تفاوت بورس ایران و ارز دیجیتال

سرمایه گذاری در بورس ایران یا ارز دیجیتال؟

دسته بندی : آموزش ارز دیجیتال 3 آذر 1401

سرمایه‌گذاری در بورس ایران یا ارز دیجیتال، کدامیک بهتر است؟ اینکه در کدام بازار سرمایه‌گذاری کنیم کاملا وابسته به دانش فنی و استراتژی‌های شخصی ما دارد. بورس ایران و ارز دیجیتال دو مقوله کاملا جدا از یکدیگر هستند و نمی‌توان به قطعیت گفت که کدامیک نسبت به دیگری برتری دارد.

به طور کلی فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال می‌تواند ریسک بیشتری نسبت به بورس ایران داشته، اما از طرفی هم می‌تواند سودهای قابل توجهی را برای سرمایه گذار به دنبال داشته باشد. بورس ایران نیز در سال‌های اخیر به دلیل ریزش‌هایی که داشت، کمی از اعتماد مردم کاسته است، اما اگر دانش لازم را داشته باشید قطعا از این بازار نیز می‌توانید سودهای خوبی به دست آورید. در ادامه این مطلب از ارز هشت این مسئله را به طور مفصل بررسی خواهیم کرد، با ما همراه بمانید.


ارز دیجیتال بخریم یا در بازار بورس سرمایه گذاری کنیم؟


انتخاب میان بورس ایران یا ارز دیجیتال بایستی تحت تاثیر عوامل مختلفی انجام پذیرد. اینکه بدون هیچ گونه بررسی دعا کنیم که بازار بورس شرایط بهتری نسبت به بازار ارز دیجیتال دارد یا بازار ارز دیجیتال سرمایه گذاری بهتری برای شما رقم خواهد خورد، به هیچ وجه نمی‌تواند برداشت درستی باشد. برای اینکه بتوانید میان سرمایه گذاری در بازار بورس و بازار ارز دیجیتال انتخاب درستی داشته باشید لازم است تا مقایسه کامل و جامع میان این دو بازار برای شما انجام دهیم. در نظر داشته باشید که سرمایه‌گذاری به خودی خود دارای ریسک های قابل توجه است و قرار نیست سرمایه گذاری در یک بازار بدون ریسک باشد اما با این حال شناخت بازارهای مالی مختلف باعث می‌شود تا شما بتوانید سرمایه‌های خود را در بخش‌های مختلفی قرار دهید.

انتخاب میان سرمایه گذاری در بازار بورس یا بازار ارز دیجیتال بایستی به نسبت روحیات افراد انجام پذیرد. در برخی از مواقع ممکن است بازار بورس انتخاب به مراتب بهتری نسبت به بازار ارز دیجیتال باشد و در برخی مواقع نیز بازار رمز ارزها شرایط ایده‌آلی برای سرمایه گذاری شما به دنبال خواهد داشت.

روند ما در این مقاله این است که ابتدا سعی داریم تا در فاکتورهای مختلف تاثیر گذار بر روی سرمایه گذاری هر دو بازار بورس و بازار ارز دیجیتال را باهم مقایسه کرده و در نهایت نظر و دیدگاه خود را نیز نسبت به این انتخاب ارائه کنیم. در نهایت این شما خواهید بود که بر اساس این اطلاعات و همچنین شناخت که نسبت به روحیات خود دارید برای نهایی کردن روش سرمایه گذاری مورد نظر خود اقدام نمایید.

ارز دیجیتال چیست؟


ارز دیجیتال و سهام چیست؟


کریپتوکارنسی یا رمز ارز یک وسیله مبادله نسبتاً جدید است که در دهه گذشته تا به امروز محبوبیت پیدا کرده است. ارزهای رمزنگاری شده فاقد پشتوانه دولتی هستند و اینکه بازار چقدر بازدهی خواهد داشت، ارزش آنها را تعیین می کند. در مقابل، سهام نشان‌دهنده نوعی مالکیت مشترک حقوق صاحبان سهام یک کسب و کار است و ارزش آن را منعکس می‌کند. گاهی اوقات، صاحب سهام مشمول سهمی از سودهای شرکت هم می‌شود. ارزش سهام می‌تواند بسته به عملکرد کمپانی و دیگر عوامل نظیر اطلاعیه‌ها تغییر کند.


مقایسه بازار بورس و ارز دیجیتال


بورس ایران یا ارز دیجیتال هر دو بازار سرمایه گذاری دارای مزیت ها و معایبی هستند. شناخت مزیت ها و معایب سرمایه گذاری در هر یک از بازارهای مالی یکی از اولین قدم ها برای ورود به آن بازار است.

بازار بورس یا ارز دیجیتال، کدام پر ریسک تر است؟

بازار بورس و ارز دیجیتال هر دو بازار پرریسک محسوب می‌شوند و سرمایه‌گذاری بر روی هر دوی آنها می‌تواند شرایط چالش برانگیز را برای شما به دنبال داشته باشد. اما به هیچ وجه نمی‌توان برای هیچ کدام از این بازارها ریسک سرمایه گذاری پایین در نظر گرفت و عملاً برای سرمایه گذاری در این بازارها شما بایستی مدیریت ریسک فوق‌العاده قدرتمندی داشته باشید.
امابررسی شرایط میان دو بازار ارز دیجیتال و بازار بورس نشان می‌دهد که شدت ریسک های داخلی وارد بر سرمایه گذاری در بازار ارز دیجیتال به مراتب بیشتر است؛ زیرا در این بازار رمز ارز ها می‌توانند در طول چند دقیقه نوسانات شدید قیمتی را بر روی سرمایه‌های شما ایجاد نمایند. البته نه اینکه بازار بورس ایران چنین ریسکی به دنبال نداشته باشد اما استفاده از فاکتورهای مختلفی مانند محدودیت دامنه نوسان در بورس و یا حجم مبنا و مواردی از این دست باعث شده تا میزان ریسک وارد بر سرمایه گذاری در بازار ارز دیجیتال به مراتب بالاتر از بازار بورس ایران باشد.

نقدشوندگی در بازار ارزهای دیجیتال بهتر از بازار بورس ایران است؟

در بازار بورس به دلیل وجود پدیده‌ای به نام صف خرید و فروش، میزان نقدشوندگی نسبت به بازار رمز ارزها کم‌تر است. اما بازار ارزهای دیجیتال بهتر از بازار بورس ایران است و شما در 24 ساعت شبانه روز می توانید معامله کنید.

نوسانات در بازار بورس کمتر است یا رمز ارز؟

یکی از موارد تفاوت بورس و ارز دیجیتال در شرایط سرمایه‌گذاری، اختلاف در شدّت نوسان است.
وقتی حجم زیادی از معاملات در زمان محدود، با رفتارهای متفاوتی رخ می‌دهد، بازار نوسانات شدیدی را تجربه می‌کند که این فضا برای سرمایه‌گذاری که توان از دست دادن سرمایه را ندارد، مناسب نیست.
در بازار کریپتوکارنسی قیمت‌ها می‌تواند با سرعت بسیار زیادی افزایش و کاهش یابند و میزان نوسان آنها نسبت به بازار های دیگر خیلی بیشتر است. همین نوسان بسیار زیاد در این بازار آن را به یک بازار پرریسک تبدیل کرده است. از سوی در بازار ارز دیجیتال معاملات در 24 ساعت شبانه روز انجام می شود. بنابراین نوسانات می تواند به صورت ثانیه ای باشد.

شباهت بورس ایران و ارز دیجیتال

کارمزد معامله در این بازار ها چگونه است؟

میزان کارمزد در معاملات بورس نسبت به کارمزد معامله ارز دیجیتال بیشتر است.
در هر خرید و فروش سهام چیزی حدود یک و نیم درصد از سرمایه کارگزاران معاملاتی به عنوان کارمزد کاسته خواهد شد. این رقم در معاملات کلان بسیار قابل توجه خواهد بود. در حالی که در بازار ارز دیجیتال میزان کارمزد به ازای خرید و فروش هر ارز بسیار ناچیز است. البته باید در نظر داشت میزان کارمزد تمام ارزهای دیجیتال یکسان نیست و از طرفی، میزان کارمزد صرافی‌های مختلف نیز متغیر است.
برای اطلاع از کارمزد صرافی ارز هشت اینجا کلیک کنید.

ساعت معامله در بازار بورس و ارز دیجیتال چگونه است؟

یکی دیگر از تفاوت هادر ساعت معامله این دو بازار است. زمان کاری بازار بورس در دنیا به ساعات خاصی در روز محدود می‌شود و در روزهای تعطیل، بازار بورس نیز تعطیل است. برای مثال، ساعات کاری بورس در کشور ما از ساعت ۹ صبح تا ۱۲:۳۰ ظهر است. اما در مقابل، معامله ارز دیجیتال را می­‌توانید در هر ساعت از شبانه روز انجام دهید و محدودیت خاصی در این زمینه وجود ندارد. (حتی در روزهای تعطیل)

دسترسی به اطلاعات حساس در این بازار ها امکان پذیر است؟

یکی از مهم­ترین بخش‌های تفاوت بورس و ارز دیجیتال، در میزان استفاده از اطلاعات حساس است. در سهام و بازار بورس کلا هرگونه تجارت بر پایه این فاکتورهای حساس غیر قانونی است. در حالی که این نوع منع قانونی در ارزهای دیجیتال وجود ندارد. زیرا در بازار ارزهای دیجیتال هیچ نهاد یا فرد خاصی وجود ندارد که به اطلاعات خاصی دسترسی باشد و بتواند از آنها سوء استفاده کند. افراد می‌توانند بر اساس تحلیل‌های خودشان (تحلیل فاندامنتال و تکنیکال)، وضعیت بازار را ارزیابی کنند و به خرید و فروش ارز دیجیتال بپردازند.

تفاوت و شباهت ارز دیجیتال و بورس ایران

 حق مالکیت در بازار بورس و ارز دیجیتال وجود دارد؟

مالکیت یکی از مهم‌ترین بخش‌های تفاوت بورس و ارز دیجیتال است. کارگزاران به همان اندازه که سهام خریداری می کنند، در دارایی‌‌های شرکت حق مالکیت دارند. اما در دنیای ارزهای دیجیتال با خرید ارز دیجیتال شما در مالکیت یک شرکت خاص سهیم نخواهید بود و تنها مالک ارز دیجیتال خود هستید. در واقع، هیچ شرکتی وجود ندارد که شما بخواهید مالک آن شوید.


نحوه خرید و فروش در بازار ارز دیجیتال و بازار بورس چگونه است؟


برای خرید سهام، سرمایه گذاران در ابتدا باید به یک شرکت کارگزاری رسمی عضو بورس اوراق بهادار مراجعه کنند. برای شروع معاملات در بازار بورس، سرمایه گذار پس از افتتاح حساب در کارگزاری، کد مخصوص دریافت خواهد کرد. پس از طی شدن این فرایند، سرمایه گذار برای خرید و فروش سهام، میزان مبلغ موردنظر خود را به حساب کارگزاری واریز خواهد کرد. اما در بازار رمز ارز ها یکی از روش‌های خرید و فروش ارز دیجیتال، استفاده از سایت و صرافی ارز دیجیتال معتبر است.
صرافی­‌ها در واقع یک پلتفرم دیجیتالی هستند که خرید و فروش ارز دیجیتال در آن انجام می‌شود. شما می‌توانید بعد از ثبت نام و احراز هویت در صرافی موردنظر، با شارژ حساب ریالی خود به خرید و فروش ارزهای دیجیتال بپردازید. برای نگهداری ارز دیجیتال به منظور انجام معامله، وجود یک کیف پول ارز دیجیتال الزامی است. می‌توانید ارزها دیجیتال را در کیف پول صرافی نگهداری کنید یا برای اطمینان خاطر، ارزهای خودتان را به یک کیف پول شخصی مطمئن انتقال دهید.

شباهت های بازار دیجیتال و بورس ایران

و اما شباهت ها، خیلی از افراد این دو بازار را جدا وبی شباهت از هم می‌دانند ؛ اما برخلاف تصور عموم، شباهت هایی نیز وجود دارد.
که باعث می‌شود، فعالین بازار سرمایه به‌راحتی بتوانند وارد بازار ارز دیجیتال شوند.مانند:

عرضه و تقاضا
قیمت در هر دو بازار بر اساس میزان عرضه و تقاضا مشخص می­‌شود.
عرضه اولیه
معامله ارز دیجیتال و سهام هر دو بر مبنای پول فیات ( به پول قانونی مانند دلار یا ریال که ارزش خود را از دولت می­‌گیرد، پول فیات گفته می­‌شود) هستند.
وجود نمودار تکنیکالی
در هر دو بازار قیمت‌های سهام یا کوین‌ها و توکن‌ها روی نمودار ثبت می‌شوند؛ در واقع در هر دو بازار با استفاده از تحلیل تکنیکال می‌توان روند قیمتی را تحلیل کرد.


جمع بندی:


در این مقاله سعی داشتیم شما را با این دو بازار مهم برای سرمایه گذاری آشنا کنیم؛ زیرا معتقدیم که قبل از هر اقدامی بایداطلاعات و دانش مورد نیاز آن را داشت. و همین طور که بارها اشاره کردیم. هرگز فراموش نکنید که سودهای کلان در بازار ارزهای دیجیتال و بورس، نصیب افراد حرفه‌ای خواهد شد.
صرافی ارزهشت در حال حاضر یکی از فعال‌ترین پلتفرم‌های خرید و فروش با بیشترین تعداد ارز دیجیتال در ایران است، که پر حجم‌ترین معاملات در آن انجام می‌شود. در صورتی که تصمیم گرفته‌­اید وارد دنیای ارزهای دیجیتال شوید، می‌توانید از راهنمایی‌های ما بهره‌­مند شوید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

نظرات