بهترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه گذاری در سال 2023

بهترین ارز دیجیتال برای سرمایه گذاری 2023

دسته بندی : آموزش ارز دیجیتال 22 اسفند 1401

بهترین ارز دیجیتال برای سرمایه گذاری در سال 2023 کدام‌اند؟ چه ارزهایی را باید در سال 2023 بخریم؟ شاید این سوالات ذهن شما را هم به خود درگیر کرده باشد؛ نه تنها شما بلکه ذهن اکثر مبتدیان و تازه واردان به این حوزه درگیر چنین سوالات است.
البته حق با شماست؛ زیرا از بیت‌کوین و اتریوم گرفته تا دوج کوین و تتر، هزاران ارز دیجیتال مختلف دیگر وجود دارد که بازار ارز دیجیتال را متنوع‌تر و هیجان انگیز‌تر و در عین حال انتخاب برای سرمایه گذاری را سخت‌تر کرده است. در نهایت ما در این مقاله از ارز هشت سعی کردیم برای کمک به شما و رفع این سردرگمی، 10 تا از بهترین و مهم ترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه گذاری در سال 2023 باتوجه به ارزش کل بازار آنها یا ارزش کل سکه‌های در گردش، معرفی کنیم. اما توجه داشته باشید؛ این لیست صرفا به منظور سیگنال و پیشنهاد سرمایه گذاری نیست بلکه راهنمایی برای تصمیم گیری بهتر شماست؛ بنابراین قبل از خرید هر ارزی تحلیل و تحقیق کامل را انجام داده و تصمیم نهایی را با آگاهی برای سرمایه گذاری بگیرید.

بهترین ارز دیجیتال برای سرمایه گذاری

جهت تشخیص و شناسایی بهترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه گذاری باید به نکات اولیه زیر توجه کنید.

  • در ابتد باید امنیت ارز دیجیتال بررسی شود؛ زیرا یکی از مهم‌ترین فاکتورهای شناخت بهترین ارز دیجیتال برای سرمایه گذاری است.
  • دومین نکته، حائز اهمیت پشتیوانه ارز دیجیتال می‌باشد. بهتر است؛ ارز هایی را انتخاب کنید که تکیه‌گاهی امن برای سرمایه گذاری شما مشخص کرده باشند.
  • سومین نکته، اهداف و چشم اندازهای ارز دیجیتال است، بهترین ارزهای دیجیتال طبق پلتفرم خود برای آینده اهداف و برنامه‌های مشخصی دارند و طبق آن عمل می‌کنند.

در ادامه به 10 تا از بهترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه گذاری می‌پردازیم.

1. بیت کوین (BTC)

ارزش بازار:433.2 میلیارد دلار

قیمت بیت کوین با تبدیل شدن آن به یک ارز شناخته شده به شدت رشد و محبوبیت پیدا کرد. در می 2016، شما می‌توانستید یک بیت کوین را با قیمت حدود 500 دلار خریداری کنید؛ اما در حال حاضر در ماه مارس 2023، قیمت هر بیت کوین حدود 22436 دلار می‌باشد. در رتبه بندی ارزهای دیجیتال بر اساس ارزش کل بازار، بیت کوین در رتبه اول این لیست قرار دارد.

بیت کوین (BTC) رمز ارز اصلی در بازار ارز دیجیتال است که توسط شخصی ناشناس به اسم مستعار ساتوشی ناکاموتو (satoshi nakamoto) توسعه یافته و در سال 2008 منتشر شده است. می‌توان گفت بیت کوین  یکی از بهترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه گذاری در این بازار مالی است. این ارز دیجیتال به صورت غیر متمرکز است؛ یعنی تحت نظر هیچ نهاد دولتی قرار ندارد. قیمت بیت کوین صرفاً توسط بازار تعریف می‌شود. همچنین کاربران می‌توانند بیت کوین را از طریق صرافی‌های ارز دیجیتال خریداری کنند.
بلاکچین بیت کوین از الگوریتم اجماع اثبات کار (Proof of Work) پیروی می‌کنند که درآن گره‌ها با استفاده از این الگوریتم، تراکنش‌ها را تایید و بلوک‌های جدید را ایجاد کرده و باعث امنیت و سرعت شبکه می‌شوند.

  • ارز دیجیتال بیت کوین قابلیت استخراج را دارد و به فردی که در استخراج بیت کوین شرکت می‌کند، ماینر بیت‌کوین گفته می‌شود.
  • از امن ترین کیف پو‌ل‌ها برای نگه‌داری بیت کوین می‌توان به کیف پول‌های سخت افرای آفلاین مانند لجر (Ledger)، آرموری (Armory)، کیف پول الکتروم (Electrum) اشاره کرد.

مشاهده قیمت لحظه ای بیت کوین

2. اتریوم (ETH)

ارزش بازار :191.7 میلیارد دلار

ارز دیجیتال اتریوم نیز رشد فوق العاده‌ای را در این چند سال اخیر تجربه کرده است. از آوریل 2016 تا پایان مارس 2023، قیمت آن از حدود 11 دلار به حدود 1,566 دلار رسید وتا به الان 14754 درصد افزایش داشته است. در رتبه بندی ارز دیجیتال بر اساس ارزش بازار، این ارز در رتبه دوم قرار دارد.

ارز دیجیتال اتریوم با نماد تخصصی (ETH) دومین ارز دیجیتال محبوب بعد از بیت کوین است. این رمز ارز دارای بلاکچین غیر متمرکز ( بدون نظارت هیچ نهاد دولتی) و منبع باز می‌باشد. یک ویژگی منحصر به فرد این شبکه استفاده از قرارداد هوشمند است. همچنین در شبکه بلاکچین این رمز ارز امکان پیاده سازی و اجرای نرم افزارهای غیر متمرکز(DApp) نیز وجود دارد.
در شروع فعالیت بلاکچین اتریوم مانند بلاکچین بیت کوین از الگوریتم اجماع اثبات کار (POW)استفاده می‌‌شد که امکان استخراج اتریوم از شبکه فراهم بود اما با بروز رسانی و طراحی شبکه اتریوم 2 (ETH 2.0)  شبکه از الگوریتم اثبات کار به الگوریتم اثبات سهام (Proof Of Stake) تغییر کرد. با این تغییر سرعت تراکنش‌ها افزایش و کارمزد تراکنش‌ها در شبکه نیز کاهش یافت. بعد از ارتقای اتریوم 2 (ETH 2.0) قابلیت استخراج دیگر در شبکه ها اترویوم وجود ندارد. در اثبات سهام، اعتبارسنج‌ها یا گره‌ها باید توکن محلی اتریوم را خریداری کنند؛ سپس بر اساس دارایی موجود در شبکه توانایی مشارکت نیز دارند.

در حال حاضر بلاکچین اتریوم میزبان اکثر برنامه‌های مهم مانند صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX)، پروتکل‌های مالی غیرمتمرکز (DeFi)، توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT)، سازمان‌های مستقل غیرمتمرکز (DAO) و انواع توکن‌های محبوب مانند یونی سواپ(UNI)، شیبا (SHIB)، اتریوم نیم سرویس (ENS) و ارز دیجیتال بومی خود (ETH) می باشد.

نکات مهم

  • بلاکچین اتریوم بعد از ارتقا به تریوم 2 (ETH 2.0) قابلیت اسخراج ندارد.
  • از محبوب ترین کیف پول‌های اتریوم می‌توان به کیف پول‌های سخت افزاری لجر نانو ( Ledger Nano X) ترزور (Trezor)، کیف پول متامسک (MetaMask) و کیف پول تراست ولت (Trust Wallet) اشاره کرد.

برای خرید و فروش اتریوم اینجا کلیک کن.

ارز دیجیتال چی بخرم؟

3. تتر (USDT)

ارزش بازار: 71.5 میلیارد دلار

در حال حاضر ارز دیجیتال تتر (USDT) بر اساس ارزش کل بازار در رتبه سوم  قرار دارد.

برخلاف دیگر ارزهای دیجیتال، تتر (USDT) یک استیبل کوین است. به این معنی که توسط ارزهای فیات مانند دلار آمریکا و یورو پشتیبانی می‌شود و ارزش خود را با یکی از ارز‌های فیات حفظ می‌کند. در نهایت می‌توان گفت، نوسانات قیمت در تتر نسبت به سایر ارزهای دیجیتال ثابت‌تر است. این استیبل کوین برای سرمایه‌گذارانی که نسبت به نوسانات شدید سایر توکن‌ها محتاط هستند، بسیار مناسب است.

تتر در حال حاضر بزرگترین استیبل کوین از نظر ارزش بازار است و به طور مرتب توسط مردم به عنوان پوشش تورم استفاده می‌شود. توکن‌های USDT بر روی چندین بلاکچین از جمله؛ لیکوئید نتورک (Liquid Network)، امنی (Omni)، ترون (Tron )، سولانا (Solana)، بیت‌کوین (Bitcoin )نیز وجود دارند.

رمزارز تتر (USDT) نیز اغلب سوزانده می شوند تا تعداد توکن‌های موجود در یک بلاک چین خاص کاهش یابد. تترها حتی می‌توانند به طور موقت توسط خزانه داری تتر نگهداری شوند و یا از عرضه در گردش حذف شوند و بعداً در پاسخ به تقاضای جدید بازار دوباره منتشر شوند.

برای خرید و فروش تتر و مشاهده قیمت لحظه ای تتر اینجا کلیک کن

4. سکه بایننس (BNB)

ارزش بازار : 45.2 میلیارد دلار

قیمت BNB در سال 2017 فقط 0.10 دلار بود اما در ماه مارس 2023، قیمت آن به حدود 286 دلار افزایش یافت ؛ یعنی 303،157 درصد افزایش یافته است. توکن بایننس (BNB) بر اساس ارزش کل بازار در رتبه چهارم ارزهای دیجیتال قرار گرفته است.

بایننس (BNB) ارز دیجیتال بومی اکوسیستم بایننس است که در اواسط سال 2017 با ارزش گذاری هر توکن 0.10 دلار راه اندازی شد. این توکن برای بازاریابی و توسعه صرافی ارز دیجیتال بایننس (Binance) مورد استفاده قرار می‌گرفت.
امروزه با استفاده از بایننس کوین می‌توانید کارمزد صرافی بایننس را پرداخت کنید. در نهایت می‌توان گفت این سکه‌ها برای معامله‌گران در صرافی بایننس بسیار مفید و ارزشمند است. بایننس توکن به طور کلی با دو بلاکچین ، بایننس چین (BNB Chain) و بایننس اسمارت چین (BNB Smart Chain) در تعامل است و از الگوریتم تحمل خطا (Byzantine Fault-Tolerance) استفاده می‌کند.

نکات مهم:
  • توکن بایننس برخلاف اتریوم و بیت کوین قابلیت استخراج ندارد.
  • برخی از بهترین کیف پول های توکن بایننس(BNB) عبارت اند از: کوینمی والت (Coinomi Wallet)، تراست ولت ( Trust Wallet)، کیف پول لجر (Ledger Nano S)، متامسک (MetaMask)، اتمی والت ( Atomic Wallet)

ارز دیجیتال بایننس (BNB) را از اینجا خریداری کنید.

5. ریپل (XRP)

ارزش بازار: 18.56 میلیارد دلار

در ابتدای سال 2017، قیمت ریپل (XRP) 0.006 دلار بود اما درماه مارس 2023، قیمت آن به حدود 0.36 دلار رسید که معادل 6204 درصد رشد بوده است. ارز دیجیتال ریپل(XRP) بر اساس ارزش بازار در رتبه ششم ارزهای دیجیتال قرار گرفته است.
ریپل به عنوان یک جایگزین سریعتر، ارزانتر و بسیار مقیاس پذیرتر از بیت کوین (BTC)، راه اندازی شده است. بلاکچین ریپل منبع باز، بسیار مقاوم و ایمن است و تراکنش های ریپل (XRP) را در 4 ثانیه انجام می‌دهد و در کل شبکه می تواند به طور مداوم بیش از 1500 تراکنش در ثانیه را انجام دهد. برخلاف بیت کوین و اکثر ارزهای دیجیتال دیگر، ریپل(XRP) از مکانیسم‌های اجماع غیرمتمرکز مانند اثبات کار (POW)یا اثبات سهام(POS) استفاده نمی‌کند؛ بلکه از الگوریتم جامع و منحصر به فرد خود یعنی الگوریتم اجماع بلاکچین ریپل تراکنش‌ها را تایید می‌کند. با استفاده از این الگوریتم اجماع تایید تراکنش ها انرژی کمتری نیاز داشته و همانطور که اشاره شد سرعت آن بیشتر از ارزهای دیجیتال دیگر است و همچنین کارمزد کمتری نسبت به سایر شبکه‌ها دارد.

  • ارز دیجیتال ریپل را نمی‌توان استخراج کرد.
  • ارز دیجیتال ریپل را در کیف پول تراست ولت یا در کیف پول های سخت افزاری مانند تروزور (Trezor)و لجر (Ledger) می‌توان ذخیره کرد.
  • اگر ریپل دارید، می‌توانید از آن برای تراکنش‌های سریع و ارزان استفاده کنید یا آن را با سایر ارزهای رمزنگاری محبوب، از جمله تتر (USDT)، بیت‌کوین (BTC)، اتریوم (ETH) و غیره معامله کنید.

برای خرید و فروش ریپل اینجا کلیک کنید.

6.کاردانو (ADA)

ارزش بازار: 11.6 میلیارد دلار

توکن کاردانو (ADA ) در مقایسه با سایر ارزهای دیجیتال بزرگ رشد نسبتاً کمی داشته است. در سال 2017، قیمت کاردانو  0.02 دلار بوده است و در ماه مارس 2023، قیمت آن 0.33 دلار رسید. که افزایشی 1712 درصدی را تجربه کرده است. ارز دیجیتال کاردانو(ADA) بر اساس ارزش کل بازار در رتبه هفتم ارز دیجیتال قرار گرفته است.

کاردانو یک بلاکچین منبع باز و غیر متمرکز است که خود را به عنوان بلاکچین نسل سوم و رقیب اتریوم 2 معرفی کرده است. ارز دیجیتال کاردانو به دنبال حل مشکلات مقیاس پذیری و معاملات ارزان و سریع، راه اندازی شده است. علاوه بر این این شبکه از قرار داد هوشمند استفاده می‌کند. آدا (ADA ) توکن بومی بلاکچین کاردانو است که برای انجام کار های مربوط به شبکه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این بلاکچین از الگوریتم اجماع اثبات سهام (POS) استفاده می‌کند و اعتبارسنج‌های این بلاکچین برای فعالیت در شبکه و داشتن اختیارات جهت تایید تراکنش ها باید توکن شبکه، یعنی آدا (ADA )را در اختیار داشته باشند. علاوه بر این داراندگان این توکن می‌توانند در استخر سهام توکن های خود را وام بدهند و از این کار سود دریافت کنند.

نکات مهم:
  • ارز دیجیتال کاردانو قابلیت استخراج ندارد.
  • کیف پول هایی مخصوص کاردانو (Cardano) عبارت‌اند از: کیف پول ددالوس (Daedalus)، کیف پول یوروی (Yoroi)، کیف پول نامی (NAMI) کیف پول تروزور (Trezor Model T)

برای خرید ارز دیجیتال کاردانو اینجا کلیک کنید

7. دوج کوین (DOGE)

ارزش بازار: 9.8 میلیارد دلار

قیمت دوج کوین( Dogecoin) در سال (2017)  0.0002 دلار بوده است و در مارس 2023، قیمت آن به 0.073 دلار رسید؛ که 40761٪ افزایش پبدا کرده است. میم کوین دوج کوین( DOGE) بر اساس ارزش کل بازار در رتبه نهم ارزهای دیجیتال قرار گرفته است.

دوج کوین اولین ارز دیجیتال الهام گرفته از میم یا “memecoin” است که در سراسر جهان محبوبیت پیدا کرده، تراکنش‌ها در شبکه دوج‌کوین با استفاده از مکانیسم اجماع اثبات کار (PoW) درست مانند بیت‌کوین تأیید می‌شوند. برای استخراج دوج کوین ،  گره‌ها با استفاده از ماینر یک مسئله پیچیده ریاضی را برای تایید تراکنش حل می‌کنند و سریع ترین ماینری که توانست مسئله را حل کند یک بلوک جدید به پلتفرم دوج کوین اضافه می‌کند.  در نتیجه شبکه دوج کوین به عنوان پاداش به ماینر های خود 1000 ارز دیجیتال دوج کوین داده و اینگونه است که دوباره دوج کوین در شبکه به گردش در میاید.

  • ارز دیجیتال دوج کوین قابلیت استخراج دارد.
  • کیف پول های مخصوص دوج کوین عبارتند از : تراست ولت (Trust wallet)، اتمیک والت (Atomic wallet)، کیف پول لجر(Ledger) و کیف پول ترزور(Trezor)

برای قیمت لحظه ای دوج کوین اینجا کلیک کنید.

بهترین ارز های دیجیتال برای سرمایه گذاری

8.پالیگان (MATIC)

ارزش بازار: 9.8 میلیارد دلار

قیمت اولیه پالیگان(MATIC) در زمان عرضه اولیه 0.00263 دلار بوده که در حال حاضر ارز دیجیتال پالیگان (MATIC) با 46594 درصد رشد، 1.13 دلار معامله می‌شود. ارز دیجیتال پالیگان(MATIC)  بر اساس ارزش کل بازار در رتبه هشتم ارزهای دیجیتال قرار مگرفته است.

این پروژه برای حل مشکلات مختلف شبکه اتریوم (سرعت، هزینه، توان عملیاتی کم و غیره) طراحی شده است و هدف آن ارائه چارچوبی ساده تر برای ایجاد شبکه‌های به هم پیوسته است که مقیاس پذیری، کارایی و عملکرد اتریوم را بدون به خطر انداختن امنیت، بهبود می‌بخشد.

پالیگان(Polygon) که قبلاً به عنوان Matic Network شناخته شده در سال 2017 تأسیس شد و یک رمزارز نسبتاً محبوب در بین رمز ارزها است. این شبکه به عنوان یک راه حل لایه ۲ برای اتریوم طبقه بندی می شود و به عنوان یک زنجیره جانبی برای بهبود سرعت و کاهش هزینه تراکنش ها عمل می‌کند. بر خلاف اتریوم، Polygon از الگوریتم اجماع اثبات سهام (PoS) استفاده می‌کند که در آن اعتبارسنجی‌ها می‌توانند توکن‌های MATIC را برای اعتبارسنجی تراکنش‌ها و ارتقا شبکه به اشتراک بگذارند.

نکات مهم:
  • ارز دیجیتال پالیگان قابلیت اسخراج ندارد؛ اما اعتبار سنج‌ها می‌توانند با به اشتراک گذاشتن توکن MATIC تراکنش‌ها را تایید و پاداش دریافت کنند.
  •  رمز ارز MATIC توسط کیف پول‌های مختلفی پشتیبانی می‌شود. مانند: تراست ولت( Trust Wallet)، متامسک (MetaMask) و محبوب ترین کیف پول های سخت افزاری مانند لجر( Ledger) و ترزور( Trezor)

برای خرید و فروش پالیگان و مشاهده قیمت لحظه اینجا کلیک کنید.

9. بایننس یو اس دی (BUSD)

ارزش بازار: 8.85 میلیارد دلار

ارز دیجیتال بایننس یو اس دی (BUSD) بر اساس ارزش بازار در رتبه 10 بازار ارزهای دیجیتال قرار گرفته است.

بایننس یو اس دی (BUSD) یک استیبل کوین است که در سپتامبر 2019 راه اندازی شد. این استیبل کوین با نسبت 1:1 به دلار آمریکا (ارز فیات) متصل شده است. سکه بایننس یو اس دی (BUSD) به طور مشترک توسط صرافی ارزهای دیجیتال بایننس(Binance) و پکسوس( Paxos) به رسمیت شناخته شده که استیبل کوین خود به نام Pax dollar یا USDP را نیز منتشر می کند. از آنجایی که BUSD یک ارز دیجیتال وابسته به دلار است، به طور فعال برای پرداخت های آنلاین و همچنین معاملات ارزهای دیجیتال استفاده می شود.

نکات مهم:
  • ارز دیجیتال بایننس یو‌اس‌دی(BUSD) قابلیت استخراج ندارد.
  • برخی از کیف‌پول‌های برتر این ارز عبارت ‌اند از: تراست ولت(Trust Wallet)، لجر (Ledger)، متا مسک (MetaMask) و کیف پول کوینومی (Coinomi)
  • می‌توانید از سکه‌های BUSD برای خرید کالاها و خدمات، ذخیره‌سازی ارزش، گرفتن وام‌های رمز ارزی، ترید در برابر سایر دارایی‌های کریپتو، موارد دیگر استفاده کرد.

بایننس یو اس دی را همین الان از سایت ارز هشت بخرید.

10سولانا (SOL)

ارزش بازار :7.9 میلیارد دلار

ارز دیجیتال سولانا(SOL) بر اساس ارزش کل بازار در رتبه‌ یازدهم ارزهای دیجیتال قرار گرفته است.

سولانا (SOL) یک بلاک چین نسل سوم است که در دستیابی به سه هدف مهم، امنیت، مقیاس‌پذیری و عدم تمرکز تلاش می‌کند.

سولانا (Solana) با امکان ایجادنرم افزارهای غیر متمرکز (DApps) کارآمد، به طور گسترده به عنوان رقیب مستقیم اتریوم شناخته می‌شود. در حالی که مشکلات مقیاس پذیری اتریوم از طریق بلاک چین های لایه 2 حل می شد، سولانا قصد دارد با ایجاد یک زیرساخت بسیار بهبود یافته، که قادر به ارائه تراکنش های مقرون به صرفه و سریع تر باشد، بر مشکلات خود غلبه کند.

ارز دیجیتال سولانا از یک الگوریتم اجماع ترکیبی خلاقانه استفاده می‌کند که سیستم اثبات سهام (PoS) معمولی را با مکانیزم جدید اثبات تاریخ (PoH) ترکیب می کند. در بلاکچین سولانا در هر 400 میلی ثانیه بلوک‌های جدید به شبکه اضافه می‌‌شود. الگوریتم اثبات تاریخ (PoH) نقش کلیدی در عملکرد سولانا (Solana) ایفا می کند. الگوریتم اثبات تاریخ یک تابع تأخیر قابل تأیید با فرکانس بالا است؛ این تابع برای ارزیابی، به تعداد مشخصی از مراحل متوالی نیاز دارد تا اعتبار خروجی تایید شود. از سوی دیگر، از الگوریتم اجماع اثبات سهام (PoS) برای امنیت شبکه نیز استفاده می‌شود.

نکات مهم:
  • قابلیت استخراج ارز دیجتال سولانا وجود ندارد اما امکان اینکه سکه‌های سولانا(SOL) خود را به اشتراک بگذارید و پاداش های کسب کنید نیز فراهم است.
  • برخی از بهترین کیف پول‌های ارز دیجیتال(SOL) عبارت‌اند از: کیف پول سولاریوم ولت(Solareum Wallet)، کیف پول اتمیک (Atomic)، کیف پول تراست ولت (Trustee Wallet)

برای خرید و فروش ارز دیجیتال سولانا و قیمت لحظه ای سولانا اینجا کلیک کن.

جمع بندی

همانطور که در ابتدا اشاره کردیم این مقاله صرفا معرفی بهترین ارز دیجیتال برای سرمایه گذاری به شما بوده است. در نتیجه تصمیم نهایی و تحقیق قبل از سرمایه گذاری به عهده خود شماست. امیدوارم این مقاله تا حدودی شما را با بهترین ارز دیجیتال برای سرمایه گذاری در سال 2023 آشنا کرده باشد. اگر تجربه ای در خصوص سرمایه گذاری در ارز دیجیتال دارید؛ حتما در بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

برچسب:
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

نظرات