جفت ارز دیجیتال چیست؟

جفت ارزهای دیجیتال چیست؟

دسته بندی : آموزش ارز دیجیتال 30 فروردین 1402

یکی از مهم ترین سوالاتی که یک معامله گر کریپتو باید بپرسد این است که جفت ارزهای معاملاتی کریپتو چگونه کار می کنند؟و چگونه آنها را باید انتخاب کرد؟ در این مقاله، ما در مورد این موضوع و همچنین تفاوت بین جفت‌های معاملاتی کریپتو، محبوب‌ترین ارزها بحث خواهیم کرد و نمونه‌هایی از این جفت‌ها را به شما معرفی می‌کنیم تا بتوانید سفر معاملاتی خود را بلافاصله شروع کنید.

جفت ارز دیجیتال معاملاتی چیست؟

اصطلاح «جفت ارزهای معاملاتی» به جفت دارایی‌هایی گفته می‌شود که با ارزهای دیجیتال معامله می‌شوند. (یک ارز دیجیتال در مقابل ارز دیجیتال دیگر) درک اینکه جفت‌ ارزهای دیجیتال معاملاتی چه هستند برای همه سطوح ترید مهم است، خواه تازه وارد بازار شده و به دنبال خرید ارزهای دیجیتال شده باشید یا بخواهید در استراتژی‌های آربیتراژ پیشرفته شرکت کنید.

مانند معاملات ارزهای سنتی، صرافی‌های ارزهای دیجیتال برای نشان دادن ارزش هر توکن به جفت‌های معاملاتی کریپتو متکی هستند. زمانی که رمزارزها برای اولین بار به عنوان یک جایگزین مالی معرفی شدند، جفت های معاملاتی زیادی وجود نداشت و بیشتر معاملات به بیت کوین گره خورده بود، زیرا رمزارز اصلی در این بازار مالی بوده است. اما امروزه، با فراوانی آلتکوین ها در بازار، جفت های معاملاتی جدید ساعت به ساعت ظاهر می شوند.

فواید جفت ارزهای دیجیتال

در ادامه به چند مورداز فواید جفت ارزهای دیجیتال به صورت مختصر اشاره خواهیم کرد.

1.تصمیمات هوشمندانه و کارمزد کمتر

جفت‌های معاملاتی ارزهای دیجیتال به سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهند تا تصمیمات هوشمندانه‌ای در مورد معاملاتی که می‌خواهند از طریق صرافی انجام دهند، بگیرند. با در دسترس قرار گرفتن جفت های بیشتر،  معامله گران تنوع بیشتری از تراکنش ها را دارند که می توانند انجام دهند. به منظور مبادله موفقیت آمیز یک رمز ارز با رمز دیگر، یا باید صرافی را پیدا کنید که از آن جفت معاملاتی پشتیبانی می کند، یا باید چندین تراکنش بین جفت ارزهای مختلف انجام دهید تا به نتیجه نهایی مورد نظر خود برسید.

برای مثال در یک سناریوی فرضی، یک معامله گر به دنبال تبادل لایت کوین (LTC) با پولکادوت (DOT) است، با این حال، صرافی مورد استفاده از آن جفت معاملاتی پشتیبانی نمی کند. یعنی معامله گر در ابتدا باید لایت کوین( LTC) را با بیت کوین معامله کند و سپس آن مقدار بیت کوین را با پولکادوت(DOT) مبادله کند. متأسفانه، در این سناریو، معامله گر باید مالیات و کارمزد بیشتری بپردازد، زیرا باید دو تراکنش متفاوت را انجام دهد. اگر صرافی از جفت معاملاتی LTC/DOT پشتیبانی می کرد، معامله گر در یک تراکنش به نتیجه نهایی می رسید.

2. بخش مهمی از اقتصاد بازار ارز دیجیتال

جفت‌های معاملاتی ارزهای دیجیتال بخش مهمی از اقتصاد کریپتو هستند، زیرا امکان مبادله آسان یک توکن با توکن دیگر را فراهم می‌کنند. خوشبختانه صرافی‌های ارز دیجیتال نیاز به پشتیبانی از هر چه بیشتر جفت‌های رمزنگاری به منظور پاسخگویی به خواسته معامله‌گران آگاه شده‌اند. علاوه بر این، برخی از جفت‌های معاملاتی کریپتو ممکن است شرایط معاملاتی بهتری را از نظر کارمزد و مالیات ارائه دهند. در حالی که جفت‌های معاملاتی نامحبوب بین آلت‌کوین‌ها معمولاً هزینه‌های معاملاتی قابل‌توجه‌تری دارند، جفت‌های معاملاتی کریپتو که بیشتر به دنبال آن هستند، ثابت کرده‌اند که معامله بهتری هستند. با این حال، همبستگی بین ارزهای دیجیتال مختلف ممکن است گاهی منجر به جفت معاملاتی سودآورتر برای آلت کوین ها شود. با توجه به این موضوع، تحقیق و توجه به کارمزدها و مالیات‌های مربوط به هر جفت معاملاتی که ممکن است مورد علاقه باشد، مهم است. حال، بیایید نگاهی بیندازیم که اصطلاحات ارزهای پایه چه معنایی دارند.

ارز پایه چیست و چرا مهم است؟

برای استفاده کامل از جفت های معاملاتی کریپتو، باید بدانید ارزهای پایه چیست؟

  • ارز پایه راهی برای نشان دادن ارزش توافق شده دارایی های مختلف است.
  • ارزهای پایه یک ابزار رایج برای مقایسه نرخ ارز بین ارزهای فیات در کشورهای مختلف هستند.

اگر به دنبال یک ارز دیجیتال کمتر شناخته شده در یک صرافی هستید، احتمالاً قبل از اینکه بتوانید معامله کنید. باید یکی از ارزهای پایه فهرست شده به صورت جفتی را داشته باشید. به طور معمول، ارزهای دیجیتال بیت کوین (BTC)، بایننس (BNB)، تتر (USDT)، اتریوم (ETH) یا لایت کوین ها (LTC) برخی از محبوب‌ترین جفت ارزها هستند؛ زیرا دارای حجم معاملات و نقدینگی بالایی هستند.و تقریباً در هر صرافی ارز دیجیتالی نیز در دسترس هستند.نکته قابل توجه این است که قبل از ورود به معامله جفت‌ ارزهای معاملاتی، سرمایه‌گذاران باید تأیید کنند که کدام ارزهای پایه در مبادلات مورد نظرشان پذیرفته می‌شوند و همچنین کدام جفت‌های معاملاتی صرافی پیشنهاد می‌کنند. علاوه بر این، بسیاری از صرافی‌ها جفت‌های معاملاتی استیبل کوین را ارائه می‌کنند که معمولاً با دلار آمریکا مرتبط هستند.

انواع جفت ارزهای کریپتوکارنسی

انواع جفت ارزهای دیجیتال

  • جفت ارزهای فیات به کریپتو
  • جفت ارزهای کریپتو کراس

مهم است که دو نوع جفت ارزهای معاملاتی را از هم متمایز کنید، زیرا هم می‌توانید کریپتو را با پول فیات و هم یک ارز دیجیتال را با ارز دیگر معامله کنید. جفت‌ارزهای کریپتو کراس به جفتی با دو دارایی دیجیتال، مانند جفت ارزهای بیت کوین/اتریوم (ETH/BTC) ذکر شده در بالا اشاره دارد. هنگامی که شما ریپل(Ripple ، بایننس(BNB)، اتریوم(ETH)، بیت کوین (BTC)،،، یا برخی ارزهای دیجیتال اصلی دیگر را در جفت معاملاتی خود دارید، می توانید مطمئن باشید که این جفت معاملاتی حجم معاملات بالایی خواهد داشت و نقدینگی زیادی را در صرافی های کریپتو جذب می کند.

برعکس، اگر تصمیم به معامله برخی آلتکوین‌های با نقدینگی کمتر داشته باشید، به دلیل کاهش سرمایه در بازار و به دلیل محبوبیت کمتر آنها در بازار کریپتو، با اسپردهای گسترده و حجم معاملات کم مواجه خواهید شد.

جفت‌های فیات به کریپتو در میان معامله‌گرانی که تازه سفر خود را به سمت ترید کریپتو آغاز کرده‌اند، محبوب‌تر هستند. در این جفت، یکی از طرفین دارای یک دارایی دیجیتال و یک ارز فیات (مانند USD، EUR و غیره) خواهد بود. اکثریت قریب به اتفاق جفت های فیات به کریپتو، دلار را به عنوان ارز پایه خود دارند، زیرا دلار ایالات متحده به عنوان ارز معیار برای کل بازار کریپتو استفاده می شود.

جفت ارزهای دیجیتال چگونه کار می کنند؟

یک جفت معاملاتی شامل نام‌های هر رمزارز شرکت‌کننده در معامله است که اغلب با یک اسلش (/) یا یک خط خط (-) از هم جدا می‌شوند. مجموعه اول حروف نشان دهنده اولین دارایی در جفت و مجموعه دوم نشان دهنده دارایی دوم است.

صرافی ها معمولاً به شما امکان می دهند هزینه ها را بین ارزهای رمزنگاری شده مقایسه کنید، یعنی اینکه چقدر بیت کوین باید برای لایت کوین بپردازید. اگر نمی‌توانید حساب خود را با فیات بارگیری کنید، همچنان می‌توانید با استفاده از ارزهای دیجیتال معامله کنید، یکی را واریز کنید و آن را با دیگری معامله کنید.

جفت ارزهای دیجیتال به شما این امکان را می‌دهند که ارزش یک ارز دیجیتال را بر حسب یک ارز دیجیتال دیگر تعیین کنید. فرض کنید جفت ارز دیجیتال لایت کوین/اتریوم (ETH/LTC) می‌خرید، این بدان معناست که شما در ازای اتریوم (ETH )، لایت کوین (LTC) می‌خرید. سپس لایت کوین (LTC) ارز پایه است. اتریوم و بیت کوین رایج ترین ارزهای پایه هستند، با این حال، هر چه صرافی بزرگتر باشد، جفت های معاملاتی بیشتری ارائه می شود. به این نکته هم توجه کنید که قبل از وارد شدن به هر جفت ارزهای معاملاتی، نگاهی به کارمزدها و مالیات‌های مربوط به ترید در وب‌سایت صرافی بیندازید، زیرا گاهی اوقات برخی از ارزهای دیجیتال ممکن است کارمزد بیشتری را متحمل شوند.

چگونه یک جفت معاملاتی کریپتو انتخاب کنیم؟

هنگام انتخاب یک جفت معاملاتی، همیشه باید به مزیتی که می تواند به شما ارائه دهد فکر کنید، زیرا می خواهید سود داشته باشید و پول خود را از دست ندهید. در اینجا لیستی از مراحل ساده و در عین حال مهمی که باید هنگام انتخاب یک جفت ارزهای دیجیتال آورده شده است:

1. استراتژی معاملاتی شما

یک استراتژی معاملاتی ممکن است برای یک جفت ارز کار کند اما برای جفت ارز دیگر نه. برای مثال، استراتژی ای که برای ترید بیت کوین/ تتر (BTC/USD) کار می کند ممکن است برای کاردانو/بیت کوین (ADA/BTC) کارایی نداشته باشد. معامله‌گران قبل از تصمیم گیری در مورد اینکه کدام جفت ارز دیجیتالی را معامله کنند، باید استراتژی های تکنیکی و اساسی معاملاتی مناسبی را که برای آن در نظر گرفته باشند. دریافت استراتژی مناسب همچنین مستلزم آن است که آن را از طریق بسیاری از داده های بازار آزمایش کنید تا ببینید چگونه کار می‌کند. یا کاغذ را برای مدتی معامله کنید تا زمانی که در مورد آن مطمئن شوید.

برای اطلاعات بیشتر در مورد برنامه ترید مطالعه این مقاله به شما پیشنهاد می‌شود.

2. صرافی رمزنگاری خود را انتخاب کنید و مطمئن شوید که این صرافی از سکه های شما پشتیبانی می کند.

گاهی اوقات، جفت ارز مورد معامله ممکن است بر اساس مواردی باشد که توسط صرافی یا کارگزاری مورد اعتماد شما ارائه نشده است. از آنجایی که امنیت دارایی شما باید همیشه در اولویت باشد، انتخاب جفت ارزهای معاملاتی می تواند بر اساس آنچه صرافی مورد اعتماد شما ارائه می دهد؛ به جای سپرده گذاری در صرافی که به آن اعتماد ندارید، باشد. بنابراین باید بررسی کنید که آیا یک صرافی رمزنگاری که انتخاب کرده اید به شما امکان داد و ستد ارزهای انتخابی خود را می دهد یا خیر و آیا می توانید از آن یک ارز خاص به عنوان ارز پایه استفاده کنید.

در صورتی که مورد دوم به شما اجازه نمی دهد که از ارز دیجیتال انتخابی خود به عنوان پایه استفاده کنید، باید روی تغییر به BTC/ETH/BNB یا هر مورد دیگری که می تواند برای این موضوع استفاده شود، تجدید نظر کنید. همچنین می توانید به صرافی دیگری نگاه کنید، در صورتی که گزینه های بیشتری داشته باشد که بتواند نیازهای شما را برآورده کند.

برخی از جفت ارزهای رمزنگاری در صرافی‌ها بیشتر از سایرین رایج هستند. به عنوان مثال، بیت کوین/ تتر (BTC/USD) و اتریوم/ تتر (ETH/USD) در بسیاری از صرافی ها و پلتفرم های کارگزاری در دسترس هستند.

3. هدف ترید شما چیست؟

در حین معامله به چه چیزی می خواهید برسید؟ آیا جفت ارزی می خواهید که بتواند فرصت های ترید بیشتری به شما بدهد؟ اگر به دنبال سود بیشتری هستید باید به سراغ جفت ارزی بروید و انتخاب کنید که بی ثبات است و ریسک بالاتری دارد؛ ولی در عوض سود بیشتری را به شما می‌رساند. از طرف دیگر، اگر ترجیح می دهید در بازاری کندتری معامله کنید، چه به دلیل شخصیت، سبک معاملاتی یا سطح تجربه، جفت ارزهایی با نوسانات کمتر می توانند بهترین گزینه برای شما باشند.

4. به حجم معاملات نگاه کنید.

اگر جفت ارزهای معاملاتی با حجم معاملات کم انتخاب کردید، مطمئن باشید که زمان زیادی طول خواهد کشید تا بتوانید معامله را ببندید. به همین دلیل است که ترید آلت کوین های با ارزش پایین ممکن است سودآور نباشد. آنها معمولاً به اندازه محبوب ترین سکه های با ارزش بازار بزرگ فعالیت ندارند.

جفت ارزهای معاملاتی چگونه کار می‌کنند؟

5. به نقدینگی توجه کنید.

نقدینگی به سهولت معامله یک جفت ارزها اشاره دارد. معامله جفت‌ ارزهای غیر نقدشونده می‌تواند بر سود کلی شما تأثیر بگذارد. زیرا ممکن است انجام و بستن معاملات با قیمت دلخواه برای شما دشوار باشد.

عدم توانایی در انجام معاملات با قیمت دلخواه خود مشکلی بزرگ است که در نهایت می تواند منجر به زیان قابل توجهی شود. ما به معامله گران روزانه توصیه می کنیم که از دارایی های غیر نقدشونده یا مبادلات با نقدینگی کم خودداری کنند.

6. نوسانات را بررسی کنید.

بدیهی است که هر چه نوسانات جفت معاملاتی منتخب شما بیشتر باشد، ریسک بالاتری خواهد داشت. از سوی دیگر، هر چه نوسانات بیشتر باشد، می‌توانید معاملاتی بیشتری را در مدت زمان معین انجام دهید. می‌توان این طور بیان کرد که نوسان بهترین دوست معامله‌گر است اگر با مدیریت ریسک درست معامله شود. اگر در مورد توانایی‌های معاملاتی خود کاملاً مطمئن نیستید، به جای انتخاب جفت‌ارزهای معاملاتی بسیار ناپایدار در میان آلت‌کوین‌های تازه ساخته شده، به ارزهای دیجیتالی که مدت زیادی در بازار ارز دیجیتال وجود دارد مراجعه کنید. اما اگر در مورد جفت معاملاتی انتخابی خود مطمئن هستید و کاملاً مطمئن هستید که می توانید آنها را با سود و نه با ضرر معامله کنید، پس جای نگرانی ندارید. با این حال، اگر هنوز تجربه کافی ندارید، ممکن است تصمیم عاقلانه‌ای باشد که به سکه‌هایی با نوسانات نسبتاً کمتر پایبند باشید.

برای کسب سود، منتظر حرکت های صعودی نباشید

با جفت‌ ارزهای دیجیتال، می‌توانید با گرفتن یک موقعیت کوتاه با کاهش قیمت در بازار و یک موقعیت خرید با افزایش آن، سود کسب کنید. برای بدست آوردن سود لازم نیست تا زمانی که بازار یک دوره صعودی طولانی داشته باشد صبر کنید. ترید جفت ارزهای دیجیتال آنطور که خواندید ساده و مستقیم نیست. بنابراین، باید وقت خود را صرف تسلط بر انواع مختلف تجزیه و تحلیل، تکنیک های ترید و شیوه های مدیریت ریسک، در کنار سایر مهارت ها کنید. تا شانس برتری داشته باشید.

جمع بندی:

در نتیجه جفت‌ ارزهایی معاملاتی ارزهایی هستند که یک ارز دیجیتال در برابر یک ارز دیجیتال دیگر ارزش گذاری می شود. و می تواند با یکدیگر معامله شود. جفت ارزهای معاملاتی نقش اساسی در اقتصاد کریپتو ایفا می کنند. این روزها صدها جفت معاملاتی ارائه می شود که به معامله گران اجازه می دهد تصمیمات آگاهانه بگیرند، قیمت های بهتری پیدا کنند و تعداد بیشتری از معاملات را انجام دهند.

برچسب:
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

نظرات