آموزش ارز دیجیتال

صرافی متمرکز ارز دیجیتال چیست؟+ معرفی بهترین صرافی های متمرکز

صرافی‌ها در عصر اقتصاد و در صنعت کریپتو نقش بسیار مهمی دارند. در واقع بستر اصلی برای تبادل و تسویه ارزهای دیجیتال توسط صرافی‌ها انجام می‌شود. در طی این سال‌ها که صنعت کریپتو روی کار آمده است، دو نوع صرافی در زیر ساخت‌های این بازار شکل گرفته که این موارد شامل صرافی متمرکز و صرافی غیر متمرکز ارز دیجیتال می‌شود. هر یک از این بستر‌ها ویژگی، مزایا و معایب مختص به خود را دارند. اما داشتن آگاهی لازم نسبت به هر یک از آن‌ها کمک می‌کند تا با دیدگاه باز‌تری وارد بازار شویم و در نتیجه انتخاب صحیح‌تری داشته باشیم. پس ما در این مطلب تصمیم گرفتیم تا بررسی کنیم صرافی متمرکز چیست چه کاربردی دارد و کدام صرافی های متمرکز برای ما انتخاب بهتری هستند.

بنابراین اگر به دنبال کسب تجربه‌های جدید هستید، این مقاله از ارز هشت را تا پایان دنبال کنید.


صرافی متمرکز ارز دیجیتال چیست؟


صرافی‌های متمرکز، پلتفرم‌های آنلاینی هستند که برای خرید و فروش رمزارزها (ارزهای دیجیتال) استفاده می‌شوند. این نوع صرافی‌ها ابزارهای بسیار رایجی هستند که بسیاری از سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال، برای خرید و فروش دارایی‌ها خود از آن‌ها استفاده می‌کنند. برای بیشتر سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال، صرافی‌های متمرکز اصلی‌ترین ابزار برای فعالیت در حوزه کریپتو محسوب می‌شود.

برخی از سرمایه‌گذاران ممکن است مفهوم یک صرافی «متمرکز» را تا حدودی گمراه کننده بدانند، زیرا ارزهای دیجیتال اغلب «غیرمتمرکز» مطرح می‌شوند. اما باید بدانید اصطلاح «تبادل متمرکز ارز دیجیتال» به مفهوم متمرکزسازی توسط یک واسطه یا شخص ثالث برای انجام تراکنش‌ها اشاره دارد و تغییری در ماهیت ارزها ایجاد نمی‌کند. در این سیستم، خریداران و فروشندگان به این صرافی‌ها اعتماد می‌کنند تا دارایی‌های خود را مدیریت و نگهداری کنند.


صرافی متمرکز چگونه کار می‌کند؟


یک صرافی متمرکز از یک دفتر کل سفارش‌ها برای تسهیل معامله رمزارزها استفاده می‌کند. کتاب سفارش یک فهرست الکترونیکی است که CEX نگهداری می‌کند. تمام سفارش‌های خرید و فروش را لیست می‌کند و قیمت و مقدار هر سفارش را نمایش می‌دهد. یک دفتر سفارش، فعالیت‌های جاریمعاملاتی را ثبت می‌کند و به کاربر اجازه می‌دهد عمق و نقدینگی فعلی بازار را ببیند.

نحوه کار به این صورت است: کاربران سفارش خرید یا فروش را روی CEX قرار می‌دهند و زمانی که سفارش قیمت پایدار پیدا کرد، صرافی با سفارش‌ها مطابقت داده و معامله را با هزینه مشخص انجام می‌دهد.

به عنوان مثال: اگر شخص A بخواهد ۱ BTC را با قیمت ۳۰ هزار دلار خریداری کند و B بخواهد ۱ BTC را با قیمت ۳۰ هزار دلار بفروشد، مبادله به صورت یکپارچه بین A و B انجام خواهد شد.

نحوه کار صرافی متمرکز

در ادامه، نحوه کار یک صرافی متمرکز را بررسی می‌کنیم:

1. ثبت نام و تایید هویت:
برای استفاده از صرافی متمرکز، ابتدا باید در وب‌سایت یا اپلیکیشن صرافی ثبت‌نام کنید. برخی از صرافی‌ها نیاز به تایید هویت کاربران دارند تا از امنیت تراکنش‌ها اطمینان حاصل کنند.

2. افزایش موجودی:
کاربران پس از ثبت‌نام، می‌توانند موجودی خود را به حساب صرافی مورد نظر واریز کنند. این موجودی می‌تواند به صورت ارز دیجیتال یا ارز فیات باشد.

3. معامله:
در واقع هنگامی که شخصی می‌خواهد خرید یا فروش کند، یک درخواست معامله در صرافی ایجاد می‌کند. اگر یک فرد دیگر تطابق با این درخواست داشته باشد، معامله صورت می‌گیرد.

4. ذخیره‌سازی ارزها دیجیتال کاربران:
پس از انجام معامله، ارزهای خریداری شده در حساب کاربران ذخیره می‌شوند. کاربران می‌توانند این ارزها را در حساب خود نگه داری کنند یا به یک کیف پول ارز دیجیتال  منتقل کنند.

5. برداشت و واریز:
کاربران می‌توانند ارزهای دیجیتال خود را از حساب صرافی برداشت کنند و به کیف پول‌های دیجیتال یا حساب بانکی خود واریز کنند.

6. امنیت:
صرافی متمرکز مسئولیت امنیت تراکنش‌ها و ذخیره‌سازی ارزهای کاربران را بر عهده دارد. برخی از صرافی‌ها از تکنولوژی‌های رمزنگاری برای افزایش امنیت تراکنش‌ها استفاده می‌کنند.

7. هزینه‌ها:
صرافی‌ها عموماً هزینه‌هایی برای انجام معاملات( تحت عنوان کارمزد) از کاربران دریافت می‌کنند. این هزینه‌ها می‌توانند به صورت کمیسیون یا حتی درصدی از مبلغ معامله باشند.


معایب و مزایای صرافی های متمرکز ارز دیجیتال


مختصری از معایب و مزایای صرافی های متمرکز:

معایب مزایا
احراز هویت سخت حجم معاملاتی بالا
بیشتر در خطر هک قرار دارد ابزارهای معاملاتی متنوع
کارمزد سفارشات نسبتا بالا انجام معاملات با سرعت بالا

مزایای صرافی متمرکز


1-حجم معاملاتی بالا:

صرافیهای متمرکز به دلیل اعتمادبیشتر کاربران حجم نقدینگی بالای دارند و صرافی هایی مانند بایننس روزانه چندین میلیار دلار حجم در گردش دارند.

2-ابزارهای معاملاتی متنوع:

یکی از نیازهای کاربران برای معامله و فعالیت در صنعت کریپتو، ابزارهای معاملاتی است که اغلب cex یا صرافی‌های متمرکز این ویژگی را در اختیار کاربران خود قرار داده اند. بنابراین در این بسترها می‌توانید علاوه بر معامله ارزهای دیجیتال، از امکاناتی مانند وام دهی و سایر موارد استفاده کنید.

3-انجام معاملات با سرعت بالا:

در صرافی های ارز دیجیتال متمرکز معاملات با سرعت بسیار بالایی انجام می‌شود و این درست همان چیزی است که کاربران به آن احتیاج دارند. پس در این صرافی ها شما می‌توانید بدون معطلی معاملاتتان را ثبت و آن ها را به انجام برسانید.


معایب صرافی متمرکز


1-احراز هویت صرافی ارز دیجیتال متمرکز، نسبتا پیچیده است

البته این را نمی‌توان صرفا یک نکته منفی دانست. چرا که احراز هویت از فعالیت های کلاهبردارانه جلوگیری می‌کند. اما این مسئله برای کسانی که به دنبال حفظ حریم خصوصی برای انجام معامله هستند یک نقطه ضعف است و استفاده از صرافی متمرکز به این افراد توصیه نمی‌شود. زیرا اغلب این پلتفرم ها سیاست های سختگیرانه ای برای احراز هویت کاربران دارند.

2-دسترسی نهاد و یا شخص ثالث به کلید های خصوصی

در این صرافی‌ها شخص دیگری به غیر از خودتان نیز به کلید خصوصی و دارایی‌های شما دسترسی پیدا می‌کند و این را می‌توان یک خطر امنیتی برای دارایی‌های کاربران تلقی می‌شود. برای همین توصیه می‌شود در انتخاب صرافی ارز دیجیتال نهایت دقت را داشته باشید و ارزهایتان را در کیف پول صرافی نگهداری نکنید.


بهترین صرافی ارز دیجیتال متمرکز خارجی و ایرانی


لازم هست بدانید که صرافی ها ارز دیجیتال متمرکز زیادی تا به امروز راه اندازی شده اند و شما باید با توجه به شرایط خود یکی از این صرافی ها را( با بررسی نکات امنیتی) انتخاب کنید. اما صرافی هایی مانند، بایننس ،کوکوین و کوینس جزء شناخته شده ترین صرافی های خارجی هستند( که متاسفانه کاربران ایرانی به دلیل تحریم ها امکان استفاده از آن ها را ندارند. در میان صرافی های ایرانی نیز می‌توانید از خدمات ارز هشت، برای مبادله رمز ارزها استفاده کنید. البته صرافی های ایرانی زیادی در این زمینه وجود دارد که انتخاب آن وابسته به نیازهای شما است.


آیا صرافی متمرکز انتخاب مناسبی است؟

پاسخ این سؤال تماما به نیازهای کاربر بستگی دارد. اکسچنج متمرکز یک نهاد قانونمند است که چهارچوب‌های مشخصی دارد و در ازای پاسخگویی و پشتیبانی که دارد، کارمزدهایی برای انجام معاملات دریافت می‌کند. صرافی متمرکز مانند یک شرکت خصوصی است که اتفاق‌های سیاسی، تحریم‌ها و غیره روی آن تأثیر دارد و خطراتی مثل ورشکستگی و هک شدن نیز آن را تهدید می‌کند.

صرافی متمرکز ارز دیجیتال کاربری آسانی دارد و انجام معاملات را تا حد زیادی آسان می‌کند. ضمن اینکه سرعت انجام معاملات نیز در اکسچنج متمرکز بالا است. حال با وجود تمام این ویژگی‌ها این شما هستید که باید درباره انتخاب صرافی‌ مورد نیازتان تصمیم بگیرید.

 


سوالات متداول کاربران درباره صرافی های متمرکز ارز دیجیتال


  • ۱. صرافی متمرکز ارز دیجیتال چیست؟

– صرافی متمرکز یک پلتفرم آنلاین است که امکان خرید و فروش ارزهای دیجیتال را بین کاربران فراهم می‌کند.

  • ۲. آیا صرافی‌های متمرکز امنیت دارند؟

–  برخی صرافی‌ها ی ارز دیجیتال متمرکز از استانداردهای امنیتی بسیار بالا برخوردارند، در حالی که برخی دیگر ممکن است آسیب‌پذیری‌های امنیتی داشته باشند. بنابراین لازم است قبل از استفاده، به خوبی درباره آن تحقیق کنید.

  • ۳. احراز هویت برای فعالیت در صرافی های CEX اجباری است؟

– بله، بسیاری از صرافی‌های متمرکز نیاز به تایید هویت کاربری دارند. زیرا این کار به افزایش امنیت و جلوگیری از کلاهبرداری‌ها کمک می‌کند.

ادمین ارزهشت

Recent Posts

تعداد کاربران راکی رابیت به ۳۰ میلیون نفر رسید

راکی رابیت که یک بازی تلگرامی است و تیم توسعه‌ آن برای ساخت رباتش از…

7 ساعت قبل

همستر کامبت به چه کسانی کارت تقلب داده است؟

کم کم به زمان ایردراپ توکن HMSTR نزدیک می‌شویم.  این توکن قرار است در تاریخ…

9 ساعت قبل

ارز دیجیتال بنفیت ماین چیست؟

ارز دیجیتال بنفیت ماین چیست؟ مفهوم بنفیت ماین (Benefit Mine) به‌عنوان یک نوآوری قابل توجه…

2 روز قبل

چگونه ارز دیجیتال خوب برای سرمایه‌گذاری پیدا کنیم و از سودهای بازار جا نمانیم

رمز ارزها به دلیل فقدان معیارهای لازم برای ارزیابی و رواج کلاهبرداری برای سرمایه‌گذاری نیاز…

3 روز قبل

سه تسک ضروری ایردراپ راکی رابیت که باید انجام شود

کاربرانی که در بازی تلگرامی راکی رابیت در حال فعالیت هستند به زودی شاهد ایردراپ…

4 روز قبل

مقایسه تراست ولت و اکسودوس ولت ؛ کدام یک برای ذخیره ارزهای دیجیتال بهتر است؟

اکسودوس و تراست ولت دو کیف پول ارز دیجیتال غیر امانی با اعتبار بالا هستند…

5 روز قبل