برنامه ترید (Trading plan) چیست؟

برنامه ترید چیست؟

دسته بندی : آموزش ارز دیجیتال 27 فروردین 1402

داشتن یک برنامه معاملاتی مستحکم و خوب برای معاملات بازار ضروری است. یک برنامه معاملاتی موثر، سبک معاملاتی، تحمل ریسک، درک احساسات بازار، قوانین ورود و خروج واضح و اسپرد معاملات را در نظر می‌گیرد.  بنابراین فرقی نمی‌کند که در حال انجام چه معامله ای هستید مهم این است که تدوین یک برنامه ترید را برای شناسایی معاملات موثر و سرمایه گذاری بر روی آنها بدون ایجاد مانع ضروری بدانید. ما در این مقاله شما را با نگاهی گام به گام به نحوه طراحی کردن یک برنامه معاملاتی ارزهای دیجیتال و در عین حال پوشش تمام مزایای این چارچوب استراتژیک ضروری برای معامله گران آگاه خواهیم کرد. همراه این مقاله از ارز هشت باشید.

برنامه ترید چیست؟

برنامه ترید همانطور که مشخص است طرحی برای معامله و خرید و فروش ارزهای دیجیتال است که تکنیک ها و استراتژی های معاملاتی شما را در چارچوبی منطقی سازماندهی می‌کند. این چارچوب ارزیابی دوام معاملات و تمرکز بر نقاط قوت معاملاتی خود را آسان می‌کند.

می‌توان گفت برنامه ترید شما نقشه ریسک، تمرکز بازار، تحلیل و رویکرد استراتژیک شما است. هر معامله‌گری به برنامه‌ای نیاز دارد تا بتواند با اطمینان در بازارهای ارزهای دیجیتال حرکت کند. تکنیک‌ها، الگوها و استراتژی‌های معاملاتی بی‌شماری با سوابق موفقیت‌آمیز وجود دارد، اما تنها تعدادی از آنها ممکن است با نگرش، تخصص و تجربه هر معامله‌گری مطابقت داشته باشند. یک برنامه ترید تمرکز شما را تقویت می‌کند و شما را با انگیزه نگه می‌دارد و همچنین با آن می‌توانید ریسک های معاملاتی را بهتر مدیریت کنید و نتایج ثابت تری کسب کنید. در نهایت معاملات خود را  برنامه ریزی کنید و سپس طرح خود را معامله کنید.

درک برنامه ترید

طرح های معاملاتی را می‌توان به روش های مختلف برنامه ریزی کرد. سرمایه گذاران معمولاً برنامه ترید خود را بر اساس اهداف شخصی خود سفارشی می‌کنند. برنامه های معاملاتی بسیار طولانی و مفصل هستند، به خصوص برای معامله گران فعال روزانه یا معامله گران نوسان. آنها همچنین می‌توانند بسیار ساده باشند، مانند سرمایه‌گذاری که فقط می‌خواهد هر ماه به صورت خودکار سرمایه‌گذاری کند.

مزایای داشتن یک برنامه ترید

یک برنامه ترید به معامله گر از کاهش ریسک گرفته تا از بین بردن ترس و محافظت سرمایه خود در برابر طمع، می‌تواند قدرت ببخشد. همچنین باید اشاره کرد که یک برنامه ترید خوب، ممکن است موفقیت را تضمین نکند، اما مطمئناً سهم قابل توجهی در آن دارد.

در ادامه به مرور کلی از داشتن مزایای اصلی یک برنامه ترید ارز دیجیتال مبتنی بر رویکرد منحصر به فرد و اهداف شخصی شما می‌پردازیم.

نظارت دقیق بر عملکرد

داشتن یک برنامه ترید، تعامل بازار مالی با استراتژی معاملاتی شما را هماهنگ می‌کند. همچنین به شما یک محیط کنترل شده را می‌دهد که در آن می‌توانید نتایج اندازه گیری شده را استخراج کنید. در نهایت برنامه ترید به شما امکان می‌دهد عملکرد و اهداف معاملاتی خود را ردیابی کنید و در عین حال تنظیماتی را برای بهبود نتایج بالقوه انجام دهید.

یک برنامه خوب تمام موقعیت های معاملاتی شما را ثبت می‌کند و ویژگی های استراتژی شما را فهرست می‌کند. این جزئیات می‌تواند شامل نوع تحلیل تکنیکال مورد استفاده و تجزیه و تحلیل بنیادی مرتبط برای هر ترید لیست شده باشد. به این ترتیب، اصلاح رویکرد خود و بهبود شانس خود برای ورود و خروج از معاملات موفق آسان تر می‌شود.

ترید بدون احساس

استفاده از یک برنامه ترید ارز دیجیتال، استرس زیادی را که می‌تواند همراه با معاملات بدون برنامه باشد، را از بین می‌برد. هنگامی‌که یک برنامه معاملاتی ایجاد کردید، می‌توانید مراحل لازم را برای تجزیه و تحلیل عینی حرکات قیمت دنبال کنید. همچنو طمع که اغلب به ترید پرخطر دامن می‌زند، از بین رفته و این امکان را به شما می‌دهد با اطمینان خاطر وارد موقعیت‌های مختلف بازار شوید. در نتیجه میتوان گفت : برنامه ترید، مجموعه قوانین سازمان‌یافته‌ای است که بدون احساسات، عجله یا اطلاعات نامربوط در این بازار ایجاد شده است.

قابل ذکر است که نوسانات بالا و جریان سریع اخبار تأثیر قدرتمندی بر بازارهای ارزهای دیجیتال دارد.در نتیجه شما میتوانید به راحتی در احساسات بازار غرق شوید و مسیر چشم انداز معاملات خود را از دست بدهید. همچنین میتواند منجر به تصمیم گیری هیجانی شود. بنابراین شما با داشتن یک برنامه از پیش نوشته شده تمرکز را برای ماندن در محدوده یک استراتژی متفکرانه فراهم می‌کنید.

انضباط معاملاتی برای بینش بیشتر

تنها از طریق آزمون و خطا و ارزیابی دقیق برنامه ترید خود خواهید فهمید که کدام استراتژی ها طلایی هستند؛ زیرا هر استراتژی معاملاتی قابل اعتماد قبل از اینکه برای پیش بینی موفقیت استفاده کنید نیاز به آزمایش و تنظیم دارد. آزمایش مستلزم نظم و انضباط معاملاتی، تکرار الگوها و شاخص های امیدوارکننده و ورود به شرایط مشابه بازار است.

تحقیقات بازار سازمان یافته

یک استراتژی معاملاتی به خوبی تعریف شده شامل تحقیقات بازار جامع است. با یک بازار معاملات مداوم، زمان بسیار کمی‌برای توقف و تجزیه و تحلیل حرکات بازار وجود دارد. شما نه تنها جریان ثابت اطلاعات ارائه شده توسط تحلیل بنیادی را فاکتور می‌گیرید، بلکه الگوهای معاملات، لغزش و ریسک را نیز تحلیل می‌کنید.

تنها راه برای سازماندهی ماندن این است که از قبل یک برنامه ترید خاص طراحی کرده باشید. اطمینان حاصل کنید که برنامه معاملاتی شما حاوی تمام عواملی است که برای ارزیابی دوام معاملات استفاده می‌کنید. اینها شامل معیارهای تحقیقات بازار، منابع خبری و هر شاخص ترجیحی دیگری است.

مدیریت ریسک مسئول

برنامه ترید مانع از معامله بیش از حد می‌شود. هیچ راهی برای جلوگیری از از دست دادن معاملات در برخی مواقع وجود ندارد. با این حال، مدیریت ریسک در هر معامله یک راه حل ساده برای جلوگیری از رشد تصاعدی زیان پرتفوی است. شما نمی‌توانید انتظار داشته باشید که هر بار زمان بندی را درست انجام دهید. پس باید از یک نسبت ریسک به پاداش ثابت پیروی کنید، به توقف ضررهای معقول پایبند باشید یا معاملات را به درصدی از سرمایه معاملاتی خود محدود می‌کنید، تعیین خط مشی خود برای مدیریت ریسک تضمین می‌کند که شما مسئولانه معامله می‌کنید.

دانستن اینکه چه زمانی نباید معامله کرد

پیروی از یک برنامه معاملاتی از پیش تعیین شده شما را از باز کردن معامله در زمان های نامناسب باز می‌دارد. وقتی بازار فرصت‌های کمی‌را ارائه می‌کند، معاملات بی‌معنا به سرعت سود روزهای موفق شما را از بین می‌برد. محدوده معاملاتی که در برنامه معاملاتی شما تعیین شده است، زمان را برای تجزیه و تحلیل الگوها و فرصت های معاملاتی آزاد می‌کند. هدف شما معامله در زمانی است که می‌دانید به جای اتلاف وقت و پول، مزیت آماری مبتنی بر بینش دارید.

چگونه برنامه ترید برای سرمایه خود بنویسیم ؟

تغییر یک برنامه ترید

برنامه های معاملاتی به معنای اسنادی هستند که به خوبی توسط معامله گر یا سرمایه گذار فکر،  تحقیق و نوشته شده است و به عنوان نقشه راهیست برای آنچه که باید انجام دهند تا از بازارها سود ببرند. برنامه ها نباید هر بار که ضرر یا مشکلی پیش می‌آید تغییر کنند. تحقیقاتی که برای تهیه برنامه انجام می‌شود باید به آماده سازی معامله گر برای فراز و نشیب های سرمایه گذاری و ترید کمک کند. برنامه های معاملاتی تنها در صورتی باید تغییر کنند که روش بهتری برای ترید یا سرمایه گذاری تدبیر شود. اگر مشخص شد که یک برنامه ترید، کار نمی‌کند، باید آن را کنار گذاشت.

چگونه یک برنامه ترید ایجاد کنیم؟

در ادامه به تفکیک گام به گام از نحوه نوشتن و ایجاد یک برنامه ترید که شما را برای بهترین شانس موفقیت آماده می‌کند؛ می‌پردازیم.

مرحله 1: اهداف، رویکرد و زمان در دسترس برای ترید خود را اصلاح کنید

اهداف معاملاتی را مشخص کنید. به این ترتیب، شما از تمام بردهای کوچک در مسیر تبدیل شدن به یک معامله گر باتجربه و حرفه ای انگیزه  و از آنها یاد می‌گیرید. اهداف قابل دستیابی را با دوره های زمانی ثابت و واقعی ایجاد کنید. پس در نتیجه به برنامه ترید خود نگاهی بیندازید و بر اساس مدت زمانی که برای تمرکز در دسترس دارید، دوره های معاملات روزانه را به خود اختصاص دهید. برخی از سبک‌های معاملاتی به زمان معاملات بیشتری نسبت به سایر سبک‌ها نیاز دارند، بنابراین گزینه‌ها و در دسترس بودن خود را با دقت بسنجید.

مرحله 2: یک ژورنال ترید ایجاد کنید

از روز اول، شروع به ثبت موقعیت های ورود و خروج خود در یک مجله ترید کنید. از یک صفحه گسترده ذخیره شده به صورت آنلاین (در فضای ابری) استفاده کنید تا بتوانید از تمام دستگاه های خود به فعالیت ترید خود دسترسی داشته باشید و یک نسخه پشتیبان امن داشته باشید تا داده های شما هرگز از بین نرود. در صورت لزوم، از معاملات قابل توجه اسکرین شات بگیرید تا بعداً از آن یاد بگیرید. آنها را در ژورنال معاملاتی خود نیز نگه دارید.

ثبت فعالیت معاملات ارزهای دیجیتال بهترین راه برای آزمایش قابل اعتماد استراتژی های معاملاتی مختلف است. همچنین به شما این امکان را می‌دهد که تأثیر معادل سازی ها را در رویکرد خود اندازه‌گیری کنید.

مرحله 3: تجزیه و تحلیل هایی را تعیین کنید که برای شما بهترین کار را دارند

نوع تجزیه و تحلیلی را پیدا کنید که بهترین بینش بازار را به شما می‌دهد و به آنها پایبند باشید. از تحلیل های مقایسه ای مانند معیارهای روی زنجیره، تعداد تراکنش ها، آدرس های فعال و حتی عوامل اجتماعی و اقتصادی قابل پیش بینی، را از منابع خبری معتبر استفاده کنید.

روشی را که برای شما مناسب است روی کاغذ یا کامپیوتر یادداشت کنید و هرگز از اصلاح نقاط قوت خود دست نکشید. بسیاری از معامله‌گران باتجربه ارزهای دیجیتال، صفحه‌گسترده‌ای از معیارهای اساسی و فنی را به عنوان بخشی از برنامه معاملاتی خود نگه می‌دارند. این تکنیک ارزیابی روندها و رشد را در یک نگاه آسان می‌کند

مرحله 4: سبک های معاملاتی را مشخص کنید

تعیین اینکه کدام سبک استراتژی با رویکرد و شخصیت شما مطابقت دارد کار دشوار است؛ مگر اینکه سبک های معاملاتی مختلفی را امتحان کرده باشید. اگر قبلاً قدرت خود را در معاملات امتحان کرده‌اید، می‌دانید که آیا اسکالپینگ، معاملات روزانه، معاملات دامنه، معاملات نوسانی، موقعیت‌های معاملاتی یا آربیتراژ بین بورس را ترجیح می‌دهید.

اسکالپرها معاملات را هر بار برای چند ثانیه تا چند دقیقه نگه می‌دارند. معامله گران روزانه در بازه زمانی یک روز معامله می‌کنند و به ندرت یک شبه موقعیت دارند. معامله‌گران نوسانی، موقعیت‌های معاملاتی را طی چند روز تا هفته‌ها پس از روندها نگه می‌دارند، در حالی که معامله‌گران موقعیت معاملات خود را برای هفته‌ها، ماه‌ها یا سال‌ها حفظ می‌کنند.

مرحله 5: دوره زمانی خود را تعریف کنید

هر سبک و استراتژی معاملاتی یک دوره زمانی متفاوتی نیاز دارد. همانطور که در بالا ذکر شد، اسکالپرها معاملات را برای چند دقیقه نگه می‌دارند، در حالی که معامله گران نوسان ممکن است معاملات را برای روزها یا هفته ها انجام دهند. ممکن است متوجه شوید که دوره های معاملاتی طولانی تر شما را تا حدودی مضطرب می‌کند. اگر چنین است، ترجیح می‌دهید از موارد کوتاه تر استفاده کنید. همه چیز به نحوه معامله شما بستگی دارد.سبک معاملاتی شما، تا حد زیادی دوره زمانی شما را مشخص می‌کند. بنابراین، مدت زمان برنامه معاملاتی خود را مشخص کنید تا همیشه در رأس استراتژی و ریسک خود باشید.

مرحله 6: استراتژی های معاملاتی خود را ایجاد کنید

روی الگوهای قابل شناسایی که مبتنی بر دانش و تجربه شما هستند تمرکز کنید. با کمی‌زمان و تمرین، می‌توانید یاد بگیرید که چگونه شاخص هایی مانند RSI، باندهای بولینگر، میانگین متحرک، و بازنگری فیبوناچی را شناسایی کرده و از آنها استفاده کنید. از الگوها و شاخص‌های معاملاتی که بیشتر از همه می‌فهمید و به آنها اعتماد دارید، به عنوان نقطه شروع خود استفاده کنید، اما هرگز از یادگیری روش جدید دست نکشید.

هر یک از استراتژی های معاملاتی خود را گام به گام فهرست کنید و تا حد امکان جزئیات بیشتری را اضافه کنید. فهرستی قطعی از هر مرحله ای که برای باز کردن و بستن یک معامله موفق انجام می‌شود، تنظیم کنید. به عنوان مثال، یک استراتژی معاملاتی گام به گام، قیمت فعلی ارز دیجیتال، محرک معاملاتی برای اندیکاتورهای انتخابی شما و نقاط ورودی و خروجی مورد نظر شما را یادداشت می‌کند. این می‌تواند حتی برای ارزیابی دقیقه به دقیقه نیز اعمال شود.

مرحله 7: در مورد استراتژی مدیریت ریسک تصمیم بگیرید

درصدی از پرتفوی خود را که مایل به ریسک در هر معامله هستید، انتخاب کنید. همیشه در مورد میزان سرمایه گذاری تصمیم بگیرید که از آنچه که مایل به ریسک هستید بیشتر نباشد. بسیاری از معامله گران در عوض نسبت ریسک به پاداش را برای تصمیم گیری در مورد ارزش معاملات انتخاب می‌کنند. در این مورد، نسبت ریسک به پاداش 1:5 به این معنی است که ریسک 10 دلاری اتریوم به طور بالقوه 50 دلار سود در یک معامله ایجاد می‌کند. معاملاتی را تعیین کنید که با تحمل ریسک شما مطابقت دارند و آنها را در برنامه معاملاتی ارزهای دیجیتال خود یادداشت کنید.

قوانین خود را برای تخصیص به برنامه معاملاتی خود ایجاد کنید. مثال‌ها می‌تواند شامل موارد زیر باشد: از بیش از سه ضرر متوالی در یک معامله اجتناب کنید. اگر دو یا سه روز ضرر در معاملات دارید، بودجه معاملاتی خود را کاهش دهید. همیشه یک توقف ضرر تعیین کنید که ضرر معاملات شما را بر اساس ارزش پرتفویی که می‌خواهید ریسک کنید محدود می‌کند.

تحمل ریسک تا حد زیادی محدودیت های معاملاتی را تعیین می‌کند. با این وجود، می‌توانید درصدهایی مانند 5 تا 10 درصد از مبلغ معامله خود را برای کاهش زیان یا 1 درصد از سبد کلی خود تعیین کنید. حداکثر درصد ضرر قوانینی را به شما می‌دهد که باید از آنها پیروی کنید، در صورتی که در غیر این صورت تمایلی به قفل کردن ضرر ندارید. ریسک پذیری بر اساس معامله گران و گاهی بر اساس شرایط یا شرایط بازار متفاوت است. اگر پورتفولیوی شما 10 برابر افزایش یافته است، به طور طبیعی ممکن است احساس کنید. جسارت بیشتری برای افزایش محدودیت های معاملاتی دارد.

برای اطلاعات بیشتر در مورد مدیریت ریسک ارزهای دیجیتال مطالعه این مقاله به شما پیشنهاد می‌شود.

جمع بندی

به طور خلاصه، می‌توان گفت : هر معامله گر باید یک برنامه معاملاتی محکم و بر اساس مجموعه ای از قوانین و چارچوب های از پیش تعریف شده داشته باشد، نه بر اساس شهود یا احساسات. قابل ذکر است که کلید استفاده موفقیت آمیز از برنامه ترید ارزهای دیجیتال، این است که باید به چارچوب معاملاتی خود پایبند باشید. که پایبندی به برنامه معاملاتی شما مستلزم نظم و انضباط و صبر است. اگر با مشکلاتی روبرو شدید ناامید نشوید فقط متمرکز بمانید و به سفر خود به سمت موفقیت در ترید ادامه دهید.

برچسب:
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

نظرات