اصظلاحات تخصصی توکن ها و تراکنش ها

اصطلاحات جامع ارز دیجیتال/اصطلاحات تخصصی توکن‌ها

دسته بندی : آموزش ارز دیجیتال 3 بهمن 1401

 مقدمه

در پنجمین قسمت از اصطلاحات جامع ارز دیجیتال، به توضیحات مفصل در مورد اصطلاحات تخصصی توکن‌ها و همچنین تراکنش ها می‌پردازیم. در ادامه و قبل از مطالعه این مقاله؛ پیشنهاد می‌کنم ؛ چهار قسمت قبلی مقاله اصطلاحات جامع از دیجیتال را مطالعه کنید.

اولین قسمت: اصطلاحات پایه ارز دیجیتال
دومین قسمت: اصطلاحات تخصصی ترید و سرمایه گذاری
سومین قسمت: اصطلاحات تخصصی کیف پول
چهارمین قسمت: اصطلاحات تخصصی استخراج

اصطلاحات مربوط به توکن ها

در حالت کلی از توکن ها برای ذخیره و انتقال ارزش استفاده می‌کنند . به نوعی توکن ها به دارایی های گفته می‌شود که از علم رمزنگاری شده هستند و از امکانات بلاکچین استفاده می‌کنند. در ادامه با اصطلاحات تخصصی مربوط به توکن ها آشنا می‌شویم.

کوین (Coin)

به آن دسته از ارز های دیجیتالی گفته می‌شود که بلاکچین مخصوص خود را دارند. مانند بیت کوین و اتریوم …

بیت کوین (Bitcoin)

اولین ارز دیجیتال با نماد (BTC) است.این رمز ارز بر پایه علم رمز ارزها می‌باشد که از محاسابات ریاضی پیچیده به وجود آمده است. بیتکوین به صورت غیر متمرکز فعالیت می‌کند؛ به این معناست که هیچ حکومت و شخص ثالثی برآن نظارت ندارد.پس در نتیجه برای امنیت بالا این ارزهای‌دیجیتال از علم رمزنگاری استفاده می‌کنند.

ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto)

به خالق ناشناس اولین رمز ارز دیجیتال یعنی بیت کوین، ساتوشی ناکوموتو می‌گویند.

ساتوشی (Satoshi)

هر بیت کوین به صد میلیون واحد تقسیم می‌شود؛ و به یک صد میلیونم بیت کوین ساتوشی می‌گویند. پس در نتیجه به کوچکترین واحد بیت کوین “ساتوشی” گفته می‌شود.

توکن ( Token)

به ارزهای دیجیتالی گفته می‌شود، که با استفاده از قرارداد هوشمند بر روی بلاکچین ارز‌های دیگر ساخته می‌شود. پس در نتیجه بلاکچین مخصوص خود را ندارند. در ضمن اصطلاح توکن به ارزهای دیجیتال مخصوص هر شبکه بلاکچین گفته می‌شود.

آلت کوین چیست؟

آلت کوین(Altcoin)

آلت کوین مخفف (Alternative Coin) به معنای جایگزین سکه ها است. در واقع به تمام ارز های دیجیتال بعد از بیت کوین آلت کوین می‌گویند. در نهایت آلت کوین به این علت به وجود آمدن که جایگرینی مناسب برای بیت کوین باشند؛ اما تا به حال ارزی به محبوبیت بیت کوین، در بازار کریپتوکارنسی نرسیده است.

شت کوین (Shitcoin)

اصطلاحا به ارزهای دیجیتالی گفته می‌شود که ارزش کمی دارد و هدف مشخصی در ایجاد آن وجود ندارد و شامل نوسانات قیمیتی بسیاری است.

استیل کوین (StableCoin)

کوین هایی هستند که برای کاهش نوسانات بازار کریپتو کارنسی به وجود آمدند و ارزش آنها با یکی دارایی ثابت مثل طلا و جواهرات یا دلار و یورو برابر است. رمز ارز” تتر” یکی از معروف ترین استیبل کوین‌های متمرکز است.

عرضه اولیه سکه (ICO)

ICO مخفف (Initial Coin Offering) است و به فرایندی گفته می‌شود که درآن یک پروژه بلاکچین برای اولین بار به صورت عمده ارزهای دیجیتال خود را به فروش می‌رساند. این کار یکی از روش‌های تامین مالی، برای پروژه بلاکچین یا ارزهای دیجیتال است.

عرضه در گردش (Circulating Supply)

به میزان توکن های یک پروژه بلاکچین که برای تجارت و معامله در دسترس عموم است؛ توکن‌های عرضه در گردش یک پروژه می‌گویند.

توکن سوزی (Token Burn)

توکن سوزی با هدف بالا بردن ارزش یک ارز دیجیتال انجام می‌شود که در آن یک تعداد مشخص توکن برای همیشه از دسترس خارج می‌شود. به این صورت که این توکن ها به آدرسی که کلید خصوصی آن مشخص نیست، ارسال می‌شود که غیر قابل دسترس است. و هیچ کس نمی‌تواند از این توکن ها استفاده کند.

برای اطلاعات بیشتر از اصطلاح توکن سوزی، مطالعه این مقاله به شما پیشنهاد می‌شود.

آلت سیزن (Altseason)

آلت سیزن به معنای فصل آلت‌کوین هاست؛ یعنی فصلی که آلت کوین ها روند صعودی دارند و بیشتر سرمایه‌گذار‌ها، روی آن‌ها سرمایه گذاری می‌کند.  در ضمن اگر سرمایه گذاری کمتر روی ارز‌هایی مثل بیت کوین انجام می‌شود؛  به خاطر کاهش رشد یا ثابت بودن قیمت بیت کوین و در نتیجه روند صعودی آلت کوین ها است.

توکن هواداری (FAN TOKEN)

توکن طرفداری، نوعی ارز دیجیتالی است که در بلاک چین چیلیز (Chiliz) به فروش می‌رسد. جالب است بدانید که این توکن تنها مربوط به باشگاه‌های ورزشی با طرفداران میلیونی نیست بلکه ممکن است به یک گروه موسیقی خاص یا حتی خیریه‌ها تعلق داشته باشد.

با داشتن این توکن‌ها شما می‌توانید با استفاده از قدرت فناوری بلاکچین، مستقیما در تصمیمات تیم مورد علاقه خود، دخالت کنید. حق رأی در تصمیمات باشگاه، گرفتن پاداش و طراحی لباس باشگاه، برخی مزایایی است که فن توکن در اختیار هوادارن خود قرار می‌دهد.

برای اطلاعات بیشتر در مورد توکن های هواداری خواندن این مقاله را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

پرایوسی کوین (Privacy Coin)

همانطور که توضیح دادیم در بیت کوین و اتریوم و سایر بلاکچین های ارز دیجیتال، افراد می‌تواند میزان تراکنش معامله شده را مشاهده کنند و به طور کامل از شفاف بودن ارز‌های دیجیتال مطلع شوند. اما پرایوسی کوین ها همانطور که از نامش پیداست ارز‌های دیجیتالی هستند که اطلاعات کاربر و میزان تراکنش آن‌ها را حفظ می‌کند؛ به طوری که فقط طرفین معامله از این اطلاعات به طور کامل مطلع هستند.

میم کوین (Meme Coin)

به رمز ارزهایی میم کوین می‌گویند که در مدت کوتاهی محبوبیت پیدا می‌کنند و همانطور که از نامش پیداست از یک میم یا شوخی اینترنتی به وجود آمده اند. معمولا اینفلونسرهای فروش آن را تبلیغ می‌کنند. در واقع این ارز دیجیتال به جای تمرکز روی فناوری دنیای بلاکچین بر روی میم ها و جامع شوخی اینترنتی تمرکز کرده است.

رپد توکن (Wrapped Token)

ارز دیجیتال رپد توکن یک پل ارتباطی بین شبکه‌های بلاکچین است. یعنی ارزهای دیجیتالی مثل بیت کوین، سولانا، اتریوم …. ارزهایی هستند که شبکه بلاکچین مخصوص خود را دارند و امکان انتقال ارز در بین بلاکچین های مختلف وجود ندارد؛ بنابراین رپد توکن‌ها راه حلی هستند که به عنوان پل ارتباطی بین شبکه های بلاکچین ایجاد می‌شود. در واقع مانند استیبل کوین‌ها، ارزش دارایی خود را در بلاکچین دیگری حفظ می‌کنند.

توکن غیر قابل معاوضه(NFT)

واژه‌یNFT مخفف Non-Fungible Token  به معنی توکن های غیر قابل معاوضه است. در نتیجه میتوان گفت: ارزهای دیجیتالی هستند که به صورت داده های منحصر به فرد مثل عکس آثار هنری موزیک یا ویدیو و یا هر فایل دیگری در فضای فناوری شده بلاکچین ذخیره و به مالکیت افراد ثبت می‌شوند.

ورود کریستیانو رونالدو به بازار NFT ها در آستانه جام جهانی 2022

توکن سوآپ (token swap)

به ارزهای دیجیتالی گفته می‌شود که به صورت توکن در شبکه بلاکچین قرار دارند و به محض اینکه شبکه بلاکچین مخصوص خود را ساختند به کوین تبدیل می‌شوند. یا به اتنقال توکنی از یک بلاکچین به بلاکچین دیگر گفته می‌شود.

اصطلاحات مربوط به تراکنش ها

تایید (Confirmation)

هنگامی که تراکنشی در شبکه بلاکچین ایجاد شود؛ نود‌ها و گره‌ها جهت صحت تراکنش، آن را بررسی می‌کنند. و در صورت نداشتن مشکل، تاییدیه مورد نظر جهت انجام تراکنش را می‌دهند. در نتیجه برای انجام تراکنش به تاییدیه گره ها در شبکه نیازمندیم.

کارمزهای تراکنش (Transaction Fees)

برای انجام تراکنش و تایید آن توسط گره‌ها، کاربران باید هزینه‌ای تعیین شده در صرافی مورد نظر پرداخت کنند.  همچنین در صورت اینکه کاربر بخواهد تراکنش خود را سریع‌تر تایید کند؛ باید کارمزد ببیشتری بپردازد.

عبارت بازاریابی (Recovery Phrase)

عبارتیبازیابی شامل تعدادی کلمه است، که برای انتقال رمز ارزها از یک کیف پول به کیف پول دیگر استفاده می‌شود. تقریبا عبارت بازیابی دارای 24 کلمه است که کاربر بایددر نگه‌داری آن کوشا باشد.

اصطلاحات مربوط به تراکنش

 تراکنش (Transaction)

تراکنش در دنیای ارز دیجیتال به فرایندی گفته می‌شود که در طی آن کاربران ارز دیجیتال جدید دریافت می‌کنند و یا برای شخص دیگری ارسال می‌کنند.

شناسه تراکنش ارز دیجیتال (Tx ID)

هر تراکنشی که در معاملات ارز دیجیتال انجام می‌شود؛ دارای شناسه تراکنش هستند. که منحصر به همان تراکنش است و با تراکنش قبل متفاوت است و برای پیگیری تراکنش استفاده می‌شود.

استاپ لیمیت (Stop Limit)

استاپ لیمیت (Stop Limit) اصطلاحی است که تریدرها در آن برای معامله خود لیمیت یا محدودیتی مشخص می‌کنند. به این صورت که می‌توانند بیشترین حد ضرر و یا کمترین میزان سود را برای سفارش ومعاملات خود انجام دهند.

احراز هویت

احراز هویت مشتری (KYC)

KYC مخفف (Know Your Customer) به معنی شناخت هویت مشتری است. که به منظور جلوگیری از فعالیت‌های مجرمانه و پولشویی استفاده می‌شود.

جمع بندی:

در این سری از مقالات ارز هشت، تلاش کردیم تا اصطلاحات مربوط به بازار پر سود ارزهای دیجیتال را به طور جامع و مفصل در پنج دسته بندی مجزا که شامل اصطلاحات پایه، اصطلاحات تخصصی ترید و سرمایه گذاری، اصطلاحات مربوط به کیف پول‌ها؛ اصطلاحات تخصصی استخراج و در نهایت در این مقاله اصطلاحات مربوط به سوخت هر بلاکچینی یعنی اصطلاحات توکن‌ها و تراکنش‌ها را اختیارتان قرار بدهیم.
در صورتی که این سلسله مقالات برایتان مفید بوده ؛ خوشحال می‌شویم اگر در کامنت ها آن را با ما به اشتراک بگذارید.

 

برچسب:
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

نظرات