هاوینگ بیت کوین چیست

هاوینگ بیت کوین: چگونه کار می کند و چرا اهمیت دارد؟

دسته بندی : آموزش ارز دیجیتال 31 تیر 1402

یکی از محوری‌ترین اتفاقات در بلاک چین بیت کوین نصف شدن پاداش استخراج یا همان هاوینگ بیت کوین است. تا سال ۲۰۲۳، به شرکت کنندگان شبکه‌ای که تراکنش‌ها را تایید کنند، ۶.۲۵ بیت کوین (BTC) برای هر بلوک با استخراج موفق اختصاص داده می‌شود. در این رابطه انتظار می‌رود که هاوینگ بعدی در آوریل یا مه ۲۰۲۴ رخ دهد، زمانی که پاداش بلوک به ۳.۱۲۵ کاهش خواهد یافت. با گذشت زمان، تاثیر هر هاوینگ با نزدیک شدن پاداش بلوک به عدد صفر خواهد رسید، چرا که تعداد بیت کوین‌ها برای استخراج محدود است. این عنوان می‌تواند تاثیرات زیادی را بر روی بیت کوین و قیمت آن بگذارد، لذا با توجه به اهمیت این موضوع در این مطلب از صرافی ارز هشت، به بررسی این مطلب که هاوینگ بیت کوین چیست، چگونه کار می‌کند و چه فایده‌ای دارد می‌پردازیم. پس برای کسب اطلاعات بیشتر در این رابطه با ما همراه بمانید..

اصول شبکه بیت کوین

برای توضیح اینکه هاوینگ بیت کوین چیست، ابتدا باید نحوه عملکرد شبکه بیت کوین را درک کنیم. لذا در ابتدا به بررسی برخی از نکات می‌پردازیم:

فن آوری زیرساخت‌های بیت کوین “بلاک چین” متشکل از شبکه‌ای از کامپیوترها (موسوم به نودها) است که نرم‌افزار بیت کوین را اجرا می‌کنند و حاوی تاریخچه‌ای جزئی یا کامل از تراکنش‌های رخ داده در شبکه آن هستند. هر نود کامل – یک نود حاوی کل تاریخچه تراکنش‌ها در بیت کوین – مسئول تایید یا رد یک تراکنش در شبکه بیت کوین است. برای انجام این کار، گره یک سری بررسی انجام می‌دهد تا از معتبر بودن تراکنش اطمینان حاصل کند. این موارد شامل اطمینان از اینکه تراکنش حاوی پارامترهای اعتبارسنجی صحیح است و از طول مورد نیاز تجاوز نمی‌کند.

هر تراکنش به صورت جداگانه تایید می‌شود. گفته می‌شود این اتفاق تنها پس از تایید تمام تراکنش‌های موجود در یک بلاک رخ می‌دهد. پس از تایید، تراکنش به بلاک چین موجود ضمیمه شده و برای سایر نودها پخش می‌شود. اضافه کردن کامپیوترها (یا گره های) بیشتر به بلاک چین، ثبات و امنیت آن را افزایش می‌دهد. تخمین زده می‌شود تا ۳۱ مه ۲۰۲۳.۱۷، ۱۹۵ نود در حال اجرای کد بیت کوین باشند. اگرچه هر کسی می‌تواند به عنوان یک نود در شبکه بیت کوین مشارکت کند، اما تا زمانی که ذخیره کافی برای دانلود کل بلاک چین و تاریخچه تراکنش‌های آن را داشته باشد، همه آن‌ها ماینر نیستند.

اصول استخراج بیت کوین

استخراج بیت کوین فرآیندی است که در آن افراد از کامپیوتر یا سخت‌افزار استخراج برای مشارکت در شبکه بلاک چین بیت کوین به عنوان پردازنده تراکنش و اعتبارسنج استفاده می‌کنند. بیت کوین از سیستمی به نام اثبات کار (PoW) استفاده می‌کند. این روش اثبات کار نامیده می‌شود؛ زیرا حل هش رمزنگاری شده زمان و انرژی می‌برد که به عنوان اثبات انجام کار عمل می‌کند.

اصطلاح معدن کاوی به معنای واقعی کلمه به کار نمی‌رود بلکه به عنوان اشاره به چگونگی برداشت فلزات گرانبها به کار می‌رود. وقتی یک بلوک پر از تراکنش می‌شود، بسته شده و به صف استخراج فرستاده می‌شود. هنگامی که برای تایید صف کشیده می‌شود، ماینرهای بیت کوین رقابت می‌کنند تا اولین کسانی باشند که عددی با ارزش کم‌تر از هش پیدا می‌کنند. هش یک عدد هگزادسیمال است که شامل تمام اطلاعات رمزنگاری شده بلاک قبلی است.

استخراج قانونی بودن تراکنش‌ها در یک بلاک را تایید می‌کند و بلاک جدیدی باز می‌کند. سپس نودها تراکنش‌ها را در مجموعه‌ای از تاییدها تایید می‌کنند. این فرآیند زنجیره‌ای از بلوک‌های اطلاعات ایجاد می‌کند و بلاک چین را تشکیل می‌دهد.

هاوینگ چیست

هاوینگ بیت کوین چیست؟

پس از اینکه شبکه ۲۱۰۰۰۰ بلاک – تقریبا هر چهار سال یک بار – استخراج می‌کند، پاداش بلوک داده شده به ماینرهای بیت کوین برای پردازش تراکنش‌ها به نصف کاهش می‌یابد. این رویداد نصف شدن یا همان هاوینگ بیت کوین نامیده می‌شود؛ زیرا سرعت انتشار بیت کوین‌های جدید را به نصف کاهش می‌دهد.

این سیستم پاداش تا حدود سال ۲۱۴۰ که به حد پیشنهادی ۲۱ میلیون سکه می‌رسد، ادامه خواهد یافت. در آن مرحله، ماینرها برای پردازش تراکنش ها، هزینه‌هایی دریافت خواهند کرد که کاربران شبکه پرداخت خواهند کرد. این هزینه‌ها تضمین می‌کند که ماینرها هنوز برای مشارکت و ادامه شبکه انگیزه دارند.

رویداد هاوینگ از آن جهت اهمیت دارد که با نزدیک شدن به عرضه محدود آن، کاهش دیگری در نرخ تولید بیت کوین‌های جدید را نشان می‌دهد. در سال ۲۰۰۹، پاداش هر بلوک در زنجیره استخراج شده ۵۰ بیت کوین بود. تا آوریل ۲۰۲۳، حدود ۱۹.۳ میلیون بیت کوین در گردش بود و تنها حدود ۱.۶۸ میلیون بیت کوین باقی مانده بود که از طریق پاداش‌های استخراج آزاد می‌شد.

هاوینگ بیت کوین چه زمانی اتفاق افتاد؟

تا به امروز 3 هاوینگ بیت کوین، در تاریخ های مختلف روی داده است این موارد به شرح زیر هستند:

  • ۲۸ نوامبر ۲۰۱۲ به ۲۵ بیت کوین رسید
  • ۹ جولای ۲۰۱۶ به ۱۲.۵ بیت کوین رسید
  • ۱۱ می ۲۰۲۰، به ۶.۲۵ بیت کوین رسید

بلاک چین بیت کوین چگونه کار می کند؟

یک شبکه غیر متمرکز از اعتبارسنجان، تمام تراکنش های بیت کوین را در فرایندی به نام ماینینگ تایید می کند. وقتی آن ها اولین کسانی هستند که از ریاضیات پیچیده برای اضافه کردن گروهی از تراکنش ها به بلاک چین بیت کوین به عنوان بخشی از مکانیزم اثبات کار آن استفاده می کنند، ۶.۲۵ BTC به آن ها پرداخت می شود. در قیمت فعلی بیت کوین، ۶.۲۵ BTC در حدود ۱۹۳،۷۵۰ دلار ارزش دارد که انگیزه مناسبی برای ماینرها است تا به اضافه کردن بلوک های معاملات بیت کوین ادامه دهند.این بلوک های تراکنش تقریبا هر ۱۰ دقیقه یک بار اضافه می شوند و کد بیت کوین نشان می دهد که پاداش ماینرها پس از ایجاد هر ۲۱۰۰۰۰ بلوک به نصف کاهش می یابد. این اتفاق تقریبا هر چهار سال یک بار در دوره هایی رخ می دهد که اغلب با نوسانات شدید قیمت بیت کوین همراه هستند.

بیت کوین بعدی چه زمانی هاوینگ می شود؟

الگوریتم بیت کوین حکم می‌کند که هاوینگ براساس ایجاد خاصی از بلوک‌ها اتفاق بیفتد. هیچ کس دقیقا نمی‌داند که نصف شدن بعدی چه زمانی رخ خواهد داد، اما کارشناسان به ماه می‌۲۰۲۴ به عنوان تاریخ پیش بینی شده اشاره می‌کنند. (این رویداد تقریبا هر چهارسال یکبار روی می‌دهد)

الگوریتم استخراج بیت کوین به شکلی تنظیم شده که هر ۱۰ دقیقه یک بلاک بیت کوین استخراج شود. گاهی اوقات برخی بلاک‌ها بیشتر از ۱۰ دقیقه زمان خواهند برد؛ برخی اوقات هم ممکن است ماینری در کمتر از ۱۰ دقیقه موفق به استخراج یک بلاک بیت کوین شود.

این امر می‌تواند موجب کوتاه یا بلند شدن مدت رسیدن شبکه به هاوینگ بعدی شود. برای مثال اگر هر بلاک برای استخراج به ۹.۶۶ دقیقه نیاز داشته باشد، برای ماین کردن ۲۱۰ هزار بلاک تقریبا ۱۴۰۹ روز زمان نیاز خواهد بود. (۴ سال با احتساب سال کبیسه، ۱۴۶۱ روز است)

نمی‌توان تاریخ دقیق هاوینگ بعدی بیت کوین را مشخص کرد؛ اما تخمین زده شده که ماه می ۲۰۲۴ می‌تواند هاوینگ بعدی بیت کوین رخ دهد. علی‌رغم اینکه قیمت بیت کوین تحت عوامل مختلفی دچار نوسان می‌شود، تجربه نشان داده که قیمت بیت کوین بعد از هر هاوینگ صعودی بوده است.

روند هاوینگ بیت کوین چگونه است؟

بعد از آنکه ۲۱۰ هزار بلاک توسط ماینرها استخراج شود، پاداشی که ماینرها به ازای استخراج دریافت می‌کردند، هاوینگ اتفاق افتاد. این رویداد که تقریبا ۴ سال یکبار رخ می‌دهد، هاوینگ نامیده می‌شود که در فارسی به معنای «نصف کردن» بوده و میزان بیت کوین‌هایی که وارد چرخه می‌شوند را کنترل می‌کند.

این فرآیند تا سال ۲۱۴۰، یعنی تا جایی که تمام بیت کوین‌های ممکن استخراج شوند ادامه خواهد داشت. آن موقع، پاداش ماینرها تنها هزینه تراکنش‌هایی است که توسط کاربرها پرداخت می‌شود. این هزینه تراکنش‌ها هم فقط برای انگیزه دادن به ماینرها برای ادامه مشارکت آن‌ها برای باقی راه شبکه در نظر گرفته شده است.

هاوینگ رویدادی مهم برای شبکه بیت کوین محسوب می‌شود؛ زیرا از این طریق می‌توانند عرضه ارز دیجیتال را که تاثیر مستقیمی در قیمت آن دارد، کنترل کرده و از عرضه نامحدود آن جلوگیری کنند. در سال ۲۰۰۹، پاداش استخراج هر بلاک در شبکه معادل ۵۰ بیت کوین بود. در حال حاضر، پاداش استخراج هر بلاک ۶.۲۵ بیت کوین است که در ادامه مسیر در سال ۲۰۲۴، این پاداش معادل ۳.۱۲۵ بیت کوین خواهد بود.

روند هاوینگ بیت کوین

وقتی دیگر بیت کوین باقی نمی‌ماند چه اتفاقی می‌افتد؟

اغلب تصور می‌شود که در سال ۲۱۴۰، آخرین بیت کوین استخراج خواهد شد. با این حال، اگر پاداش هر ۲۱۰۰۰۰ بلاک نصف شود، همیشه پاداش استخراج وجود خواهد داشت – با فرض اینکه بلاک چین هنوز در آن زمان وجود داشته باشد. اما اگر این عمل ادامه پیدا کند پاداش هر بار کوچک‌تر و کوچک‌تر خواهد شد.

جمع بندی:

هاوینگ بیت کوین سرعت انتشار بیت کوین‌های جدید را به نصف کاهش می‌دهد. انتظار می‌رود این سیستم پاداش دهی تا سال ۲۱۴۰ که محدودیت ۲۱ میلیون دلاری پیشنهادی برای بیت کوین حاصل می‌شود، ادامه پیدا کند. در سال ۲۰۰۹، پاداش هر بلوک در زنجیره استخراج شده ۵۰ بیت کوین بود. پس از اولین نصف شدن، ۲۵ و بعد از آن ۱۲.۵ بود و سپس تا ۱۱ می‌۲۰۲۰ به ۶.۲۵ بیت کوین به ازای هر بلوک رسید. هاوینگ بیت کوین پیامدهای مهمی برای شبکه آن دارد. برای مثال برای ماینرها، رویداد نصف شدن ممکن است به تثبیت رتبه آن‌ها منجر شود. لذا با توجه به اهمیت این موضوع، به خصوص برای افرادی که مشغول به استخراج بیت کوین هستند، این مطلب را به مفهوم هاوینگ بیت کوین اختصاص دادیم. امیدواریم که این مطالب برایتان مفید واقع شود.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

نظرات