ارز دیجیتال dydx

ارز دیجیتال dydx چیست؟

دسته بندی : آموزش ارز دیجیتال 23 آذر 1401

در حوزه مالی کریپتو، ارزهای دیجیتال متنوعی وجود داد که یکی از این ارزها که توجه علاقه مندان زیادی را به خود جلب کرده  dydx است. رمز ارز DYDX با هدف ایجاد راه حل‌های پیشگامانه در بازارهای مالی به وجود آمده است.

ما در این مطلب از ارز هشت به بررسی پیچیدگی‌های ارز دیجیتالdydx و بررسی تمام نکات پیرامون آن خواهیم پرداخت. تا اگر قصد سرمایه‌گذاری روی این ارز را دارید، چشم اندازی نسبت به آینده آن داشته باشید.

رشد، توسعه و به بلوغ رسیدن بازار کریپتو باعث ایجاد پلتفرم‌ها و محصولات جدید در این بازار پرسود برای سرمایه‌گذاری شده است. پلتفرم dydx یکی از پرآوازه‌ترین پلتفرم برای روش‌های معاملاتی پیشرفته‌تر DeFi می‌باشد. که در این مقاله قصد داریم شما را کامل با پلتفرم این صرافی و رمز ارز (dydx) آشنا کنیم. پس همراه ما باشید.


معرفی صرافی غیر متمرکز dydx


صرافی غیر متمرکز dydx پلتفرم غیر متمرکزی است که انجام امور بین خریدار و فروشنده را به صورت اتوماتیک و بدون نیاز به واسط انجام می‌دهد.
این پلتفرم با قرارداد هوشمند، در بستر (StarkWare) لایه 2 اتریوم طراحی شده است. درنتیجه هزینه گس اتریوم درآن کمتر و از امنیت و سرعت شبکه بالاتری برخوردار است. مبادلات در این پلتفرم نیازی به ثبت نام ندارد و شما می‌توانید مستقیم به کیف پول های غیر حضانتی (کنترل مستقیم بر ارزهای و پولتان توسط خودتان) معاملاتتان را انجام دهید.
پلتفرم دی‌وای‌دی‌ایکس، امکان معاملاتی مانند مارجین ، اسپات، فیوچرز را برای کاربران خود فراهم کرده و جز محبوب ترین در این زمینه است. همچنین در این پلتفرم امکان وام دهی و وام گیری مشابه سایر پلتفرم های مبتنی بر اتریوم وجود دارد. در حال حاضر این صرافی امکان مبادله حداقل 36 ارز دیجیتال بدون ثبت نام همانطور که گفتیم فراهم کرده است. از نظر حجم معاملات و سهم بازار یکی از بزرگترین صرافی های غیر متمرکز در جهان است.


هدف صرافی dydx چیست؟


چشم انداز این صرافی توسعه و ایجاد ابزار های پیشرفته ترید بر روی پلتفرم خود می‌باشد. هدف دیگر صرافی dydx وارد کردن ابزار های معاملاتی بازار های مالی دیگر همچون فارکس در بستر بازار رمز ارز و بلاکچین است.




ارز دیجیتال dydx چیست؟


این ارز دیجیتال با نماد و نام dydx در بلاکچین اتریوم ایجاد و توکن  پلتفرم صرافی  dydx است. که در سال 2021  با 1،000،000،000 توکن و 65 میلیون گردش عرضه و رتبه 195 را در بازار دارد.این توکن غیر قابل استخراج می‌باشدو توکنی حاکمیتی (Governance Token) است.

توکن حاکمیتی یعنی افرادی که دارای این توکن هستند؛ توانایی تاثیر مستقیم بر ویژگی‌ها این پلفرم را دارند؛ مثل توزیع پاداش‌ها، هزینه‌ها، ویژگی‌های مستقیم بر بلاکچین و همچین وام گرفتن… همانطور که گفته شد ۱.۰۰۰، ۰۰۰.۰۰۰ توکن dydx در۳ آگوست۲۰۲۱ در دسترس قرار گرفت؛ و طبق برنامه ریزی ۵ساله این توکن به صورت زیر توزیع شد.

50 % توکن برای کاربران به شرح زیر است.

  • 25 درصد پاداش ترید یا معامله کاربران
  • 7.5 درصد پاداش استخراج کاربران گذشته
  • 7.5 درصد پاداش ارائه دهندگان نقدینگی
  • 5 درصد ذخیره در خزانه
  • 2.5 درصد در استخر سهام نقدینگی
  • 2.5 درصد در استخر سهام ایمنی

27.7% مخصوص سرمایه گزاران

15.3% مخصوص کارمندان و مشاوران اکنون dydx

7.00% مخصوص کارمندان ومشاوران آینده dydx

توزیع dydx


تاریخچه رمز ارز dydx


دی‌وای‌دی‌اکس (dYdX) توسط آنتونیو جولیانو در سال ۲۰۱۷ تاسیس شد. جولیانو پیشتر به عنوان یک مهندس نرم‌افزار برای شرکت‌های کوین‌بیس و اوبر کار کرده بود و قبل از ورود به فضای مالی غیرمتمرکز (DeFi)، یک موتور جستجوی دیگر به نام Weipont را تأسیس کرده بود.

در سال‌های اولیه خود، تیم توسعه dYdX محصولاتی به نام‌های «اکسپو» و «سولو» را عرضه کردند که معاملات حاشیه‌ای رمزارزها را معرفی کردند. dYdX به طور رسمی در سال ۲۰۱۹ راه‌اندازی شد و تا به امروز سه نسخه ارائه داده است. آخرین نسخه که در سال ۲۰۲۱ منتشر شد، بر پایه راه‌حل لایه ۲ مبتنی بر StarkWare برای کاهش هزینه‌های گس اتریوم برای معامله‌گران خود ساخته شد. در اواخر ژوئن ۲۰۲۲، تیم توسعه اعلام کرد که این پلتفرم به زنجیره اختصاصی خود در اکوسیستم Cosmos منتقل خواهد شد.

این پروژه از چند دوره تأمین مالی عبور کرده است که شامل یک دوره مجموعه C با مبلغ ۶۵ میلیون دلار بود که شرکت توسعه‌دهنده اسرائیلی StarkWare Industries و صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشهور Polychain و Paradigm در آن شرکت کردند. اندریسن هورویتز همچنین یکی از  سرمایه‌گذاران اولیه در پروژه dYdX است.


dYdX چگونه کار می‌کند؟


همانطور که گفته شد معاملات در دو لایه دراین پلتفرم انجام شده؛ در لایه ۱ اتریوم معاملات اسپات و مارجین و در لایه ۲ اتریوم (Starkware) معاملات فیوچرز انجام می‌شود.

برای شروع dydx ابتدا باید کیف پول DeFi یا کیف پول قرار داد هوشمند مناسب خود را پیدا کنید. متامسک (MetaMask) محبوب‌ترین کیف پولی است که از این رمز ارز پشتیبانی می‌کند، اما می‌توانید از کیف پول سخت افزاری مانند لجر (Ledger) یا ترزور (Trezor) یا هر کیف پولی که از ولت کانکت (WalletConnect) استفاده کرد. پس از اتمام راه‌اندازی کیف پول دلخواه خود، برای پرداخت هزینه‌های تراکنش، باید آن را به اتر (ETH) تامین کنید.

اگر می‌خواهید بخشی از حاکمیت و تکامل صرافی باشید، شما باید توکن dYdX را خریداری کنید تا بتوانید به پیشنهادهای حاکمیتی رای دهید و هزینه‌های معاملات و بازارسازی را بر اساس دارایی توکن کاهش دهید.

dydx


مزایای ارز دیجیتال dydx و صرافی غیر مترمکز آن


از مزیت‌ها و ویژگی ارز دیجیتال و صرافی dydx میتوان به موارد زیر اشاره کرد.

  • کاهش دستمزد و ایجاد محیطی امن و افزایش سرعت شبکه به علت استفاده از لایه ۲ اتریوم
  • پشتیبانی از قرارداد هوشمند
  • به دست اوردن سود به واسطه دارایی واریزی
  • Open Source یا متن باز بودن این صرافی
  • دریافت پاداش در ازای انجام معاملات
  • ارائه سیستم وام دهی و وام گیری
  • دارا بودن گزینه توقف ضرر در معاملات مارجین
  • تمرکز روی توسعه و پیشرفته کردن ابزار‌های معاملاتی و ترید

سه محصول کلیدی در صرافی dydx


رمز ارز dydx

صرافی dYdX دارای سه محصول کلیدی است: تجارت دائمی، توکن حاکمیتی و سهام و NFT. بیایید با جزئیات به طیف محصولات ارائه شده توسط صرافی dYdX  بپردازیم.

1.معاملات دائمی:

معاملات یا قرار داد های دائمی پیشنهاد شاخص dYdX است که بر خلاف معاملات فیوچرز به کاربران اجازه می دهد تا برای قراردادها تاریخ مشخص نکنند و به شکل دائمی معامله کنند. در نتیجه، سرمایه‌گذاران می‌توانند موقعیت‌های خرید یا فروش خود را تا زمانی که شرایط از پیش تعیین‌شده تجاری برآورده شوند، به‌طور نامحدود حفظ کنند. به عنوان مثال، اگر کاربری سفارشی برای فروش 1 بیت کوین به قیمت 100000 دلار بدهد، سفارش تا زمانی که بیت کوین به 100000 دلار برسد و معامله کامل شود فعال باقی می ماند. با این حال، یک سرمایه گذار امکان دارد تصمیم بگیرد که قرارداد را پیش از بستن سفارش خرید یا فروش، فسخ کند.

2.توکن حاکمیتی و سهام dxdy:

dydx توکن حاکمیتی در این پلتفرم است. همانطور که در ابتدای مقاله  توضیح دادیم کاربران می‌تواننداز این پلتفرم برای رای‌گیری و ابتکارات مدیریتی جامعه استفاده کنند. همچنین کاربران می توانند از ذخایر DYDX خود برای رای دادن به پیشنهادات انجمن مربوط به ارتقاء، بازسازی و کمک های مالی مختلف استخرها نیز استفاده کنند.
صرافی dYdX به کاربران این امکان را می‌دهد تا سکه USD (USDC) را برای مشارکت در نقدینگی صرافی در استخر نقدینگی و استخر ایمنی به اشتراک بگذارند و پاداش دریافت کنند.

3.توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT):

جدیدترین محصول dYdX یک مجموعه NFT به نام Hedgies است. مجموعه ای از جوجه تیغی های متحرک که توسط دو هنرمند مستقل دیجیتال، آنا و ارک کاجدا طراحی شده اند. دراین صرافی NFT در فوریه 2022 راه اندازی شد و از آن زمان تاکنون 4200(NFT) ساخته و از طریق بلاک چین اتریوم راه اندازی شده است.

(Hedgies) بر اساس آمار معاملات و تعاملات مانند رای دادن بین کاربران توزیع می‌شود. صاحبان NFTهای Hedgies در حین معامله در dYdX حق دریافت مزایای خاصی را نیز دارند.


انواع استخر های استیکینگ در پلتفرم dydx


همانطور که گفتیم دو نوع استخر در این پلتفرم برای سرمایه گذاری وجود دارد: استخر ایمنی و استخر نقدینگی که در ادامه به توضیحات دقیق آنها می‌پردازیم.

استخر ایمنی (Safety Pool)

کاربران می‌تواند در استخر ایمنی سرمایه گذاری کرده و رمزارزهای dydx خود درآن نگه دارند و 2.50 درصدمتناسب با سپرده  خود پاداش دریافت کنند. طبق قوانین این صرافی برای خارج کردن دارایی از استخر ایمنی باید 7 روز منتظر بمانید.

 استخر نقدینگی (Liquidity Pool)

در استخر نقدینگی کاربران حرفه ای و فعال برای تامین  شبکه نقدینگی مورد تشویق برای سرمایه گذاری قرار می‌گیرند و در صورتی که ارز دیجیتال dydx در این استخر سرمایه گذاری کنند؛ به نسبت سرمایه شان 2.50 درصد پاداش دریافت می‌کنند. همچنان می‌توانند بازارهای جدیدی بر روی لایه 2 اتریوم دراین پلتفرم dydx ایجاد کنند.

صرافی غیر متمرکز Dydx


آینده ارز دیجیتال dydx


با توجه به نقشه راه، این صرافی قصد دارد تا پایان سال 2022 صددرصد به صورت غیر متمرکز عمل کند و با توجه به برنامه ها، برای توسعه و پیشرفت معاملات و ترید و وارد کردن بعضی از ابزار های معاملاتی از بازار های مالی دیگر به بستر بلاکچین ، قطعا سرمایه گذاران زیادی به خود جذب خواهد کرد و آینده روشنی در انتظار آن خواهد بود.

ارزدیجیتالdydx یکی از رمز ارزهای محبوب بازار کریپتو برای سرمایه گذاران محسوب می‌شود. برای سرمایه گذاری روی این رمز ارز لازم است تا درباره آن اطلاعات داشته باشید. امیدواریم که با نکات ذکر شده در این مطلب پاسخ سوالات خود را دریافته باشید. اما چنانچه هنوز نیاز به راهنمایی بیشتر دارید، می‌توانید با تیم ما در ارتباط باشید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 5]

نظرات