بازی های ارز دیجیتال(کسب درآمد از بازی های کریپتویی)

بازی های ارز دیجیتال/ کسب درآمد با بازی های ارز دیجیتال

دسته بندی : آموزش ارز دیجیتال 1 فروردین 1402

بازی های ارز دیجیتال، به عنوان یکی از پرطرفدارترین صنایع سرگرمی‌ در دنیا کریپتوکارنسی به شما امکان می‌دهند تا درآمد قابل توجهی کسب کنید. بازی‌هایی که می‌توان از آن‌ها به عنوان یک منبع درآمد استفاده کرد، شامل دو دسته اصلی هستند: بازی‌های آنلاین چند نفره و بازی‌های تک‌نفره .
در بازی‌های آنلاین چند نفره، شما با بازیکنان دیگری از سراسر جهان در قالب یک جامعه آنلاین بازی می‌کنید. این بازی‌ها شامل انواع مختلفی از بازی‌های چالش برانگیز هستند، از جمله بازی‌های تیراندازی، ماشین‌سواری، استراتژیک و اکشن.
از طرفی، بازی‌های تک‌نفره شامل بازی‌هایی هستند که تنها توسط یک بازیکن بازی می‌شوند. این بازی‌ها شامل بازی‌های پلتفرمر، اکشن، نقش‌آفرینی و  استراتژیک هستند.برای کسب درآمد از بازی‌های ارز دیجیتالی، شما باید با استفاده از روش‌های مختلفی مانند فروش آیتم‌ها، سکه‌های بازی و یا حتی ویدئوهای آموزشی مربوط به بازی، کسب درآمد کنید. به طور خلاصه، بازی های ارز دیجیتال  فرصت بزرگی برای کسب درآمد در دنیای امروز محسوب می‌شوند.

انواع بازی های ارز دیجیتال

چشم انداز بازی‌های بلاک چین با سرعت فوق العاده ای در حال رشد است. طبق گزارش اخیر بایننس، اکنون بیش از 1500 بازی بلاکچین وجود دارد که بسیاری از آنها زیر چتر بازی‌های رمزنگاری Play to Earn (P2E) قرار دارند. تعدادی از این بازی‌ها به عنوان نرم افزار‌های غیر متمرکز (DApp) مبتنی بر وب در دسترس هستند، اما تعداد زیادی از بازی‌های رمزنگاری برای iOS، Android و سایر سیستم عامل‌های محبوب تلفن همراه وجود دارد.

به طور کلی، برترین بازی‌های رمزنگاری به یک یا چند دسته از چهار دسته اصلی تقسیم می‌شوند:

بازی‌های NFT

بهترین بازی‌های رمزنگاری با قابلیت‌ NFT هستند و از NFT برای نمایش آیتم‌های درون بازی و املاک دیجیتال استفاده می‌کنند.

بازی های متاورس

تعداد زیادی از بازی های ارز دیجیتال شروع به توسعه متاورس خود کرده اند، در حالی که بعضی از بازی ها قبلا در یک متاورس بوده اند و در حال توسعه هستند مانند :دسنترالند(Decentraland). بازی های دیگر هم هستند که در حال توسعه متاورس مخصوص خود هستند مانند بازی سندباکس(The Sandbox) که با استفاده از جعبه ابزار Game Maker به راحتی می‌توانید بازی های ارز دیجیتال ایجاد کنید. برای نمونه اکسی اینفینتی (Axie Infinity) هم می‌توان مثال زد که برترین بازی با ارزش در حال توسعه متاورس است.

بازی برای کسب درآمد (P2E)

همانطور که از نام آن پیداست، بخش بازی برای کسب درآمد، شامل عناوینی است که به بازیکنان امکان می‌دهد از بازی‌های رمزنگاری شده یا شرکت در مسابقات، کسب درآمد کنند. بهترین بازی‌های کریپتو برای کسب درآمد دارای اقتصاد توکن دقیقی هستند که به تعادل جوایز و حفظ ارزش آن کمک می‌کند.

تعداد زیادی از بازی‌های ارز دیجیتال رایگان  برای کسب درآمد وجود دارد، اما اکثر آنها برای شروع به سرمایه گذاری اولیه نیاز دارند.

چیزی که play2earn را در حال حاضر جذاب و پرطرفدار می‌کند، این واقعیت است که بازیکنان نه تنها می‌توانند دارایی‌های درون بازی را کنترل کنند، بلکه می‌توانند آنها را معامله کنند و بفروشند. به این ترتیب، پلتفرم‌های GameFi به کاربران این امکان را می‌دهند که پاداش‌هایی از NFT و توکن‌ها دریافت کنند. این توکن‌ها هم می‌توانند در بازارهای داخلی استفاده شوند و هم در صرافی‌های ارز دیجیتال معامله شوند.

چرا Crypto Games بازی کنیم؟ چه مزایای دارد؟

بازی های ارز دیجیتال که به طور گسترده به عنوان آینده بازی در نظر گرفته می‌شود، که می‌تواند با ارائه یک بازی جدید فرصت‌های زیادی را برای بازیکنان، برند‌ها و توسعه دهندگان فراهم کنند. تعداد زیادی از بازیکنان، بازی‌های رمزنگاری P2E را به جای بازی‌های سنتی انتخاب می‌کنند، زیرا آنها می‌توانند در حین بازی کسب درآمد کنند، شرط بندی کنند و جوایز و توکن‌های سودمند خود را به اشتراک بگذارند، همین باعث شده که بازی‌های کریپتو عنصری از ریسک واقعی، تعلیق و هیجان را برای گیمرها فراهم کند.

ارزش توکن‌های پاداش برای برخی از بهترین بازی‌های رمزنگاری افزایش یافته و بازدهی بسیار خیره‌ کننده‌ای را برای سرمایه‌گذاران و بازیکنان به همراه داشته است. این شامل توکن‌هایی مانند توکن اکسی اینفینتی(AXS )توکن آلیس همسایه من می‌شود که قیمت آن‌ها در مدت کوتاهی پس از عرضه بیش از 100 برابر افزایش یافت. اما بیشتر از این، برترین بازی‌های رمزنگاری معمولاً به بازیکنان این امکان را می‌دهند که واقعاً مالک اقلامی‌باشند که می‌خرند و در طول تجربه بازی خود جمع‌آوری می‌کنند.

به لطف استفاده از توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) که می‌توانند دارایی‌های درون بازی مانند سرزمین دیجیتال، آواتارها، شخصیت‌ها، پوسته‌ها، سلاح‌ها و موارد دیگر را نشان دهند، مالکان همیشه می‌توانند دارایی‌های خود را نمایش دهند، بفروشند یا معامله کنند.

در ادامه لیستی از برترین بازی‌های بلاک چین را که دارای مکانیزم بازی برای کسب درآمد هستند را بررسی کنیم.

بازی اکسی اینفینتی(Axie Infinity)

اکسی اینفینتی (Axie Infinity) یک بازی هیجان انگیز برای کسب درآمد در دنیای دیجیتال است که در آن بازیکنان حیوانات خانگی به نام اکسی(Axies) را برای نبرد با بازیکنان جمع آوری می‌کنند.

در اینجا به سه اکسی(Axies) موجودات درون بازی نیاز دارد که می‌توانید از بازار آنها خریداری کنید. از طرف دیگر، می‌توانید تخم مرغ را از آزمایشگاه اکسی(Axies) خریداری کنید و منتظر بمانید تا آنها به اکسی(Axies) تبدیل شوند. علاوه بر این، شما همچنین می‌توانید اکسی‌ها(Axies) برای تولید جدید و فروش آنها در بازار پرورش دهید.

هدف برای مبارزه با سایر اکسی‌ها در این بازی بدست آوردن توکن اصلی، Axie Infinity Shards (AXS) است. این نشانه حاکمیتی است که می‌توانید آن را با پول نقد واقعی نیز مبادله کنید.  به جز AXS، یک توکن ERC20 دیگر در بازی وجود دارد، SLP (Smooth Love Potions) که برای پرورش Axies استفاده می‌شود. همانند AXS، می‌توانید SLP را با ارزهای فیات در پلتفرم‌های صرافی قابل‌توجهی مبادله کنید.

پتانسیل درآمد:

پتانسیل کسب درآمد در اکسی اینفینتی (Axie Infinity) به مهارت شما در انجام بازی وابسته است. Matchmaking Ranking (MMR) اصطلاحی است که مقداری سطح مهارت شما را نشان می‌دهد و میزان پولی را که می‌توانید از بازی Axie Infinity بدست آورید را مشخص می‌کند.

به طور معمول، بازی را با MMR 1200 شروع می‌کنید و 3 توکن Smooth Love Potion (SLP)، ارز درون بازی، به دست می‌آورید. هر بار که در جنگ‌ها پیروز می‌شوید. SLP توکن اصلی اکسی اینفینتی( Axie Infinity) بدست می‌آورید. از دست دادن بازی MMR شما را کاهش می‌دهد اما SLP را در کیف پول شما کاهش پیدا نمی‌کند.

ویژگی‌ها:

  • موجودات خانگی به نام Axies را پرورش دهید، آموزش دهید، نبرد داشته و کسب درآمد کنید.
  • در صورت برنده شدن می‌توانید توکن این بازی یعنی (SLP) به دست آورید.

مشخصات کلیدی:

بلاک چین: اتریوم

ژانر: پرورش کارت بازی Metaverse

پلتفرم‌های پشتیبانی شده: اندروید، iOS، ویندوز

بازی رایگان: خیر

لینک سایت: https://axieinfinity.com

بازی سندباکس (The Sandbox)

سند باکس (Sandbox) یکی از برترین بازی‌های ارز دیجیتال است که خلاقیت و کسب درآمد را با هم ترکیب می‌کند. این بازی چند نفره متاورس به بازیکنان اجازه می‌دهد تا از بازی NFT درآمد کسب کنند. با این حال، این بازی مبتنی بر بلاکچین ، اکنون یک اقتصاد دیجیتال پر رونق است که به بازیکنان اجازه می‌دهد تجربیات بازی‌های چندنفره دیجیتال و دارایی‌های خود را ایجاد کرده و کسب درآمد کنند.

در سندباکس(Sandbox) می‌توانید جهان‌های مجازی را با شخصیت‌ها، ساختمان‌ها، هنر، رویدادها و منابع کامل کنید و تعاملات درون جهان را تعیین کنید. در نتیجه این بازی یک مجموعه نامحدود از بازی‌ها کریپتو است.

پتانسیل درآمد:

اینکه در بازی سندباکس چگونه کسب درآمد کنید نیازمند خلاقیت شماست. و خلاقیت در این بازی پادشاه است. اولین راه برای کسب درآمد در بازی، ایجاد NFT و فروش آنها در بازار است. پرداخت شما به SAND، ارز بازی سندباکس خواهد بود.علاوه بر این شما می‌توانید با خرید زمین و اجاره یا فروش آن با سود به بازیکنان دیگر، از سندباکس(Sandbox) درآمد کسب کنید. هیچ نرخ استانداردی برای فروش یا اجاره زمین در بازی وجود ندارد.

ویژگی‌ها:

  • می‌توانید چندین تجربه بازی چند نفره ایجاد کنید.
  • به شما امکان می‌دهد زیرساخت‌هایی را در زمین‌های Sandbox ایجاد و توسعه دهید.
  • میزبان تجربیات اجتماعی و رویدادهای مجازی
  • گیمرها می‌توانند بی‌نهایت تجربه‌های بازی ایجاد کنند و در آن شرکت کنند.
  • توکن ابزار، SAND، استفاده محدودی در خارج از بازی دارد.

مشخصات کلیدی:

بلاک چین: اتریوم

ژانر: جهان باز، بازی مستقل، بازی گاه به گاه، استراتژی

پلتفرم‌های پشتیبانی شده:  Mac، iOS، PC

بازی : رایگان است

لینک سایت:https://www.sandbox.game/en/

بازی دسنترالند (Decentraland)

دسترالند(Decentraland) یکی از محبوب ترین بازی‌های متاورس‌ مجازی است. توکن اصلی بازی MANA است. Decentraland بازیکنان را قادر می‌سازد تا املاک و مستغلات مجازی همه جانبه خود را توسعه داده و کسب درآمد کنند.

پتانسیل درآمد:

سودآورترین راه برای کسب درآمد در Decentraland خرید زمین و فروش آن با سود است. خرید یک قطعه زمین در بازی می‌تواند حدود 3000 دلار هزینه داشته باشد. با این حال، اگر زمینی را در منطقه ای مطلوب خریداری کنید، می‌توانید آن را به میزان دلخواه بفروشید.

فروش NFT در Decentraland نیز می‌تواند پول نقد مناسبی برای شما به ارمغان بیاورد. قیمت‌های معمولی برای NFT‌ها در بازار از کمتر از یک دلار تا حداقل 266000 دلار متغیر است. این محدوده به اندازه کافی گسترده است که امکان قیمت گذاری انعطاف پذیر را فراهم می‌کند و فضایی برای سود باقی می‌گذارد.

ویژگی‌ها:

  • مناظر هنری، ساختمان‌ها و زیرساخت‌ها را روی زمین طراحی کنید.
  • از ایجاد و تجارت NFT و سایر موارد درون بازی پشتیبانی می‌کند.
  • شما می‌توانید رویدادها و سایر تجربیات اجتماعی را ایجاد و کسب درآمد کنید.
  • بازیکنان می‌توانند تجربه‌های بازی بی‌نهایت را ایجاد کنند و در تعامل با بازیکن محدود شرکت کنند.

مشخصات کلیدی:

بلاک چین: اتریوم

ژانر: جهان باز، بازی مستقل، بازی گاه به گاه، استراتژی

پلتفرم‌های پشتیبانی شده: PC، Mac، iOS، Android

بازی رایگان: بله

لینک: https://decentraland.org/

 

بازی اسپیلنترلند چیست؟بازی اسپلینترلندز (Splinterlands)

اسپلینترلندز (Splinterlands) یک بازی کارتی چند نفره است. در این بازی، بازیکنان می‌توانند کارت‌هایی به نام Splinters را خریداری، جمع‌آوری یا معامله کنند که از آن برای رقابت با حریفان استفاده می‌کنند.

این عنوان بازی NFT توسط یکی از بنیانگذاران Jesse Reich و Matthew Rosen در سال 2018 ساخته شد و از آن زمان به بعد طرفداران قابل قبولی پیدا کرده است.

پتانسیل درآمد:

وقتی صحبت از درآمد به میان می‌آید، Splinterlands دو گزینه را ارائه می‌دهد. اولین مورد این است که تا آنجا که ممکن است در مسابقات و نبردها برنده شوید تا در DEC به دست آورید. دیگری فروش NFT در بازار Splinterlands است. مشکل روش اول این است که کند است و سود بسیار کمی‌دارد. با این حال، فروش NFT می‌تواند بسیار سودآور باشد.

ویژگی‌ها:

  • شما می‌توانید در هر مکانی و در هر زمان بازی کنید، تجارت کنید و کسب درآمد کنید.
  • برای کسب پاداش با هیولاها مبارزه کنید
  • شما می‌توانید بازی را در هر مرورگری اجرا کنید.

مشخصات کلیدی:

بلاک چین: هایو

ژانر: بازی تجاری

پلتفرم‌های پشتیبانی شده: PC، Mac، Android، iOS

رایگان: بله

بازی ایلوویوم (Illuvium)

ایلوویوم (Illuvium) یکی از مشهورترین عناوین ماجراجویی جهان باز NFT است. بازی ایلوویوم آنقدر پر از برخوردهای بین سیاره ای هیجان انگیز است که جای تعجب نیست که چرا بسیاری از گیمرهای رمزنگاری آن را یکی از برترین بازی‌های رمزنگاری آینده می‌دانند.

بازی ایلوویوم با استفاده از فناوری بلاک چین، مالکیت کامل دارایی‌های درون بازی شما را ارائه می‌دهد. هر محصولی که به دست می‌آید، مواد کشاورزی یا کالای ساخته شده یک NFT است که در کیف پول رمزنگاری شما ذخیره می‌شود. این موارد را می‌توان به راحتی در بلاک چین اتریوم تأیید کرد و صحت آنها را ثابت کرد.

این بازی یکی از جذاب ترین گیم پلی‌ها را نسبت به سایر بازی‌های NFT دارد. بازی با ترکیبی جذاب از اکشن RPG و اکتشاف سیاره ای اجرا می‌شود. پس از زنده ماندن از یک سفینه فضایی خراب، بازیکن خود را در سیاره ای ویران شده به نام ایلوویوم می‌یابد. این سیاره دارای موجوداتی به نام Illuvials با قدرت‌های فرازمینی است.

پتانسیل درآمد:

ایلوویوم یک راه عالی برای کسب درآمد از طریق بازی‌های بلاک چین است. مکانیک بازی برای کسب درآمد در ایلوویوم شامل دادن جوایز درون بازی به بازیکنان برای تکمیل چالش‌ها است. اگرچه این یک راه سرگرم کننده برای کسب درآمد است، اما سود زیادی به همراه ندارد.

ویژگی‌ها:

  • یک بازی RPG با موضوع بین کهکشانی جهان باز است.
  • موجودات افسانه ای را دستگیر کنید و از آنها برای نبرد با بازیکنان دیگر استفاده کنید
  • NFT‌های درون بازی مانند خرده سنگ‌ها، سنگ معدن‌ها و سنگ‌های قیمتی را جمع آوری کنید و آنها را به بازار داخل بازی مبادله کنید.
  • نبرد کنید و در مسابقات برای دریافت پاداش شرکت کنید.

مشخصات کلیدی:

بلاک چین: اتریوم

ژانر: جهان باز، استراتژی

پلتفرم‌های پشتیبانی شده: PC و Mac

بازی رایگان: بله

لینک سایت: https://www.illuvium.io

 بازی ریو رسینگ (Revv Racing)

مسابقات اتومبیل رانی ریو رسینگ به خوبی در فضای بازی برای کسب درآمد شناخته شده است.. این بازی یکی از جدیدترین افزونه‌های مجموعه بازی‌های مسابقه‌ای متاورس است که توسط شرکت مادر آن، Animoca Brands ارائه شده است. ریو رسینگ (Revv Racing) به بازیکنان این امکان را می‌دهد که از برنده شدن در مسابقات یا فروش NFT ماشین‌های مسابقه ای درآمد کسب کنند.

پتانسیل درآمد:

فروش NFT ماشین‌های Revv Racing مطمئن ترین راه برای کسب درآمد در این بازی است. بازیکنان می‌توانند برای تجارت NFT ریو رسینگ به OpenSea متصل شوند. در Opensea، می‌توانید NFT ماشین‌های مسابقه‌ای خود را بر اساس قیمت‌های بازار بفروشید که بین ۲ تا ۱۱۰۸۸۱ دلار متغیر است.

ویژگی‌ها:

  • بازی مسابقه ای سه بعدی با دارایی‌های بلاک چین
  • قابل بازی بر روی کنسول‌های بازی مانند پلی استیشن و ایکس باکس
  • پتانسیل بالا برای رشد و تولید سود بازی هنوز جدید است، بنابراین مستعد باگ است.

مشخصات کلیدی:

بلاک چین: اتریوم

ژانر: مسابقات اتومبیل رانی

پلتفرم‌های پشتیبانی شده: PC، Mac

بازی رایگان: بله

لینک:  https://www.revvracing.com

بازی نبرد نگهبان(Battle of Guardians)

ننبرد نگهبان (Battle of Guardians) در لیست بازی‌های چند نفره در بین بازی‌های کریپتو، رتبه بالایی دارد. این بازی بر مبارزات حماسی درون بازی تمرکز می‌کند و به بازیکنان هنگامی‌که ماموریت‌ها را کامل می‌کنند و در مسابقات برنده می‌شوند، پاداش می‌دهد.

پتانسیل درآمد:

کسب در امد از این بازی راه‌های مختلفی دارد که می‌توانید استفاده کنید. رایج ترین فعالیت درآمدزا در این بازی، شرکت در نبردها و تکمیل کوئست‌ها برای پاداش‌های BGS است. همچنین این امکان وجود دارد که شخصیت‌ها را به بازیکنان دیگر اجاره دهید، سپس از سودی که از بازی به دست می‌آورند، کسب درآمد کنید. اجاره کاراکترهای NFT در Battle of Guardians یک راه آسان برای کسب درآمد غیرفعال است. همچنین فرصتی برای لذت بردن از بازی در زمانی که پول کافی برای خرید شخصیت‌های قدرتمند ندارید را فراهم می‌کند.

ویژگی‌ها

  • مبارزه چند نفره در زمان واقعی
  • NFT Synthesis که امکان ترکیب دو کاراکتر را به یک شخصیت قوی‌تر می‌دهد.
  • بورسیه‌هایی که به بازیکنان اجازه می‌دهد به صورت رایگان بازی کنند و جوایزی کسب کنند.
  • بازیکنان می‌توانند NFTها را ترکیب کنند و به آنها اجازه می‌دهد NFTهای جدید و پیچیده‌تری بسازند، نقشه راه دقیقی برای نشان دادن توسعه آینده بازی وجود ندارد.

مشخصات کلیدی:

بلاک چین: سولانا و زنجیره هوشمند بایننس

ژانر: بازی مبارزه ای

پلتفرم‌های پشتیبانی شده: PC، Mac

بازی رایگان: بله

لینک :  https://battleofguardians.com

بازی های کریپتوکارنسی

بازی همسایه من آلیس (My Neighbor Alice)

همسایه من آلیس (My Neighbor Alice) یک بازی رمزنگاری سرگرم کننده برای کسب درآمد است. این بازی یک رویکرد آرام ارائه می‌دهد که به بازیکنان اجازه داده زمین‌های خود را داشته، فعالیت‌های مزرعه‌ای را انجام دهند و با یکدیگر تعامل داشته باشند. بازی «آلیس همسایه من» معمولاً شامل داشتن زمین و سایر فعالیت‌های مربوط به مزرعه است. در همسایه من آلیس، بازیکنان می‌توانند زنبورها را نگهداری کنند، به ماهیگیری بروند، یا حتی در زمین خود ساخت و ساز کنند تا آن را تا حد امکان شبیه مزرعه کنند. بازیکنان برای دریافت منابع مورد نیاز خود از توکن ALICE برای خرید در بازار بازی استفاده می‌کنند.

پتانسیل درآمد:

این بازی سازنده چند نفره یک سیستم اقتصادی جالب را تشکیل می‌دهد و تجارت NFT کارآمدترین راه برای بهره مندی از آن است. پرسودترین زمین در My Neighbor Alice است و شما می‌توانید آن را با سود در بازار بفروشید.

همچنین NFT‌های آواتار و دارایی‌های درون بازی وجود دارد که می‌توانید برای کسب سود با آنها معامله کنید. حاشیه سود به نوع دارایی شما بستگی دارد. همچنین بستگی به این دارد که چقدر در بازار کمیاب باشد و سایر بازیکنان چقدر آن را پیدا کنند.

ویژگی‌ها:

  • گیم پلی چند نفره تعاملی
  • آواتار NFT که بازیکنان می‌توانند در بازار داخل بازی با آن‌ها معامله کنند.
  • بازی تکراری است و فاقد فعالیت‌های چالش برانگیز برای کاوش است.

مشخصات کلیدی

بلاک چین: Chromia

ژانر: Massively Multiplayer، شبیه سازی

پلتفرم‌های پشتیبانی شده: PC، Mac

بازی رایگان: بله

بازی رایگان پلتفرم قابل اجرا بلاکچین نام بازی
خیر اندروید/ ios/ویندوز اتریوم (Axie Infinity)اکسی اینفینتی
بله ios/مک/ویندوز   پلی‌گان و اتریوم (Sandbox)سندباکس
بله ویندوز اتریوم (Decentraland)دسنترالند
 بله  اندروید/ ios/ویندوز  هایو و وکس (Splinterlands )اسپیلنترلند
بله  ios/ویندوز اتریوم (Illuvium) ایلوویوم

جمع بندی

بازی بدون شک یکی از امیدوارکننده ترین کاربردهای فناوری بلاک چین است. بازی های ارز دیجیتال به سرعت به عنوان یکی از پرسودترین زمینه‌ها برای سرمایه گذاری در سال 2023 شناخته شده است. با در نظر گرفتن این موضوع، ما برخی از بهترین بازی‌های رمزنگاری را که شانس بسیار خوبی برای دستیابی به رشد در آینده نزدیک دارد را در این مقاله به شما معرفی کردیم. در نتیجه می‌توان نتیجه گرفت این فرصت بسیار خوبی است برای گیمرها و سایر افرادی که به بازی کردن علاقه دارند زیرا هم می‌توانند بازی کنند هم کسب درآمد داشته باشند.

مطالعه مقاله متاورس و آشنایی با این دنیای جذاب مجازی را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

برچسب:
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

نظرات