اشتباهات رایج تحلیل تکنیکال

اشتباهات رایج تحلیل تکنیکال در هنگام ترید

دسته بندی : آموزش ارز دیجیتال 25 اسفند 1401

تحلیل تکنیکال یکی از رایج ترین روش‌های تحلیل بازار و ابزاری حیاتی برای پیش بینی بازارهای مالی است. قطعا تریدر‌ها در هنگام این تحلیل با اشتباهاتی مواجه شدند که این اتفاق بدیهی است؛  اما نکته قابل توجه این جاست که نباید این اشتباهات به طور مکرر انجام شود و مانع پیشرفت سود شما در بازار ارز دیجیتال شود. در نهایت ما در این مقاله از ارز هشت به تعدادی از اشتباهات رایج  تحلیل گران تکنیکال پرداختیم تا به شما کمک کنیم با این اشتباهات‌، آشنا و از آنها دوری کنید.

اشتباهات رایج تحلیل تکنیکال

بهترین راه برای دوری از تله‌های بازار و استفاده از فرصت‌ها‌، درس گرفتن از اشتباهات دیگران است. خوشبختانه‌، با تجزیه و تحلیل تکنیکال‌، آزمون و خطا دادن تحلیلگران در این زمینه با اشتباهات رایج در تحلیل تکنیکال آشنا هستیم فقط باید تلاش کنیم در این مسیر قرار نگرفته و از آنها درس بگیریم. در ادامه اشتباهات رایجی که در تجزیه و تحلیل تکنیکال با آن مواجه هستید؛ می‌پردازیم.

1. معامله بیش از حد

تفکر بعضی از معامله گران در مورد بازار این است که مدام باید در حال معامله باشند و در صورتی که برای مدتی معامله نکنند‌، ترس از دست دادن (FOMO) را تجربه ‌می‌کنند. بنابراین مدام در تلاش برای جبران هستند و شروع به انجام معامله‌های متعدد می‌کنند. حتی زمانی که فرصت‌های سود واضحی را در بازار نمی‌بینند.

معامله‌، تجزیه و تحلیل بیش از حد‌، در سرمایه گذاران باعث ایجاد استرس شدید‌، از بین رفتن راحتی و تمرکز آنها ‌می‌شود و در نتیجه تعداد اشتباهات را به شدت افزایش ‌می‌دهد. در صورتی که بسیاری از سرمایه گذاران موفق ممکن است در سال معاملات انگشت شماری را انجام بدهند و همچنان سود و رشد باور نکردنی در دارایی‌های خود داشته باشند. در نهایت می‌توان نتیجه گرفت صبر عنصر کلیدی در موفقیت معامله گران باهوش است. معامله گران موفق تمام تلاش خود را ‌می‌کنند تا از حواس پرتی‌های معمول دوری کنند و اجازه نمی‌دهند تصمیمات آنها تحت تأثیر فشار بازار قرار بگیرد‌، حتی اگر این تصمیم ثابت باشد و کاری انجام ندهد.

پس این نکته را به خاطر داشته باشید که ترید مستلزم تحلیل و زمان زیادی برای تکمیل برنامه و استراتژی شما است. حتی زمانی که بازار را تجزیه و تحلیل نمی‌کنید‌، اما صبورانه منتظر می‌مانید‌،که این انتظار ممکن است باعث شود تصمیم بهتری نسبت به ترید بگیرید.

راهنمای دوری از این اشتباه:

به استراتژی معاملاتی خود پایبند باشید و فقط زمانی ترید کنید که سیگنال‌های واضحی دارید. به یاد داشته باشید که شکل گیری برخی سیگنال‌ها ممکن است زمان ببرد و عجله کردن چیزی جز از دست دادن پول شما نخواهد داشت.

2. تکیه بر تحلیل دیگران

شروع یک معامله بر اساس تجزیه و تحلیل معامله گران موفق و حرفه‌ای ممکن است فقط چند بار سودآور و مفید باشد ؛ زیرا همه معامله‌گران حرفه ای در این بازار‌، استراتژی‌های کاملاً متفاوتی دارند. استراتژیی که برای یک شخص به خوبی کار ‌می‌کند اما ممکن است برای معامله گر دیگر قابل اجرا نباشد. بنابراین اگر می‌خواهیم از کپی ترید استفاده کنید؛ بهترین کار این است که به دنبال معامله گری بگردید که مناسب شما باشد.

این بدان معنا نیست که نباید دیگران را دنبال کرد و یا از آنها یاد نگرفت. بلکه نکته مهم این است که آیا شما با استراتژی و ایده ترید آن معامله‌گر موافق هستید؟ آیا این ایده با سیستم معاملاتی کریپتو شما مطابقت دارد یا خیر؟

نباید کورکورانه سایر معامله گران را دنبال کنید‌، حتی اگر آنها با تجربه و معتبر باشند.

راهنمای دوری از این اشتباه

این نکته را به یاد داشته باشید که باید به الگوی استراتژی معامله گران به چشم یادگیری و آموزش نگاه کنید و هرگز کورکورانه از استراتژی‌های آنها پیروی یا کپی نکنید. اما اگر تصمیم دارید این کار را امتحان کنید‌، قبل از اینکه سرمایه خود را به خطر بیاندازید آن را در یک حساب آزمایشی تست کنید تا مطمئن شوید این ایده و استراتژی برای شما نیز سودآور است.

اشتباهات تریدر در تحلیل تکنیکال

3.معاملات انتقامی

این واقعیت تلخ را بپذیرید که پیش‌بینی بازار با دقت صد درصد یک انتظار نشدنی است و ممکن است در زمانی که شما اصلاً انتظار آن را ندارید‌، همه چیز اشتباه پیش رفته و باعث شود دارایی خود را از دست بدهید.  در نتیجه در ادامه این از دست دادن دارایی بعضی از سرمایه گذاران از این شرایط ناامید و عصبانی می‌شوند و دست به معاملات انتقا‌می‌می‌زنند که این یک تصمیم کاملا اشتباه در این بازار است. در صورتی که معامله گران باتجربه رمزارز تا مدتی پس از ضرر خود معامله ن‌می‌کنند. بلکه استراحت ‌می‌کنند‌، تجدید نظر ‌می‌کنند‌، و برای داشتن یک ترید بهتر استراتژی‌های مختلف می‌نویسند و ازمایش می‌کنند.
پس به عنوان یک معامله گر کریپتو یا تحلیلگر تکنیکال ‌، همیشه مهم است که  این ویژگی‌ها را در خود حفظ و تقویت کنید:

  • از تصمیمات احساسی در بازار ارز دیجیتال به شدت خودداری کنید.
  • به برنامه معاملاتی خود در مواقع ترس پایبند باشید.
  • پس از یک ضرر یا اشتباه قابل توجه در این بازار آرامش خود را حفظ کنید و دست به اقدامات اشتباه تر از جمله معاملات انتقا‌می‌نزنید.
  • برای داشتن یک ذهنیت منطقی و تحلیلی تمرکز کنید.

راهنمای دوری از این اشتباه

همانطور که گفتیم همیشه استراتژی خود را در یک حساب آزمایشی‌، امتحان کنید. مشکلات را بر طرف کنید و طبق برنامه ترید خود معامله را پیش ببرید. با انجام این کار امکان به خطر افتادن سرمایه خود را به حداقل خواهید رساند.

 برای آشنایی با ربات‌های تریدر مطالعه این مقاله به شما پیشنهاد می‌شود.

4.ناتوانی در کنترل احساسات

معامله‌گری و ترید احساسات شدیدی را برای معامله‌گران ایجاد می‌کند‌، چه زمانی که معامله سود آوری داشته باشند یا زمانی که در ضرر باشید. در نتیجه شما باید برای تبدیل شدن به یک معامله گر موفق‌، ذهنیت انعطاف پذیر و توانایی دور نگه داشتن احساسات در هر زمان را داشته باشید. کنترل احساسات به طور قابل توجه ای بر نحوه تصمیم گیری یک معامله گر تاثیر خواهد گذاشت.

این نکته را به خاطر داشته باشید که بازارهای مالی صرفاً با منطق هدایت می‌شوند‌، نه با احساس و در صورتی که از منطقی معامله کردن خود دست بکشید‌، اساساً کنترل را به عواملی واگذار خواهید کرد که ن‌می‌توانید بر آنها تأثیر بگذارید.

راهنمای دوری از این اشتباه

برای جلوگیری از این مشکل یک رویکرد پیشگیرانه وجود دارد.

  • در ابتدا قبل از شروع معامله‌، بپذیرید که ضرر بخش بزرگی از روند معاملات است‌، حتی برای بهترین معامله گر‌ها.
  • در مرحله بعد‌، پس از داشتن یک معامله با ضرر‌، فقط یک دقیقه یا حتی برای یک روز‌، معاملات خود را متوقف کنید تا آرام شوید.
  • سپس بعد از اینکه آرام شدید‌، با ذهنی روشن و آماده یک بار دیگر برنامه معاملاتی یا برنامه ترید خود را دنبال و بررسی کنید و در نهایت به معاملات بازگردید.

5.عدم ثبت و بازنگری معاملات

عدم ثبت معاملات، یکی از اشتباهات رایج تحلیل تکنیکال است. نوشتن و ثبت معاملات به شما کمک می‌کند تا سابقه فعالیت معاملاتی خود را حفظ کنید. دلیل آن هم این است که اولویت اصلی شما برای رسیدن به یک تریدر حرفه ای بررسی وبازنگری معاملات قبل است زیرا باعث میشود شما اشتباهات رایج خود را در گذشته رها نکنید و از همه مهمتر آنها را تکرار نکنید. در نتیجه بهترین راه برای انجام این کار این است که یک ژورنال معاملاتی داشته باشید که در آن تاریخچه خود‌، جزئیات مربوط به یک معامله خاص‌، احساسی که پس از آن داشتید و هر جزئیات مرتبط دیگری را در آن اضافه کنید.

ثبت معاملات بسیار ضروری است زیرا آنچه را که نمی‌توانید بازنگری کنید قطعا توانایی بهبود آن را هم ندارید. نگه داشتن یک ژورنال معاملاتی ‌می‌تواند هم برای مبتدیان و هم برای حرفه ای‌ها مفید باشد. این ‌می‌تواند به مبتدیان کمک کند تا عادت‌های خود را ایجاد کنند و مسیر خود را به سمت ترید موفق تر سریع تر دنبال کنند. برای حرفه‌ای‌ها‌، می‌تواند استراتژی‌های معاملاتی آن‌ها را تنظیم کند تا عمیق تر در جزئیات و تجزیه و تحلیل معاملات خود پیش بروند.

راهنمای دوری از این اشتباه

از روز اول شروع به ثبت کردن معاملات ترید کنید. ثابت باشید و تمام فعالیت‌ها‌، از جمله معاملات سودآور و همچنین معاملات پر ضرر را ثبت کنید. ژورنال معاملاتی زیادی وجود دارد که به شما کمک ‌می‌کند این کار را به طور خودکار انجام دهید. برخی از آن‌ها حتی ویژگی‌های پیشرفته‌ای برای بک‌آزمایش‌، بهینه‌سازی ترید‌، معیارهای عملکرد خلاصه شده و موارد دیگر ارائه می‌دهند.

6. استفاده از شاخص‌های خیلی زیاد یا خیلی کم

یکی از اولین سوالی که تریدر‌ها با آن مواجه می‌شوند این است که از چه تعداد اندیکاتور استفاده کنند؟ خوشبختانه یا متاسفانه برای استفاده از اندیکاتور‌ها تعداد مشخصی وجود ندارد اما عکس این قضایا نیز وجود دارد. بسیاری از معامله گران این اشتباه رایج را مرتکب ‌می‌شوند که تنها بر یک اندیکاتور تکیه ‌می‌کنند (برای مثال اندیکاتور میانگین متحرک)متکی شدن بر یک نشانگر یا اندیکاتور به این معنی است که شما کاملاً به سیگنال‌های آن وابسته هستید که این یک امر کاملا اشتباه و پرهزینه است‌، زیرا هیچ شاخصی کامل و 100٪ دقیق نیست.

از سوی دیگر‌، برخی از معامله گران فکر ‌می‌کنند که استفاده هر چه بیشتر شاخص‌ها و اندیکاتور‌های بهتر است. در نهایت آنها استراتژی‌های معاملاتی خود را با شش یا هفت ابزار تکنیکال تجهیز ‌می‌کنند؛ زیرا فکر میکنند که این کار باعث افزایش کارایی آنها ‌می‌شود. با این حال‌، حقیقت این است که هر چه شاخص‌های بیشتری اضافه کنید‌، احتمالاً نویز بیشتری را تجربه خواهید کرد.

شما تصور کنید؛ یک نمودار را باز کردید و شش هفت ابزار با سیگنال‌های مختلف به طور همزمان نمایان می‌شود و وقتی که کندل‌های قیمت را به آن اضافه میکنید عملا با یک  نمودار کاملا پیچیده مواجه هستید که حتی با تجربه ترین معامله گران نیز پیچیده و دشوار است. علاوه بر  این داشتن اندیکاتور‌های  زیاد‌، خطر داشتن سیگنال‌های متناقض را افزایش ‌می‌دهد.

راهنمای دوری از این اشتباه

توصیه ‌می‌شود از دو یا سه شاخص استفاده کنید که مکمل یکدیگر هستند؛ زیرا به شما کمک ‌می‌کنند تا بازار را از زوایای جایگزین تجزیه و تحلیل کنید. اگر باتجربه‌تر هستید‌، می‌توانید تنظیمات پیچیده‌تری بسازید‌، اما مراقب شاخص‌هایی که به خوبی با هم کار نمی‌کنند‌، باشید.

7.نداشتن استراتژی خروج

بهترین استراتژی معاملاتی تحلیل تکنیکال انتخاب و ترکیب اندیکاتور‌ها نیست. بلکه داشتن یک برنامه ترید درستی که است که متناسب با اولویت و اهداف شما تدوین شده و از همه مهم تر دارای استراتژی خروج به موقع از این بازار است.

معامله گرانی که استراتژی خروج ندارند؛ معمولاً قربانی ترس یا طمع ‌می‌شوند. در حالت اول‌، آن‌ها خیلی زود از بازار خارج می‌شوند و سودهایی را که در صورت ماندن طولانی‌تر میتوانستند به دست بیاورند را از دست می‌دهند. از سوی دیگر‌، معامله‌گران حریص معمولاً پس از کسب سود ناچیز‌، به موج سواری ادامه می‌دهند تا سودهای بزرگ‌تری کسب کنند تا زمانی که خیلی دیر می‌شود.

همین امر در مورد استراتژی ورود نیز صدق ‌می‌کند. خوشبختانه‌، تجزیه و تحلیل تکنیکال شاخص‌های زیادی را برای کمک به شما در مسیریابی بهترین نقاط ورود و خروج ارائه ‌می‌دهد. تنها چیزی که باقی ‌می‌ماند‌، تمایل شما به انجام این کار است.

راهنمای دوری از این اشتباه

راه کار‌ها برای مصون ماندن از این اشتباه عبارت‌اند از:

  • استراتژی ورود و خروج خود را قبل از شروع معامله ایجاد کنید وهرگز مخالف آنها نباشید.
  • یک هدف سود یا توقف ضرر تعیین کنید
  • هنگا‌می‌که هدف خود را تیک زدید‌، مطمئن شوید که به سمت خروجی حرکت کنید.
  • فراموش نکنید که ترس و طمع بدترین دشمنان شما هستند‌، بنابراین اجازه ندهید کنترل شما را در دست بگیرند و شما را مجبور کنند که برخلاف استراتژی خروج خود عمل کنید.

راه حل های جلوگیری از اشتباهات تحلیل تکنیکال

8.تغییر بیش از حد استراتژی

بسیاری از معامله گران روزها و ساعت‌ها صرف یادگیری یک شاخص و تجزیه و تحلیل آن می‌کنند. سپس متناسب با داده‌های به دست آمده استراتژی متناسب با خود را تنظیم می‌کنند. اما بعد از شکست در چند معامله‌، بدون اینکه عوامل مختلف دیگر را بسنجند به سرعت به سراغ تغییر استراتژی می‌روند. به خاطر داشته باشید که هدف ابزارهای تحلیل تکنیکال این است که بر اساس رویدادهای خاص بازار به شما سیگنال بدهد. با این حال‌، اگر حرکت به طور چشمگیری تغییر کند‌، ممکن است دلیل آن خارج از محدوده استراتژی شما باشد. در نتیجه زمانی استراتژی خود را تغییر دهید که آنطور که میخواستید عمل نکرده است. همچنین مطمئن شوید که تغییرات مورد نظر به روند بازار مرتبط نیست. اگر این تغییرات مربوط به بازار باشد ؛  پس از عبور آنها و بازگشت بازار به حالت عادی‌، استراتژی شما باید مجدداً مطابق انتظار اولیه عمل کند.

راهنمای دوری از این اشتباه

اگر استراتژی خود را به صورت متداول تست کردیدو عملکرد خوبی داشته است‌، دلیلی برای ایجاد تغییرات آن در بازار وجود ندارد. در نتیجه به جای تغییر در استراتژِ همانطور که گفتیم باید عواملی که در بازار‌ها تغییر کرده است را در نظر بگیرید و بررسی کنید. مثل دوره شوک‌های کلان اقتصادی یا ژئوپلیتیکی‌، نوسانات بالا‌، کمبود نقدینگی یا موارد دیگر.

9.هیجان بیش از حد در ابتدای معامله

در بازار ارز‌های دیجیتال بسیاری از معامله گران تازه کار از انجام اولین ترید خود بسیار هیجان زده هستند. تجربه ثابت کرده است که بیشتر اوقات‌، پرشورترین معامله گران به سرعت ‌می‌بینند که این هیجان به خشم یا ناامیدی تبدیل ‌می‌شود. زیرا تحلیل تکنیکال علمی است که ریاضیات‌، اقتصاد‌، امور مالی‌، آمار و مهمتر از همه‌، توانایی فرد برای یافتن ارتباطات و تفسیر الگوهای مختلف را با هم ترکیب ‌می‌کند. و تسلط به آن زمانبر است. می‌توان گفت؛ تسلط بر تحلیل تکنیکال و ترید به طور کلی شبیه به یک دوی ماراتن است‌، نه دوی سرعتی. پس باید در این بازار برای به دست اوردن سود خوب مرحله به مرحله و با آرامش و هدف پیش رفت.

راهنمای دوری از این اشتباه

ابتدا استراتژی ترید را در یک حساب آزمایشی با پول مجازی امتحان کنید تا بتوانید بر اصول معاملات تسلط داشته و ثبات عملکرد استراتژی معاملاتی خود را ارزیابی کنید.

10عدم مدیریت ریسک

یکی دیگر از اشتباهات بزرگ سرمایه گذار‌ها نادیده گرفتن مدیریت ریسک است. مدیریت ریسک یک عنصر بسیار مهم برای سرمایه گذاری موفق است. زیرا لازم است که بدانید قبل از ورود به یک معامله‌، ضرر قابل قبول شما از هنگام ورود تا خروج چقدر خواهد بود. حتی اگر مطمئن هستید که در حال حاضر بهترین فرصت ترید زندگی خود را پیدا کرده اید‌، بازهم قبل از ورود به معامله باید به وضوح بدانید که میران ریسک قابل پذیرش در این معامله چند درصد است. به این ترتیب ریسک شما قبل از ورود به معامله و سرمایه گذاری احساسی در موقعیت به وضوح مشخص ‌می‌شود.

راهنمای دوری از این اشتباه

همانطور که گفتیم باید در برنامه ترید خود حد ریسک را مشخص کنید و پیرو آن در معاملاتتان باشید. برای مثال اگر میزان و حد ریسک را 1:3 در نظر گرفتید و در یک معامله 39 دلار ریسک می‌کنید. باید زمانی که سود شما به 117 دلار رسد معامله خود ببندید. هدف سود شما باید بر اساس استراتژی معاملاتی و شرایط بازار باشد و نه لزوماً میل شما!

جمع بندی

ترید تکنیکال ‌می‌تواند یک تلاش بسیار سودآور برای شما باشد‌، اما نیاز به تجزیه و تحلیل دقیق‌، نظم و انضباط دارد و باید از اشتباهات رایج در این تحلیل جلوگیری شود. بنابراین در صورت پیروی از موارد گفته شده در مقاله‌، معامله گران ‌می‌توانند شانس موفقیت خود را افزایش داده و در عین حال ریسک را به حداقل برسانند. با ایجاد استراتژی و رویکرد مناسب‌، موقعیت خوبی برای سرمایه‌گذاری بر تحرکات بازار و دستیابی به اهداف مالی خود داشته باشند.

 

برچسب:
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

نظرات