اندیکاتور ایچیموکو

ایچیموکو چیست؟ آموزش صفر تا صد اندیکاتور ایچیموکو

دسته بندی : اخبار 21 آبان 1402

در دنیای تحلیل تکنیکال، یکی از آموزش‌های حائز اهمیت، آموزش ایچیموکو است. این روش، یک ابزار تحلیلی است که در بازارهای مالی و سرمایه‌گذاری به کار می‌رود. هدف اصلی این روش، بهبود دقت در پیش‌بینی حرکت‌های بازار از طریق تحلیل الگوهای شمعی ژاپنی است. در این مقاله از وبلاگ صرافی ارز هشت به آموزش و معرفی اندیکاتور ایچیموکو می‌پردازیم.


ایچیموکو چیست؟


ایچیموکو، توسط گوئیچی هوسودا (Goichi Hosoda)، روزنامه‌نگار ژاپنی، توسعه یافت و در اواخر دهه ۱۹۶۰ به چشمه عموم منتشر شد. ممکن است به همین دلیل باشد که این اندیکاتور از محبوبیت بالاتری در میان معامله‌گران آسیایی برخوردار است. عبارت ایچیموکو در زبان انگلیسی به معنای “نمودار تعادل یک نگاه” است، که این جمله بیانگر مفهوم آن است که تحلیل‌گران می‌توانند با نگاه کردن به نمودار، روند و سیگنال‌های خرید و فروش را شناسایی کنند.

اگرچه به نظر می‌رسد که نمودار این اندیکاتور به شکلی مشابه با نمودار شمعی باشد، اما این شاخص اطلاعات بیشتری نسبت به نمودار شمعی استاندارد فراهم می‌کند. ایچیموکو یک مجموعه از شاخص‌های فنی است که سطوح حمایتی و مقاومتی، حرکت، و جهت روند را نمایش می‌دهد. این کار را با گرفتن میانگین‌های متعدد و رسم آنها بر روی نمودار انجام می‌دهد. اندیکاتور ایچیموکو تمام این اطلاعات و محاسبات را در یک ابر، که به ابر ایچیموکو معروف است، نمایش می‌دهد. به همین دلیل افراد زیادی این نمودار را با نام ابر ایچیموکو یا “Cloud Ichimoku” می‌شناسند.

اگرچه ایچیموکو به عنوان یک اندیکاتور شناخته می‌شود، اما تحلیل‌گران تکنیکال اعتقاد دارند که این ابزار بیشتر به عنوان یک سیستم معاملاتی عمل می‌کند. از آنجایی که تمام خطوط آن اهمیت ویژه‌ای دارند، باید با دقت مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد.

مطالب مرتبط: الگوی مرد به دار آویخته | آموزش شناخت کندل استیک Hanging Man


ابر ایچیموکو چیست؟


“ابر ایچیموکو” یک تجمع از شاخص‌های فنی است که به طور مشخص به سطوح حمایت و مقاومت، جهت و حرکت روند اشاره می‌کند. این شاخص با گرفتن میانگین‌های متعدد و نمایش آنها بر روی نمودار، به تحلیل بازار می‌پردازد و از این اطلاعات برای محاسبه “ابر” استفاده می‌کند تا پیش‌بینی کند که در آینده قیمت ممکن است به سطوح حمایت یا مقاومت برخورد کند.


اجزای اندیکاتور ایچیموکو


ایچیموکو از پنج اجزای اصلی تشکیل شده است. که در ادامه، هر یک از آنها را توضیح خواهیم می‌دهیم:

Tenkan-sen

با جمع آوری بیشترین و کمترین قیمت در ۹ دوره گذشته و تقسیم نتیجه بر ۲، مقداری به دست می‌آید که این مقدار نمایانگر یک سطح حمایت یا مقاومت است. عبور قیمت از این سطح می‌تواند به عنوان یک هشدار برای تغییر در روند بازار تلقی شود.

Kijun-sen

با جمع آوری بیشترین و کمترین قیمت در ۲۶ دوره گذشته و تقسیم نتیجه بر ۲، مقداری به‌دست می‌آید که این مقدار نمایانگر یک سطح حمایت یا مقاومت است. عبور قیمت از این سطح نه تنها تاییدیه‌ای برای تغییر روند است، بلکه می‌توان از آن به عنوان حد ضرر شناور نیز استفاده نمود.

Senkou Span A

از طریق جمع زدن Tenkan-sen و Kijun-sen و سپس تقسیم نتیجه بر ۲، مقداری به‌دست می‌آید. این مقدار ۲۶ دوره قبل ترسیم می‌شود، که یک لبه از کومو یا ابر کومو را تشکیل می‌دهد. این خط به منظور شناسایی مناطق حمایت و مقاومت در آینده مورداستفاده قرار می‌گیرد.

Senkou Span B

با جمع‌آوری بیشترین و کمترین قیمت در ۵۲ دوره گذشته و تقسیم نتیجه بر ۲، مقداری به‌دست می‌آید که سپس ۲۶ دوره قبل از الان محاسبه و نمودار می‌شود. این خط، لبه دیگری از کومو را تشکیل می‌دهد و برای تشخیص مناطق حمایت و مقاومت در آینده به‌کار می‌رود.

Chikou Span

قیمت کنونی بازار، به اطلاعات قیمت بسته شده ۲۶ روز پیش برمی‌گردد. این خط به‌منظور نمایش مناطق محتمل حمایت و مقاومت در بازار مورداستفاده قرار می‌گیرد.


سیگنال های خرید و فروش ایچیموکو


سیگنال خرید

هنگامی که خط Tekan sen به بالای خط Kijun sen ارتفاع پیدا می‌کند و هم‌زمان هر دو خط در بالای ابر کومو قرار می‌گیرند، این نشانگری از احتمال صعودی شدن روند سهم خبر می‌دهد.

سیگنال فروش

هنگامی که خط Kijun sen به بالای خط Tekan sen افزایش یابد و هم‌زمان هر دو خط در پایین ابر کومو قرار بگیرند، این نمایانگر احتمال روند نزولی سهم را نشان می‌دهد.

سیگنال خنثی

هنگامی که قیمت در داخل ابر کومو قرار دارد، مناسب نیست که اقدام به خرید یا فروش سهم کنید، زیرا در این شرایط، روند سهم به‌خوبی قابل تشخیص نیست.


استراتژی های ایچیموکو


شکست کومو

در این استراتژی، موقعیت خرید زمانی برای ما ایجاد می‌شود که قیمت به نحوی شکسته شده و در ناحیه‌ای بالاتر از خط کومو Kumo بسته می‌شود. همچنین، موقعیت فروش زمانی برای ما به وجود می‌آید که قیمت شکسته شده و در ناحیه‌ای پایین‌تر از خط کومو بسته می‌شود.

بازگشت کومو

استراتژی بازگشت کومو یک رویکرد تحلیلی در تجارت سهام است که با توجه به تغییرات در روند کومو، موقعیت‌های خرید یا فروش سهام تشخیص داده می‌شود. در این روش، زمانی که روند کومو از حالت صعودی به حالت نزولی تغییر می‌کند، بهترین زمان برای خرید سهام فراهم می‌آید و همچنین زمانی که روند کومو از حالت نزولی به حالت صعودی تغییر می‌کند، بهترین زمان برای فروش سهام فراهم می‌شود.

شکست چیکو

این استراتژی به شما نشان می‌دهد که زمانی که خط چیکو از روند قیمتی عبور کرد و قیمت بسته شدن بیشتر از قیمت ۲۶ روز گذشته است، مناسب است که سهام را خریداری کنید. به عبارت دیگر، در زمانی که خط چیکو از روند قیمتی عبور کند و قیمت بسته شدن کمتر از قیمت ۲۶ روز گذشته است، پیشنهاد می‌شود اقدام به فروش کنید. بر اساس اصول معاملاتی ایچیموکو، کارایی استراتژی شکست چیکو به موقعیت روند قیمت نسبت به کومو وابسته است.

کراس تنکان/کیجون

طبق استراتژی کراس تنکان/کیجون، خرید یا نگهداری سهام در زمانی انجام می‌شود که نقطه تنکان به سمت بالا از خط کیجون عبور کند. اما وقتی نقطه تنکان به سمت پایین از خط کیجون عبور می‌کند، معامله‌گر ملزم به فروش سهام می‌شود. طبق اصول ایچیموکو، کارآیی استراتژی کراس تنکان/کیجون به تناسب با موقعیت خط کومو وابسته است.

کراس کیجون

زمانی که قیمت بسته شدن سهام، در مکانی بالاتر از خط کیجون باشد یک موقعیت خرید ایجاد می‌شود. همچنین زمانی که قیمت بسته شدن سهام در نقطه‌ای پایین‌تر از خط کیجون قرار دارد، یک موقعیت فروش به وجود می‌آید. در این استراتژی، موقعیت نسبت خط کیجون به خط کومو، تأثیر قابل توجهی بر عملکرد سهام دارد.


کاربردهای ایچیموکو


تشخیص الگو های حرکت:

یکی از نقاط قوت ایچیموکو، در تحلیل روندها می‌باشد. با شناسایی روندهای حاکم بر بازار رمزارزها، می‌توان به بهترین زمان‌ها برای خرید و فروش دست یافت.

تجزیه و تحلیل حرکت:

از جمله کاربردهای دیگر ایچیموکو، بررسی حرکت قیمت و نرخ شتاب آن است. با دانستن نرخ شتاب حرکت، می‌توانید بهترین زمان‌ها برای ورود یا خروج از بازار را شناسایی کنید. در واقع، این نرخ شتاب می‌تواند سیگنال‌های مفیدی را ارائه دهد.

شناسایی نقاط قوت و ضعف:

ایچیموکو به شما کمک می‌کند تا در هر بازه زمانی در بازار کریپتو، سطوح حمایت و مقاومت را به دست آورید. همانطور که می‌دانید، سطح حمایت از افت قیمت بیش از حد جلوگیری می‌کند و سطح مقاومت نیز از افزایش بیش از حد قیمت جلوگیری می‌کند.


اهمیت و مزایا اندیکاتور ایکچیموکو


به عنوان یک اندیکاتور، ایچیموکو به ما اطلاعات  بسیار مفیدی ارائه می‌دهد که از سایر شاخص‌های استاندارد نمودارها متفاوت است. این اندیکاتور با ارائه تصویری جامع و روشن از بازار، نقاط حمایت و مقاومت یک بازار را به خوبی نشان می‌دهد. هدف اصلی ایچیموکو اندازه‌گیری حرکت بازار و تعیین جهت قیمتی آن است. سیگنال‌های ایچیموکو به معامله‌گران کمک می‌کند تا روندهای بازار را شناسایی کنند. با استفاده از ابر ایچیموکو، معامله‌گران به راحتی می‌توانند انواع خطوط روند صعودی و نزولی بلند مدت بازار را تشخیص دهند. شاخص ایچیموکو نه تنها به شناسایی روندهای بازار کمک می‌کند، بلکه می‌توان از آن برای ایجاد استراتژی‌های ورود و خروج از بازار و حتی قرار دادن استاپ لاس استفاده نمود.

مزایای اندیکاتور ایکچیموکو:

اندیکاتور ایچیموکو، همانند هر ابزار دیگری در بازار مالی، با توجه به نحوه استفاده، می‌تواند به شدت در بهبود روش‌های معاملاتی و تصمیم‌گیری‌های معاملاتی کمک کند. در این قسمت، به بررسی چند مزیت کلیدی از استفاده از اندیکاتور ایچیموکو می‌پردازیم.

۱. ارائه نمای کلی بازار:
شاخص ایچیموکو توانایی ارائه نمای کلی از خطوط مقاومت و حمایت بازار را دارد. همچنین، این اندیکاتور قابلیت نمایش روند حرکت بازار را به خوبی دارد. این ویژگی منحصر به فرد، ایچیموکو را از بسیاری از اندیکاتورهای دیگر متمایز می‌کند.

۲. بهره‌گیری از چندین استراتژی همزمان:
استفاده از ایچیموکو به معنای نیاز به استفاده از اندیکاتورهای متعدد نیست. با این اندیکاتور، می‌توانید به صورت همزمان روند حرکت بازار را پیش‌بینی کنید، استراتژی‌های ورود یا خروج از بازار را اعمال کنید، و حتی سطوح حمایت و مقاومت را در دوره‌های زمانی مختلف دنبال کنید.

۳. قابلیت سفارشی‌سازی:
اگرچه نمودار ایچیموکو ممکن است به نظر شلوغ بیاید، اما برخی از پلتفرم‌ها امکان سفارشی‌سازی این اندیکاتور را فراهم می‌کنند. به عنوان مثال، پلتفرم تریدینگ ویو اجازه حذف خطوط زمانی مشخص شده را به شما می‌دهد و این امر به سادگی نمودار را برای شما قابل مدیریت می‌کند.

بیشتر بخوانید: اندیکاتور فراکتال چیست؟ – آشنایی با fractal indicator


محدودیت‌های ایچیموکو


یکی از نقاط ضعف این ابزار این است که بر اساس داده‌های تاریخی عمل می‌کند. گرایش‌های گذشته ممکن است در آینده به شکلی که معامله‌گران پیش‌بینی می‌کنند، تکرار نشوند. همانطور که در هر ابزار فنی دیگری نیز ممکن است اتفاق بیفتد، ابزار ایچیموکو هم ممکن است سیگنال‌های نادرستی ارائه دهد. به علاوه، بسته به بازه زمانی که این ابزار روی آن اعمال می‌شود، ممکن است روندهای بزرگتری را در نظر نگیرد.

در ادامه توضیح مختصری درباره اصلی ترین محدودیت های اندیکاتور ایکچیموکو می‌دهیم:

داده‌های قدیمی گذشته:
استفاده از اندیکاتور ایچیموکو به همراه شاخص میانگین متحرک انجام می‌شود و این امکان را فراهم نمی‌کند که روی نمودارهای لحظه‌ای از آن بهره‌مند شویم. این امر باعث می‌شود که داده‌های نمودار از وضعیت بازار لحظه‌ای با تاخیری مواجه شوند. برای معامله‌گرانی که به تحلیل و تصمیم‌گیری در زمان واقعی نیاز دارند، این مسئله ممکن است کمی دشوار باشد.

ایچیموکو: نمودار را شلوغ می‌کند!
یک نمودار تحلیلی که اطلاعات جامعی از بازار ارائه می‌دهد، بسیار ارزشمند است، اما ارائه اطلاعات فراوان بر روی یک نمودار نهایتاً به شلوغی آن منجر می‌شود، که ممکن است توانایی ارزیابی شما را مختل کند. همچنین، هرگونه تغییر در روند بازار باعث تغییر مجدد نمودار می‌شود و این تغییرات ممکن است برای بسیاری از معامله‌گران مزاحمت‌آور باشد.


آموزش افزودن ایچیموکو در نمودار تریدینگ ویو


جهت افزودن اندیکاتور ایچیموکو در تریدینگ ویو، کافی است به قسمت Indicators در سربرگ بالای صفحه بروید و در بخش مربوطه، ایچیموکو را جستجو نمایید و اضافه کنید.

جهت تغییر تنظیمات اندیکاتور ایچیموکو، به راحتی می‌توانید از قسمت style توسط گزینه های مورد نظر به آسانی نحوه نمایش خطوط را تغییر دهید.

از قسمت Inputs نیز می‌توانید دوره‌های مرتبط با محاسبات هر بخش از ایچیموکو را به سادگی تغییر دهید.

 


کلام آخر


اندیکاتور ایچیموکو به عنوان یکی از ابزارهای بی‌نظیر در تحلیل تکنیکال شناخته می‌شود، که تحلیل‌گران تکنیکال در تحلیل‌های خود از آن بهره می‌برند. از آنجایی که این اندیکاتور قابل استفاده در تایم فریم‌های مختلف است، به عنوان یک اندیکاتور مولتی تایم فریم معروف است. بعضی از تحلیل‌گران اعتقاد دارند که ایچیموکو به تنهایی می‌تواند به عنوان یک سیستم معاملاتی کامل عمل کند. هرچند، برخی دیگر این اندیکاتور را با سایر سبک‌ها یا اندیکاتورها ترکیب می‌کنند، و اینکه آیا از این ترکیب استفاده شود یا نه، به روش و استراتژی معاملاتی فرد بستگی دارد.


سوالات متداول کاربران درباره اندیکاتور


ایچیموکو چیست؟

اندیکاتور ایچیموکو یکی از ابزارهای بسیار موثر در تحلیل تکنیکال است. این اندیکاتور یک سیستم تجاری قدرتمند را ارائه می‌دهد که جهت اندازه‌گیری حرکت بازار و پیگیری روند نمودار مورد استفاده قرار می‌گیرد. ایچیموکو به طور عمده برای تشخیص مناطق حمایتی و مقاومتی در آینده به کار گرفته می‌شود.

کدام اعداد در ایچیموکو مهم هستند؟

در ایچیموکو، از چند عدد طلایی به شماره‌های 9، 17، 26، 35 و 52 استفاده می‌شود. اما از بین این اعداد، دو عدد کلان و بسیار اهمیتی یافته‌اند که جایگاه ویژه‌ای در این روش دارند: 9 و 26. این دو عدد به طور مکرر در ایچیموکو مورد توجه قرار می‌گیرند و نقش کلیدی در تحلیل و پیش‌بینی حرکت بازار ایفا می‌کنند.

آیا ایچیموکو برای تمامی تایم فریم‌ها مناسب است؟

بله، ایچیموکو به طور کلی برای تمامی تایم فریم‌ها مناسب است.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

نظرات