پلتفرم های بلاکچین

8 مورد از بهترین پلتفرم های بلاکچین(در 2023)

دسته بندی : آموزش ارز دیجیتال 29 مرداد 1402

محبوبیت شبکه‌های بلاکچین به دلیل کاربردهای بسیار زیاد آن‌ها مانند تسهیل معاملات (علی الخصوص در بازار کریپتو)، غیر قابل رهگیری بودن و به طور کلی به دلیل انقلاب در تراکنش‌های مالی است. شروع محبوبیت این شبکه از زمان رشد بیت کوین آغاز شد و با مرور زمان به آن افزوده شد. اکنون بلاکچین یکی از پر مصرف‌ترین پلتفرم‌ها محسوب می‌شود. ما در این مطلب، می‌خواهیم ۸ مورد از بهترین پلتفرم‌ های بلاکچین را به شما معرفی کنیم. پس این مقاله را از دست ندهید و تا پایان با ارز هشت همراه بمانید. .

پلتفرم بلاکچین چیست؟

پلتفرم‌های بلاکچین راه حل‌های نرم افزاری هستند که به کسب وکارها اجازه می‌دهند اپلیکیشن‌هایی با اتکا بر فن آوری بلاک چین بسازند. فن آوری بلاک چین به استفاده از یک دفترکل توزیع شده و تغییرناپذیر اشاره دارد که تراکنش ها، فعالیت‌ها و جابجایی منابع را در یک شبکه ثبت می‌کند. شرکت‌ها از دفترکل به روش‌های مختلفی استفاده می‌کنند و یک سیستم دفترکل مبتنی بر بلاک چین می‌تواند برای هر برنامه‌ای که به هر نوع تراکنش متکی است، به کار گرفته شود.

پلتفرم‌های بلاک چین به عنوان یک پلتفرم توسعه با یک دفترکل توزیع شده یکپارچه عمل می‌کنند. این دفترکل در اصل یک فضای ذخیره‌سازی رمزگذاری شده برای انواع داده‌ها است.   از داده‌های یکپارچه برای کمک به توسعه مکانیزم‌های اجماع استفاده می‌شود که به کمک آن‌ها تراکنش‌ها تایید می‌شوند.

دفترکل به داده‌های یکپارچه و تراکنش‌های تکمیل شده قبلی برای جلوگیری از تقلب و اطمینان از مشاهده تاریخی کامل اشاره می‌کند. شرکت‌ها همچنین می‌توانند حسابرسی دفترکل را در صورت شک به تقلب یا سو استفاده انجام دهند. اگرچه این توابع برخی از ویژگی‌های اصلی ارائه شده توسط پلتفرم‌های بلاک چین هستند، اما هنوز هم می‌توانند توسط توسعه دهندگان برای داشتن ویژگی‌های مازاد، رابط‌های کاربری منحصر به فرد و غیره سفارشی شوند.

انواع بلاکچین:

فن آوری بلاک چین را می‌توان به طور کلی در چهار بخش یا پروتکل تعریف کرد. این چهار دسته بلاک چین اصلی عبارتند از بلاک چین‌های عمومی، بلاک چین‌های خصوصی، بلاک چین‌های کنسرسیومی و بلاک چین‌های ترکیبی. در ادامه هر یک از این موارد را به اختصار توضیح می‌دهیم:

1-بلاک چین عمومی:

بلاک چین‌های عمومی، راه حل‌های غیرمتمرکز هستند که هر کسی می‌تواند از آن‌ها برای معاملات، توسعه یا استخراج استفاده کند. آن‌ها از نظر تئوری کاملا شفاف هستند و هر تراکنش را به صورت آشکار برای بررسی عمومی نمایش می‌دهند. این اکوسیستم‌ها را نمی‌توان تعطیل کرد چرا که هیچ کنترل متمرکزی بر روی در دسترس بودن آن وجود ندارد. در واقع بدون وجود  آن نگرانی‌های امنیتی در شبکه به وجود خواهد آمد.

2-بلاک چین خصوصی:

بلاک چین‌های خصوصی برای انجام تراکنش ها، توسعه یا هرچیزی نیاز به مجوز دارند. آن‌ها معمولا توسط کسب وکارهایی  ساخته و استفاده می‌شوند که نمی‌خواهند اطلاعات محرمانه روی بلاک چین عمومی نمایش داده شوند. امنیت و نظارت بر این نوع بلاک چین آسان‌تر است، اما بررسی یا حسابرسی آن قطعا پیچیدگی‌های مخصوص به خود را دارد.

3-بلاک چین ترکیبی:

بلاک چین‌های ترکیبی می‌توانند از هر ترکیبی از ویژگی‌های ارائه شده توسط بلاک چین‌های عمومی و خصوصی استفاده کنند. این امر انعطاف‌پذیری شرکت‌ها را از نظر حاکمیت و امنیت بدون از دست دادن کامل شفافیت فراهم می‌کند. به عنوان مثال، یک کسب وکار می‌تواند دفترکل تاریخی بلاک چین را برای پنهان کردن یا مخفی کردن اطلاعات حساس بدون بستن کامل تاریخچه تراکنش به دیگران با استفاده از بلاک چین محدود کند.

4-بلاک چین کنسرسیوم:

بلاک چین‌های کنسرسیومی یا اشتراکی، شرکت کنندگان را به گروه‌های کاربری از پیش تعیین شده محدود می‌کنند. بلاک چین‌های کنسرسیوم بیشتر برای گروه‌های کوچک‌تر با کاربران قابل اعتماد مفید هستند. این امر امکان دسترسی متمرکز به بلاک چین، افزایش سرعت تراکنش، توان عملیاتی و حریم خصوصی را فراهم می‌کند. این افزایش مزایا همچنین شفافیت و دیده شدن را برای افراد تایید شده برای مشارکت نیز حفظ می‌کند.

بهترین بلاکچین ها

بهترین پلتفرم‌ های بلاکچین کدام‌اند؟

پلتفرم‌ های بلاکچین، با کمک زبان‌های برنامه‌نویسی و مجموعه‌ای از توابع وب ۳، از جمله NFT و ارزهای دیجیتال کار می‌کنند. شبکه‌های بلاکچینی قابلیت ایجاد قرار دادهای هوشمند و اجرای سریع و همچنین کارمزد کم‌تری دارند.

قبل از معرفی این بلاکچین ها ابتدا به بررسی چند اصطلاح رایج در این رابطه طبق اطلاعات سایت BUILTIN.COM می‌پردازیم.

تعریف استاندارد  اصطلاحات
رابط برنامه‌نویسی بین بلاکچین و اپلیکیشن API
سرویس شخص ثالث برای مدیریت شبکه‌های ابری شرکت‌های فعال در زمینه بلاکچین BaaS
سازمان خودگردان غیرمتمرکز (decentralized) که اداره آن توسط یک شرکت کامپیوتری شفاف انجام می‌شود DAO
برنامه غیرمتمرکز یا سیستم مربوط به دفتر کل توزیع‌شده dApp
امور مالی غیرمتمرکز DeFi
فناوری دفتر کل توزیع‌شده DLT
تراکنش خود را بشناسید KYT
تعداد تراکنش‌ها در هر ثانیه TPS
دنیای وب، بلاکچین و فناوری‌های مربوط به آن؛ از جمله ارزهای دیجیتال، بازار NFT و شبکه‌های اجتماعی غیرمتمرکز Web3

در ادامه ۸ مورد از بهترین پلتفرم‌ های بلاکچین در سال ۲۰۲۳ را معرفی می‌کنیم:

1-بلاکچین اتریوم( ETH):

اتریوم یک رمز ارز محبوب است که در سال 2013 وارد دنیای ارزهای دیجیتال شد. این شبکه یکی از معروف ترین و همچنین قدیمی ترین پلتفرم های بلاکچین هست که فضای کاملا غیر متمرکز دارد و از لحاظ ساختاری بسیار شبیه به بلاکچین است.

2-بلاکچین اختصاصی IBM:

شبکه IBM از نظر بسیاری از تحلیلگران و صاحب نظران این صنعت یکی از بهترین پلتفرم‌ها بلاکچین خصوصی و نا متمرکز است که ریسک کمتری را برای کاربران به همراه دارد. IBM به گونه‌ای طراحی شده است که قابلیت انعطاف‌پذیری و تنظیم مجدد را نیز دارد. رابط کاربری ساده و امکان آزمایش قرار دادهای هوشمند (سریع و فوری) از ویژگی‌های این پلتفرم بلاکچین است. لازم به ذکر است بدانید از این پلتفرم علاوه بر دنیای ارزهای دیجیتال در زمینه‌های دیگر مانند بانکداری نیز استفاده می‌شود. برای نمونه: برنامه بلاکچینی IBM Food Trust یکی از زیر مجموعه‌های این پلتفرم است و تا کنون بیش از ۱۸ میلیون تراکنش را پشتیبانی نموده است.

3-هایپر لجر فابریک (Hyperledger Fabric):

هایپر لجر فابریک (Hyperledger Fabric) یکی دیگر از این موارد است که از آن برای ساخت برنامه های بلاکچینی استفاده می شود. این ابزار توسط لینوکس (Linux Foundation) ایجاد شد و با استفاده از دفتر کل کار می‌کند. این پلتفرم، یک اکوسیستم قدرتمند چند جزئی است و مجموعا به یک ساختار مادولار (Modular architecture)  متصل می‌شود.  این پلتفرم در بلاکچین امنیت را به خوبی افزایش می‌دهد و به شبکه سرعت می‌بخشد.

4-هایپر لجر ساوتوث (Hyperledger Sawtooth):

مورد دیگر پلتفرم منبع باز (Open source) است که باز هم توسط بنیاد لینکوس راه اندازی شده است. این پلتفرم بلاکچین دارای مکانیزم جدید است و با اجماع اثبات تاریخ هماهنگ است.

شاون آموندسون (Shawn Amundson)، مشاور سرشناس و اصلی مجموعه معروف BitWise IO، در این باره گفته است که کاربرد اصلی لجر ساوتوث در جهت توسعه سیستم‌های زنجیره تامین و ایجاد الگوریتم‌های اجماع جدید هستو

5-پلتفرم R3 Corda:

پلتفرم R3 Corda،  از بررین پلتفرم ها در بلاکچین است. از R3  به عنوان جایگزین دفتر کل استفاده می شود. اگر سری به سایت R3 Corda،بزنید، با تعریف عجیب اما حیرت انگیزی مواجه می‌شوید. چرا که در سایت R3 Corda، از این پلتفرم به عنوان یک ابزار که هم بلاکچین محسوب می‌شود و هم بلاکچین نیست (both a blockchain and not a blockchain) یاد می‌شود.

6-پلتفرم تزوس (Tezos):

تزوس یکی از بلاکچین های قدیمی است که فعالیت خود را در حوزه برنامه غیر متمرکز از سال 2014 آغاز کرده است و در زمینه قرار دادهای هوشمند و ابزارهای مالی جدید مانند توکن های غیر قابل معاوظه فعالیت دارد. این شبکه از جمله بلاکچین های معروف به حساب می‌آید که به دارایی های دیجتال مربوط است و از نرم افزار مدولار نیز پشتیبانی می‌کند.

7-پلتفرم منبع باز EOSIO:

مورد 7 ام پلتفرم EOSIO منبع باز است که اولین بار در سال 2018 راه اندازی شد.  این پلتفرم Open source در واقع برای بهینه سازی برنامه های غیرمتمرکز و هوشمند ایجاد شده است. به عقیده طرفداران این برنامه، EOSIO یک مکانیزم اجماع پیچیده مبتنی بر POS دارد که نسبت به شبکه هایی مانند اتریوم کاربرد و عملکرد بهتری را ارائه می‌دهد. 

8-پلتفرم‌های هیبریدی (Hybrid Blockchain):

بلاکچین‌های هیبریدی Hybrid Blockchain آخرین پلتفرم معرفی شده در این مطلب است. این بلاکچین را می‌توان از بهترین موارد در زمینه بلاکچین خصوصی و عمومی دانست. یک بلاکچین هیبریدی در فضای منحصر به فرد و ایده آل، امکان دسترسی آزاد اما کنترل شده را به به تمامی تراکنش‌ها و همچنین قابلیت ها فراهم می‌کند. بلاکچین‌های هیبریدی قدرتمند و موفق مثل EOS، به‌صورت عمومی در دسترس همه نیستند، اما از خصوصیت های مهم و کاربردی دیگر بلاکچین‌ها مانند یکپارچگی، شفافیت و امنیت برخوردار اند.

ویژگی های مشترک پلتفرم‌ های بلاکچین چیست؟

موارد زیر برخی ویژگی‌های اصلی در پلتفرم‌ های بلاکچین هستند که می‌توانند به کاربران در ساخت، توسعه و استقرار راه حل‌های مبتنی بر بلاک چین کمک کنند: (تمام این ویژگی ها در پلتفرم های بلاکچین یکسان اند.)

  • توسعه:

ویژگی‌ توسعه شامل همه چیزهایی است که یک توسعه دهنده برای ساخت یک اپلیکیشن بلاک چین کاملا کاربردی نیاز دارد. این شامل محیط‌های توسعه دهنده، کتابخانه‌های دارایی، API ها، الگوها و غیره می‌شود.

  • حاکمیت:

ویژگی‌ حاکمیت بسته به نوع بلاک چین مورد استفاده متفاوت است. اما معمولا به توانایی کنترل دسترسی کاربر در بلاک چین‌های خصوصی یا شبکه‌های نظیر به نظیر و تاییدیه برای بلاک چین‌های کنسرسیوم اشاره دارد.

  • مقیاس پذیری:

مقیاس‌پذیری ویژگی مهمی است که هنگام انتخاب نوع بلاک چین باید در نظر بگیرید. به عنوان مثال، راه حل‌های کنسرسیوم با شبکه‌های کوچک و قابل اعتماد نیاز به مقیاس‌پذیری قابل توجهی ندارند. اما برنامه‌هایی که از بلاک چین عمومی استفاده می‌کنند، نیازمند مقیاس‌پذیری برای جلوگیری از مشکلات عملکرد و در دسترس بودن هستند.

  • گردش کار:

ویژگی‌ گردش کار به کسب و کارها کمک می‌کند تا فرآیند معامله را بسازند. جریان‌های کاری از پیش ساخته یا قابل سفارشی‌سازی می‌توانند یک فرآیند اساسی برای معامله، اعتبارسنجی و تسویه را فراهم کنند. به کمک این ویژگی همچنین امکان اضافه کردن مراحل منحصر  به فرد نیز قابل انجام است.

  • شبکه‌های همتا به همتا:

دسترسی به شبکه‌های همتا به همتا همیشه یک اولویت نیست؛ اما می‌تواند در صورت توسعه راه حلی باشد که نیاز به تراکنش‌های مداوم دارد. این شبکه‌ها همچنین می‌توانند برای شناسایی طرف‌های غیرقابل اعتماد که ممکن است شبکه را تهدید کنند، استفاده شوند.

بهترین بلاکچین ها

پلتفرم‌ های بلاکچین چه مزایایی دارند؟

پلتفرم های بلاک چین می توانند راه حل های مختلفی در دنیای واقعی ارائه دهند که ممکن است برای هر کسب وکار یا صنعتی منحصر به فرد باشد. برخی از رایج ترین راه حل ها شامل توسعه و استفاده از قراردادهای هوشمند، رمز ارز ها و اپلیکیشن های غیر متمرکز (dApps)است.

قراردادهای هوشمند:

این قرار دادها  یکی از دو کاربرد شناخته شده فن آوری بلاک چین هستند. قراردادهای هوشمند، همانطور که ممکن است تصور کنید، قراردادهایی با ویژگی‌های یکپارچه و هوشمند هستند که می‌توانند از برآورده شدن پارامترهای خاص قبل از اجرای یک قرارداد اطمینان حاصل کنند. شرکت‌ها می‌توانند از پلتفرم‌های بلاک چین برای ساخت قراردادهای هوشمند برای هر هدفی استفاده کنند. به عنوان مثال، یک توسعه دهنده املاک و مستغلات می‌تواند یک قرارداد هوشمند را برنامه ریزی کند تا به صورت خودکار قرارداد را پس از برآورده کردن الزامات ارزیابی، بازرسی و تایید وام مسکن، ببندد.

رمزارزها:

رمزارزها یکی دیگر از کاربردهای اصلی فن آوری بلاک چین هستند. این دارایی‌های دیجیتال به جای ارزهای فیات سنتی مانند دلار آمریکا یا یورو استفاده می‌شوند. توکنها رمزارز با دسترسی به بلاک چین توسط کاربران «استخراج» می‌شوند و پس از حل مسائل پیچیده ریاضی پاداش می‌گیرند. (ماین ارز دیجیتال)

برنامه های غیرمتمرکز (dApps):

dApps برنامه‌هایی هستند که روی شبکه بلاک چین اجرا می‌شوند. این برنامه‌ها می‌توانند حریم خصوصی را افزایش دهند و سانسور را برای کاربران کاهش دهند چرا که هیچ مرجع مرکزی برای دسترسی به اطلاعات آن‌ها وجود ندارد. dApps‌های مختلفی در قالب صرافی ها، بازی ها، ابزارهای مالی و بازی‌های ویدیویی ظهور کرده‌اند که می‌توان چند مورد از آن‌ها را نام برد.

توکن های غیرقابل معاوضه (NFT):

NFT ها دارایی های دیجیتال مانند هنر، ویدئو یا موسیقی هستند که از دفترکل بلاک چین برای تولید شناسه های مالکیت منحصربه فرد و قابل تایید برای هر دارایی فردی استفاده می کنند. هنرمندان، شرکت ها یا خالقان محتوا می توانند از این دارایی ها برای ایجاد یک نوع دارایی دیجیتال استفاده کنند.


گفتار پایانی:

فناوری بلاکچین هر روز در حال توسعه است و از روش های مختلف در زندگی ما اثر می‌گذارد. این پلتفرم ها انواع مختلفی دارند و اغلب در قالب شبکه های خصوص و عمومی ظاهر می‌شوند. ما در این مطلب از ارز هشت مهم ترین و بهترین پلتفرم های بلاکچین را معرفی کردیم و در کنار موضوعات مهم دیگر در پیرامون این مسئله را نیز بررسی کردیم. نظر خود را به عنوان یک کاربر کریپتوکارنسی درباره پلتفرم ها و نکات این نوشتار با ما در میان بگذارید…

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

نظرات