راهنمای خرید و فروش ارز های دیجیتال برای مبتدیان

نحوه خرید و فروش ارز دیجیتال/ راهنمای مبتدیان

دسته بندی : آموزش ارز دیجیتال 26 فروردین 1402

در حال حاضر خرید و فروش یا ترید ارز دیجیتال به یکی از سودآورترین فعالیت‌ها در بازار مالی تبدیل شده است. اما این سود نسیب افرادی می‌شود که به طور کامل به این بازار آشنایی داشته و هوشمندانه عمل می‌کنند و با استراتژی های مناسب خود و استفاده از ابزار های معاملاتی به دنبال کسب بیشترین سود با کمترین ریسک هستند. در همین راستا، انواع مختلف سفارش برای معاملات ارزهای دیجیتال برای کمک به معامله گران طراحی شده است تا سفارش خرید یا فروش یک دارایی را در زمان و قیمتی که به بهترین وجه برای آنها مناسب است اجرا کنند و در عین حال اشتباهات پرهزینه را کاهش دهند.

ما نیز در این مقاله قصد داریم که شما را با ترید اصولی و اطلاعات مربوط به آن که هر معامله گری باید آن را بدانند آگاه کنیم. اما قبل از شروع، باید بدانید که ترید ارزهای دیجیتال چیست؟ و مفاهیم اولیه و مراحل پیرامون آن چیست. بنابراین در ادامه همراه ما باشید.

ترید ارز دیجیتال چیست؟

به معاملاتی گفته می‌شود که شامل خرید و فروش ارزهای دیجیتال از طریق یک صرافی یا یک پلت فرم معاملاتی بوده که هدف نهایی آن کسب سود است.

خرید و فروش ارز دیجیتال چه تفاوتی با سرمایه گذاری دارد؟

چیزی که ترید ارزهای دیجیتال را از مفهوم سنتی سرمایه گذاری متمایز و جدا می‌کند، زمان انتظار نتایج است. سرمایه گذاری به این معنی است که شما برای مدت طولانی سپرده و دارایی خود را ذخیره کردید، که می‌تواند سال ها طول بکشد، در حالی که ترید ارزهای دیجیتال بیشتر به یک دوره زمانی چند دقیقه تا چند هفته محدود می‌شود. بنابراین می‌توان گفت دوره ترید ارز های دیجیتال به یک دوره زمانی کوتاه مدت یا میان مدت وابسته است.

انواع مختلف استراتژی های معاملاتی ارزهای دیجیتال

استراتژی‌های مختلفی برای ترید وجود دارد که می‌توانید برای انجام معاملات ارزهای دیجیتال آن ها را انتخاب کنید. کسب درآمد از این استراتژی ها بسته به میزان تعهد و مدت زمانی که می‌خواهید قبل از فروش دارایی‌های خود منتظر بمانید بستگی دارد. در ادامه به انواع استراتژی ترید ارزهای دیجیتال می‌پردازیم.

  • اسکالپینگ (Scalp Trading): کوتاه‌مدت‌ترین استراتژی است که سودهای لحظه ای را ارائه می‌کند، زیرا از معامله‌گران می‌خواهد که دارایی‌های خود را برای چند ثانیه یا چند دقیقه نگه دارند.
  • معاملات روزانه (Day Trading) : یکی دیگر از استراتژی های کوتاه مدت است که در آن معامله گران در همان روز وارد بازار می‌شوند و در همان روز نیز از موقعیت خود خارج می‌شوند.
  • معاملات نوسانی (Swing Trading) : استراتژی سوئینگ تریدینگ به معامله گران اجازه می‌دهد موقعیت خود را تا چند هفته باز نگه دارند. می‌توان گفت استراتژی نوسانی یک استراتژی بلندمدت، با معاملات موقعیتی است، که در آن تمرکز روی قیمت‌های بلندمدت قرار می‌گیرد و معامله‌گران بیشتر نگران روندهای بازارِ بزرگ‌تر هستند تا نوسانات روزانه با قیمت‌های کمتر.

بازارهای ارزهای دیجیتال چگونه کار می‌کنند؟

قبل از اینکه عمیقاً در یادگیری نحوه ترید ارز دیجیتال وارد شوید، بهتر است که بدانید ارزهای دیجیتال چگونه کار می‌کند. بازار ارزهای دیجیتال یک شبکه غیرمتمرکز است، به این معنی که به جای یک سرور مرکزی، از طریق یک سیستم بررسی تراکنش‌های همتا به همتا عمل می‌کند. هنگامی‌که خرید و فروش ارز های دیجیتال انجام می‌شود، تراکنش ها از طریق فرآیندی به نام «ماینینگ» به بلاک چین یک دفتر کل دیجیتال مشترک، که داده ها را ثبت می‌کند اضافه می‌شود.

برای تراکنش با یک ارز دیجیتال، باید مجموعه ای از کلیدهای عمومی‌ و خصوصی داشته باشید. این کلیدها مانند رمزهای عبوری هستند که توسط کیف پول ارزهای دیجیتال شما تولید می‌شوند. کلید عمومی‌شما به آدرس کیف پول شما متصل است و به افراد اجازه می‌دهد تا برای شما ارز دیجیتال ارسال کنند. کلید خصوصی شما برای تأیید تراکنش‌هایی که از کیف پول شما ارسال می‌شوند استفاده می‌شود (شما فقط به کلیدهای خصوصی خود دسترسی دارید.)

چه چیزی بازار ارزهای دیجیتال را به حرکت در می‌آورد؟

بازار ارزهای دیجیتال بر اساس عرضه و تقاضا حرکت می‌کنند. با این حال، از آنجایی که آنها غیرمتمرکز هستند، تمایل دارند از بسیاری از نگرانی های اقتصادی و سیاسی که بر ارزهای سنتی تأثیر می‌گذارد، دور بمانند. در حالی که هنوز ابهامات زیادی در مورد ارزهای رمزپایه وجود دارد، عوامل زیر می‌توانند تأثیر قابل توجهی بر قیمت آنها داشته باشد که در ادامه به آن می‌پردازیم:

عرضه (Supply): تعداد کل سکه ها و نرخی که وارد بازار ارز دیجیتال شده است.

مارکت کپ (Market capitalisation): ارزش تمام سکه های موجود در بازار و گزارش وضعیت کلی بازار ارز دیجیتال را مارکت کپ می‌گویند.

مطبوعات (Press): نحوه نمایش ارز دیجیتال در رسانه ها و اخبار

رویدادهای کلیدی (Key events): رویدادهای مهم مانند به‌روزرسانی‌های نظارتی، نقض‌های امنیتی و شکست‌های اقتصادی

خرید و فروش ارز های دیجیتال

راهنمای مبتدیان برای ترید ارز دیجیتال

رویکرد های مختلف در مورد نحوه معامله و یا ترید ارزهای دیجیتال وجود دارد اما برای شروع معامله ارزهای دیجیتال، ابتدا شما به دانش کافی در مورد موضوعاتی مثل دانستن خطرات مرتبط در این بازار و یا قوانین و استراتژی که باید بر اساس صلاح دید معامله گر در نظر گرفته شود؛ نیاز داشته باشید. در ادامه نگاهی می‌اندازیم به 6 مرحله اساسی برای شروع ترید ارزهای دیجیتال:

مرحله 1: یک حساب در صرافی ارز دیجیتال افتتاح کنید.

قبل از اینکه بتوانید نحوه خرید و فروش ارز دیجیتال را یاد بگیرید، باید یک حساب کاربری در یک صرافی ارز دیجیتال ایجاد کنید. بهترین صرافی ارز دیجیتال خارجی می‌توان به بایننس (Binance)، کوین بیس(Coinbase )و کراکن(Kraken) اشاره کرد و همچنین از بهترین صرافی های ارز دیجیتال برای ایرانیان می‌توان نوبیتکس و صرافی ارز هشت را معرفی کرد. که در حال حاضر بهترین صرافی‌های ارز دیجیتال در بازار مالی ایران هستند. تمامی‌ این صرافی ها دارای یک رابط کاربری ساده و انواعی از آلتکوین ها برای سرمایه گذاری به مخاطبین خود ارائه می‌دهند.

برای ایجاد یک حساب کاربری، باید اطلاعات شناسایی خود را به صرافی ارز دیجیتال ارائه دهید، برخی از اطلاعات شامل : شماره همراه، آدرس، تاریخ تولد و آدرس ایمیل و اطلاعات دیگر بنابر سطح کاربری، مورد نیاز است.

برای اطلاعات بیشتر در مورد آسان ترین روش های احراز هویت درصرافی‌های ایرانی مطالعه این مقاله به شما پیشنهاد می‌شود.

نحوه انتخاب بهترین صرافی ارز دیجیتال

امروزه صدها صرافی ارزهای دیجیتال در بازار وجود دارد. برخی متمرکز هستند (یک شرکت آنها را اداره می‌کند)، در حالی که برخی دیگر غیرمتمرکز هستند (یک جامعه آنها را اداره می‌کند) که شما می‌توانید بسته به نیاز و اولویت خود صرافی مورد نظرتان را برای انجام معاملات انتخاب کنید. در ادامه چند فاکتور  مهم واساسی وجود دارد که باید یک معامله گر مبتدی هنگام انتخاب بهترین صرافی ارز دیجیتال در نظر بگیرد:

نقدینگی:

نقدینگی را می‌توان توانایی تبدیل سریع دارایی‌ها به معادل پولی آن‌ها با قیمت مناسب تعریف کرد. در واقع باید حجم معاملات یه صرافی را بررسی کنید تا میزان محبوبیت وقابل اعتماد بودن آن را متوجه شوید.

کارمزد معاملات:

اطلاع داشتن از هزینه کارمزد یک پلتفرم معاملاتی (صرافی) مهم است؛ زیرا این موضوع بر نوع استراتژی معاملاتی شما تأثیر می‌گذارد. با توجه به انتخاب استراتژی ترید که در ابتدای این مقاله نیز به آن اشاره شده؛ شما باید در نظر بگیرید که برای مثال اگر ترید روزانه را انتخاب می‌کنید، در این استراتژی، برای کسب سود باید چندین موقعیت را در یک روز وارد و خارج شوید. بنابراین باید هزینه های کارمزد را در نظر بگیرید؛ زیرا سود یک معامله به کارمزد و استراتژی خرید/فروش شما بستگی دارد. هر چه کارمزدها کمتر باشد، قطعا حاشیه سود بیشتر می‌شود. (با توجه به ثابت نگه داشتن سایر عوامل)

امنیت:

این امر به ویژه در ارزهای دیجیتال بسیار مهم است. یک پلت فرم معاملاتی باید بهترین امنیت را داشته باشد تا دارایی های خود و مشتریان خود را ایمن کند.

تجربه ی کاربر:

سهولت و راحتی کاربر در یک پلتفرم معاملاتی نیز یک نکته مهم است، به ویژه برای یک مبتدی. شما می‌خواهید چیزها را به راحتی پیدا کنید، به راحتی سفارش دهید و معاملات خود را راحت تر پیگیری کنید.

پشتیبانی مشتری:

حتی اگر استفاده از یک پلتفرم معاملاتی آسان به نظر می‌رسد، باز هم مهم است که در نظر داشته باشید که دسترسی پشتیبانی صرافی چقدر آسان است.

مرحله 2: حساب خود را تامین مالی کنید.

هنگامی‌که در یک صرافی ارز دیجیتال ثبت نام کردید، باید حساب بانکی خود را  به آن متصل کنید.

مرحله 3: یک ارز دیجیتال برای سرمایه گذاری انتخاب کنید.

اکثر معامله‌گران فعال ارزهای دیجیتال بیشتر سرمایه خود را به بیت‌کوین و اتریوم اختصاص می‌دهند. این ارزهای دیجیتال نسبت به آلت کوین های کوچکتر قابل پیش بینی تر حرکت می‌کنند، بنابراین خرید و فروش ارز دیجیتال با شاخص های فنی می‌تواند آسان تر باشد. اما بسیاری از معامله گران دیگر نیز بخشی از سرمایه خود را به آلتکوین های کوچکتر اختصاص می‌دهند. اگرچه رمز ارز های کوچک با سقف متوسط بازار، ریسک بیشتری نسبت به ارزهای دیجیتال با سقف بازار بزرگ دارند، اما پتانسیل صعودی بالاتری دارند. بسیاری از آلتکوین های کوچک در عرض چند ماه بیش از 1000 درصد افزایش یافته اند و آنها را به سرمایه گذاری جذابی برای سرمایه گذاران ریسک پذیر تبدیل کرده است.

مرحله 4: یک استراتژی انتخاب کنید.

اندیکاتورهای معاملاتی زیادی برای انتخاب وجود دارد و اکثر معامله گران هنگام خرید و فروش ارز دیجیتال فاکتورهای مختلفی را در نظر می‌گیرند. اگر در سرمایه گذاری تازه کار هستید، در ابتدا بهتر است آگاهی خود را در این زمینه بالا ببرید؛ سایت‌های وجود دارد که اموزش های رایگان برای مبتدیان این حوزه برگزار می‌کنند. می‌توانید با مراجعه به این سایت ها اطلاعات خود را افزایش دهید. اما اگر یک معامله گر باتجربه هستید، ممکن است از قبل استراتژی ای داشته باشید که از آن برای معامله دارایی‌هایتان استفاده کنید.

 7 سایت رایگان آموزش ترید و ارز های دیجیتال

10 دوره رایگان آموزش ارز دیجیتال ویژه مبتدیان 

مرحله 5: ترید ارز دیجیتال خودکار را در نظر بگیرید.

هنگامی‌که به دنبال یک استراتژی ترید ارز دیجیتال هستید، ممکن است بخواهید ترید ارز دیجیتال خودکار را نیز امتحان کنید. در این راستا ربات‌های معاملاتی استراتژی را با توجه به اهداف سرمایه‌گذاری‌تان، بهترین نتایج را به شما ارائه می‌دهد. از آنجایی که معاملات خودکار می‌تواند روشی محافظه کارانه، خنثی یا تهاجمی‌ را در اختیار شما قرار بدهد، می‌توانید به سرعت درآمد کسب کنید، ارزهای دیجیتال خود را نگه دارید یا سبد سهام خود را متنوع کنید. همچنین سیگنال هایی وجود دارد که می‌توانید از آن ها برای کسب درآمد بیشتر استفاده کنید.

مرحله 6: ارز دیجیتال خود را ذخیره کنید.

اگر به طور فعال با ارز دیجیتال خود معامله می‌کنید، باید دارایی خود را در صرافی ذخیره کنید تا به آنها دسترسی داشته باشید. اگر ارز دیجیتال خود را می‌خرید تا در میان‌مدت تا بلندمدت نگه دارید، پس باید یک کیف پول ارز دیجیتال داشته باشید.

کیف پول های ارز دیجیتال به عنوان کیف پول نرم افزاری یا کیف پول سخت افزاری عرضه می‌شوند. هر دو ایمن هستند، اما کیف پول های سخت افزاری بهترین امنیت را ارائه می‌دهند، زیرا ارز دیجیتال شما را در یک دستگاه فیزیکی به صورت آفلاین ذخیره می‌کنند.لجر (Ledger) یک برند کیف پول سخت افزاری عالی است که بسیاری از سرمایه گذاران برای ذخیره دارایی های خود استفاده می‌کنند. این کیف پول تقریباً از تمام ارزهای دیجیتال برتر پشتیبانی می‌کند و کیف پول هایی با قیمت عالی ارائه می‌دهد که برای ایمن نگه داشتن سکه های خود به آن نیاز دارید.

امن ترین کیف پول ارز دیجیتال در سال 2023/ امن ترین کیف پول بیت کوین

کیف پول سخت افزاری ارز دیجیتال

ویژگی یک تریدر موفق

چند مفهوم اساسی در دنیای ترید ارز دیجیتال

خواندن بازارها (Reading the markets)

برای افراد عادی، «بازار» ممکن است سیستم پیچیده‌ای به نظر برسد که فقط یک متخصص می‌تواند امید به درک آن داشته باشد، اما حقیقت این است که همه چیز به خرید و فروش مردم بستگی دارد. نحوه ترید ارز دیجیتال ممکن است در ابتدا یک مفهوم باطنی به نظر برسد. با این حال، هنگامی‌که شروع به درک آن می‌کنید، این بازار بسیار ساده تر می‌شود.

مجموع سفارشات خرید و فروش فعال، تصویری از یک بازار در هر لحظه است. خواندن بازار، روند مداوم شناسایی الگوها یا روندها در طول زمان است که معامله‌گر می‌تواند انتخاب کند تا بر اساس آن عمل کند. به طور کلی، دو روند بازار وجود دارد: صعودی و نزولی.

بازار صعودی زمانی اتفاق می‌افتد که به نظر می‌رسد عمل قیمت به طور پیوسته افزایش می‌یابد. این حرکت های قیمتی به سمت بالا به عنوان “پمپ” نیز شناخته می‌شود، زیرا هجوم خریداران باعث افزایش قیمت ها می‌شود.

بازار “نزولی” یا بازار نزولی زمانی اتفاق می‌افتد که به نظر می‌رسد عمل قیمت به طور پیوسته کاهش می‌یابد. این حرکت‌های نزولی قیمت به‌عنوان «دامپ» نیز شناخته می‌شوند، زیرا فروش انبوه منجر به کاهش قیمت می‌شود.

تحلیل تکنیکال (Technical analysis)

تحلیل تکنیکال (TA) روشی برای تجزیه و بررسی داده های بازار در گذشته است که در ابتدا می‌توان با بررسی قیمت و حجم معاملات عملکرد قیمت در آینده را پیش بینی کرد. در حالی که طیف گسترده‌ای از شاخص‌های تحلیل تکنیکال(TA) از نظر پیچیدگی، وجود دارد اما یک معامله‌گر می‌تواند از آنها برای تجزیه و تحلیل بازار استفاده کند، در ادامه به چند مفهوم که در تحلیل تکنیکال باید ان را بررسی کنیم؛ می‌پردازیم .

ساختار و چرخه بازار (Market structure and cycles)

همانطور که معامله گران می‌توانند الگوها را ظرف چند ساعت، روز و ماه تشخیص بدهند، در نتیجه می‌توانند الگوهایی را در طول سال ها نوسان قیمت نیز پیدا کنند؛ زیرا  ساختاری اساسی در بازارمالی ارز دیجیتال وجود دارد که آن را مستعد رفتارهای خاص می‌کند. چرخه کلی بازار را می‌توان به چهار بخش اصلی تقسیم کرد: انباشت، نشانه گذاری، توزیع و کاهش. همانطور که بازار بین این مراحل حرکت می‌کند، معامله گران به طور مداوم موقعیت خود را با تثبیت، ردیابی مجدد یا اصلاح در صورت لزوم تطبیق می‌دهند.

برای مثال بازار گاو نر و بازار خرسی بازار هایی هستند که در شرایط محیطی مشترک در تقابل با یکدیگر رفتار می‌کنند و این نکته بسیار مهم است که یک معامله گر بداند که تحت تاثیر چه بازاری قرار گرفته است. تجزیه و تحلیل تکنیکال نه تنها برای قرار گرفتن در این بازار دائماً در حال تغییر است، بلکه برای راهنمایی روند ها در هنگام وقوع بسیار ضروری است.

تعقیب نهنگ ها (Chasing the whale)

تغییرات قیمت عمدتاً توسط “نهنگ ها” ( افراد یا گروه هایی که سهم زیادی از یک ارز دیجیتال برای خرید و فروش را دارند)هدایت می‌شود. برخی از نهنگ‌ها به‌عنوان «سازندگان بازار» عمل می‌کنند و در هر دو طرف بازار برای ایجاد نقدینگی یک دارایی و در عین حال سود کردن، پیشنهاد می‌دهند و درخواست می‌کنند.

یک استراتژی ترید در بازار ارز دیجیتال وجود دارد؛ که شما باید از ابزارهای ترید مورد علاقه نهنگ ها مانند شاخص های تکنیکال(TA) ترجیحی آنها آگاه باشید؛ زیرا با پیش‌بینی حرکات نهنگ‌ها، یک معامله‌گر می‌تواند در هماهنگی با این محرک‌های خبره بازار ارز دیجیتال کار کند.و به سود برسد.

روانشناسی چرخه بازار (Psychological cycles)

یکی از اولین و مهم ترین قوانین ترید، کنار گذاشتن احساسات است؛ زیرا چالشی که یک معامله گر به صورت جدی با آن مواجه است این است که در میان سیل برداشت ها و تحلیل های داغ توسط رسانه ها، اتاق های گفتگو یا به اصطلاح رهبران فکری، اجازه ندهد احساسات استراتژی معاملاتی آنها تاثیری بر استراتژی او داشته باشد. در نهایت به علت اینکه این بازارها به شدت در معرض دستکاری نهنگ ها و عواملی است که می‌توانند بر نبض بازار تأثیر بگذارند؛ شما می‌بایست استراتژی خود را انجام دهید و در معاملات ارز دیجیتال خود قاطع باشید.

بهترین سایت های تحلیل تکنیکال در سال 2023

ابزارهای اساسی (Basic tools )

توانایی تشخیص الگوها و چرخه ها در بازار برای داشتن دید واضح و کلی بسیار مهم است. دانستن اینکه در چه موقعیتی نسبت به کل بازار قرار دارید، بسیار مهم است. زیرا شما می‌خواهید موج سوار باتجربه باشید که بداند چه زمانی موج عالی در شرف رسیدن است به جای اینکه به امید اتفاقی عالی، بی حال در آب دست و پا بزند. در ادامه به  ابزار ها و شاخص های اساسی در بازار ارز دیجیتال می‌پردازیم.

حمایت و مقاومت (Support and resistance)

شاید دو مورد از پرکاربردترین شاخص‌های تحلیل تکنیکال، تحت عبارات «حمایت» و «مقاومت» به موانع قیمتی مربوط می‌شوند که تمایل به شکل‌گیری در بازار دارند و از حرکت بیش از حد قیمت در جهت خاصی جلوگیری می‌کنند.

حمایت سطح قیمتی است که در آن روند نزولی به دلیل هجوم تقاضا متوقف می‌شود و هنگامی‌که قیمت ها کاهش می‌یابد، معامله گران تمایل به خرید پایین دارند و یک خط حمایت ایجاد می‌کنند. در مقابل، مقاومت، سطح قیمتی است که در آن روند صعودی به دلیل فروش، متوقف می‌شود.

خطوط روند (Trendlines)

دنباله ای از سطوح حمایت و مقاومت می‌تواند نشان دهنده یک روند بزرگتر در بازار باشد که توسط یک خط روند نشان داده می‌شود. هنگامی‌که بازار، روند صعودی دارد، سطوح مقاومت شروع به شکل گیری می‌کند، عملکرد قیمت کند می‌شود و قیمت به خط روند باز می‌گردد. معامله گران ارزهای دیجیتال به سطوح حمایتی یک خط روند صعودی توجه زیادی می‌کنند، زیرا آنها منطقه ای را نشان می‌دهند که به جلوگیری از کاهش قابل ملاحظه قیمت کمک می‌کند. به همین ترتیب، در یک بازار روند نزولی، معامله گران دنباله ای از پیک های کاهشی را زیر نظر خواهند داشت تا آنها را به یکدیگر و به یک خط روند متصل کنند.

میانگین های متحرک (Moving averages)

با سابقه بازار سطوح حمایت/مقاومت و خطوط روند نزولی/ صعودی ناشی از آن، معامله‌گران اغلب این داده‌ها را برای نمایش یک خط بصری به نام «میانگین متحرک» ایجاد می‌کنند. میانگین متحرک به خوبی سطوح حمایت پایین یک روند صعودی را همراه با قله های مقاومت در طول یک روند نزولی دنبال می‌کند.

الگوهای نمودار (Chart patterns)

راه های مختلفی برای ترسیم بازار و یافتن الگوهای درون آن وجود دارد. یکی از رایج‌ترین نمودار عملکرد قیمت بازار، «شمعدان» است. این الگوهای شمعدانی نموداری برای معامله گران ارائه می‌دهد تا روندهای احتمالی را پیش بینی کنند.

نمودار شمعدانی ( Candlestick chart)

این نمودار ها به عنوان روشی برای ارزیابی احساسات معامله گران به عنوان تأثیری قوی بر عملکرد قیمت، ابداع شد. نمودار کندل استیک دارای چهار نقطه قیمت است: باز، بسته، زیاد و پایین. شمعدان ها می‌توانند بازه های زمانی مختلف، از یک دقیقه تا یک روز و بیشتر را در بر گیرند و بسته به خط زمانی انتخاب شده، الگوهای متفاوتی را نشان دهند.

تحلیل بنیادی (Fundamental analysis)

در حالی که تحلیل تکنیکال شامل مطالعه داده های بازار به منظور تعیین استراتژی معاملاتی فرد است، تحلیل فاندامنتال از طریق ارزیابی ارزش یک دارایی با توجه به عوامل اقتصادی و اجتماعی مؤثر بر این دارایی، ارزش آن را محاسبه کند. برای تجزیه و تحلیل بنیادی دارایی های جدید، چندین عامل را باید در نظر گرفت:

توسعه دهندگان (Developers)

قبل از سرمایه گذاری در یک دارایی ارز دیجیتال، ارزیابی یکپارچگی و توانایی سازندگان پشت آن ضروری است. سابقه آنها چیست؟ آنها در گذشته چه نرم افزارهایی را وارد بازار کرده اند؟ آنها چقدر در توسعه پروتکل زیربنایی توکن فعال هستند؟ از آنجایی که بسیاری از پروژه ها منبع باز هستند، می‌توان مستقیماً این فعالیت را از طریق پلتفرم های مخزن کد مشترک مانند GitHub مشاهده کرد.

مشخصات تکنیکال (Technical specifications)

این شاخص نباید با تجزیه و تحلیل تکنیکال بازار اشتباه شود، مشخصات تکنیکال اصلی یک دارایی رمزنگاری شامل انتخاب الگوریتم شبکه (نحوه حفظ امنیت، زمان آپدیت و اجماع) و ویژگی‌های صدور،انتشار مانند زمان بلوک، حداکثر عرضه توکن و طرح توزیع است. با ارزیابی دقیق پشته پروتکل یک شبکه ارز دیجیتال همراه با سیاست پولی اعمال شده توسط پروتکل، یک معامله گر می‌تواند تعیین کند که آیا چنین ویژگی هایی از یک سرمایه گذاری بالقوه پشتیبانی می‌کنند یا خیر.

5 سایت مهم برای تحلیل فاندامنتال در حوزه ارز دیجیتال

ویژگی های یک تریدر موفق

معامله ارزهای دیجیتال ممکن است ساده به نظر برسد. با این حال، عوامل زیادی وجود دارد که تعیین می‌کند آیا شما موفق خواهید شد یا خیر. معاملات ارزهای دیجیتال یک طرح سریع ثروتمند شدن نیست، بلکه یک روش ثروت‌سازی و درآمدزایی است که به نظم، صبر و مهارت نیاز دارد. در اینجا چند نکته وجود دارد که به شما کمک می‌کند تا یک معامله گر موفق شوید:

تحقیق کن

بازار ارز دیجیتال یک بازار وسیع با پروتکل های مختلف ترید است. بنابراین، بهتر است بازار را از دیدگاه خود درک کنید. تحقیقات شما باید شامل مبادلات رمزنگاری، ارزهای دیجیتال و پلتفرم‌های ترید باشد. مزایا و معایب سرمایه گذاری در چنین بازار متنوعی را بررسی کنید. هنگامی‌که با اطلاعات جمع آوری شده متقاعد شدید، می‌توانید به سمت خرید و فروش ارز دیجیتال پیش بروید.

استراتژی های معاملاتی مختلف را تمرین کنید

در بازار مالی ارز دیجیتال حدود 7000 رمز ارز در حال گردش وجود دارد. در همین راستا باید به بی ثباتی و نوسانات نیز اشاره کرد. بنابراین هیچ راهی بهتر از شروع معامله با همان دارایی برای درک بازار وجود ندارد. یک ارز دیجیتال را بر اساس معیارهای عملکرد و طول عمر آن در بازار انتخاب کنید. شما می‌خواهید ارزی را معامله کنید که در بلندمدت بازدهی معقولی را به شما ارائه دهد. بنابر این با توجه به همه اینها استراتژی مخصوص خود را داشته باشید.

سرمایه گذاری های خود را متنوع کنید

به قول معروف “همه تخم مرغ های خود را در یک سبد قرار ندهید” و این قانون در دارایی های دیجیتال و همچنین سهام صدق می‌کند. سرمایه‌گذاری در دارایی‌های ارز دیجیتال می‌تواند سودآور باشد، اما، به همین ترتیب، احتمال از دست دادن کل به همان اندازه وجود دارد. تنوع در چندین آلتکوین به شما کمک می‌کند تا در صورت کاهش قیمت یک ارز دیجیتال، ضرر خود را کاهش دهید.

تمام پس انداز زندگی خود را در ترید قرار ندهید

مانند هر دارایی مالی دیگر، بازار ارز های دیجیتال به دلیل نوسانات زیاد هم میتوانید سودآور باشند هم ممکن است ضرر و از دست رفتن سرمایه را به همراه داشته باشد. پس به عنوان یک سرمایه گذار، عاقلانه است که فقط مبالغی را سرمایه گذاری کنید که می‌توانید از دست بدهید؛ زیرا چشم اندازهای داخلی و خارجی بسیاری وجود دارد که منجر به زیان در سرمایه گذاری می‌شود. که می‌توان به  دخالت های دولت، دوران سخت اقتصادی، تلاش های بدافزار و هک اشاره کرد. بنابراین لطفاً مطمئن شوید که تمام پس انداز و برنامه بازنشستگی خود را سرمایه گذاری نکنید.

اجتناب از ترس از دست دادن (FOMO)

برای شروع و تبدیل شدن به یک تریدر حرفه ای نباید اجازه دهید احساستتان بر شما غلبه کند. برای مثال ترس از دست دادن سرمایه یا FOMO باعث میشود شما در بدست آوردن سود و پیدا کردن فرصت های جدید موفق عمل نکنید.

خود را با ارزهای دیجیتال به روز نگه دارید

بازار ارزهای دیجیتال هر روزه در حال تحول است و شما به عنوان یک تریدر برای اینکه در سرمایه گذاری ها خوب عمل کنید، باید از آنچه در حال وقوع است مطلع باشید. پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی مانند توییتر، فیس‌بوک و تلگرام  پلتفرم های بسیار خوبی برای دریافت اخبار موثق هستند. در صورتی که شما در بازار ارز دیجیتال به روز باشید با تغییر بازار، سرمایه گذاری های خود را بر این اساس تنظیم می‌کنید تا از سود معامله اطمینان حاصل کنید.

روش های معاملاتی و شرط بندی را بیاموزید

دو روش تجزیه و تحلیل معاملات در بازار ارز دیجیتال مورد استفاده قرار می‌گیرد. آنها شامل تحلیل بنیادی(فاندامنتال) و تحلیل تکنیکال هستند. تجزیه و تحلیل تکنیکال کل تاریخچه قیمت یک رمز ارز و دارایی را به عنوان مثال بیت کوین را نشان می‌دهد، در حالی که تجزیه و تحلیل بنیادی حول محور امور جاری در بازار ارز دیجیتال که بر قیمت یک رمز ارز تأثیر می‌گذارد؛ پیش می‌رود. مانند رویدادهای خبری.
ترکیبی از هر دو روش تحلیل برای به حداکثر رساندن سود شما بهترین کار است.

اشتباهات اتفاق می‌افتد

همانطور که گفتیم معاملات ارزهای دیجیتال یک طرح پولدار شدن سریع نیست. برای موفقیت در ترید، نظم، تمرین و مهارت های مربوطه لازم است. با این حال، حتی معامله‌گران حرفه‌ای هم گاهی در حین معامله اشتباه می‌کنند و متوجه ضرر می‌شوند. بنابراین، یادگیری مهارت هایی مانند مدیریت ریسک و نظم در خرید و فروش ارز دیجیتال همچنین داشتن یک برنامه ترید ضروری است.  این را هم به خاطر داشته باشید، زمانی که شما اشتباه می‌کنید، امید خود را از دست ندهید. اشتباهات را بررسی و ازآن ها درس بگیرید.

آیا ترید ارز دیجیتال خطرناک است؟

ترید به خودی خود یک تلاش پرخطر است. تقریباً غیرممکن است که هر گونه فعالیت بازار آینده را با قطعیت پیش بینی کرد. در پایان روز، مهم است که تصمیمات خود را با استفاده از اطلاعات موجود و قضاوت خود بگیرید و همچنین مطمئن شوید که به درستی آموزش دیده اید. بنابراین میتوان گفت مدیریت ریسک یکی از جنبه های مهم ترید است. قبل از ورود به یک معامله، مهم است که بدانید چقدر حاضرید در آن ترید ارز دیجیتال ضرر کنید.

این می‌تواند بر اساس تعدادی از عوامل، مانند سرمایه تجاری شما باشد. به عنوان مثال، ممکن است شخصی بخواهد فقط 1٪ از کل سرمایه تجاری خود را در کل یا در هر معامله از دست بدهد. علاوه بر این، استراتژی‌های معاملاتی می‌توانند از فردی به فرد دیگر بر اساس ترجیحات، شخصیت‌ها، سرمایه تجاری، تحمل ریسک و غیره بسیار متفاوت باشند. هر کسی که به دنبال ترید است باید قبل از تصمیم گیری برای معامله، وضعیت شخصی خود را ارزیابی کند.

با این حال، فراتر از آنچه در بالا ذکر شد، نکاتی وجود دارد که می‌تواند به شما کمک کند تا وارد بازار ارزهای دیجیتالی شوید:
  • معامله در صرافی به این معنی است که شما باید انواع سفارش ها را بدانید. بلکه باید تفاوت بین سفارش محدود و سفارش بازار را درک کنید. همچنین باید در برخی از مبادلات، بدانید که توقف ها چگونه کار می‌کنند. بازارهای رمزنگاری ممکن است فاقد «نقدینگی» باشند، بنابراین لطفاً در سفارشات بازار بزرگ بسیار مراقب باشید!
  • ایمن سازی حساب های شما واقعا مهم است. در کریپتو اگر حساب شما هک شود، یا اگر دسترسی به کیف پول خود را از دست بدهید، همه چیز را از دست خواهید داد. هیچ راهی برای بازیابی در بسیاری از موقعیت ها وجود ندارد، بنابراین امنیت بسیار مهم است. داشتن رمز عبور قوی و دو مرحله ای و سایر اقدامات دیگر ضروری است.
  • بازار کریپتوکارنسی به شدت بی ثبات است، اما TAتحلیل تکنیکال می‌تواند به شما کمک کند. شما می‌توانید در یک لحظه ثروتی به دست آورید و در لحظه بعدی آن را از دست بدهید. کاهش خطرات، پوشش ریسک، یادگیری مقداری TA را در نظر بگیرید معامله با حاشیه برای تازه واردها منطقی نیست.
  • تازه واردها احتمالاً می‌خواهند به ارز های دیجیتال اصلی با نقدینگی خوب بچسبند و از معاملات حاشیه اجتناب کنند. هیچ راهی بهتر از استفاده از آلتکوین ها برای منفجر کردن حساب شما وجود ندارد.
  • هشدار ریسک: ارزهای دیجیتال بسیار نوسان هستند و معاملات می‌تواند منجر به از دست دادن وجوه سرمایه گذاری شده شما شود. قبل از سرمایه گذاری باید توجه داشته باشید که ارزهای دیجیتال ممکن است برای همه سرمایه گذاران مناسب نباشند. بنابراین باید به دقت بررسی کنید که آیا خرید و فروش ارز دیجیتال یا نگهداری دارایی های دیجیتال با توجه به شرایط مالی شما برای شما مناسب است و پولی را که نمی‌توانید از دست بدهید سرمایه گذاری نکنید.

جمع بندی

در این مقاله، با مفاهیم پایه‌ای مرتبط به خرید و فروش ارز دیجیتال آشنا شدیم. همچنین به معرفی تعدادی از صرافی‌های ارز دیجیتال داخلی و خارجی پرداختیم  و در ادامه راز تبدیل شدن به  یک تریدر موفق را فاش کردیم. در مجموع می‌توان گفت: خرید و فروش ارز دیجیتال مستلزم دانش ابزارها و تکنیک ها، یک برنامه ترید قابل اعتماد و تعهد زیاد شما برای سرمایه گذاری زمان و دارایی است. ممکن است کار ساده‌ای به نظر نرسد، اما با منابع خوب، تحقیق و تعهد خود، می‌توانید در کمترین زمان در صدر بازی معاملاتی ارزهای دیجیتال خود باشید!

برچسب:
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

نظرات