آموزش ارز دیجیتال

معرفی 5 ابزار تحلیل تکنیکال برتر که باید بشناسید

در این مقاله از صرافی ارز هشت می‌خواهم در مورد بهترین شاخص‌های تحلیل تکنیکال برای کریپتو صحبت کنیم! در ابتدا با یک صحبت کلی باید بگوییم، شما نمی‌توانیداهمیت استفاده از ابزار تحلیل تکنیکال را بازارهای مالی نادیده بگیرید. بسیاری از تازه واردان کریپتو تصور می‌کنند که می‌توانند بازار ارزهای دیجیتال را تنها با انجام معامله و به دست آوردن تجربه در طول مسیر یاد بگیرند. اما متاسفانه این دیدگاه درستی نیست و شما باید در کنار به دست آوردن تجربه و شرکت در آموزش‌ها برای آنالیز بازار از تحلیل و ابزارهای آن استفاده کنید. در واقع تحلیل تکنیکال برای یک معامله‌گر مانند نقشه راه برای یک عمل می‌کند، چرا که این ابزار در مسیرمی توانند  راه را به شما نشان دهند.

با توجه به اهمیت این موضوع و سوال بسیاری از کاربران در رابطه با ابزارهای تحلیل تکنیکال، در ادامه می‌خواهیم در مورد بهترین ابزارهای تحلیل تکنیکال برای کریپتو صحبت کنیم. در این راستا بررسی می‌کنیم کارایی هر یک از این ابزار چیست و چرا استفاده از آن کمک کننده است.

آشنایی اولیه با هریک از این شاخص‌ها می‌تواند کمی پیچیده باشد؛ اما مثل همیشه، اینجا هستیم تا «پیچیده» را  برای همراهان ارز هشت به «ساده» تبدیل کنیم. با ما همراه بمانید…

5 ابزار تحلیل تکنیکال در ارزهای دیجیتال

مهم ترین شاخص هایی که می توانیم از آن ها برای تحلیل تکنیکال استفاده کنیم، عبارت اند از:

1-میانگین متحرک (Moving Average (MA))

بیایید با نگاهی به چیزی که به عنوان «میانگین متحرک» شناخته می‌شود، شروع کنیم. این یک شاخص تحلیل تکنیکال عالی محسوب می‌شود که هر معامله‌گر حرفه‌ای کریپتو به خوبی آن را باید بشناسد. در واقع میانگین متحرک یا «MA» یک شاخص فنی است که به معامله گران کمک می‌کند تا روند قیمت را تشخیص دهند. به لطف آن، معامله گران می‌توانند از قبل برای خرید یا فروش دارایی‌های منتخب آماده شوند. میانگین متحرک با جمع کردن قیمت‌های اخیر یک دارایی خاص و سپس تقسیم آن رقم بر تعداد دوره‌های زمانی در میانگین محاسبه محاسبه می‌شود.

مفهوم این است: قیمت یک دارایی رمزنگاری شده در یک دوره زمانی مشخص میانگین گیری می‌شود. معمولا این دوره‌های زمانی بین ۵۰ یا ۲۰۰ روز است.

به عنوان مثال: یک میانگین متحرک ۵۰ روزه با اضافه کردن ۵۰ قیمت پایانی یک سکه یا توکن خاص از ۵۰ روز گذشته و سپس تقسیم آن عدد به ۵۰ محاسبه می‌شود.

به لطف این شاخص، معامله گران می‌توانند ببینند که این روند به چه سمتی می‌رود.

بنابراین، پس از محاسبه نتیجه، و به تصویر کشیدن آن به شیوه بصری، این شاخص به معامله گران اجازه می‌دهد تا نوسانات قیمت کوتاه مدت را ببینند، و درک جهت قیمت بلند مدت ممکن یک دارایی را آسان‌تر می‌کند. همچنین به همین دلیل است که MA یکی از بهترین شاخص‌های تحلیل تکنیکال برای کریپتو محسوب می‌شود.

اگر قیمت به طور مداوم بالاتر از میانگین متحرک خود باشد، در یک روند صعودی در نظر گرفته می‌شود، و اگر به طور مداوم پایین‌تر باشد، در یک روند نزولی در نظر گرفته می‌شود. درست است که میانگین متحرک، راه حلی برای جلوگیری از ورود به معملات پر ریسک محسوب می‌شود. اما با این حال شما باید  سایر شاخص ها، عوامل و شرایط را نیز در نظر بگیرید.

دانلود اندیکاتور مویینگ اوریج

2-شاخص قدرت نسبی (Relative Strength Index):

به طور کلی، «شاخص قدرت نسبی» یا «RSI» به معامله گران کمک می‌کند تا دریابند که دلیل خرید یا فروش بیش از حد یک دارایی چیست؟! از این روش برای اندازه گیری نوسانات قیمت یک ارز دیجیتال استفاده می‌شود. این کار با ایجاد یک نمایش بصری از اینکه قیمت یک دارایی رمزنگاری شده چقدر از میانگین فاصله گرفته است، انجام می‌شود.

در بیان ساده تر؛ RSI در مقیاس بین ۰ تا ۱۰۰ بیان و معمولا در یک بازه زمانی خاص، معمولا ۱۴ روز اندازه گیری می‌شود. وقتی امتیاز آن بالای ۷۰ باشد، به این معنی است که ارز بیش دارایی در بازار بیش از اندازه است. اما اگر یک ارز زیاد مورد توجه قرار گیرد، این سیگنال را ارسال می‌کند که قیمت آن ممکن است در آینده نزدیک کاهش یابد.

در مقابل، وقتی امتیاز RSI کم‌تر از ۳۰ باشد، نشان از فروش و فشار بالای معامله گران دارد. این موضوع یک سیگنال مخالف ارسال می‌کند و نشان می‌دهد، ارزش دارایی می‌تواند به زودی با افزایش مواجه شود.

بنابراین، اساسا، این ابزار بسیار مهم طلقی می‌شود و به معامله گران اجازه می‌دهد نگاهی هوشمندانه به آینده بازار داشته باشند. البته، یک بار دیگر، عوامل و تاثیرات دیگر نیز نقش مهمی ایفا می‌کنند و RSI هرگز نباید به تنهایی مورد استفاده قرار گیرد، زیرا می‌تواند منجر به تصمیمات معاملاتی ناآگاهانه شود.

دانلود اندیکاتور شاخص قدرت نصبی

3- بولینگر باندس(Bollinger Bands):

ابزار تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال  دیگری که به معرفی آن می پردازیم، بولینگر بندس است. این مورد یکی از بهترین ابزارهای تحلیل تکنیکال برای بازار کریپتو کارنسی است.  این روش برای اندازه گیری نوسانات قیمت یک ارز دیجیتالی خاص استفاده می شود. این کار با ایجاد یک نمایش بصری از اینکه قیمت یک دارایی رمزنگاری شده چقدر از میانگین فاصله گرفته است، انجام می شود.

بادی بولینگر، به معامله گران اجازه می‌دهد تا پیش بینی کنند که آیا سکه بیش از حد مورد معامله قرار می‌گیرد یا بیش از حد فروخته می‌شود؟! درست مانند «شاخص قدرت نسبی». پس در می‌یابیم Bollinger  به معمله گران اجازه می‌دهد تا بتوانند حدسی آگاهانه در مورد بالا یا پایین رفتن بیش از اندازه قیمت بزنند.

بیشتر بخوانید: ساده‌ترین آموزش معامله گری با الگوهای تحلیل تکنیکال

این شاخص در دو باند روی نمودار قیمت بیان می‌شود: باند بالایی و باند پایینی. هنگامی که قیمت سکه رمزنگاری شده افزایش می‌یابد و به باند بالایی می‌رسد (یا می‌شکند)، می‌توان آن را به عنوان سیگنالی خواند که بازگشت قیمت در راه دارد. به عبارت دیگر، می‌تواند به کمک آن دریافت قیمت به زودی کاهش خواهد یافت. معامله گران می‌توانند از این اطلاعات به عنوان یک راهنما استفاده کنند که برای مثال آی فروش دارایی‌های آن‌ها در حال حاضر می‌تواند کار درستی باشد.

هنگامی که قیمت به باند پایین‌تر می‌رسد، می‌توان آن را به عنوان سیگنالی برای خرید دانست، چرا که این سیگنال‌ها نشان دهنده افزایش قیمت هستند. به طور کلی این ابزار تحلیل تکنیکال می‌تواند به شما برای پیدا کردن موقعیت مناسب به جهت ورود یا خروج از یک معامله کمک به سزایی نماید.

دانلود اندیکاتور Bollinger Bands

 

4-ابر ایچیموکو(Ichimoku Cloud):

ابر ایکچیمو یک ابزار تحلیل تکنیکال برای حرفه‌ای‌ها است. همانند سایر شاخص‌های کریپتو، ابر ایچیموکو به معامله گران کمک می‌کند تا بتوانند معکوس شدن روند را شناسایی و، اقدامات سرمایه‌گذاری خود را از قبل برنامه ریزی کنند و احساسات کلی بازار را آنالیز کنند. به این ابزارCloud می‌گوییم، چرا که  وقتی که در یک نمودار قیمت ظاهر می‌شود، شبیه به یک «ابر» است.

این ابر از دو خط تشکیل شده است. خط A و خط B. به طور قابل توجهی، آن‌ها میانگین بالاترین و پایین‌ترین قیمت یک ارز رمزنگاری خاص را در یک دوره زمانی مشخص نشان می‌دهند.

حالا وقتی معامله گران نگاهی به ابر ایکچیمو می‌اندازند، می‌توانند ببینند قیمت رمز ارز به چه صورت است. وقتی قیمت بالاتر از ابر باشد، معامله گران می‌توانند آن را به عنوان یک سیگنال صعودی تفسیر کنند. به طور کلی، سیگنالی مبنی بر بالا رفتن قیمت ارسال می‌کند. وقتی قیمت زیر خط اندیکاتور است، معامله گران آن را به عنوان یک سیگنال خرسی یا یک روند نزولی می‌خوانند.

این کار به آن‌ها کمک می‌کند تا بفهمند قیمت ارز دیجیتال در روزه‌ای آینده چگونه عمل خواهد کرد و در نتیجه به آن‌ها اطلاع می‌دهد که آیا زمان مناسبی برای خرید یا فروش است.

به طور کلی، این شاخص منبع قدرتمندیبرای تحلیل بازار ارزهای دیجیتال است. اما درست مانند هر شاخص دیگری نباید به طور کامل به آن اعتماد کرد، زیرا بازار رمزارزها بسیار متنوع و پیچیده است و در کنار آن می‌بایست سایر شاخص‌ها را نیز بررسی کرد.

دانلود اندیکاتور Ichimoku Cloud

 

5- بازگشت فیبوناچی(Fibonacci Retracement):

حالا به عنوان نکته‌ای که در بالا به آن اشاره شد، بیایید به آخرین گزینه‌ای بپردازیم که بیش‌ترین  جذابیت را در بین ابزارهای تحلیل تکنیکال دارد. در این راستا، قطعا همه شما حتی برای یکبار نام فیبوناچی را شنیدید. «فیبوناچی» که همه جا یافت می‌شود، از نقاشی‌های باروک گرفته تا میم ها. در بازار ارزهای دیجیتال نیز از این روش استفاده می‌شد، منتهی در کریپتو این اندیکاتور را بازگشت فیبوناچی می‌خوانیم.
این یک ابزار تحلیل تکنیکال است که توسط معامله گران برای پیش بینی حرکت قیمت دارایی استفاده می‌شود. این روش براساس دنباله مشهور فیبوناچی که در آن هر عدد مجموع دو عدد قبلی است کار می‌کند. در زمینه کریپتو، از  فیبوناچی برای شناسایی سطوح قیمت بالقوه و روند آن‌ها استفاده می‌شود.

در واقع این روشی است که در عمل استفاده می‌شود. برای این منظور ابتدا، یک معامله‌گر باید نقاط بالا و پایین حرکت قیمت رمزارز را در یک دوره زمانی ثابت شناسایی کند. سپس، آن‌ها خطوط افقی را از میان این نقاط می‌کشیدند تا یک «شبکه بازگشت مجدد» روی نمودار ایجاد کنند. پس از انجام این کار، معامله‌گر سطوح قیمت احتمالی را تعیین می‌کند که این نقاط به عنوان خطوط حمایت و مقاومت شناخته می‌شوند.

حال، این نقاط “حمایت” و “مقاومت” در کریپتوکارنسی به چه معنا است؟

این مفاهیم برای شناسایی سطوح قیمت بالقوه استفاده می‌شوند که ممکن است نقشی کلیدی در تغییر چگونگی واکنش بازار به یک کوین یا توکن خاص داشته باشند. وقتی یک دارایی به قیمت خاصی می‌رسد، اگر  منطقه قیمتی پایین باشد – به آن حمایت و اگر بالا باشد به آن ناحیه مقاومتی می گوییم.

باید بدانید، بهترین شاخص‌های تحلیل تکنیکال برای رمزنگاری: حمایت و مقاومت. هنگامی که قیمت به سطح حمایتی خود می‌رسد، تقاضا برای این دارایی می‌تواند افزایش یابد  که  این عملمانع از کاهش بیشتر قیمت دارایی می‌شود.

ااما زمانی که قیمت به سطح مقاومت خود می‌رسد، معامله گران متوجه می‌شوند که این ارز رمزنگاری شده به اندازه کافی قوی عمل می‌کند و بهتر است فرض کنیم که قیمت آن در آینده نزدیک افزایش پیدا نمی‌کند، به همین دلیل به دنبال این تفکر قیمت‌ها دچار کاهش می‌شود.

بنابراین، وقتی معامله گران حرکات قیمت را مشاهده می‌کنند، آن‌ها سطوح حمایت و مقاومت را دنبال می‌کنند تا سیگنال‌های مربوط به فرصت‌های جدید خرید و فروش را دریافت کنند.

به طور خلاصه، بازگشت فیبوناچی به معامله گران اجازه می‌دهد تا به دنبال الگویی بین سطوح پشتیبانی و مقاومت باشند.

به طور کلی ابزار فیبوناچی و بررسی نقاط حمایت و مقاومت مهم‌ترین نکاتی هستند که در تحلیل ارزهای دیجیتال (یا هر بازار مالی دیگری) باید از آن‌ها استفاده کنید.

دانلود اندیکاتور Fibonacci Retracement

 

کلام آخر:

در این مطلب لیستی از ۵ ابزار تحلیل تکنیکال را در اختیارتان قرار دادیم. این موارد می‌توانند به شما در بررسی و آنلایز رفتار بازار ارزهای مختلف کمک کنند. اما این را به یاد داشته باشید که ابزارها به تنهایی نمی‌توانند عملکرد مناسبی را داشته باشند. بنابراین می‌بایست از سایر موارد دیگر نیز استفاده کنید. امیدواریم که نکات این مطلب برایتان مفید واقع شود. نظرات و سوالات خود را در رابطه با هریک از این موارد با تیم صرافی ارز هشت در میان بگذارید.

فرشته کاهانی

Recent Posts

تعداد کاربران راکی رابیت به ۳۰ میلیون نفر رسید

راکی رابیت که یک بازی تلگرامی است و تیم توسعه‌ آن برای ساخت رباتش از…

5 ساعت قبل

همستر کامبت به چه کسانی کارت تقلب داده است؟

کم کم به زمان ایردراپ توکن HMSTR نزدیک می‌شویم.  این توکن قرار است در تاریخ…

7 ساعت قبل

ارز دیجیتال بنفیت ماین چیست؟

ارز دیجیتال بنفیت ماین چیست؟ مفهوم بنفیت ماین (Benefit Mine) به‌عنوان یک نوآوری قابل توجه…

1 روز قبل

چگونه ارز دیجیتال خوب برای سرمایه‌گذاری پیدا کنیم و از سودهای بازار جا نمانیم

رمز ارزها به دلیل فقدان معیارهای لازم برای ارزیابی و رواج کلاهبرداری برای سرمایه‌گذاری نیاز…

2 روز قبل

سه تسک ضروری ایردراپ راکی رابیت که باید انجام شود

کاربرانی که در بازی تلگرامی راکی رابیت در حال فعالیت هستند به زودی شاهد ایردراپ…

3 روز قبل

مقایسه تراست ولت و اکسودوس ولت ؛ کدام یک برای ذخیره ارزهای دیجیتال بهتر است؟

اکسودوس و تراست ولت دو کیف پول ارز دیجیتال غیر امانی با اعتبار بالا هستند…

4 روز قبل