نوبیتکس
  • صرافی ارزهشت
  • صرافی والکس

نکته قابل توجه این است که قبل ازسرمایه گذاری در موردشرایط مختلف از جمله احراز هویت، سقف برداشت و واریزی و امن بودن و.. صرافی ها حتما تحقیق لازم را انجام بدهید.

برای مقایسه صرافی های ایرانی مطالعه این مقاله به شما پیشنهاد می‌شود.

آیا ارز دیجیتال امن است؟

همانطور که گفتیم ارز دیجیتال بر روی بلاکچین ها فعالیت می‌کنند. و همین فرآیند پشتیبانی برای تراکنش‌های ارزهای دیجیتال را کاملاً پیچیده کرده است. به اینصورت که تراکنش‌ها دارای مهر زمانی و در بلوک‌ها ثبت می‌شوند. و به دلیل پیچیدگی، عبور از آن برای هکرها بسیار سخت است و این امر باعث می شود ارز دیجیتال بسیار ایمن باشد.

همچنین با انجام برخی اقدامات که در این مقاله بیشتر به آنها خواهیم پرداخت، ارزهای دیجیتال می توانند ایمن تر شوند. در حال حاضر، برخی از موارد اساسی باید در نظر گرفته شوند، مانند فرآیند احراز هویت دو مرحله‌ای هنگام انجام تراکنش‌های ارزهای دیجیتال.

چگونه از سرمایه ارز دیجیتال خود محافظت کنیم؟

حفاظت از دارایی های دیجیتالی شما بسیار مهم است و از آنجایی که خدمات ارزهای دیجیتال مانند بانک‌ها سطح امنیتی ارائه نمی‌دهند، ریسک‌ها و اقدامات احتیاطی باید در حین سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال مورد بررسی قرار گرفته و اجرا شوند.
برخی از خطرات وجود دارد که می توانید با دانش مناسب در مورد تجارت ارزهای دیجیتال بر از دست رفتن سرمایه خود غلبه کنید.

خطراتی که رخ می دهد به شرح زیر است:

  • رها کردن ارز دیجیتال در یک صرافی، آن را مستعد هکرها می کند.
  • نگهداری رمزارز به صورت STORJ می‌تواند پیامدهایی مانند گم شدن یا سرقت داده‌ها داشته باشد، زیرا ذخیره‌سازی استروج STORJ آسیب‌پذیر است و شخصی می‌تواند تراکنش شما را ردیابی کرده و آن را بدزدد.
  • خطر دیگر زمانی است که شخصی شما را به طور خاص هدف قرار می دهد، حملات فیشینگ ایمیل رایج است.

اقدامات لازم برای امنیت ارزدیجیتال

نکات قبل از سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال

قبل از سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال نکاتی وجود دارد که باید در نظر بگیرید و رعایت کنید.

تحقیق کامل در مبادلات

تحقیق اولین قدم، قبل از اینکه زمان و پول خود در این بازارسرمایه گذاری کنید؛ است. بنابراین، مبادلات ارزهای دیجیتال را یاد بگیرید و درک کنید. صرافی‌های متعددی در بازار وجود دارد که می‌توانید ارزهای دیجیتال را از آنها بخرید و بفروشید. صرافی ها پلتفرمی هستند که به افراد اجازه می دهند معاملات ارزهای دیجیتال را انجام دهند. بنابراین، اگر قصد دارید تجارت رمزنگاری خود را شروع کنید، در ابتدا به آموزش و تحقیق در این بازار بپردازید و با سرمایه گذاران با تجربه یا معامله گران ارزهای دیجیتال ارتباط بگیرید. پس از شناخت صحیح، بر اساس آن تصمیم بگیرید.

برای اطلاعات بیشتر از دوره های رایگان آموزش ارز دیجیتال مطالعه این مقاله به شما توصیه می‌شود.

ذخیره ارزهای دیجیتال

یکی دیگر از نکات مهم برای سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال این است که آن را در یک کیف پول ذخیره کنید اما ایمن نگه داشتن آن یک چالش است. در حال حاضر، هر کیف پول دیجیتالی ویژگی ها، استانداردهای امنیتی، فناوری استفاده شده و مزایای خاص خود را دارد. بنابراین، مهم است که همه این عوامل را در نظر بگیرید و سپس بهترین کیف پول را مطابق با نیازهای امنیتی خود انتخاب کنید.

استفاده از یک استراتژی ترکیبی

از آنجایی که اکثر کیف پول‌ها آنلاین هستند و محبوبیت زیادی پیدا می‌کنند، استفاده از یک استراتژی ترکیبی یک سرمایه گذاری عاقلانه خواهد بود. با این حال، هکرها به دنبال این نوع کیف پول ها هستند. بنابراین، وقتی صحبت از ارز دیجیتال مصرف‌کننده به میان می‌آید، آنها از کیف پول‌های آفلاین برای ذخیره‌سازی ارزهای دیجیتال استفاده می‌کنند و تنها مقدار کمی به صورت آنلاین نگهداری می‌شود. کاربران باید کلید عمومی و خصوصی خود را برای صندوق سپرده خود که در آن ارز دیجیتال ذخیره می شود، جدا نگه دارند.

استفاده از رمز عبور قوی

رمز عبور را همیشه ثابت و متفاوت نگه دارید. هرگز رمز عبوری را که برای حساب دیگری استفاده کرده اید تکرار نکنید. از آنجایی که ارزهای دیجیتال مستعد حملات سایبری هستند و هکرها با امنیت پایین به حساب‌ها حمله می‌کنند. همیشه قبل از ورود به سیستم تأیید دو طرفه داشته باشید و همچنین پس از چند ماه رمز عبور را تغییر دهید.

استفاده از کیف پول های قابل اعتماد

شما باید از طریق کیف پول‌ها، بروکرها، اپلیکیشن‌ها و صرافی‌های معتبر و قابل اعتماد، تجارت ارزهای دیجیتال را انجام دهید. بنابراین در صرافی ها و کیف پول هایی سرمایه گذاری کنید که از استانداردهای امنیتی ارزهای دیجیتال پیروی می کنند. این شامل احراز هویت دو مرحله‌ای و .. است.

مخفی نگه داشتن کلید خصوصی

هنگام ارسال یا دریافت ارز دیجیتال، از یک کلید خصوصی استفاده کنید. بنابراین، کاربر باید آن کلید را مخفی نگه دارد و آن را برای کسی فاش نکند. کلید خصوصی بسیار مهم است، بنابراین باید در جایی امن ذخیره و نگه داری کنید.

گام هایی برای جلوگیری از حملات سایبری به ارز دیجیتال شما

گام هایی برای جلوگیری از حملات سایبری به ارز دیجیتال شما

کریپتوکارنسی زمانی یک سرمایه گذاری سودآور است که به روش صحیح انجام شود. همچنین، داشتن دانش گسترده نقشی حیاتی در معاملات ارزهای دیجیتال دارد. بنابراین سیستم‌های امنیتی ارزهای دیجیتال و اقدامات جدی برای جلوگیری از حملات سایبری باید انجام شود.

  1. سعی کنید از ذخیره ارزهای دیجیتال در حافظه دیجیتال خودداری کنید.
  2. برای خرید کیف پول سخت افزاری سرمایه گذاری کنید.
  3. هنگام انجام تراکنش ها از وای فای عمومی استفاده نکنید.
  4. از اتصال اینترنت خصوصی و ایمن استفاده کنید.
  5. همچنین،  سطح امنیت را بالا نگه دارید و هیچ برنامه ناامنی را نصب نکنید.
  6. برای تراکنش های امن تر از احراز هویت و تأیید دو مرحله ای استفاده کنید.
  7. رمزارز را به صورت خصوصی نگه دارید.
  8. یک رمز عبور منحصر به فرد و قوی قرار دهید.
  9. رمزهای عبور، کلید و جزئیات کیف پول خود را با کسی به اشتراک نگذارید.

حملات سایبری بسیار شدید هستند و سرمایه گذاران باید این مراحل اساسی و آسان را در سطح خود دنبال کنند تا از هرگونه ضرر جلوگیری کنند. همچنین، با افزایش تقاضا برای ارزهای دیجیتال، سرمایه‌گذاری در سیستم‌های امنیتی پیشرفته یک سرمایه‌گذاری بلندمدت قابل توجه خواهد بود.

اقدامات لازم برای امنیت ارز دیجیتال

پیروی دقیق از اقدامات امنیتی می تواند ارز دیجیتال شما را از هرگونه تقلب، ضرر، تصادف و غیره نجات دهد. با این حال، تصمیم گیری صحیح می تواند، شما را به سود بالایی برساند، در حالی که یک اشتباه یک دقیقه می تواند ضرر و زیان برای شما به همراه داشته باشد. هنگام برخورد با یک فناوری حیاتی مستعد حملات سایبری و هدف هکرها، ارزهای دیجیتال باید با امنیت مناسب مدیریت شوند. برخی از راه هایی که از طریق آنها می توانید سرمایه گذاری های رمزنگاری خود را ایمن کنید به شرح زیر است:

  • کیف پول سرد گزینه بهتری است زیرا به اینترنت متصل نیست.
  • استفاده از شبکه اینترنت امن
  • نگهداری کیف پول های متعدد
  • ایمیل های فیشینگ را نادیده بگیرید
  • به تغییر رمز عبور خود ادامه دهید
  • مطمئن شوید که دستگاه های خود را با جدیدترین نرم افزار به روز کنید
  • همچنین یک نرم افزار آنتی ویروس برای محافظت از دستگاه خود در برابر ویروس ها و خرابی ها داشته باشید.
  • کلیدهای خود را جدا و با امنیت بالا نگه دارید.

این چند نکته می تواند دارایی های دیجیتال شما را ایمن و دور از حملات سایبری کند. همچنین، مطمئن شوید که در چندین ارز دیجیتال سرمایه گذاری کنید و روی یک ارز واحد نگه ندارید. رمزارزهای زیادی وجود دارند که می توانید در آنها سرمایه گذاری کنید. علاوه بر این، شما نیز می‌توانید در ابتدا روی توکن های پایدار یا استیبل کوین ها سرمایه گذاری کنید تا جنبه ایمن تری داشته باشید.

نتیجه

ما در این مقاله سعی کردیم تا در مورد امنیت ارز دیجیتال، اقداماتی برای ایمن سازی ارزهای دیجیتال، همچنین نحوه ایمن سازی دارایی های دیجیتال خود با استفاده از صرافی ها و کیف پول‌های دیجیتالی توضیحاتی مفید و مختصر اما ضروری را به شما بدهیم. نظرات و سوالات  خود را می‌توانید با ما در قسمت کامنت ها به اشتراک بگذارید.

برچسب:
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

نظرات