اوردینال بیت کوین

اوردینال (Ordinal) چیست؟ آموزش ساخت NFT بیت کوین

دسته بندی : آموزش ارز دیجیتال 2 خرداد 1402

اوردینال نوعی پروتکل بر روی شبکه اصلی بیت کوین است که به کمک یک قرار داد هوشمند، امکان ساخت NFT مبتنی بر این بلاکچین را فراهم می‌نماید. در اوایل سال۲۰۲۳ یک مهندس نرم‌افزار قابلیتی را تحت عنوان اردینال اینسکریپشن (Ordinal Inscription) ایجاد کرد که با استفاده از آن می‌شود بر روی توکن‌های NFT این بلاکچین برنامه‌نویسی کرد. با توسعه این فناوری به راحتی می‌توان بر بستر بلاکچین بیت کوین اقدام به تولید ان اف تی کرد. ما در این مطلب قصد داریم تا به بررسی این عنوان تخصصی از بلاکچین بپردازیم. علاوه بر نحوه عملکرد اوردینالز (Ordinals) بیت کوین، به معرفی و ارزیابی NFT‌های شبکه بیت کوین و مقایسه آن با NFT‌های اتریوم نیز خواهیم پرداخت. ضمن این موارد نحوه ساخت یک توکن اردینالز را نیز توضیح خواهیم داد.

این مقاله از صرافی ارز هشت را از دست ندهید و تا پایان با ما همراه بمانید…

پروتکل اوردینال (ordinal) چیست؟

اردینالز چیست و چرا می‌توان آن را یک انقلاب در بیت کوین دانست؟ از زمان توسعه بلاکچین و معرفی بیت کوین، یکی از کاربردهای اصلی و مهم ارزهای دیجیتال غیر قابل دسترسی بودن آن‌ها بوده است. با این وجود در طی سال‌های اخیر، این فناوری مداوم توسعه یافته و شاهد موارد جدید همچون NFT در آن هستیم.

با این حال تا به امروز ان اف تی‌ها نتوانسته بودند که به شبکه بیت کوین راه پیدا کنند؛ چرا که این توکن از قراردهای هوشمند پشتیبانی نمی‌کند. بر همین اساس، امکان اضافه شدن NFT بر روی این بلاکچین وجود نداشت. به همین دلیل برای اضافه شدن NFTها به بیت کوین ORDINALS PROTOCEL توسعه پیدا کرد.

برای اولین بار در سال ۲۰۲۱ پروتکل اردینالز شروع به فعالیت کرد؛ یعنی درست زمانی که توکن‌های NFT مبتنی بر بستر ERC-721 توانسته بود توجهات بسیاری را به خود جذب کند. در آن دوره، کیسی رودرمور یکی از برنامه نویسان فعال در حوزه بلاکچین توانسته بود این راه حل یعنی پروتکل اوردینالز را برای شبکه بیت کوین ایجاد کند.

اما راه اندازی و توسعه این پروتکل در ۱۲ ژانویه ۲۰۲۳ انجام شد. با راه اندازی ORDINALS در مدت زمان بسیار کوتاهی، هزاران ان اف تی بر بستر بیت کوین عرضه شدند. تا به امروز استقبال از پروتکل معرفی شده ادامه دارد و توانسته است کاربردهای بسیاری داشته باشد.

در نتیجه:

اردینالز، پروتکلی است که به کمک آن می‌تواند بر بستر بلاکچین بیت کوین، NFT تولید کرد.

ساخت nft بیت کوین

پروتکل اردینالز برای NFT بیت کوین چگونه ساخته شد؟

اردینالز را می‌توان نتیجه به روزرسانی اخیر بیت کوین، یعنی تپروت دانست که در نوامبر ۲۰۲۱ اجرا شد. مهم‌ترین ویژگی که این آپدیت را می‌توان، افزایش داده‌های قابل قرار گرفتن در یک تراکنش دانست. بعد از اجرایی شدن این به روزرسانی، تمام طرف‌های درگیر معامله در بیت کوین می‌توانند برای استانداردسازی و شخصی‌سازی تراکنش‌های پیچیده با یکدیگر تعامل و همکاری داشته باشند. در واقع این فعالیت، به کمک ترکیب کلید‌های عمومی طرفین به جهت ساخت یک کلید عمومی و ادغام امضاهایشان برای راه اندازی یک امضای جدید است. این کار، از طریق یک ابزار به نام اشنور (Schnorr)  انجام می‌شود.

کیس رودرمور در این باره می‌گوید:

یکی از مواردی که بسیاری از افراد آن را درک نمی‌کنند این است که برای امنیت شبکه بیت کوین، لاک‌ها باید پر باشند. این امر در واقع بخشی از مدل امنیتی این توکن محسوب می‌شود.اگر بلاک‌های این رمز ارز کاملا پر نباشند. هیچ شخصی، دلیلی برای اینکه باید کارمزد بیشتری پرداخت کند نمی‌بینید. بنابراین در می‌بابیم بلاک‌ها همگی باید پر باشند.

هدف از این آپدیت و توسعه‌ها این است که بتوان، روش‌های راحت‌تری برای افزودن داده به این بلاکچین استفاده کرد تا بتوان ان اف تی‌های بیت کوین را نمایش داد.

اوردینال پروتکل چگونه کار می‌کند؟

همانطور که گفتیم، بیت کوین از قرار دادهای هوشمند پشتیبانی نمی کند. بنابراین این پروتکل سعی کرده است تا با ساخت یک روش جدید شرایط را برای ساخت NFT بیت کوین فراهم آورد. Ordinals به هر یک ساتوشی، شماره و هویتی منحصر به فرد می دهد و این موضوع باعث می شود علاوه بر اینکه امکان ثبت در آن ها فراهم آید، در عین حال امکان ردیابی و انتقال نیز داشته باشند.

نکته: ساتوشی، به کوچیک‌ترین واحد بیت کوین گفته می‌شود. هر یک واحد بیت کوین برابر با صد میلیون ساتوشی است. طبق این پروتکل، به ثبت داده در هر ساتوشی اینسکریپشن (Inscription) گفته می‌شود که این موارد در واقع همان توکن‌های NFT هستند. اینسکریب Inscribe به معنی حکاکی است و در این فرآیند نیز مفهوم این را دارد که اطلاعات در ساتوشی‌ها حکاکی می‌شوند.

داده‌های حک شده بر روی ساتوشی‌ها می‌توانند، شامل قرار دادهای هوشمندی باشند که در نتیجه آن ها، قابلیت ساخت توکن NFT بر روی بیت کوین فراهم می‌شود. به بیان ساده، اوردینال ان اف تی‌هایی هستند که امکان مینت کردن مستقیم آن‌ها بر روی بلاک چین بیت کوین نیز وجود دارد.

اردینالز بیت کوین

دلیل اهمیت پروتکل اوردینال چیست؟

مهم‌ترین اهمیت پیدایش اردینالز بیت کوین، ایجاد شرایط عرضه توکن‌های NFT بیت کوین آن هم به روشی ساده و کم هزینه است. NFTها توکن‌هایی هستند که با آثار هنری شناخته می‌شوند اما کاربردهای بسیار گسترده‌ای دارند. هم اکنون از این توکن در بسیاری از قسمت‌های بلاکچین همچون، بازی‌های بلاکچینی استفاده می‌شود.

اینسکریپشن‌ها به راحتی می‌توانند، کاربردهای بیت کوین را افزایش دهند که در نهایت این فرآیند استفاده از این ارز دیجیتال تا حد چشمگیری گسترش پیدا خواهد کرد. در حال حاضر، پروتکل اردینالز در ابتدای مسیر قرار دارد و قابلیت اینکه دچار تغییر و پیشرفت‌ها شود بسیار است.

همانطور که همه ما می‌دانیم، بیت کوین محبوب‌ترین توکن در بازار ارزهای دیجیتال است و افزاش کاربردهای آن به کمک اردینالز می‌تواند سبب گشترش بیشتر آن و همچنین، خبر خوشی برای دارندگان آن باشد. همچنین باید بدانید که اینسکریپشن‌ها با NFTها تفاوت‌های مهمی دارند که هنگام بررسی پروتکل اردینالز باید به این تفاوت‌ها توجه داشته باشید. در ادامه به بررسی تفاوت‌های ان اف تی با این تکنولوژی می‌پردازیم.

تفاوت اوردینال پروتکل بیت کوین با سایر NFT ها چیست؟

به طور کلی باید بدانید که اردینالز با سایر NFT‌ها که بر بستر اتریوم هستند، تفاوت‌های بسیاری دارند. مهم‌ترین این تفاوت‌ها مربوط به فضای ذخیره‌سازی است. در حال حاضر اغلب ان اف تی‌های تولیدی بر بستر ERC-721 و اتریوم هستند. این استاندارد، به ساخت توکن‌های غیر مثلی بر بستر بلاکچین کمک می‌کند تا این توکن‌ها به راحتی قابلیت شناسایی داشته باشند. از سوی دیگر، NFT ‌های اتریوم دارای داده‌های برون زنجیره‌ای به نام متا دیتا هستند که بر روی یک سیستم غیر متمرکز به نام سیستم فایل بین سیاره ای، ذخیره و نگهداری می‌شوند.

توضیح بیشتر:

برای درک بهتر موضوع، تصور کنید که ان اف تی خود یک قرار داد است و قرار است به اثبات مالکیت یک آیتم بپردازد و جزئیات این مورد در متادیتا ثبت می‌شود. در رابطه با اغلب ان اف تی‌ها که اکثرا اثر هنری آنلاین هستند، تصویر واقعی و یا فایل آن NFT در بلاکچین ذخیره می‌شود و در متادیتا لینک حاوی آن فایل ذخیره می‌شود. این فرآیند نشان دهنده این است که، فایل اصلی می‌تواند خارج از بلاکچین دستخوش تغییر شود. بنابراین نتیجه می‌گیریم، تغییر NFT با تغییر Meta Data امکان‌پذیر است.

اگر تا به حال دقت کرده باشید، متوجه خواهید شد که برخی از پروژه‌های توکن غیر قابل تعویض را می‌توان با به روزرسانی متا دیتا، بهبود داد. در این صورت، برخی اوقات لازم است تا برای اینکه تصویری با کیفیت‌تر مشاهده کنید، روی دکمه «Refresh Metadata» در بازارچه توکن‌های غیر مثلی همچون اوپن سی کلیک کنید.

رودرمر سعی داشت با توسعه اردینالز بیت کوین، بتواند در ان اف تی‌ها تغییر ایجاد کند. از نظر وی، توکن‌های غیر مثلی موجود امروزه به دلیل اینکه نیاز به داده‌های برون زنجیره‌ای دارند، ناکامل اند.

نکته:

اما لازم است بدانید، NFT‌های اوردینالز بیت کوین، نیازی به داشتن فایل و یا متا دیتا ندارند و در واقع همین مسئله مهم‌ترین تفاوت اردینالز nft بیت کوین با سایر موارد است. اطلاعات مربوط به این ان اف تی‌ها به جای نیاز به متا دیتا، روی بخش امضاء شواهد (Witness Signature) قرار می‌گیرند.

این بدان معنا است که کلیت NFT‌های بیت کوین روی شبکه اصلی این ارز دیجیتال قرار می‌گیرند. همین مسئله باعث می‌شود تا توسعه دهندگان پروتکل آن را بی‌نقض و کامل بدانند و به جای استفاده‌ی واژه NFT برای آن از عبارت“Digital Artificats” به مفهوم مصنوعات دیجیتال برای معرفی استفاده کنند.

همچنین، اغلب توکن‌های غیر مثلی، دارای ویژگی وفاداری سازنده متصل به آن‌ها هستند، اما همچین چیزی در دیجیتال آرتیفکت BITCOIN وجود ندارد.

معروف‌ترین توکن‌های اوردینال بیت کوین

بیت کوین از سال ۲۰۱۳ به محبوبیت زیادی دست یافته است و اکثر مردم آن را یک توکن امن برای سرمایه‌گذاری می‌دانند. در حال حاضر این ارز دیجیتال طرفداران بسیاری دارد که به ساخت کلکسیون‌های گران قیمت و جذاب می‌پردازند. در این میان یک پروژه به نام OnChainMonkey که مبتنی بر اتریوم است، ۱۰ هزار اوردینال را در یک اینسکریپشن واحد، منیت (MNIT) کرده است آن را می‌توان یکی از اولین کلکسیون‌های شبکه بیت کوین دانست.

بدون شک با پیشرفت و به بلوغ رسیدن اوردینال، شاهد پیشرفت‌های زیادی در آن هستیم.

در حال حاضر، در این زمینه پروژه‌هایی محبوبی نیز وجود دارند که از جمله مهم ترین‌های آن می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد

  • اوردینال پانکس (Ordinal Punks)
  • تپروت ویزاردز (Taproot Wizards)
  • بیت کوین راکس (Bitcoin Rocks)
  • تایمچین کالکتیبلز (Timechain Collectibles)
  • اردینال لوپس (Ordinal Loops)
  • ریپچی‌ز پاور سورس (Repache’s Power Source)
  • بیت کوین شرومز (Bitcoin Shrooms)
  • د شدو هتس (The Shadow Hats)
  • د دن فایلز (The Dan Files)
  • توروسز (Toruses)

اوردینال پروتکل

آموزش ساخت NFT با پروتکل اردینالز

نحوه ساخت NFTهای اوردینالز

حالا که تا به اینجای مطلب دریافتیم که Ordinal چیست و چه کاربردی دارد، می‌خواهیم به نحوه ساخت nft بر بستر بیت کوین نگاهی بیاندازیم. برای اینکه بتوانید این کار را انجام دهید به یک آدرس تپ روت استفاده نشده و یا آدرسی که با این پروتکل سازگاری دارد، نیاز داریم. برای این منظور می‌توانید از کیف پول ord یا کیف پول spparrow استفاده کنید.

بعد از نصب یکی از کیف پول‌های ارز دیجیتال باید به پلتفرم گاما مراجعه نمایید. این پلتفرم، ابزاری است که به شما در ساخت توکن‌های بی‌همتای ordinals آن هم بدون نیاز به برنامه‌نویسی کمک می‌کند.

پلتفرم گاما

 

بعد از اینکه وارد سایت گاما شدید، ۴ گزینه که در عکس بالا هست را مشاهده می‌کنید. با انتخاب یکی از گزینه‌ها به صفحه‌ای مشابه صفحه زیر هدایت خواهید شد.

آموزش ساخت nft

در این قسمت باید تصویر و یا متن مد نظر را وارد و سپس کارمزد آن را پرداخت کنید. برای پرداخت کارمزد چند گزینه را مشاهده خواهید کرد که هر کدام دارای مبلغ متفاوتی اند. دقت کنید هر چه کارمزد یا فی شبکه بالاتری را انتخاب کنید، احتمال منیت شدن بیشتر است.

بعد از آن به صفحه‌ای منتقل می‌شوید که در آن باید آدرس ولت را وارد کنید. با قبول قوانین به درگاه پرداخت هدایت می‌شود و در نهایت با انجام این فرآیند شما هم به یکی از دارندگان NFT بیت کوین تبدیل می‌شوید.

همچنین برای اینکه بتوانید، ان اف تی‌های ساخته شده را به فروش برسانید باید یک فول نود بیت کوین اجرا نمایید. البته بسیاری از کاربران امکان همچین کاری را ندارند، به همین دلیل برخی از کلاینت‌های سبک بیت کوین هم اکنون در حال توسعه‌اند که در آینده نزدیک می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

کلام پایانی:

ordinal اگر چه که اولین فناوری در این عرصه نیست، اما آن را می‌توان جدید‌ترین پروژه برای ساختNFT بر روی شبکه بیت کوین دانست. اما پروتکل اوردینال نسبت به سایر موارد توسعه یافته‌تر است و شما می‌توانید بدون نیاز به ساید چین یا اضافه کردن یک توکن جدید، تصاویر jepg و حتی یک بازی را بر روی ساتوشی برنامه‌نویسی کنید. به هر حال راه اندازی این پروتکل توانسته است به بحث داغ طرفداران بیت کوین تبدیل شود و شاید بتواند انقلابی در آینده این توکن محبوب ایجاد کند.

ما در این مطلب هر آنچه که در مورد پروتکل اردینالز نیاز بود بدانید را بررسی کردیم؛ حالا که دریافتید پروتکل اوردینالز چیست؟ بنظر شما آینده این تکنولوژی چگونه خواهد بود؟ آیا شما این کار را بی‌نتیجه می‌دانید و یا مجذوب این فناوری جدید در حوزه بلاکچین شده اید؟ نظرات و تجربیات خود را در این باره با ما در میان بگذارید. .

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

نظرات