نهنگ ارز دیجیتال چیست

نهنگ ارز دیجیتال چیست؟

دسته بندی : اصطلاحات 14 آذر 1401

نهنگ ارز دیجیتال چیست؟ نهنگ‌ها موجودات بزرگ دریایی که شاید ما حتی برای یکبار هم که شده آن‌ها را از نزدیک نبینیم! اما این موجودات در حال حاضر بزرگ‌ترین حیوانات روی کره خاکی هستند. موجوداتی عظیم و خونسرد که با حرکات خود می‌توانند موج عظیمی ایجاد کنند. جالب است بدانید، در دنیای رمز ارزها نیز از این ویژگی‌های نهنگ‌ها استفاده می‌شود و در این حوزه مالی اصطلاحی به نام نهنگ را داریم.

نهنگ ارز دیجیتال اصطلاحی آشنا در حوزه رمزارزها است. کسی را پیدا نمی‌کنید که وارد کریپتوکارنسی شده باشد؛ اما از تاثیر نهنگ‌ها، این موجودات عظیم جسته بر بازار ارز دیجیتال بی‌خبر باشد. چرا که آن‌ها می‌توانند در مارکت غوغا به پا کنند! چگونه؟ برای دریافت پاسخ این سوال در ادامه می‌بایست به بررسی حرکات و ویژگی‌های نهنگ‌های ارز دیجیتال بپردازیم.

لذا در این مقاله از ارزهشت، به تمامی سوالات شما در خصوص نهنگ‌ها، بزرگترین بازیگران دنیای رمز ارز و نحوه‌ی تحت تاثیر قرار گرفتن بازارها توسط آن‌ها خواهیم پرداخت.


نهنگ‌ ارز دیجیتال (crypto whale) چیست؟


چرا نهنگ؟ به طور کلی وجه تشابه زیادی بین نهنگ‌های اقیانوس که بزرگ‌ترین موجود آبزی جهان محسوب می‌شود و بازار کریپتو است. به همین دلیل در حوزه ارزهای دیجیتال از اصطلاح نهنگ ارز دیجیتال استفاده می‌کنیم. سوال اصلی این است که در این صنعت به چه کسانی نهنگ می‌گوییم؟

نهنگ یا Whale در کریپتو به افراد یا شرکت‌هایی اطلاق می‌شود که سرمایه بسیار زیادی را از یک ارز دیجیتال همچون بیت کوین داشته باشند. کوچک‌ترین حرکت‌های این افراد می‌تواند حرکات قیمتی بزرگی را در مارکت به همراه داشته باشد. به همین دلیل از نهنگ ارز دیجیتال به عنوان بزرگ‌ترین موجود و بازیگران رمز ارزها یاد می‌شود.

این یک تعریف نصبی برای این اصطلاح از ارزهای دیجیتال است. برای مثال تصور کنید یک شخص در کیف پول خود سه هزار بیت کوین دارد! برای ارز دیجیتال بیت کوین این رقم زیاد است و به همین دلیل ما این فرد را نهنگ ارز دیجیتال می‌دانیم. اما شاید این عدد برای یک شت کوین مانند پپه رقم زیادی نباشد! برای همین رقم دارایی برای هر ارز دیجیتال متفاوت است.


آیا نهنگ‌های ارز دیجیتال قابل شناسایی‌اند؟


در حالت کلی سرمایه‌گذاری در دنیای کریپتو به نحوی است که کسی متوجه پیوند مستقیم حساب شما با خودتان نخواهد شد. اما برخی از افراد آدرس خود را عمومی کرده‌اند و با توجه به داده‌های بلاک‌چین آن‌ها می‌توان هویتشان را با در نظر گرفتن بالا بودن مقدار خرید آن‌ها از یک ارز، شناسایی کرد.

یکی از کوین‌هایی که نهنگ‌های شناخته شده‌ای دارد، بیتکوین (BTC) است. به نظر می‌رسد ساتوشی ناکاماتو (Satoshi Nakamoto) خالق این کوین چیزی حدود ۱٪ از BTC را دراختیار داشته باشد. باید این نکته را در نظر گرفت که در هر رمز ارزی ممکن است نهنگ وجود داشته باشد ومختص به رمزهای خیلی شناخته شده مثل بیت‌کوین و اتریوم نیست.

  • چرا بررسی رفتار نهنگ ارز دیجیتال اهمیت دارد؟

موضوع این است که در بازار رمز ارز قیمت‌ها عمدتا بر مبنای عرضه و تقاضا تعیین می‌شوند. از آن‌جاییکه سرمایه زیادی در دست نهنگ‌ها وجود دارد، می‌توانند با خرید و فروش کوین‌هایی که در اختیارشان است، یعنی با ایجاد عرضه و تقاضای کاذب باعث سیر صعودی یا نزولی آن ارز شوند.

بیشتر بخوانید-ساتوشی چیست


روش کار نهنگ‌ ارز دیجیتال چگونه است؟


آیا برای شما هم این سوال پیش آمده است که چرا این افراد که در حوزه رمز ارزها به عنوان نهنگ شناخته می‌شوند دستگیر نمی‌شوند و اصلا چرا آن‌ها این تعداد از یک رمز ارز را دارند. جواب کوتاه و ساده است! همانطور که در بخش قبلی به توضیح کامل آن پرداختیم نهنگ‌ها به راحتی قابلیت تشخیص ندارند. نحوه فعالیت این افراد در مارکت به گونه‌ای است که حتی خبره تره افراد هم به سختی می‌توانند آن‌ها را تشخیص دهند. بنابراین حالا این سوال پیش می‌آید که مگر crypto whale‌ها چگونه فعالیت می‌کنند که قابل تشخیص نیست؟!

نحوه فعالیت نهنگ‌ها در بازار بسیار ظریف است. برای مثال یک نهنگ هیچ گاه تراکنش‌ها و سرمایه‌های خود را به یک بازار و یا صرافی ارز دیجیتال خاص ارائه نمی‌دهد. بلکه به صورت کاملا هوشمندانه در یک صرافی فعالیت می‌کند و به صورت ناگهانی و گاها در مدت زمان کمتر از ۳۰ دقیقه حجم زیادی از رمز ارز را در بازار عرضه می‌کند. در واقع همین شیوه فعالیت سبب تغییرات در بازار می‌شود.

برای پی بردن به اینکه نهنگ‌های ارز دیجیتال چگونه کار می‌کنند، آشنایی با نحوه فعالیت آن‌ها می‌تواند کمک کننده باشد. برای نمونه هر زمان که در یک صرافی ارز دیجیتال شاهد سفارش‌های خرید ناگهانی و بزرگی بودید که به یکباره از لیست خارج می‌شوند، باید حدث بزنید که یک نهنگ در حال خالی کردن موجودی حساب خود در بازار است.

نهنگ ارز دیجیتال

به طور کلی روش های رایج فعالیت نهنگ‌ها 3 نوع است:

  • کاهش یا دامپ قیمت (PRICE DUMPING):

برای اینکه یک نهنگ بخواهد تعداد بیشتری از رمز ارز مورد نظر خود را با قیمت پایین‌تری به دست بیاورد از تکنیک دامپ استفاده می‌کند. به این صورت که بخش زیاد یا تمام سهم خود از آن ارز را با قیمت کمتری وارد بازار می‌کند. در این حالت، عرضه کوین مورد نظر افزایش می‌یابد، بنابراین قیمت آن کاهش خواهد یافت، توجه کنید که نهنگ ارز دیجیتال در این وضعیت می‌داند که بازار توانایی خرید تمام دارایی او را ندارد. با نزولی شدن بازار آن ارز، نهنگ نیز می‌تواند به هدف خود برسد و تعداد بیشتری از آن کوین را با قیمت پایین‌تر به دارایی‌هایش اضافه کند.

  • افزایش یا پامپ قیمت (PRICE PUMPING):

هنگامی که نهنگ ارز دیجیتال خواستار افزایش قیمت ارز مورد نظر خود باشد. مشابه با حالت دامپینگ عمل می‌کند با این تفاوت که تمامی سرمایه‌ای که در دسترس دارد را با قیمتی بالاتر وارد بازار می‌کند. در این حالت قیمت ارز مورد نظر بالا خواهد رفت که به بازار سیگنال طلایی‌ترین زمان برای خرید را می‌دهد.

خیلی از تریدرهای تازه‌کار با دیدن این قیمت‌ها تصور می‌کنند که اکنون زمان خرید است و در دام نهنگ‌ها می‌افتند. همین موجب می‌شود که ارز را در قیمتی غیر واقعی که ساخته بازیگر حرفه‌ای بازار یعنی نهنگ بوده، بخرند.

  • استراتژی دیوار فروش (sale wall):

یکی دیگر از راه‌های بلعیدن سرمایه درارزهای نوپا استفاده از استراتژی دیوار فروش است. نهنگ‌های ارز دیجیتال با استفاده از سرمایه و رانت اطلاعاتی که دارند، در بازارهای کوچکی که می‌دانند در آینده نزدیک شکوفا میشوند، سرمایه‌گذاری می‌کنند.

در این حالت آن‌ها با پایین نگه‌داشتن تصنعی قیمت‌ها، موقعیت خود را در بازار تثبیت می‌کنند. روش کلی کار به این صورت است که، آن‌ها در ابتدا تعداد زیادی از ارز مورد نظر خود را در قیمت پایین میخرند. هر اتفاقی که در بازار بیافتد نهنگ‌ها اقدام به فروش نمی‌کنند (قیمت‌ها را به صورت تصنعی پایین نگه می‌دارند).

در این شرایط باقی افراد در بازار احساس نا امنی می‌کنند و شروع به فروش کوین خود در قیمت پایین می‌کنند. در نتیجه نهنگ‌ها تمام ارزهای موجود را می‌خرند و با برداشتن دیوار فروش باعث ایجاد قیمت‌های بالا در بازار خواهند شد.


چگونه نهنگ ارز دیجیتال را شناسایی کنیم؟


نهنگ‌های رمز ارز به گونه‌ای فعالیت می‌کنند که حتی قوی‌ترین و حرفه‌ای‌ترین تریدها و فعالان حوزه‌ی کریپتو نیز متوجه معاملات آن‌ها نخواند شد. برای مثال آن‌ها هیچ‌گاه تمام سرمایه خود را وارد بازار نمی‌کنند.

آن‌ها از قبل با نرخ‌هایی متفاوت در صرافی‌‎‌ها سفارشات را ثبت می‌کنند و نرخ جدیدی ارائه می‌کند. در نتیجه میتوانند در کمتر از ۳۰ دقیقه، حجم زیادی از رمز ارزها را در اختیار عموم قرار دهند.

گاهی اوقات با دنبال کردن آمار خرید فروش می‌توانید متوجه برخی از اقدامات نهنگ‌های ارز دیجیتال بشوید. مثلا با ناپدید شدن سفارش خرید بزرگی از لیست خرید در صرافی‌ها میتوان حدس زد که نهنگی در حال خالی کردن حساب خود است.

سایت نهنگ های بیت کوین


انواع نهنگ ارز دیجیتال


در ادامه برای شناخت بهتر نهنگ‌ها به معرفی انواع آن‌ها می‌پردازیم.

صرافی‌های بزرگ:

نوع اولیه نهنگ‌ها صرافی‌های بزرگ هستند که مقدار زیادی از ارز مورد نظر را در اختیار دارند. علت آن هم بودجه هزاران یا حتی میلیون‌ها کاربری است که آنها در دست دارند. مثلا درباره بیتکوین می‌توان به صرافی‌های هیوبی، بایننس و بیترکس که بزرگترین کیف پول‌ها را در اختیار دارند، اشاره کرد.

افراد ثروتمند:

بسیاری از افراد ثروتمند از جمله ساتوشی ناکاماتو، خالق بیت کوین یا ویتالیک بوترین بنیانگذار اتریوم جزو تاثیر‌گذار‌ترین افراد بر قیمت در حوزه ارز دیجیتال هستند.

استیبل کوین‌های بزرگ:

استیبل کوین‌های بزرگ مانند تتر نیز نوعی دیگر از نهنگ‌های بازار به شمار می‌آیند. که به دلیل موقعیت متفاوتی که دارند می‌توانند در طول روز چندین بار توکن‌ها را ایجاد یا تخریب کنند.

کلاهبرداران:

یکی دیگر از بزرگترین نهنگ‌های دنیای ارز دیجیتال، کلاهبرداران هستند. که از طریق ثبت آدرس‌های متفاوت پول‌های هنگفتی را به جیب زده‌اند. از آنجا که نمی‌شود آنها را ردیابی کرد، میتوانند سال‌ها به کار خود ادامه دهند. تنها کاری که قابل انجام است، پیگیری حساب‌های آنها توسط صرافی‌ها و بلاک کردن آنها به محض روییت هشدار ایجاد نهنگ بزرگ (WhaleAlert.io) می‌باشد.

افراد پیشرو در خرید ارز دیجیتال:

دسته آخر افرادی هستند که جزو اولین کسانی‌ بودند که در زمان ورود ارز رمز نگاری شده به دلیل پایینبودن قیمت آن، اقدام به خرید مقدار زیادی از آن کرده‌اند.


کانال نهنگ های ارز دیجیتال


حالا که می‌دانید نهنگ‌های ارز دیجیتال چه کسانی هستند، شاید بخواهید از رفتار و خرید و فروش‌های این افراد اطلاع داشته باشید. جالب است بدانید، برای فعالیت نهنگ‌ها سایت و کانال‌های تلگرامی وجود دارد که شما می‌توانید با دنبال کردن آن‌ها از اخبار نهنگ‌های ارز دیجیتال با خبر باشید. در ادامه لینک کانال تلگرام نهنگ‌های ارز دیجیتال و آدرس سایت را قرار می‌دهیم:

crypto whale telegram channel

crypto whale website


سخن آخر


همانطور که در این مقاله از ارز هشت توضیح دادیم، نهنگ‌های ارز دیجیتال آن دسته از افراد یا سازمان‌هایی هستند. که به دلیل داشتن مقدار قابل توجهی از یک ارز، توانایی ایجاد نوسان در بازار به نفع خودشان را دارند.

درادامه با نحوه‌ی فعالیت آن‌ها از طریق استراتژی دیوار فروش، دامپ یا پامپ قیمت آشنا شدیم وهمینطور با تقسیم‌بندی نهنگ‌ها به ۴ دسته، خطرناک‌ترین نوع آن‌ها یعنی کلاهبرداران را شناختیم. روش شناسایی و غیر فعال کردن این نهنگ‌ها تا حدودی توسط صرافی‌ها قابل پیگیری است. در مجموع شما با شناسایی نهنگ‌ها و اطلاع از چگونگی فعالیت آن‌ها تا حدودی خواهید توانست که از تله‌های قیمتی آن‌ها مطلع شوید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 3 میانگین: 5]

نظرات