مارکت میکینگ چیست

منظور از مارکت میکینگ (Market Making) در ارزهای دیجیتال چیست؟

دسته بندی : آموزش ارز دیجیتال 22 آبان 1402

اگر وارد دنیای ارزهای دیجیتال شدید، قطعا باید روی عناوینی گوناگون زیادی تسلط یابید تا بتوانید به شکل اصولی و درست در این بازار معامله و خرید و فروش کنید. مارکت میکینگ یا Market Making در یکی از این اصطلاحات دسته‌بندی می‌گردد. در واقع به Market Making یکی از راه‌های دارای چندین استراتژی مورد استفاده‌ی همیشگی در بازار رمزارزها است. قبلا انجام این کار توسط مارکت مایکرها به شکل دستی انجام می‌شد، و نتیجه‌ی آن به وجود آمدن یک لیست قیمت غلط و پر نوسان می‌شد.

اما با این وجود در سال ۱۹۹۰ مارکت میکرها خودکار مورد پذیرش صرافی‌های رمزارز و فیات قرار گرفته و باعث بهبود فعالیت شدند. پس مارکت میکرها با حذف انسان از مراحل ایجاد بازار، این ایراد را از بین بردند. و در ادامه معاملات به صورت واضح با سرعت بالاتری انجام می‌شدند. ما در صرافی ارز هشت قصد داریم تا درباره مارکت ماینینگ و نقش آن در ارزهای دیجیتال بپردازیم، پس همراهمان تا پایان مقاله باشید.


Market Making چیست؟


در دنیای رمزارزها، مارکت میکینگ درواقع همان بازارسازیست، که به صورت شکل‌های گوناگون انجام می‌گردد. می‌توان گفت یکی از روش‌های معمول در بازار رمزارزها که بیشتر اوقات هدفش از بالابردن مقدار حجم بازار تا افزایش ارزش یکی از دارایی‌های بخصوص زیر نظر پلتفرم‌های گوناگون طراحی و ارائه گردد مارکت میکینگ است.

در این فرایند، بازارسازی یا همان مارکت میکینگ، تریدری که یک دارایی یا رمزارز دیجیتال دربر دارد، تعداد زیادی از کارها و فعالیت‌ها را به شکل واحدی تکمیل می‌کند. به این ترتیب میزان حجم دارایی افزایش یافته است. در این فرایند با بیشترشدن حجم دارایی، مقدار ارزش هر یک از واحدهای دارایی رشد می‌کند. برای درک بهتر می‌توانیم بگوییم طی انجام این فعالیت در کنار بالا رفتن میزان سود، ارزش کلی مختص دارایی یا رمزارز مورد استفاده افزایش یافته است.

پس به طور کلی، با توجه به اشاره مارکت کپ به بازار، در دنیای ارزهای دیجیتال مفاهیمی مانند مارکت میکینگ یا بازارسازی هستند. شناخت و تسلط روی این عناوین، برای فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال ضروری است.

مارکت میکینگ به فرآیندی می‌گویند که در زمان شکل گیری آن، میزان رمزارزها همراه با نقدینگی آن‌ها در بازار تعیین می‌گردد. درواقع مارکت میکینگ نقدینگی بازار رمزارزها را افزایش می‌دهد.

بیشتر بخوانید: بازارساز خودکار چیست؟


علت اهمیت افزایش نقدینگی چیست؟


به خاطر چگونگی فعالیت بازار سازخودکار، در هنگامی که نقدینگی درون استخر افزایش یابد، احتمال ایجاد اسلیچ (Slipage) برای سفارش‌های گسترده‌تر پایین می‌آید. مثلا استخر آب، اگر که مساحت بزرگی را در بر بگیرد، برای پر آب شدنش به شیئی بزرگتری نیاز است. مثلا در این زمان آب استخر نقدینگی و سفارشات جدید آن شیئی خارجی است. تغییر میزان سفارشات بر اساس فرمول مورد استفاده برای تعیین قیمت بازارساز خودکاردر استخر نقدینگی، مقدار کمی تغییر می‌کند. این مقدار حجم زیاد، زمینه افزایش پی در پی ورود نقدینگی می‌گردد.


بررسی مارکت میکینگ


صرافی‌های رمزارز برای پاسخ به درخواست معامله گران و تریدرها، از راه‌های بخصوصی بهره می‌برند. این فعالیت‌ها در آخر روی مقدار قیمت رمزارز مدنظر تاثیرگذار است. مثلا در یک صرافی ساده بیت کوین برای ایجاد یک شرایط مناسب برای خرید و فروش باید از یک دفتر برای سفارش و یک سیستم در جهت تطابق سفارش خود بهره ببرد. مقدار قیمتی که به تریدرها برای خرید و فروش پیشنهاد می‌گردد، داخل این دفتر به اثبات می‌رسد و همینطور این سفارش‌ها به وسیله سیستم هماهنگی سفارش بررسی می‌گردد. ولی گاهی اوقات به دلیل اینکه روی یک دارایی، لیکوئیدیتی رخ می‌دهد، دیگر نمی‌توان معامله را انجام داد.

با دیدن این اتفاق در پلتفرم‌های یا صرافی ها، کسانی که مسئول توسعه بودند مانند موسسان و مدیران به فکر پیدا کردن راه حلی گشتند. درنتیجه از افرادی که در بانک‌ها معاملات حرفه‌ای انجام می‌دادند و کارگزاران و سرمایه گذاران بهره بردند. پس وظیفه این اشخاص در بستر ایجاد و افزایش نقدینگی تطابق سفارش‌هایی بر اساس سفارش مشتریان برای ایجاد نقدینگی و امنیت مدنظر در مسیر ایجاد معاملات بود.

فرآیند ایجاد نقدینگی توسط مارکت میکرها چگونه است؟

بالا بودن نقدینگی، به نفع همه است. چراکه با کاهش میزان نوسانات و حمایت از میزان قیمت‌های منطقی به کارایی بیشتر بازارهای مالی کمک می‌کند. با توجه به مقدار سفارشات، Market Makingبستگی دارد. اختلاف بین بیشترین میزان پیشنهاد شده برای فروش و کمترین مقدار به عنوان اسپرد معرفی می‌گردد. بازارهایی با نقدینگی کم بیشتر اسپردهای خرید و فروش وسیع‌تری دارند. این نقدینگی کم میزان حجم پایین را نشان می‌دهد. درمقابل بازارهایی که میزان نقدینگی بالایی دارند، اسپرد خرید و فروش محدود با میزان حجم بالاتری دارند. مارکت میکرها با منتشر کردن اسپردهای محدود فعالیت دربازار نقدی را افزایش می‌دهند.

بیشتر مارکت میکرها برای تشکیل سود با توجه به اسپردهای پیشنهاد شده برای خرید، ارزهای دیجیتال را برای حساب خودشان خریداری کرده و سپس با فروش آن ها، میزان قیمت را برای سود پلتفرم مبادله‌ی دیگری، می‌فرستند. معنای اسپرد خرید _فروش یعنی میزانی که قیمت درخواست شده از پیشنهادشده بالاتر است. این اختلاف برای بازارساز سود به ارمغان می‌آورد. در نتیجه ریسکی که به دلیل خرید و ذخیره دارایی‌ها بعد از خرید و بعد از فروش دوباره از میزان ارزشش کاهش می‌دهد را جبران می‌کند.


نحوه فعالیت ربات‌های بازارگردانی رمزارزها


در اینجا زمان رسیدگی به ربات‌های بازگردانی رمزارزها است. یکی از مفاهیم جذاب در دنیای رمزارزها ربات‌ها هستند. این ربات‌ها کار و فعالیت را به میزان بسیار زیادی برای افراد تازه کارو مبتدی ساده کرده است. درواقع تمامی فعالیت‌های یک شخص تریدر یا معامله‌گر را برای تحلیل و تجزیه اطلاعات گوناگون به وسیله این ربات‌ها به تنهایی در زمان خیلی کم انجام می‌گردد.

اما چیزی که اهمیت دارد این است که ربات‌ها از چندین استراتژی گوناگون مثل انسان‌ها برای انجام فعالیت‌های ارز دیجیتال خود انجام می‌دهند. یکی از مواردی که می‌توان گفت همین کار را انجام می‌دهد، بازارسازی ارز دیجیتال است. درواقع ربات‌های بازارگرداننده‌ی رمزارزها با کمکی که استراتژی‌ها به آن‌ها می‌کنند، می‌توانند سود بسیار خوبی با معامله‌ی مقدار حجم بالای ارزهای دیجیتال، از اسپرد و یا اختلاف قیمت در زمان خرید و فروش هر نوع دارایی دریافت کنند.

پس ربات مدنظر با ثبت سفارش خرید و فروش یک دارایی به صورت همزمان فعالیت خود را انجام می‌دهد. مثلا شاید ربات شما ۲ سفارش را در یک زمان ثبت کند. ثبت سفارش اولی همراهه با قیمت ۱ دلار و سفارش دومی با قیمت ۱/۲ دلاری توسط ربات انجام شد. پس معامله زمانی که سفارش تایید گردد، صورت می‌گیرد.


نتیجه گیری


با توجه به موضوع این مقاله از صرافی ارز هشت، صرافی‌های رمزارزها باید از یک راه مشخصی برای پاسخ دهی به درخواست‌های معاملات تریدرها یا معامله گران، استفاده کنند. همین موضوع روی مقدار قیمت ارزهای دیجیتال تاثیرگذار است. به همین منظور صرافی ارز دیجیتال، برای ساده شدن فرایند معامله، و اینکه سریع‌تر تطابق سفارشات صورت گیرد از دفترسفارش همراه با یک سیستم بهره می‌برد. به این صورت اولین قیمت اعلام شده توسط معامله‌گر ثبت شده و بعد با تمام سفارش‌های دیگر به وسیله سیستم تطابق سفارش بررسی می‌گردد. ولی گاهی مواقع چون دارایی نقدینگی کمی دارد، معامله انجام نمی‌گردد.

به همین علت، صرافی‌ها به دنبال یک راه حل برای این مشکل بودند. برای حل این ایراد تصمیم گرفتند از معامله گران بسیار حرفه‌ای در شکل سرمایه گذاران بنیادی، کارگزاران و بانک‌ها بهره ببرند. در واقع این افراد، تامین کنندگان نقدینگی هستند که سفارشات را با سفارش مشتریان تطابق می‌دهند و نقدینگی را افزایش می‌دهند.

مارکت میکینگ یکی از این راه هاست. قطعا اگر که مدتی در بازار رمزارزها فعالیت می‌کنید با عناوین مارکت میکینگ و میکر آشنا شدید. در واقع این افراد نقدینگی بازار را تامین می‌کنند و خودشان نیز سود خوبی کسب می‌کنند. همینطور برای ساده‌تر کردن و راحت شدن مسیر بازار مالی از فرایند مارکت میکینگ می‌توان استفاده کرد. پس به طور کلی مارکت میکینگ ها، چندین روش استراتژی با استفاده از ربات ها، راه معاملات تریدرها را ساده می‌کند و نقدینگی را افزایش می‌دهد. در نتیجه بازار ارزهای دیجیتال گسترش پیدا می‌کند.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

نظرات