آیا بازیابی دارایی پس از ارسال اشتباه رمز ارز امکان پذیر است؟

دسته بندی : آموزش ارز دیجیتال 9 شهریور 1402

در این مطلب می‌خواهیم بررسی کنیم که آیا امکان بازیابی دارایی پس از ارسال اشتباه رمز ارز امکان پذیر است. پس اگر جزء کاربرانی هستید که تراکنش اشتباه ارز دیجیتال داشته اید و به دنبال یک پاسخ و راه حل هستید در این مطلب از ارز هشت ما را همراهی کنید. ما در این مقاله به این پرسش پاسخ خواهیم داد و خواهیم گفت که چگونه می‌توانید ارزهای اشتباه ارسال شده خود را بازگردانید.. پس با ما همراه بمانید..

 ارسال اشتباه ارز به آدرس ناشناس در شبکه‌های بلاکچین

یکی از شایع‌ترین خطاها در انتقال ارزهای دیجیتال، ارسال رمز ارز به یک آدرس ناشناس در شبکه بلاکچین است. به عنوان مثال، افراد ممکن است در هنگام استفاده از آدرس‌های قدیمی که قبلاً برای ارسال ارز از آنها استفاده کرده‌اند، به اشتباه یک آدرس نادرست را انتخاب کنند و ارزهای خود را به آن آدرس ارسال کنند.

این اشتباه می‌تواند منجر به از دست دادن دائمی ارزها شود، زیرا بازیابی آنها به‌طور کلی مشکل و گاهاً غیرممکن است. تنها زمانی که صاحب آدرس دریافت‌کننده بتواند شناسایی و تایید کند که واقعاً اشتباهی ارسال شده‌اند، احتمال بازگردانی ارزها وجود دارد.

با توجه به اینکه آدرس‌های کیف پول معمولاً به صورت ناشناسی عمل می‌کنند، یافتن و شناسایی صاحبین واقعی این آدرس‌ها بسیار دشوار است. به همین دلیل، اغلب دارایی‌های ارسال شده به آدرس‌های ناشناس برای همیشه از دسترس خارج می‌شوند و قابلیت بازیابی ندارند.

درصورت ارسال اشتباه ارز دیجیتال چه کاری باید انجام بدیم؟

با توجه به ماهیت غیرقابل برگشت پروتکل‌های استفاده شده در شبکه‌های رمزارزها، امکان لغو یا بازگشت تراکنش‌های ارسالی وجود ندارد. بنابراین در صورتی که به اشتباه وجهی را به یک آدرس ناشناس ارسال کنید، تنها راهکارهای زیر هستند که می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند:

1. تماس با دریافت‌کننده: بهترین راه برای رفع این مشکل تماس با شخص یا موجودی که به اشتباه وجه را دریافت کرده، است. در واقع در صورتی که می‌دانید دارایی تان به کیف پول چه شخصی ارسال شده است، باید از او بخواهید تا با توافق و همکاری، وجوه را به شما بازگرداند.

2. آدرس‌های شناسایی‌پذیر: در برخی شبکه‌ها، آدرس‌هایی که ارتباط با صاحبان آنها ممکن است، به صورت عمومی قابل دسترس هستند. بنابراین در صورت ارسال اشتباه رمز ارز به همچین کیف پول هایی، امکان برقراری تماس با دریافت‌کننده وجود دارد. در کل شما شانس بازیابی ارز دیجیتال و دارایی تان را دارید.

3. دسترسی به کلید خصوصی: در مواردی که به کلید خصوصی کیف پول خود دسترسی دارید، امکان استفاده از آن برای بازیابی وجوه ارسالی وجود دارد. با دسترسی به کلید خصوصی، می‌توانید تراکنش‌های مرتبط با آن آدرس را کنترل کنید.

در مواردی که آدرس کیف پول‌ها به صورت ناشناس عمل می‌کنند، یافتن و شناسایی صاحبین آنها ممکن است بسیار دشوار باشد و احتمالاً باعث از دست رفتن دائمی دارایی‌های ارسال شده می‌شود. در هر صورت، دقت در وارد کردن آدرس‌ها و انجام تراکنش‌ها امری بسیار مهم است تا از وقوع اشتباهات جلوگیری شود.

ارسال اشتباه ارز به شبکه بلاکچین

اما گاهی اوقات امکان دارد که یک کاربر به جای ارسال ارز دیجیتال به کیف پول اشتباه آن را در شبکه بلاکچینی اشتباهی انتقال دهد، در آن صورت چاره چیست؟

آیا تا به حال اتفاق افتاده که شما به اشتباه یک ارز دیجیتال را به یک آدرس متعلق به شبکه بلاکچین دیگری ارسال کنید؟ این اشتباه معمولاً هنگامی رخ می‌دهد که در هنگام انتقال ارزها، آدرس مقصد اشتباه وارد شود. اغلب کیف پول‌های رمزارزها، اشتباه در وارد کردن آدرس را تشخیص می‌دهند و از انجام تراکنش جلوگیری می‌کنند. اما در برخی موارد، شبکه‌های مختلف از فرمت‌های مشابهی برای آدرس‌ها استفاده می‌کنند؛ به عنوان مثال، اتریوم و  ۲۰ (ERC-20) BNB، که می‌تواند منجر به اشتباهاتی بین آدرس‌ها بشود.

با وجود اینکه تراکنش شما تایید می‌شود، ارزهای شما هرگز به مقصد نخواهند رسید. اما وضعیت قابل اصلاح است، اگرچه شرط آن دسترسی به کلید خصوصی کیف پول شماست. هنگامی که یک کیف پول برای نگهداری ارزهای دیجیتالی ایجاد می‌کنید، عموماً یک مجموعه از کلمات بازیابی دریافت می‌کنید. این کلمات بازیابی که به آنها “عبارت نشانی” یا “عبارت seed” هم می‌گویند، به واقع کلید خصوصی شما هستند.بنابراین در صورتی که می‌خواهید با از این مشکل را برطرف کنید باید به حروف بازیابی کیف پول خود دسترسی داشته باشید.

تراکنش اشتباه شده در تراست ولت را چگونه بازیابی کنیم؟

برای توضیح فرآیند بازیابی یک تراکنش اشتباه ارز دیجیتال در تراست ولت، برای نمونه یک تراکنش اشتباه از شبکه BNB به اتریوم در این کیف پول انجام دادیم. در ادامه نیز می‌خواهیم توضیح دهیم که برای اصلاح و بازگردانی چه کاری باید انجام دهید.

توجه داشته باشید این روش فقط در کیف پول‌هایی که امکان وارد کردن کلید خصوصی را دارند، قابل استفاده است. فرض کنید شما یک تراکنش اشتباه از BNB به اتریوم انجام داده‌اید. در صورتی که قصد بازیابی دارید، مراحلی که در ادامه توضیح می‌دهیم را باید انجام دهید:

  • قبل از انجام هرکاری حتماً اطمینان حاصل کنید که کلمات بازیابی (Mnemonic) کیف پول تراست ولت خود را در یک محل امن و مخفی نگه دارید.
  • به وبسایت “Mnemonic Code Converter” بروید.
  • کلمات بازیابی خود را در فیلد BIP39 وارد کنید. این کلمات معمولاً به شما هنگام ایجاد کیف پول داده می‌شوند.

ارسال اشتبار رمز ارز در تراست ولت

  • روی دکمه “Convert” کلیک کنید تا کلمات بازیابی به صورت مخاطب با آدرس‌های ارزها تبدیل شوند.
  •  آدرس‌ها و کلیدهای خصوصی ارزهای مختلف را بررسی کنید. به دنبال آدرس اتریومی باشید که مرتبط با تراکنش اشتباه BNB باشد.
  • کلید خصوصی مربوط به این آدرس اتریوم را استخراج کنید. این کلید خصوصی باید به صورت رمزنگاری‌نشده نمایش داده شود.
  • با استفاده از کلید خصوصی استخراج شده، کیف پول Binance Coin خود را در کیف پول مناسب وارد کنید.
  • با انجام این مراحل، می‌توانید تراکنش اشتباه BNB به اتریوم خود را بازیابی کنید. حتماً در هر مرحله دقت کنید و اطمینان حاصل کنید که اطلاعات خصوصی خود را در جای امن نگه دارید.

کلام پایانی؛

توجه کنید که در اغلب موارد امکان بازگردانی ارز دیجیتالی که به آدرس اشتباهی ارسال شده است وجود ندارد. بنابراین بهترین راهکار این است که قبل از انجام هرگونه تراکنش، با دقت و دقیقاً مشخصات آن را بررسی کنید. همیشه آدرس کیف پول مقصد را با دقت بررسی کنید. حتی اگر از آدرس های قدیمی که در گذشته از آن ها استفاده کرده اید، استفاده می‌کنید.

هربار که قصد دارید ارزی را انتقال دهید، بهتر است آدرس مقصد را با دقت بررسی نمایید. حتی اگر از آدرس‌های قدیمی که در گذشته از آنها استفاده کرده‌اید، استفاده می‌کنید.

در صورتی که به اشتباه ارز دیجیتالی را به یک آدرس نادرست ارسال کرده‌اید و راه‌حل بازیابی آن را در این مقاله پیدا نکردید، خواهشمندیم مشخصات دقیق تراکنش را در قسمت نظرات ارسال نمایید. برای بررسی امکان بازیابی ما به اطلاعات زیر نیاز داریم:

1. نام و نوع کیف پول مبدا و مقصد
2. نام ارزی که به آدرس اشتباه ارسال شده است
3. نام و آدرس ارز مقصد

تیم صرافی ارز هشت در صورت وجود راه حل، آن را در اختیار شما قرار خواهد داد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 5]

نظرات