تاثیر جنگ اسرائیل و فلسطین بر بازار مالی

تاثیر جنگ اسرائیل و فلسطین بر بازار مالی چیست؟

دسته بندی : اخبار , تحلیل 19 مهر 1402

تاثیر جنگ اسرائیل و فلسطین بر بازار مالی چیست؟ آیا این جنگ باعث افزایش قیمت ارزهای دیجیتال و دلار می‌شود؟ رویکرد ارزهای دیجیتال به یک جنگ فراگیر چیست؟ همه اینها سوالاتی است که شاید برای بسیاری از افراد در این روزهای اخیر (از زمان شروع جنگ حماس و اسرائیل) پیش آماده باشد. واقعیت این است که نمی‌توان تحلیل درستی از این شرایط داشت اما به طور کلی برخی از دارایی‌ها مانند طلا و بیت کوین ساخته شده‌اند که در شرایط جنگ و بحرانی ضد تورمی عمل کنند و ارزش سرمایه افراد را حفظ کنند. پس منطقی است که قیمت بسیاری از دارایی‌ها در این برهه زمانی با افزایش همراه باشد. با این حال بدون شک نمی‌توان تنها به این مسئله بسنده کرد و باید تمام جوانب این موضوع را مورد بررسی قرار داد.

به همین دلیل ما در تیم تحلیل صرافی ارز هشت، تصمیم بر این گرفتیم که بررسی کنیم چرا جنگ بین اسرائیل و غزه اتفاق افتاد و این مسئله چه تاثیری بر اقتصاد بین المللی می‌گذارد. پس در این تحلیل با ما همراه باشید.


جنگ بی‌پایان پسران نبی:


در ابتدا برای داشتن دیدگاه بهتر و در نتیجه تصمیم گیری دقیق‌تر بهتر است بررسی کنیم که اصلا علت اصلی جنگ بین اسرائیل و فلسطین چیست؟ همانطور که می‌دانید فلسطین سال‌هاست که در گیر جنگ هست و به دلایل مختلف اسرائیل همیشه پیروز میدان بوده است.

به طور کاملا خلاصه باید بدانید همه این جنگ‌ها به روایتی برای تسلط و مالکیت بر اورشلیم همان جایی که بیت المقدس هم در آن قرار گرفته، اتفاق افتاده است و قدمت آن به 70 سال پیش باز می‌گردد. اما این جنگ های ادامه دار و تسلط اسرائیل بر فلسطین باعث تقسیم شدن اراضی این کشور به دو بخش غزه و کرانه باختری شده بود که در طی جنگ های داخلی حماس بر غزه تسلط پیدا کرد.( حماس یک گروه جنبشی سیاسی- اسلامی فلسطینی است.) حالا حماس ها بر این هستند که مالکیت اراضی خود را از اسرائیلی ها بگیرند.

پس به دنبال این هدف، در روزهای اخیر حماس‌ها به صورت ناگهانی به اسرائیل حمله و تعداد زیادی از افراد و نظامیان را به هلاکت رساندند و برخی از آن‌ها را به اسارت گرفتند تا بدین صورت از بمباران و حملات احتمالی اسرائیل جلوگیری کنند. اما با این حمله آتش جنگ شعله‌ور‌تر شد و ناتانیاهو در صدد انتقام بر انگیخت… و اینگونه جنگ بی‌پایان پسران نبی وارد مرحله‌ای جدید شد.

به نظر شما این جنگ چرا اتفاق افتاد؟ فقط برای کشته شدن تعدادی اسرائیلی؟! قطعا نه و در پشت این ماجرا اتفاقات ژئوپولیتیک و هدف‌های سیاسی زیادی وجود دارد که همه این اهداف تا حد زیادی بر بازارهای مالی اثر می‌گذارند.


جنگ چه تاثیری بر بازار مالی دارد؟


تاثیرات جنگ بر بازارهای مالی

بدون شک هر ریسکی بر بازارهای مالی اثر گذار است، حالا اگر این ریسک دارای ابعاد بزرگی همچون جنگ (مانند حمله اسرائیل به فلسطین) و… باشد، قطعا چالش بزرگ‌تری برای بازار به همراه دارد. گاها به دنبال جنگ‌ها تحریم‌هایی ایجاد می‌شود که قطعا تاثیرات بزرگی بر بازار می‌گذارند. به طور کلی بازار مالی تحت تاثیر عوامل مهم جوامع است. بیشتر این چالش در زمان ابتدای آن ایجاد می‌شود، یعنی زمانی که خبر جنگی مانند جنگ اوکراین و روسیه، جنگ فلسطین و اسرائیل منتشر می‌شود، بازار ارزهای دیجیتال، بورس و… تحت تاثیر تنش‌ها قرار می‌گیرند. در ادامه تاثیراتی که جنگ (به صورت عمده) می‌تواند بر بازار بگذارد را بررسی می‌کنیم:

1. ایجاد نوسانات قیمت:

جنگ و ناامنی در یک منطقه معمولاً منجر به افزایش نوسانات در بازارهای مالی می‌شود. در شرایط ناپایدار، افراد و سرمایه‌گذاران به افزایش اقدامات احتیاطی پرداخته و این امر باعث افزایش نوسانات قیمت می‌شود.

2. کاهش سرمایه‌گذاری و خروج سرمایه:

در زمان جنگ، بسیاری از سرمایه‌گذاران از بازار خارج می‌شوند یا سرمایه‌گذاری خود را کاهش می‌دهند. این وضعیت ممکن است باعث کاهش ارزش بازارها و افزایش نرخ بهره‌وری سرمایه شود.

3. ایجاد تغییرات در ارزش ارزها:

ارزها نیز به شدت تحت تأثیر قرار می‌گیرند. ارزهای مرتبط با کشورهای درگیر در جنگ به شدت نوسان می‌کنند. این نوسانات می‌توانند تجارت بین‌المللی را تحت تأثیر قرار داده و ارزش کالاها و خدمات را تغییر دهند.

4. تأثیر بر صنایع خاص:

برخی از صنایع، به ویژه صنایع مرتبط با امنیت و امور نظامی، ممکن است تحت تأثیر قرار بگیرند. به عنوان مثال، صنایع نفت و گاز، صنعت هوایی و صنایع دفاعی ممکن است تحت فشار قرار بگیرند.

5. تأثیر بر روند اقتصادی:

جنگها می‌توانند تأثیرات زیادی بر روند اقتصاد کلان داشته باشند. از یک سو، هزینه‌های نظامی و بازسازی ممکن است بر اقتصاد یک کشور سنگین باشند. از سوی دیگر، بسته به شرایط، نیاز به سرمایه‌گذاری در صنایع نظامی و بازسازی می‌تواند برخی از بخش‌های اقتصادی را رونق بخشد.


تاثیر جنگ اسرائیل و فلسطین بر بیت کوین چیست؟


رویکرد بیت کوین به یک جنگ فراگیر چیست؟ در چند روز اخیر تمام توجهات به درگیری اسرائیل با فلسطین هست و سوال بسیاری از کاربرها این بود که واکنش بیت کوین به شروع جنگ چیست؟

نکته: همانطور که گفتیم بیت کوین غیر متمرکز هست و از آن برای حفظ ارزش دارایی استفاده می‌شود و به عبارتی می‌توان آن را یک دارایی ضد تورمی دانست در واقع اینگونه می‌گویند که این ارز برای مواقع بحرانی و زمان جنگ ساخته شده است.   اما واقعا این صحت دارد؟ قطعا خیر!

چرا که بیت کوین یک ارز با ریسک بالا است و حتی هنوز عموم مردم دنیا آن را به عنوان یک دارایی قبول نکرده‌اند و از همه مهم‌تر این است کهحجم نقدینگی این ارز بسیار پایین است. پس در زمان جنگ خرید بیت کوین انتخاب بسیاری از افراد نخواهد بود.

نکته: در زمان شروع جنگ اوکراین و روسیه مردم از بیت کوین برای انتقال امن دارایی استفاده کردند و این مسئله را می‌توان نقطه عطفی برای آینده روشن BTC در شرایط بحرانی دانست. (البته بعد از طلا)

بنابراین شاید تاثیر جنگ اسرائیل و فلسطین بر بازار مالی زیاد باشد، اما اتفاقات این چنینی در حال حاضر  تغییر آن چنانی بر دارایی مانند بیت کوین  ایجاد نمی‌کند.


جنگ روی کدام دارایی ها بیشتر اثر می‌گذارد؟


جنگ تأثیر بسیار زیادی بر دارایی‌های مختلف دارد. این تأثیرات بستگی به متغیرهای مختلفی دارند از جمله نوع جنگ، مدت زمان، مقیاس و شدت جنگ، منطقه جغرافیایی، و ویژگی‌های اقتصادی کشورهای درگیر دارد. اما دارایی هایی بین المللی که در طی جنگ های مختلف بیشتر تحت تاثیر قرار می‌گیرند، عبارت اند از:

1. ارزها مختلف: ارزها در زمان جنگ به شدت تحت تأثیر قرار می‌گیرند. ارزهای کشورهایی که در جنگ شرکت دارند، معمولاً نوسانات شدیدی را تجربه می‌کنند و ارزش آنها کاهش یا افزایش می‌یابد.

2. نفت و سایر منابع طبیعی: پس از ارزهای، دارایی دیگری که ممکن است بیشتر از همه تحت تاثیر قرار بگیرد نفت و سایر منابع طبیعی هست. کشورهای صادرکننده نفت ممکن است تحت تأثیر زیادی قرار گیرند، چرا که جنگ می‌تواند تأثیرات جدی بر تولید، صادرات، و قیمت نفت داشته باشد.( معمولا با افزایش مواجه می‌شود.)

3. بازارهای مالی: بورس‌ها و بازارهای مالی عموماً نوسانات شدیدی در زمان جنگ و ناامنی اقتصادی و سیاسی واکنش نشان می‌دهند. ارزش شرکت‌ها و اوراق بهادار در این شرایط می‌تواند کاهش یا افزایش یابد، برای همین بهتر است در این بازه های زمانی ترید انجام ندهید.


تازه ترین اخبار جنگ اسرائیل و فلسطین


خلاصه جدید ترین اتفاقات و تاثیر جنگ اسرائیل و فلسطین بر بازار مالی:

  • صرافی بایننس هم وارد جنگ شد و در این صرافی تمامی حساب های مرتبط با کاربران حماس مسدود گردید.
  • به دنبال این جنگ تمامی ارزهای دیجیتال با پشتوانه طلا در محدوده سبز و سایر توکن ها در محدوده قرمز قرار گرفتند.
  • تعداد تلفات و کشته های این جنگ روز به روز در حال افزایش است.

بنظر شما حمله غافلگیرانه و موفق فلسطینی ها در غزه،در آینده به نفع چه کسی خواهد شد؟

آپدیت 30مهر 1402:

امروز اسرائیل چهره جدیدی از جنگ را نشان داده است و اقدام به حمله هوایی به فرودگاه سوریه کرده است. در پی این اقدام، تمام پروازهای این فرودگاه لغو و یکی از کارکنان کشته شده است. آیا این حرکت آغازی برای همه گیری جنگ است؟

علاوه بر این اسرائیل برای حمله زمینی به غزه هم اعلام آمادگی کرده.


بمباران بیمارستان المعمدانی و کشته شده افراد غیر نظامی (فاجعه انسانی!)

بیمارستان المعمدانی

این خبر تا به این لحظه چه تاثیری در بازارهای مالی داشت:

در حالی که انفجار وحشتناکی در یک بیمارستان در غزه رخ داد و تنش‌ها در منطقه در حال افزایش بود، ورود جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، باعث افزایش قیمت نفت شد. پس از این انفجار، رهبران اردن، مصر و نهادهای فلسطینی نشست با بایدن را لغو کردند و تلاش او برای جلوگیری از گسترش تناقضات بین اسرائیل و حماس در سراسر خاورمیانه را پیچیده‌تر کرد.

فراتر از منطقه، اطلاعات نشان داد که رشد اقتصادی چین بهتر از انتظار بوده و همچنین داده‌ها در مورد کاهش ذخایر نفت در ایالات متحده، بازار نفت را بیشتر حمایت کرد.

این درگیری گسترده‌تر ممکن است جریان‌های نفت را به خطر بیندازد و بازار نفت را که پس از ماه‌ها کاهش عرضه از سوی اوپک پلاس تحت فشار قرار گرفته بود را بیشتر در تنگنا قرار دهد.

وارن پترسون، رئیس استراتژی کالا در ING Groep NV در سنگاپور، گفت: “واضح است که گسترش درگیری، خطرات عرضه بیشتری را برای بازاری که در حال حاضر بسیار محدود است، به همراه خواهد داشت. فوری‌ترین ریسک عرضه احتمالاً در اطراف نفت ایران باقی می‌ماند.”

به گزارش Oilprice، مؤسسه نفت آمریکا اعلام کرد که ذخایر در هاب کوشینگ در اوکلاهما حدود 1 میلیون بشکه کاهش یافته است. اگر این اطلاعات در انتهای روز چهارشنبه تایید شود، این آمار کمینه سطح ذخیره از سال 2014 خواهد بود.


بمباران بیمارستان غزه چه تاثیری بر قیمت بیت کوین داشت؟

تا به این لحظه شاهد تغییرات محسوسی در قیمت بیت کوین نبوده ایم. اما با ورود بایدن به این منطقه هر چیزی امکان دارد. لذا توصیه می‌کنیم معاملات خود را بر روی ارزهای دیجیتال مدیریت کنید، چرا که در این شرایط امکان حرکات قیمتی بزرگ و رنج زیاد وجود دارد.


بررسی تاثیر جنگ اسرائیل و فلسطین بر روی دارایی های مختلف تا به امروز:


تاثیر تشدید درگیری‌های فعلی بین حماس و اسرائیل:

  • قیمت نفت:

نزدیک به یک‌سوم عرضه جهانی نفت در خاورمیانه تولید می‌شود. این درگیری‌ها منجر به افزایش قابل توجه قیمت‌های نفت خام برنت و وست تگزاس اینترمدیت آمریکا شده‌اند. اگر این درگیری‌ها کنترل شوند، تاثیر آن تا حد زیادی به افزایش قیمت نفت محدود می‌شود. اما اگر این درگیری‌ها به سایر کشورهای تولیدکننده نفت در منطقه، به ویژه ایران، گسترش یابد، اقتصاد جهانی با عواقبی شدید روبرو خواهد شد.

  • تورم:

افزایش قیمت نفت می‌تواند منجر به افزایش تورم در سطح جهانی شود. اقتصادهای بزرگی مانند آمریکا، هند و چین که واردکنندگان مهم نفت هستند، در صورت افزایش قیمت ممکن است تورم وارداتی بالایی را تجربه کنند. افزایش تورم بر هزینه‌های تولید در تمام صنایع تاثیر می‌گذارد و هزینه انرژی برای مشاغل و خانوار‌ها افزایش می‌یابد.

  • نرخ بهره:

بانک‌های مرکزی ممکن است برای کنترل تورم دچار مشکل شوند که در نتیجه آن منجر به افزایش طولانی‌مدت نرخ‌های بهره می‌شود و رشد اقتصاد جهانی را مختل می‌کند.

تاثیر بر بازارهای مالی:

  • بازارهای سهام:

پس از درگیری حماس و اسرائیل، بازارهای سهام در سطح جهانی تحت تاثیر قرار گرفته‌اند. سرمایه‌گذاران به دارایی‌های امن روی می‌آورند که منجر به کاهش معاملات در بازار سهام آمریکا و بازارهای آسیایی شده است.

  • دارایی‌های امن:

با بروز این درگیری، قیمت طلا افزایش داشت. در واقع هم طلای نقدی و هم معاملات آتی طلای آمریکا افزایش قیمت داشته‌اند. همچنین، بهای دلار و ین ژاپن نیز در این راستا افزایش یافته‌اند.

  • نگرانی‌های ژئوپلیتیکی:

دخالت سایر کشورها، به ویژه ایران، می‌تواند وضعیت را تشدید کند. اقدامات تلافی‌جویانه جمهوری اسلامی می‌توانند مسیر حیاتی تامین نفت جهانی را به خطر بیندازند.

با وجود واکنش‌های فوری بازارها، تاریخ نشان داده است که آنها در میان‌مدت و بلند‌مدت می‌توانند به ثبات برسند. تاثیر تنش‌ها میان اسرائیل و حماس همانند رویدادهای ژئوپلیتیکی قبلی، نشانگر به‌هم پیوستگی بازارهای مالی جهانی است.

آیا یک جنگ همه گیر در پیش است؟

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 15 میانگین: 4.7]

نظرات

  • آیلین مداح
    26 مهر 1402

    واقعا وحشتناکه😰