آموزش ارز دیجیتال

تاریخچه هاردفورک بیت کوین از ابتدا تا به امروز!

هارد فورک بیت کوین اثرات بسیاری بر نحوه عملکرد بلاکچین امروزی داشته اند. به طور کلی خود بلاکچین هم با فرآیند فورکینگ به دو موجودیت متفاوت تقسیم می شود. از زمان ایجاد بیت کوین، فورک های بسیاری وجود داشته اند، اما تنها تعداد محدودی از آن ها به موفقیت رسیده اند. در این مقاله از صرافی ارز دیجیتال ارز هشت، می خواهیم تا تاریخچه هاردفورک های بیت کوین و اهمیت آن ها را بررسی کنیم.


هاردفورک بیت کوین چیست؟


هاردفورک بیت کوین یک تغییر پروتکل است که مجموعه جدیدی از قوانین را برای کامپیوترهایی که شبکه بلاک چین را تشکیل می‌دهند، ایجاد می‌کند. اگر هارد فورک بدون توافق کامل دیگر شرکت کنندگان شبکه اجرا شود، می‌تواند باعث تقسیم شبکه رمزارز به دو قسمت شود.

یک هاردفورک با یک فورک نرم بسیار متفاوت است. در واقع یک فورک سخت مستلزم آن است که همه شرکت کنندگان شبکه به مجموعه قوانین جدید ارتقا یابند و قوانین قدیمی را رد کنند، در حالی که یک فورک نرم به پذیرش معاملات ایجاد شده توسط مجموعه قوانین قدیمی ادامه خواهد داد.

این اصطلاحات از برنامه‌نویسی نرم‌افزار گرفته شده اند هاردفورک بلاک چین معمولا منجر به ایجاد دو دفترکل مجزا و شبکه‌های تراکنشی می‌شود که به طور موثر یک ارز دیجیتال جدید ایجاد می‌کنند.

از زمان ایجاد بیت کوین، بسیاری از توسعه دهندگان تلاش کرده‌اند تا پروتکل بیت کوین را کپی کنند، یا نقص‌های شناخته شده سیستم اصلی را برطرف کنند. در این راستا تا به امروز ده‌ها هاردفورک بیت کوین وجود داشته، اما هیچ کدام قدرت اصلی را نداشته اند.

از این طریق است کهارزهای دیجیتال مختلفی با نام‌های مشابه بیت کوین ایجاد شده اند. از جمله این موارد می‌توان به بیت کوین کش و بیت کوین گلد اشاره کرد.

برای سرمایه گذار معمولی روی ارزهای دیجیتال، تشخیص تفاوت بین این ارزها و ترسیم فورک‌های مختلف روی یک جدول زمانی بسیار سخت است. در ادامه با مهم‌ترین فورک‌های بلاک چین بیت کوین طی چند سال گذشته آشنا می‌شویم.


مفهوم هاردفورک در بیت کوین


در سال ۲۰۰۹ ومدت کوتاهی پس از انتشار بیت کوین، ساتوشی اولین بلوک روی بلاک چین بیت کوین را استخراج کرد. به این بلاک چین، بلاک چین جنسیس گفته می‌شود؛ زیرا همان طور که می‌دانیم، نشان دهنده بنیان‌گذاری ارزهای دیجیتال است. ساتوشی در اوایل این فرآیند توانست تغییرات زیادی در شبکه بیت کوین ایجاد کند. این حقیقت که هیچ شخص یا گروهی نمی‌تواند تعیین کند بیت کوین چه زمانی و چگونه باید ارتقا پیدا کند، فرآیند به روزرسانی سیستم را پیچیده‌تر کرده است. در سال‌های پس از پیدایش بلوک، چندین فورک سخت وجود داشته است.

در طول هاردفورک، نرم افزارهایی که بیت کوین و روش‌های استخراج آن را اجرا می‌کنند، ارتقا می‌یابند؛ زمانی که کاربر نرم‌افزار خود را ارتقا می‌دهد، آن نسخه تمام تراکنش‌های نرم افزارهای قدیمی‌تر را رد می‌کند و عملا شاخه جدیدی از بلاک چین ایجاد می‌کند. با این حال، آن دسته از کاربرانی که نرم‌افزار قدیمی را حفظ کرده اند، همچنان به پردازش تراکنش‌ها ادامه می‌دهند، به این معنی که یک مجموعه موازی از تراکنش‌ها در دو زنجیره مختلف در حال انجام است.


آشنایی با هاردفورک‌های بیت کوین


1-بیت کوین ایکس تی/ Bitcoin XT

بیت کوین کش یکی از اولین هاردفورک‌های قابل توجه بیت کوین بود. این نرم‌افزار در اواخر سال ۲۰۱۴ توسط مایک هرن راه اندازی شد تا شامل چندین ویژگی جدید باشد که او پیشنهاد کرده بود. در حالی که نسخه قبلی بیت کوین امکان انجام ۷ تراکنش در ثانیه را فراهم می‌کرد، بیت کوین کش ۲۴ تراکنش در ثانیه را هدف قرار داد. برای انجام این کار، پیشنهاد افزایش اندازه بلوک از یک مگابایت به هشت مگابایت را مطرح کرد.

بیت کوین در ابتدا با موفقیت مواجه شد و در اواخر تابستان ۲۰۱۵ بین ۳۰ هزار تا بیش از ۴۰ هزار نود نرم‌افزار آن را اجرا کردند. با این حال، تنها چند ماه بعد، این پروژه علاقه کاربران خود را از دست داد و اساسا توسط کاربران خود رها شد. بیت کوین XT دیگر در دسترس نیست.

2-بیت کوین کلاسیک / Bitcoin Classic

زمانی که ارزش بیت کوین کاهش یافت، برخی از اعضای جامعه هنوز خواستار افزایش اندازه بلوک‌ها بودند. در پاسخ، گروهی از توسعه دهندگان بیت کوین کلاسیک را در اوایل سال ۲۰۱۶ راه اندازی کردند. بر خلاف XT که پیشنهاد افزایش اندازه بلوک به هشت مگابایت را مطرح کرده بود، کلاسیک قصد داشت آن را تنها به دو مگابایت افزایش دهد.

بیت کوین کلاسیک نیز مانند بیت کوین XT با محدوده حدود ۲۷۰۰۰ تا ۲۰۰ هزار نود برای چندین ماه در طول سال ۲۰۱۶ مورد توجه اولیه قرار گرفت. این پروژه هنوز هم وجود دارد و برخی از توسعه دهندگان به شدت از بیت کوین کلاسیک پشتیبانی می‌کنند. بااین حال، به نظر می‌رسد جامعه بزرگ‌تر رمزارز عموما به سراغ گزینه‌های دیگر رفته است.

3-بیت کوین نامحدود / Bitcoin Unlimited

بیت کوین نامحدود از زمان انتشار در اوایل سال ۲۰۱۶، چیزی شبیه به یک معما باقی مانده است. توسعه دهندگان این پروژه کد را منتشر کرده اند اما مشخص نکرده اند که به چه نوع فورکی نیاز دارند. بیت کوین نامحدود با اجازه دادن به ماینرها برای تصمیم گیری در مورد اندازه بلوک های خود، خود را جدا کرد و گره ها و ماینرها اندازه بلوک هایی که می پذیرند را تا ۱۶ مگابایت محدود کردند. علی رغم برخی علاقه مندی ها، بیت کوین نامحدود تا حد زیادی در پذیرش شکست خورده است و نمی‌توان آن را یک پروژه کامل دانست.

4-سگویت بیت کوین / Segregated Witness

پیتر وول، توسعه دهنده بیت کوین کور، ایده گواه بر سهام (SegWit) را در اواخر سال ۲۰۱۵ ارائه کرد. به بیان ساده تر، هدف SegWit کاهش اندازه هر تراکنش بیت کوین و درنتیجه امکان انجام تراکنش های بیشتر در آن واحد است. SegWit از نظر فنی یک فورک نرم بود. با این حال، ممکن است به ایجاد فورک های سخت پس از پیشنهاد اولیه کمک کرده باشد.

5-بیت کوین کش / Bitcoin Cash

در پاسخ به SegWit، برخی از توسعه دهندگان و کاربران بیت کوین تصمیم گرفتند برای جلوگیری از به روزرسانی‌های پروتکل، هاردفورک را راه اندازی کنند. بیت کوین کش نتیجه این هارد فورک بود. در اوت ۲۰۱۷، زمانی که کیف پول بیت کوین کش تراکنش‌ها و بلوک‌های بیت کوین را رد کرد، از بلاک چین اصلی جدا شد.

بیت کوین کش همچنان موفق‌ترین هارد فورک ارز رمزنگاری شده اولیه بیت کوین است. تا ژوئن ۲۰۲۳، این بیست و هشتمین ارز دیجیتال بزرگ بازار است. بیت کوین کش اجازه ایجاد بلوک‌های ۳۲ مگابایتی را می‌دهد و از پروتکل SegWit استفاده نمی‌کند.

6-بیت کوین گلد / Bitcoin Gold

Bitcoin Gold یک فورک سخت بود که مدت کوتاهی پس از پول نقد بیت کوین، در اکتبر ۲۰۱۷ دنبال شد. هدف سازندگان این هاردفورک، بازیابی عملکرد استخراج با واحدهای پردازش گرافیکی پایه (GPU)بود، چرا که آن ها احساس می کردند استخراج از نظر تجهیزات و سخت افزار مورد نیاز بیش از حد تخصصی شده است.

یکی از ویژگی های منحصر به فرد هاردفورک بیت کوین گلد “پس از استخراج” بود، فرایندی که تیم توسعه پس از انجام این فورک، ۱۰۰ هزار سکه استخراج کرد. بسیاری از این سکه ها در یک “وقف” خاص قرار داده شدند و توسعه دهندگان اعلام کرده اند که از این وقف برای رشد و تامین مالی اکوسیستم طلای بیت کوین استفاده خواهد شد و بخشی از این سکه ها نیز به عنوان پرداخت برای توسعه دهندگان کنار گذاشته می شوند. به طور کلی بیت کوین گلد به بسیاری از اصول پایه ای بیت کوین پایبند است. با این حال، از نظر الگوریتم اثبات کار (PoW)مورد نیاز ماینرها متفاوت است.

7-سگویت تو ایکس / SegWit۲x

زمانی که SegWit در آگوست ۲۰۱۷ اجرا شد، توسعه دهندگان روی مولفه دوم برای ارتقا پروتکل برنامه ریزی کردند. این افزونه که با نام SegWit۲x شناخته می‌شود، یک هاردفورک بااندازه بلوک دو مگابایت را راه اندازی می‌کند. SegWit۲x قرار بود به عنوان هاردفورک در نوامبر ۲۰۱۷ عرضه شود. با این حال، تعدادی از شرکت‌ها و افراد در جامعه بیت کوین که در ابتدا از پروتکل SegWit پشتیبانی می‌کردند، تصمیم گرفتند در بخش دوم از هاردفورک خارج شوند. تا حدودی، واکنش شدید ناشی از SegWit۲x بود که شامل حفاظت از بازپخش انتخابی (به جای اجباری) بود؛ این امر تاثیر عمده‌ای بر انواع تراکنش‌هایی داشت که فورک جدید می‌پذیرفت.

در ۸ نوامبر ۲۰۱۷، تیم پشت SegWit۲x اعلام کرد که هاردفورک برنامه ریزی شده آن‌ها به دلیل اختلافات میان حامیان قبلی پروژه لغو شده است. شکست پروژه SegWit۲x باعث شد برخی از کاربران بیت کوین به نفع بیت کوین کش کنار بروند.


فورک بیت کوین برای ماینرها


ساده‌ترین راه برای درک یک فورک در بلاک چین ارز دیجیتال این است که تصور کنیم این فورک مجموعه جدیدی از قوانین را برای پیروی از بیت کوین معرفی می‌کند. پس از یک فورک، بلاک چین بیت کوین به دو مسیر بالقوه پیش رو تقسیم می‌شود. پس از معرفی یک قانون جدید، کاربرانی که آن بلاک چین بیت کوین خاص را استخراج می‌کنند، می‌توانند از یک سری قوانین قدیمی یا قوانین جدید پیروی کنند.


کلام آخر:


در چند سال اخیر، بیت کوین تعداد زیادی فورک ایجاد کرده است. در حالی که هیچ کس نمی تواند با اطمینان بگوید، این احتمال وجود دارد که این ارز دیجیتال در آینده هم فورک های نرم و هم فورک های سخت را تجربه کند و در عین حال BTC به طور مداوم در حال رشد است و هیچ چیز درباره آن قابل پیش بینی نیست. با این حال ما در این مطلب درباره تاریخچه هارد فورک بیت کوین اطلاعاتی در اختیارتان قرار دادیم تا از این طریق اطلاعات کاملی درباره تاریخچه hard fork بیت کوین به دست آورید.


سوالات متداول:


اولین فورک بیت کوین چه بود؟

دو فورک بزرگ بیت کوین عبارتند از بیت کوین کش و بیت کوین گلد، اگرچه فورک های کوچک تر و دیگری نیز وجود داشته اند. اولین فورک بیت کوین،XT بود که در سال ۲۰۱۴ توسط مایک هرن راه اندازی شد. در حالی که نسخه قبلی بیت کوین امکان انجام ۷ تراکنش در ثانیه را فراهم می کرد، بیت کوین کش ۲۴ تراکنش در ثانیه را هدف قرار داد. برای انجام این کار، پیشنهاد افزایش اندازه بلوک از یک مگابایت به هشت مگابایت را مطرح کرد.

فورک بیت کوین چه زمانی انجام شد؟

فورک‌ها معمولا به منظور اضافه کردن ویژگی‌های جدید به بلاک چین انجام می‌شوند. بیت کوین از زمانی که برای اولین بار در سال ۲۰۰۹ معرفی شد، فورک‌های مختلفی را تجربه کرده است. هر کدام از این فورک‌ها نسخه‌های جدیدی از ارز بیت کوین را ایجاد کرده اند. بیت کوین به عنوان یک کد متن باز منتشر شد و قرار بود به مرور زمان بهبود یابد. فورک‌های بیت کوین نتیجه طبیعی ساختار سیستم بلاک چین هستند که بدون قدرت مرکزی عمل می‌کند. اولین فورک بزرگ بیت کوین در اواخر سال ۲۰۱۴ بود.

هاردفورک خوب است یا بد؟

هر هارد فورک می‌تواند تاثیر عمیقی بر بلاکچین و ارز دیجیتال داشته باشد؛ اغلب اوقات زمان ناپایداری برای ارز دیجیتال است. در برخی موارد، جامعه در مورد ضرورت و تاثیر تغییراتی که توسط فورک تحریک می‌شود، تقسیم خواهد شد. علاوه بر این، قیمت این ارز رمزنگاری شده معمولا در زمان هارد فورک بسیار متغیر است.

ادمین ارزهشت

Recent Posts

تعداد کاربران راکی رابیت به ۳۰ میلیون نفر رسید

راکی رابیت که یک بازی تلگرامی است و تیم توسعه‌ آن برای ساخت رباتش از…

23 دقیقه قبل

همستر کامبت به چه کسانی کارت تقلب داده است؟

کم کم به زمان ایردراپ توکن HMSTR نزدیک می‌شویم.  این توکن قرار است در تاریخ…

2 ساعت قبل

ارز دیجیتال بنفیت ماین چیست؟

ارز دیجیتال بنفیت ماین چیست؟ مفهوم بنفیت ماین (Benefit Mine) به‌عنوان یک نوآوری قابل توجه…

1 روز قبل

چگونه ارز دیجیتال خوب برای سرمایه‌گذاری پیدا کنیم و از سودهای بازار جا نمانیم

رمز ارزها به دلیل فقدان معیارهای لازم برای ارزیابی و رواج کلاهبرداری برای سرمایه‌گذاری نیاز…

2 روز قبل

سه تسک ضروری ایردراپ راکی رابیت که باید انجام شود

کاربرانی که در بازی تلگرامی راکی رابیت در حال فعالیت هستند به زودی شاهد ایردراپ…

3 روز قبل

مقایسه تراست ولت و اکسودوس ولت ؛ کدام یک برای ذخیره ارزهای دیجیتال بهتر است؟

اکسودوس و تراست ولت دو کیف پول ارز دیجیتال غیر امانی با اعتبار بالا هستند…

4 روز قبل